Tudásból vállalkozás: Így kezdj bele! 2. rész


Skype oktatás, online tréningek, infótermékek, oktató CD-k: sokféle formában oktathatsz a könyvön túl is. A sorozat előző részében a tudásátadás alapjairól és a könyvekről, ebookokról volt szó, ebben a részben pedig azt tudhatod meg, hogyan adhatod át a tudásodat másoknak online. Formák, megoldások, lehetőségek: hogyan csináld?

Az online oktatások típusai

1. Skype oktatás: mit egy személyes magánoktatás csak nem kell találkozni hozzá. Taníthatsz egy embert, vagy lehet csoportos oktatás is konferenciahívásban. Ez lehet gyakorlatias is, van például egy olyan nyelvoktató, aki egyéni prezentációra készít fel idegen nyelven, ennek lehet egy kibővített változata az, hogy többen vannak ott és egymásnak tartják meg a résztvevők a prezentációkat.

Kiegészítheted a többi online oktatásodat is Skype-os konzultációval, segítségnyújtással vagy pl. csoportos Skype nyelvgyakorlással.

2. Webinárium, webinárium sorozat Ha szeretnél egy előadássorozatot tartani, azt megtarthatod webinárium formájában is. Nem kell elmenni sehová, Erre vannak jó szoftverek, pl. a török fejlesztésű WiziQ de megoldhatod egy titkos Facebook csoportban élő videóként vagy a Youtube Hangouts segítségével is. Ha nem szeretnéd, hogy illetéktelenek hozzáférjenek, csinálhatsz a honlapodon egy zárt, csak jelszóval elérhető oldalt, beidőzíted az élő adást, beállítod a láthatóságát privátra a Youtube-on és a beágyazod erre az oldalra, így csak ennek az oldalnak a linkjét kell megadni, és csak azok látják az adást, akiket a szeretnél.

3. E-mail tanfolyam-ot is csinálhatsz, ilyenkor e-mailben küldöd a tananyagokat a résztvevőknek, amik lehetnek pdf-ek, videók, tesztek, amit csak szeretnél.

4. E-learning rendszerek Vannak olyan e-learning rendszerek, amik arra alkalmasak, hogy tananyagokat töltsél fel, PDF-et, videót, MP3-at, kérdéseket, teszteket. Ilyen például a Moodle, ami az egyik legrégebbi, és részben ingyenes. Már megjelentek benne fizetős részek, de egy nagyon jó kis rendszer, felsőoktatásban is használják.

Milyen hosszú legyen az online tanfolyamod?

Ez attól függ, mi az oktatás célja. Egy online oktatás lehet akár egy egész éves tanfolyam is. Egyik ügyfelem például egy éves alapozó tréninget tartott a követőinek, amiben minden hónapban volt egy kb. 2-2,5 órás webinárium, ahol rengeteg infót átadtak, az adott hónap feladatait. A webinárium végén lehetett kérdezni is, utána ennek a webináriumnak megkapták a teljes anyagát legépelve, mert van azért, aki jobban tud olvasva tanulni. Kaptak egy vázlatot, hogy gyorsan át tudják nézni az anyagot, meg egy csekklistát a következő havi tennivalókkal, utána pedig az adott hónap anyagához voltak kis kiegészítő leckék (minden héten egy). És az egy éven át ment, tehát volt 12 ilyen webinárium, és ennek volt egy éves előfizetési díja.

Ha alaposan szeretnéd megtanítani a résztvevőket arra, amit tanítasz, ez egy nagyon hatékony oktatási forma lehet.

Egy online oktatás természetesen lehet ennél sokkal rövidebb is. Én általában 1-3 hónapos képzéseket tartok, attól függően mennyire részletes a tananyag, amit szeretnék átadni, de korábban csináltam 3-4 hetes rövid képzéseket is. Egy-egy rövid képzés jó kedvcsináló is a követőidnek, kedvet kaphatnak utána a hosszabb képzésekhez is.

Hogyan add el az online oktatásodat?

A legrosszabb megoldás, ha ajtóstól rontasz a házba és elkezded hirdetni fűnek-fának Facebookon, hogy lehet jelentkezni a „csinálj karácsonyi ajtódíszt” tanfolyamra. Talán lesz, akit ez érdekel, de ha kevésbé populáris a téma, vagy olyan, amit egy kicsit jobban magyarázni kell, akkor mielőtt eladnál, mindenképpen kell egy kis előzetes közösségépítés.

1. lépés: Kell egy csali!

Jó, ha eleve kitalálod, mi lesz a csalid. Olyan csalit kell kitalálnod, aminek köze van ahhoz a tanfolyamhoz, amit oktatsz.

Például, ha szeretnél egy online oktatást vegyszermentes háztartásról, elsőként csinálhatsz egy ingyenes minitanfolyamot arról, hogy hogyan mossunk vegyszerek nélkül és ehhez adsz házi praktikákat, megoldásokat, elmondod, hogy mit mivel kell keverni, hogyan kell csinálni. Ez nem mindenkinek lesz érdekes, ezért csak azok iratkoznak majd fel rá, akiket érdekel a téma.

De még ennél is egyszerűbb megoldás az, ha odaadod ingyen az első leckét, és akinek tetszik az első lecke, a végén ott a link, ahol meg lehet venni a teljes tanfolyamot. Ez egy nagyon egyszerű csali, pont olyan mintha belekóstolhatnál a tortából az első falatba és ha még többet szeretnél, kérhetnéd a torta többi részét is 🙂 Mire ráérzel az ízére, hogy tök jó lesz ez a torta, mire megjön az étvágyad az evéshez, addigra elveszik előled, és úgy érzed, hogy neked mindenképpen meg kell ezt venned. Ilyen egy igazán jó csali, ezért jó az első leckét vagy fejezetet adni csalinak.

A csali lehet egy bevezető pl. egy videó is. Például “még mielőtt elkezdenél angolul tanulni ezzel a módszerrel, ezt a videót feltétlenül nézd meg”. A videóban elmondasz mindent. Olyat is láttam már, hogy valaki egy angol könyvet, ami egyébként egy jó könyv, csak egyedül nehéz feldolgozni, videóként végigtanította. A csali lehet ilyenkor a legelső videó. “Mielőtt megvennéd ezt az angol könyvet, elkezdenél belőle tanulni, ezt a videót nézd meg feltétlenül” – és utána ott van a folytatás, maga a tanfolyam.

A csali lehet egy webinárium is. Ezt úgy kell elképzelni, hogy mondjuk minden két hétben egyszer, vagy egy hónapban egyszer tartasz egy webináriumot a neten, olyan, mint például ez az élő adás, amire a honlapodon fel lehet iratkozni. Egy ingyenes előadás, és a webinárium végén eladod gyakorlatilag a terméket. Ott elmondod, hogy van ennek egy folytatása, ha többet szeretnél tudni, itt a link, kapsz most rá egy egyszeri ajánlatot. Szeretnél-e jelentkezni?

2. Csapj nagy hírverést!

Mindenképpen érdemes nagy hírverést csapni, ha új terméket vezetsz be, pl. lesz egy könyved, egy e-bookod, egy infóterméked. Amit nem szabad elkövetni, hogy mivel ez egy első tanfolyam, a hírlevelet ki se küldöd, csak kiteszed a Facebookra és jelentkezik mindössze 4-5 ember. Ez nem jó motiváció. Ha már csinálod, akkor csapjál neki nagy hírverést, tehát kell neki egy rendes bevezető kampány.

Szeretek ilyen kampányt csinálni, ettől izgalmasabb dolog nincs. Mondok egy jó példát. Amikor pár éve jött ki a Star Wars film, előtte egy évvel megjelent mindenhol a sajtóban egy kis videó, amin Yoda ébredezik. És akkor mindenki, aki Star Wars rajongó volt, úgy érezte, hogy ez nagyon izgi lesz, és elkezdték várni, hogy most jön, és ezután elindult a bevezetési kampány.

Érdemes figyelni, hogy egy nagy cég, akár egy mozifilmhez, egy videójátékhoz, egy új termékhez mondjuk az Apple hogyan csinál végig egy bevezetési kampányt. Például nagyon jól felépítettek az IKEA kampányai. Először kijönnek egy katalógussal, azt megkapja mindenki, aki szokott katalógust kapni. Először mindig a nyomtatott katalógus jelenik meg, aztánjön az online katalógus, aztán megindul a plakátkampány. Mindig van egy húzótermék, amit kitesznek, ami miatt érdemes bemenni.

Az év minden szakának megvannak azok a húzó termékek, amit nem érdemes kihagyni. Karácsonykor van a karácsonyfa visszavételi akció, aztán később is mindig van egy-egy húzótermék, egy téma, amivel mindenhol találkozhatsz.

A lépcsőzetes bevezetés nagyon hatásos. Nem véletlen, hogy a mozifilmek bevezetési kampányainál az szokott az lenni, hogy van egy zártkörű premier, amikor már meg lehet nézni. Egy jó bevezetési kampánynál lehet ilyet csinálni, mondjuk egy napos bevezetési akció, amikor fillérekért meg lehet szerezni, és azonnal elküldjük neked e-bookban, a többiek, akik csak később rendelik meg, drágábban tudják megvenni, és várniuk is kell a nyomtatott verzióra. Jó, hogyha van egy ilyen rohamnap, amikor azok, akik nagyon érdeklődnek, ők meg tudják már szerezni, és hozzá tudnak jutni. Olyat is lehet csinálni, hogy az első nap a megrendelők kapnak valami pluszt, valami ajándékot, egy bónusz anyagot, egy dedikált példányt, tehát rávenni őket arra, ha szeretnék, akkor az elején vegyék meg, ne halogassanak. Maga a megrendelés ne tartson sokáig, csak az előzetes kommunikáció. Pont, mint ahogyan a Star Wars filmnél is, egy évig tartott az előzetes kommunikáció, mire lehetett menni a moziba és meg lehetett nézni.

A bevezetési kampánynál érdemes több marketing csatornát is használnod. Ha van egy Facebook csoportod, ott is beszélj róla, hogy lesz ez az új tanfolyamod, vagy meg fog jelenni a könyved. Ha van Facebook-oldalad, ott is, az Instagramon is tegyél ki erről képet, idézeteket, gondolatokat, részleteket a videóból.

Csinálhatsz nyereményjátékot, amikor meg lehet szavazni, hogy milyen legyen a borítója, vagy melyik legyen a kabalafigurája, vagy melyik logót használjuk. Lehet csinálni olyan játékot, ahol meg lehet nyerni magát a terméket. A legjobb mód, hogy felhívd a figyelmet arra, hogy lesz ez az új termék, és készülsz rá, hogy csinálsz egy játékot, ahol meg lehet nyerni ezt a terméket, ami éppen most készül. Ha bizonytalan vagy pl. az árban, akkor lehet egy ár tippjáték, tehát leírtam, hogy mi mindent tud ez az új termék, ami azért jó, mert el kell olvasniuk, hogy mi mindent tud, és tippeld meg, hogy mennyibe fog kerülni. Utána ezeket a tippeket beteszed egy Excel táblába, szépen sorba rendezed nagyság szerint, csinálsz belőle egy görbét, hogy melyik árból van a legtöbb, hányan lennének, akik azon az áron megvennék. Illetve meg lehet nézni azzal a görbével, hogy hol lenne neked a legjobb profitod, ha neked pl. az lenne a legjobb, ha 2500 Ft-ba kerülne, de sokan mondták azt, hogy csak 1000-ért vennék meg, akkor el kell gondolkodni, hogyan lehetne több értéket tenni bele, hogy kijöjjön az az ár, ami neked megéri.

3. Találd ki az üzenetet!

Bármilyen tudásalapú termékkel jössz ki, találj ki egy üzenetet, hogy miről szól! Akkor tudod egyszerűen eladni, ha van egy egyértelmű üzeneted. Nagyon szeretem azokat a könyvcímeket, amikben ott az egyértelmű üzenet, miről szól majd a könyv, pl. “Szeretlek, de miért vagyok mindig én az utolsó” c. könyv. Ha címötleten, üzeneten gondolkodsz, akkor érdemes megnézni, hogy az adott témában, könyves sikerlisták tetején, milyen könyvcímek vannak. Ne a romantikus kategóriát nézd, egy szakkönyvnek vagy egy tanfolyamnak, infoterméknek olyan cím kell, ami kifejezi, hogy miről szól! Nem jók a művészcímek, pl. a Hab a tortillán zseniális könyv, de sokat kell magyarázni, miről is szól a címe. Miközben ugyanennek a szerzőnek (Seth Godin) van egy olyan könyve is, hogy “Vágj bele!” – ez kifejezeten jó cím, erről előre lehet tudni, hogy ez egy motiváló könyv lesz.

Tehát legyen egy központi üzenete a termékednek, ne egy ilyen „minden, amit a …-ről tudni kell”, az nem elég érdekes. Olyan központi üzenetet találj, ami nagyon jó, ami nagyon beszédes és ehhez gyűjtögess ötleteket! Például a New York Times bestseller listát vagy az Amazon sikerlistát érdemes megnézni a témában. A bevezetési kampányra hagyj időt, ez nem 3-4 nap, nem egy hét, hanem érdemes akár 3-4 hetet vagy többet rászánni és apránként folyamatosan tenni fel az üzeneteket, részleteket, idézeteket a könyvből. Fotókat, ahogy éppen készíted az oktató videót, vagy egy részletet a termékből, és ki kell találni, hogy mi van a képen. Tehát próbáld meg aktivizálni a követőidet, és többféle csatornán kommunikálj velük, hogy tényleg kíváncsiak legyenek, hogy mi ez az egész. Minden bevezetési kampánynak jó, ha van egy fordulópontja, egy olyan esemény, amikor összesűrűsödik sok-sok érdeklődés, sok-sok kommunikáció után.

Az üzenet lehet a cél is, amit a tanfolyammal el lehet érni, az oktatás ígérete. Mit tud megtanulni? Miben változik majd az élete a tudás birtokában? Mivel lesz több, jobb vagy más az élete?

Ha lépésenként felépíted az online oktatásod bevezetés kampányát sokkal több jelentkeződ lesz, mint valaha is gondoltad volna. (az online oktatásról szóló sorozat első részét itt olvashatod el)

Szólj hozzá!

* A hozzászóláshoz el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatónkat

*

Elfogadom

* Kötelező megadni