Már megint “új” marketing?


A marketing az a téma, ami nagyon dinamikusan változik, az online marketing pedig különösen az. Hasonlít ez kicsit a divatiparhoz: mindig kijön valamilyen új ruhadarab, ami egy darabig csak egy szűk réteg számára elérhető, aztán egyre nagyobb tömegben kapható, egyre olcsóbb lesz, ezáltal egyre kevésbé számít újnak, egyre érdektelenebbé válik. Szemben a divattal, a marketingben az a gond, hogy amikor egy módszert elkezdi egyre több cég használni, egyre inkább veszít a hatékonyságából, egyre gyengébb eredményeket hoz, és ez kényszeríti ki az újításokat. Éppen ezért fontosnak tűnik, hogy kövess minden új trendet. De tényleg EZ a fontos? Vagy valami más?

“Meg lehet bolondulni a sok új információtól” – panaszolják gyakran az ügyfeleim. Állandóan új, érdekesnek tűnő eszközök (de vajon használjam-e őket?), folyton valamilyen új technika, amiről még nem hallottál (vagy régi technikák új köntösben), ha mindennek utána akarnál nézni, mérlegelnéd, hogy neked való-e, tesztelnéd, akkor nem jutna időd élni. Hogyan lehet áthidalni ezt a problémát?

1. Tedd rendbe az alapokat!

Felesleges új technológiákon, új marketing eszközök bevezetésén gondolkodni, ameddig az alapok nincsenek rendben a vállalkozásodban. Azaz:

1. Honnan jönnek a látogatók? (látogatószerzés) Új honlapnál a látogatottság növelése, az új látogatók szerzése a legfontosabb első lépés. Ez történhet ingyenes eszközökkel, mint a keresőoptimalizálás, a tartalommarketing, a linképítés vagy a partnerkapcsolatok építése vagy olyan fizetős eszközökkel, mint pl. a PPC hirdetések (pl. Google Ads, Facebook hirdetés). Idő kell hozzá, mire a tartalmaidból, a linképítési munkádból látogatottság lesz, és energiát, időt kell áldoznod arra is, hogy kialakítsd azt a hirdetési stratégiát, ami megfelelő áron megfelelő számú látogatót hoz a számodra, de ez az időbefektetés szükséges ahhoz, hogy stabil látogatószámra tegyél szert.

2. Mit kezdesz a látogatókkal? (érdeklődőszerzés)A látogatók bejönnek az oldaladra, aztán böngésznek és elmennek. Hacsak nem “fogod meg” közülük azokat azonnal, akikből később vásárlók (vagy rendszeres olvasók) lehetnek. Hogyan fogd meg őket? A leghatékonyabb módja ennek, ha elkéred az e-mail címüket, így később újra és újra vissza tudod őket hozni a honlapra a hírleveleiddel és tudsz nekik ajánlatokat küldeni is. De ugyanerre való a közösségi médiában a rajongótábor szerzése és a közösség építése akár Facebook oldalon, akár csoportban (itt találsz egy csomó ötletet arra, hogyan tudsz új követőket szerezni a nulláról) vagy a Messenger bot.

3. Miből van a bevétel? (vevőszerzés) Sok kezdő honlaptulajdonos esik bele abba a hibába, hogy lelkesen kipróbál mindent, amitől több látogatója, több olvasója, még több lájkolója lehet, csak éppen ettől még nem lesz bevétele. El lehet indulni egy termékkel, vagy szolgáltatással, de ha nincs ötleted erre, hanem csak honlapod (blogod vagy vlogod) van termékre még ötleted sincs, akkor beléphetsz egy partnerprogramba vagy használhatod a Google Adsense-t bevételszerzésre (ha nagyon nem tudod, miből lehetne bevételed, itt találsz 9 ötletet arra, hogyan hozhat neked több vevőt a blogod)

2. Zárd el a csapot!

Ha az alapokat megteremtetted, azaz van honlapod, vannak látogatóid, belőlük adatbázist/listát építesz, tudod miből lehet bevételed, akkor következhet a kísérletezés és az ötletek gyűjtése a folytatáshoz. De hogyan folytasd? Ötlet, információ, tipp rengeteg van, de vajon melyik az, ami tényleg működik?

A legtöbb kezdő vállalkozó feliratkozik minden hírlevélre, amit hasznosnak talál, követ mindenkit a Facebookon, figyel 10-20 blogot az újdonságokért, és folyamatosan úgy érzi, le fog maradni valamiről. Meg kell tanulni néha tudatosan elzárni a csapot, és a megvalósításon dolgozni. Mikor? Amikor már úgy érzed, sok olyan ötletet, megoldást gyűjtöttél, amit meg akarsz valósítani, amikor a sokféle ötletből, tippből, leszűrődött számodra néhány, amit mindenképpen ki akarsz próbálni a saját üzletedben is, akkor jöhet el a tanulás után a megvalósítás időszaka.

Úgy érezheted, ha elzárod a csapokat (pl. leiratkozol olyan hírlevelekről, amikbe hónapok óta már bele sem olvastál, nem olvasol el pár hétig néhány kedvenc blogot), akkor addig lemaradsz valamiről, de hidd el, ezzel csak nyersz: megvalósítani csak célirányosan lehet valamit, ahhoz pedig, hogy fókuszálj, hogy igazán jól csináld meg a tanultakat, figyelemre van szükség. Ebbe nem fér bele, hogy közben napi sok órát töltesz olvasgatással és morfondírozással, hogy “Vajon jól döntöttem-e? Nem valami mást kéne-e inkább most csinálnom…?”

3. Nyisd ki a jó csapokat!

Miután pedig már sok mindent megvalósítottál a terveidből és úgy érzed, valami újra van szükség, fejleszteni kéne, akkor lehet újra kinyitni a csapokat, azaz a megvalósítás után következhet az újabb tanulás.

A helyzet az, hogy az igazság odaát van… A “Megrendelés” gomb túloldalán. Hírlevelekből, ingyenes tanulmányokból is sokat lehet tanulni, de a leszűrt, rendszerezett információk azok, amiket igazán könnyen tudsz majd adaptálni. Egy blogbejegyzés, egy hírlevél csak egy-egy gondolattöredék, a megvalósításhoz vezető utat neked kell kitaposnod. A jól megírt könyvek, előadások, infotermékek, konferenciák, tréningek pont abban segíthetnek, hogy “utánanézek, ezt hogyan lehet megcsinálni” és “valami hiányzik ebből, de nem tudom mi az” -helyett valódi előrevivő munkával töltsd az idődet.

Ezért tanulok én is rendszeresen sokféle oktatóanyagból, veszek részt konferenciákon és tréningeken, mert fejlődni szükséges, enélkül elkopnak a marketing módszereid, csökkennek a konverziók, elfogynak a vevők. De nem csak ez a gond: ha mindig ugyanúgy marketingezel, megszokják a vevőid, rezisztenssé válnak rád és a reklámjaidra: “Ah, mindig ugyanazt reklámozza és mindig ugyanúgy… most jön majd az a levél, hogy…” Csak folytonos megújulással tudod őket újra meg újra felrázni és aktivizálni és vásárlásra bírni.

És van még egy lépés. A mindenki számára ismert, kipróbált módszerek alkalmazásával nagyon messze lehet eljutni, de ezt a konkurenseid is megtehetik. Van azonban egy olyan lépés, amivel forradalmasíthatod az iparágadat, amivel fényévekkel megelőzheted a konkurenseidet:

4. Nyiss meg MÁS csapokat!

Online vállalkozóként kétféle csapot is nyitva kell tartanod: a saját iparágad híreit, újdonságait, hogy azokat kommunikálni tudd a vevőid fel és lépést tudj tartani a termékfejlesztésben a versenytársaiddal (sőt: meg tudd őket előzni, jobb tudj lenni náluk!) és figyelned kell a marketing, online marketing újdonságait is, hogy jobban tudj eladni, mint a többi cég. Ha ügyes vagy, akkor mindkettőt kicselezheted. Mert honnan is jönnek az új ötletek? Más területekről, más iparágakból, onnan, ahova a konkurenseid szeme már nem ér el. Ha nyitott szemmel jársz a világban, akkor megspórolhatod, hogy nonstop figyelned kelljen a szakmai újdonságokat, elég csak megnézned, máshol, más területeken milyen másfajta ötletek vannak, és mit lehetne ebből a saját területeden alkalmazni.

Új ötleteket, amiket aztán átültetsz a saját területedre, bárhol találhatsz, ha keresed őket. Néhány hely, ahol ilyeneket szoktam találni:

  • Innovatív kiskereskedők, akiknél minden nap vásárolok (pl. van itt a környéken egy butikos néni, akinek a profitja NEM a butikon van, hanem abból, hogy a nála vett ruhákat felvarrja, átalakítja neked, de mást is vihetsz hozzá javíttatni, átalakíttatni, 12-egy-tucat ruhabolt helyett nála személyre szabott kiszolgálás és szolgáltatás van, szuper!)
  • Azok, akik megpróbálnak eladni nekem (Nem szeretem mindegyiket, de lehet tőlük hasznos fogásokat tanulni, vagy kifigyelni, milyen üzleti modell alapján dolgoznak, mit és hogyan próbálnak eladni és vajon: mi van a színfalak mögött?)
  • Könyvek egészen más iparágakból (például a zeneipar módszereiről sokat megtudhatsz, ha zenekarokról szóló könyveket olvasol, a sportiparról, ha sportolók életrajzát olvasod, de érdemes követni a mobiltechnológia, a számítástechnika, a televíziózás eseményeit, történeteit is) Ne csak a sztorit figyeld, nézd meg azt is, ők hogyan találják meg a célcsoportjukat? Hogyan szólítják meg őket? Milyen módszerekkel adnak el nekik? Mi a “csalijuk”, amivel bevonzzák a nagy tömegeket, mi a “luxus” termékük, amit csak egy szűk réteg vehet meg? Hogyan adják ezt el? Hogyan építik fel a márkájukat?


Az ilyen új ötletek átültetése az, amivel nem csak követője leszel a trendeknek, hanem valódi innovációt vihetsz a vállalkozásodba és az iparágadba, ez az, amivel át tudod törni a korábban áttörhetetlen falakat is, amivel követőből újítóvá, forradalmárrá válhatsz. Ez teszi igazán élvezetessé és izgalmassá az üzletedet és ez indít el a jobbá válás útján is.

Még egy utolsó szempont, ha azon gondolkodsz, belevágj-e egy új marketing eszköz (mondjuk az Instagram) használatába: Vajon elérhető-e ott a célcsoportod? Használják-e? Lehet, hogy most olyan felületeken próbálsz marketingezni, ahol a célcsoportod csak kis számban van jelen vagy túlságosan nagy a reklámzaj, viszont egy új felületen esetleg olcsóbban és hatékonyabban tudnád elérni az olvasóidat, ami neked is jobban megérné (kevesebb időt venne igénybe vagy kevesebbe kerülne).
Akkor is érdemes új felületen megjelenni, ha a többiből már nem tudsz többet kihozni. Ha már csak reszelgeted a rendszereidet, sok mindent végigpróbáltál, de az adott felületen már nem tudsz tovább növekedni. Ilyenkor érdemes továbblépni és új eszközöket kipróbálni (akár offline megjelenni).

Egyvalamitől azonban óva intek mindenkit: hogy egyszerre ezer vasat próbáljatok a tűzben tartani. Sokan esnek bele abba a hibába, hogy kezdetben mindent kipróbálnak, gyorsan belekapnak, várják az eredményt és ha nem jön, gyorsan elkezdenek egy másik eszközt használni. Így végül félgőzzel lesznek ott sokféle felületen, ami viszi az időt és nem hozza az ügyfeleket. Az elején a hatékonyság nagyon fontos, hiszen még nincsenek tartalékaid. A legjobb stratégia, ha megismered a piacot és megkeresed azt a 3-4 eszközt, ami jónak tűnik, ahol ott vannak a vevőid és ezekből próbálod a legtöbbet kihozni hónapokon át csiszolva a megjelenésedet, a kommunikációdat. Aztán, ami nem működik, kidobhatod, ami pedig bevált, megtarthatod.

Sikeres válogatást 🙂

Leave A Response

* A hozzászóláshoz el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatónkat

*

Elfogadom

* Denotes Required Field