Mindenki másként csinálja

Múlt hét elején a Gazdagmami 3.0 tanfolyam résztvevőinek tartottam konzultációkat. Sok kérdés merül fel ilyenkor. Van, aki egész kérdéssorral érkezik, van, aki egyetlen nagyon fontos kérdést tesz fel. Van, akit inkább az érdekel, mit és hogyan csináljon, van, aki pedig stratégiai döntéseket szeretne meghozni.

Jó látni, hogy akik a tanfolyam kezdetekor még az üzleti ötletükön gondolkodnak, azok 1 hónap múlva, a következő konzultáción már a megvalósításon dolgoznak.

Persze nem szokott ez mindig olyan könnyen menni.

Lassan 5 éve segítek kezdő vállalkozóknak elindulni a vállalkozóvá válás útján, és 4 típust vélek felfedezni közöttük – talán te is felismerni véled majd magad benne:

#1 Eltökélt

Talál egy témát, van egy kész ötlete, vagy van egy szakmája és ahhoz ragaszkodik.
Finomítja, pozicionál, megtanulja, hogyan kell piacképessé tenni azt, amivel foglalkozni szeretne, de nem válik meg tőle.
Ők azok, akik leghamarabb sikereket érnek el, mert van képük arról, hova szeretnének eljutni, mit szeretnének megvalósítani, és mennek előre.

#2 Mérlegelő

Határozott abban, hogy vállalkozni szeretne, de nem mer egy lóra tenni, ezért két ötletet tart a tűzben és mindkettőt sütögeti.

Ennek többféle kimenete szokott lenni:
– az egyik ötlet nagyon sikeres lesz, a másik kevésbé,
– mindkét ötlet közepesen sikeres,
– az első ötlet nem válik be, de a megszerzett tapasztalatokkal a másodikat már fel tudja futtatni.

#3 A Bizonytalan

Akár hónapokig vagy évekig is gondolkodik. Néha egyáltalán nincs ötlete, néha tele van ötletekkel, de egyikbe sem mer komolyan belekezdeni. Ő általában nem az ötletekben, hanem saját magában bizonytalan. Többnyire a környezete sem támogatja, mindenki szkeptikus a terveivel kapcsolatban, nem lát jó mintákat maga előtt, ezért nem mer igazán belevágni. Nem az ötletében bizonytalan, hanem saját magában.

Ő az, akinek leginkább bátorításra és példákra van szüksége. Nem tudásra, mert az elméleti tudást általában gyorsan megtanulja, sok olyan Bizonytalannal találkoztam már, aki fejben mindent tudott, rengeteg üzleti könyvet olvasott már, infotermékeket vásárolt és konferenciákon vett részt, csak éppen a saját üzletébe nem mert még belevágni.

Nekik legfőképpen személyes élményekre van szükségük. Élő emberekkel, vállalkozókkal való találkozásokra, amik bebizonyítják nekik, hogy valóban léteznek olyan emberek, akik ebből élnek, elmondják, miért szeretik ezt csinálni, de azt sem hallgatják el, hogy nekik is vannak problémáik, ők is voltak egyszer kezdők. Velük például a Vállalkozónői Kerekasztalon találkozhattok.

#4 A Kapkodó

Ő az, aki tele van ötletekkel, és egyikből a másikba csap. Lefoglal egy csomó blogot, egyszerre akar működtetni 5 Facebook oldalt, egyik remek lehetőségből a másikba rohan. A legnagyobb hiba, amit elkövet, hogy nem várja meg, amíg kiforr az ötlet, hanem rövid időn belül továbbmegy.

Ha ügyes a marketingben és kitalálja azt is, hogyan keressen velük pénzt, akkor minden ötletből keres egy kis pénzt, így nem hal éhen.
Ha csak weboldalakat és blogokat dob össze, egyikből a másikba kap anélkül, hogy üzleti koncepció lenne mögötte, akkor a dolog legfeljebb tapasztalatszerzésnek jó.
Ha viszont mély levegőt vesz és valamelyik ötlete mellett megmarad egy kicsit hosszabb ideig, akkor akár sikeres is lehet.

JÓ HÍR: nincs olyan csoport, akinek eleve nincs esélye. Sőt, elárulok egy titkot: olyan ötlet sincs, ami eleve halálra lenne ítélve.
Vannak nagyon jó üzleti ötletek és olyanok, amiken még lehet finomítani, amit egy kis átgondolással piacképessé lehet tenni.

Hogyan?

Például úgy, hogy más célcsoportnak adod el, mint ahogyan az a piacon megszokott (pl. ha ékszert árulsz nőknek, mint mindenki más, akkor miért nem próbálod meg eladni a férjeknek, barátoknak? ajandekot-keresek-a-paromnak.hu máris egy kész üzleti ötlet. Ki valósítja meg?)

Vagy úgy, hogy két célcsoportnak adod el (pl. ha meséket írsz és azokat a médiának szeretnéd eladni, miért ne adhatnád el egyedileg is, mondjuk a gyermek nevére szólóan kinyomtatva, kis könyvbe lefűzve, a róla készült képekkel illusztrálva)

De volt olyan ügyfelem is, aki azt mondta, hogy két téma érdekli, de nem tudja, melyikbe vágjon bele és végül a kettőből csináltunk egyet (pl. ha valaki sporttal kapcsolatos vállalkozást szeretne csinálni, de szívesen írna gasztroblogot is, az készíthet egy sporttáplálkozásról szóló weboldalt)

Kipróbáljuk?

Dobj be a hozzászólások közé olyan ötleteket, amik szerinted reménytelenek, vagy, amikből nem tudod, ki lehet-e hozni valamit, és megmutatom, hogyan lehet piacképessé tenni!

A játékszabályok:
– Meglevő és megvalósítás előtt álló ötleteket is lehet betenni.
– Egymásnak segíteni ér, ha bárkinek van ötlete, hogyan lehetne életképesebbé varázsolni az egyes ötleteket, használja bátran a „Reply” gombot.
– Az ötleteket augusztus 24.-ig várom!

321 Comments

  • G. Renáta

    2015. augusztus 04. kedd

    Melyik év aug. 24-e a határidő a kérdések megválaszolására? 🙂

    Egy ismerősömnek volt egy remek ötlete (társkeresés), elment egy céghez, aki ezzel foglalkozott, és lenyúlta az ötleteit. Én is kicsit tartok ettől a magam területén: ha még mielőtt egy kész termékkel előrukkolnék -anyagiak, időhiány és a megvalósításban való megfelelő szakemberek és segítség hiányában, addig ha piackutatás és érdeklődök szerzése végett megosztjuk az ötletünket, el kell-e viselni a rizikót, hogy más előbb megvalósítja, vagy elhappolja a leendő ügyfeleket?
    Lehet, érdemes-e pl. a blog/honlap kidolgozott cikkeit felhasználni más fórumon való megjelenésre, esetleg beajánlani megjelentetésre, merthogy pl. most az egyik Internetes nagy oldal, aminek a levelező listáján vagyok, ugyanezzel kapcsolatos, ugyan rövidebb, de jóval kevésbé tartalmas közkedvelt (like-olt) cikkeket jelentet meg (fele-harmada terjedelemben). Ebből bevételt lehet-e szerezni, és milyen módon lehet burkoltan felhívni a blogra/honlapra a figyelmet? Ráadásul idő, energia híján a saját oldalam is pontosításra, átfogalmazásra szorul több helyen -nagycsaládosként bőven a kapacitásom fölé terjeszkedek. Köszönöm, ha sikerül válaszolni kérdéseimre!

    • Vida Agi

      2015. augusztus 04. kedd

      2012 🙂

      Ez a legritkább eset. Persze, ha rögtön a konkurenciához fordulsz az ötleteiddel, aki egy nagy cég, az más helyzet, de önmagában az ötlet nem sokat ér. A kulcs mindig abban van, hogyan valósítottad meg. Ha esetleg valaki le is nyúlja más formában, te akkor is megvalósíthatod jobban.

      Abszolút meg lehet tenni, hogy felajánlod a saját meglevő cikkeidet utánközlésre azzal, hogy a nagy portálnak be kell linkelnie a te írásodat, ez nagyon jól működő megoldás.

  • Balázs Sándor

    2012. november 14. szerda

    Nagyon hasznosnak látom.