A vállalkozásindítás lépései


A vállalkozásindításról nagyjából a hosszas jogi procedúra képe él bennünk, pedig ennél sokkal hosszasabb folyamatról van szó, amit jó egészben látni, különben könnyű eltévedni a részletek között. Nézzük, hogyan érdemes belefogni!

Vállalkozásindítás = cégalapítás?

A naiv kezdők általában ott hibáznak, hogy a vállalkozás indítást egynek gondolják a cég megalapításával vagy a vállalkozói igazolvány kiváltásával, pedig a vállalkozás nem csupán egy jogi fogalom, hanem elsőként a fejedben kell léteznie. Attól, hogy céged van, még nem leszel vállalkozó, viszont ha vállalkozó szellemű vagy, akkor alkalmazottként is lehetsz vállalkozó (és itt most nem a fű alatt árusításról beszélek, hanem pl. lehetsz adószámos magánszemély is)

A másik banánhéj, amin elcsúszhatsz, ha csak úgy belevágsz piackutatás, előzetes tervezés nélkül a NAGY ötlet megvalósításába.

2 ok miatt:

1. A legnagyobb ötletről is kiderülhet, hogy a vásárlókat annyira nem hozza lázba, mint téged.
2. Hiába jó az ötlet, hiába lenne nagy az igény, ha nem jó a megvalósítás (nincs marketing, gyenge a kivitelezés, rossz az ügyfélszolgálat) a várt sikerek elmaradnak.

Akkor lássuk: a vállalkozás indítás lépései…

1. Találj egy ötletet!

Az első lépés (talán a legnehezebb) a jó ötlet megtalálása. Itt általában sokan leragadnak. A napokban konzultációt tartottam a Gazdagmami tanfolyamon résztvevőknek és ilyenkor mindig meglepődök, mert gyakorlatilag ugyanazokat a kérdéseket hallom minden egyes alkalommal a piackutatással kapcsolatban – talán neked is ismerősek:

“Sok ötletem van, de mindegyik olyan butának tűnik”

Brian Tracytől hallottam azt a gondolatot, mely szerint egy átlagembernek naponta 4 olyan ötlete van, amiből profi vállalkozást lehetne indítani, de mindig lebeszéli magát róla.

Megoldás: Ha támad egy jó ötleted, írd le azonnal, és amikor nyugodt helyzetbe kerülsz, akkor gondold át higgadtan és nézz utána, mit lehetne kezdeni vele, van-e piaca. Én a piackutatási adatokat mindig egy táblázatba szoktam beleírni, mindent felírok, amit találtam, mások oldalai, boltok nevei, Google keresések adatai, milyen ötleteim vannak a megvalósítással kapcsolatban stb. Aztán elgondolom, vajon, hogyan tudnám ezt megvalósítani (nem azt, hogy képes vagyok-e rá, hanem, hogy HOGYAN – ezt az önbizalom hiányosoknak üzenem :))

A másik gyakori kérdés a konzultáció során:

“Van egy téma, ami nagyon érdekel, tudnám is csinálni, jó piac is, de félek belekezdeni.”

Erre is létezik ám megoldás: a kockás füzet. Írd le mitől félsz pontosan! Ne hidd, hogy egyedül vagy a félelmeiddel, a legtöbb kezdő ugyanazt éli át, mint te. Ha már képes vagy megfogalmazni, mi az a legrosszabb, amitől tartasz (pl. “bele fogok bukni”, “mindenki rajtam fog röhögni”, “csődbe megyek”, “csomót dolgozom és egy fillért sem keresek”), akkor képes leszel a megoldásra is!
Minden egyes leírt félelmeddel kapcsolatban gondold végig, hogyan lehetne elkerülni azt. A legtöbbször a kulcs a tervezés és a tanulás lesz, ez az a két kulcstényező, ami segít majd elkerülni a buktatókat.

Másfeledik lépés: Tesztelés

Mindig azt javaslom, mielőtt nagy fába vágnád a fejszédet, teszteld le, működik-e az ötleted, erre kiváló lehetőség egy ingyenes blog beindítása, mert

  • nincs kockázata
  • csak a munkádat fekteted bele, de sok tapasztalatot szerzel általa,
  • megismered a potenciális vásárlóidat
  • olvasóközönséget/potenciális vásárlókat szerzel még az indulás előtt
  • fel tudod mérni, valóban jó-e az alapötlet, amivel foglalkozol
  • és, ha beválik, akkor csak át kell terelni az olvasókat az oldaladra.

De nem csak bloggal tesztelheted a piacodat, jó eszköz lehet erre egy Instagram vagy Facebook oldal is. Kézművesként például elkészítheted az első termékeidet és megmutathatod a közönségnek, figyelheted mennyi visszajelzés érkezik rá, melyikre érkezik a legtöbb, melyikre kevesebb, teszteléssel megtudhatod, mivel érdemes kijönni elsőként és mivel utána. Tanácsadóként vagy szolgáltatóként felmérheted, milyen problémákra keresnek a legtöbben megoldást, melyikkel érdemes elindulni, esetleg külön szolgáltatáscsomagot kidolgozni rá.

2. Célkitűzés

Ezt akár első lépésnek is tehettem volna. Miért is szeretnél te tulajdonképpen vállalkozni? Legyenek pontos leírt céljaid! De ne azt írd le, hogy az első év végére 10 milliós árbevételt szeretnél, hanem először azt írd le, hogy milyen életmódot szeretnél folytatni, milyen lenne egy ideális napod, hogyan szeretnél pihenni, mennyi időt szeretnél a családdal tölteni, milyen nagyobb beruházásokat szeretnél (új kocsit, új házat venni), amik segítenek a céljaid elérésében. Hagyd magad szabadon álmodozni és a terveidet írd is le!

Az egyik tanítványom pl. azt tűzte ki célul, hogy olyan életmódot szeretne, amiben megengedhet magának napi 1 óra úszást.

Ha nincsenek igazi céljaid, ami motivál, ami a szíved mélyéről jön, akkor nem leszel képes kitartani a nehéz időkben és hosszú távra tervezni.

Kifogások: Ha most azt érzed, hogy “Igen, szeretnék egy nagyobb házat, de annyi pénzt nem leszek képes összehozni soha”, akkor fogadj el tőlem egy virtuális fenékberúgást 🙂 Hunyd be a szemed, képzeld el azt a házat a lehető legrészletesebben (még a fürdőszobacsempét is kitalálhatod) és kezdj el dolgozni MOST azonnal a megvalósításon! Ha a célokat nézed és nem a kifogásokat, akkor 10 házra való pénzed lesz hamarosan, ezt garantálhatom!

3. Tervezés

Ez az a lépés, amikor az álmaidat valósággá váltod. Fogd a kockás füzetedet és kezdd el megtervezni a megvalósítás menetét! A józan paraszti eszedre kell hagyatkoznod, semmi másra:
1. Először tervezd meg a legnagyobb lépéseket és adj hozzájuk határidőket (pl. a honlap elindítása – május 1., az első termék elkészítése – július 1.)
2. Ezután a nagy lépéseket bontsd részfeladatokra és a határidőket se felejtsd el (pl. tartalomkezelő telepítése április 10., dizájn kialakítása – április 15.)

4. Építs piacot magadnak!

Feljebb már írtam róla, hogy érdemes tesztelni a piacodat, mielőtt belevágsz bármibe is és ennek nagyon jó módja a blogolás vagy a közösségi médiában való megjelenés. Ennek azonban van egy másik oldala is: a tartalommarketinggel közösséget is építesz magad köré olyan potenciális vásárlókból, akik amikor piacra lépsz az első termékeddel már nyitottak lesznek a kínálatodra.

5. Intézd el az adminisztrációt!

Ha már ott állsz kezedben a letesztelt ötlettel, a termékekkel és csak arra vársz, mikor adhatod el őket, nincs más hátra, mint megalapítani azt a vállalkozást. Az ügyintézés minden vállalkozásnál egy kicsit más, a tudástárban igyekeztem összegyűjteni a legfontosabb jogi tudnivalókat, valamint itt találhatsz egy részletes beszélgetést egy könyvelővel is az adózási lehetőségekről, cégformákról stb.

5. Működtesd!

Innentől kezdve egyszerű lenne a dolog: csak működni kell, kiszolgálni az ügyfeleket, eladni a terméket, számlázni, termékeket készíteni és fejleszteni…

Fontos, hogy a fókuszodnak az első időszakban a marketingen kell lennie. Sokan csúsznak el ott, hogy apró részletekkel vagy az adminisztratív kérdésekkel foglalkoznak a legtöbbet, míg a marketinget marginális kérdésként kezelik, pedig az első időszak sikere azon áll vagy bukik, hogy van-e elég vevőd. A marketing folyamatosan jelen kell, hogy legyen a vállalkozás életében.

Gyakorlatilag minden, amit csinálsz a cégben, érinti a marketinget:
– a termékfejlesztés (az, hogy mi a termék és a termék csomagolása is)
– az ügyfelek kiszolgálása (onnantól kezdve, hogy hogyan néz ki a boltod, odáig hogy milyen rugalmas az ügyfélszolgálatod)
– a vevőszerzés folyamatának minden egyes lépése (milyen csatornákon éred el az ügyfeleket? honlap, keresőoptimalizálás, blog, videók, szórólap, újsághirdetés, banner, PR, linképítés stb.)
– az értékesítési folyamat (a csali, a hírlevél sorozat, a blog, a termékismertető, a megrendelő-űrlap, a régi vásárlók kiszolgálása, az akciók).

Éppen ezért érdemes egy olyan időtervet készítened, amiben a marketing tevékenységnek is jut idő, lehetőség szerint minden egyes nap.

Ahhoz, hogy átlásd, mit és hogyan érdemes tenned, javaslom az Üzleti terv készítés a nulláról című tanulmányomat és a hozzá tartozó email tanfolyamot, ebből megértheted a vállalkozásindítás és tervezés alapjait és elérheted, hogy stabil, biztos alapokon induljon el a vállalkozásod. Klikk ide és töltsd le most!

15 Comments

  • Klein Kinga

    2018. január 05. péntek

    Ági, az onlineadozas.hu oldal nem működik. Tudnátok valami mást ajánlani helyette? Konkrét hivatalos tennivalók érdekelnek egy vállalkozás elindításához.Hol és mit kell bejelenteni, adózás és egyéb költségek stb.
    Előre is köszönöm, Kinga

  • É. Diána

    2016. augusztus 12. péntek

    Kedves Ági! Mennyire jó ötlet online webshpot alapítani, ahol second hand boltokban vett világmárkás, jó állapotú ruhákat adnék el? Előre is köszönöm!

  • Bernadett

    2009. május 14. csütörtök

    Sziasztok

    Hasznos és motiváló olvasni ezeket a sorokat:)
    Jelenleg azon a lépcsőn állok ahol magammal kell picit bajlódnom… kitartás illetve annak hiánya miatt. Hányszor kezdtem bele hasonló nagy ötletbe. A napi rendszeresség és a határidők megszabása nem megy. Még agyalok hogy miért nem és hogyan oldhatnám meg:)

  • S.Kata

    2009. április 04. szombat

    Kedves Ida!
    Sajnos nem ismerem a braimstormingot és nem is igen találtam használható leírást róla.
    Én is láttam a Gazdagmami Motivátor reklámját, de megmondom őszintén két dolog érdekelne csak a Milyen témában érdemes vállalkozást indítani? és a Piackutatás és marketing. (Könyvelési, jogi ismeretekkel magam is rendelkezem.)Nagyon szétaprózva kapnám vele az információkat. (2+7 hó)

  • Vida Ági

    2009. április 01. szerda

    Tünde, először is: nem szabad függővé tenned magad attól, hogy “majd a férjem biztosan segít” ha szeretnél tanulni, akkor mástól is lehet tanulni, nem csak tőle. Rengeteg könyv és tanfolyam van, amiből elsajátíthatod az alapvető számítástechnikai ismereteket, a férjed meg fog lepődni, amikor egyszercsak előállsz a saját weblapoddal 🙂
    Indulásként javaslom a felhasznalo-update.hu oldalt.

    Attila, köszi 🙂

  • Magda Attila

    2009. március 30. hétfő

    Kedves Ági!

    Nálam ez úgy működött, hogy 2000 és 2006 között 6 évig gondolkodtam azon, hogy mit vállakozzam (2006-ban meglett: értékesítési tréningek). Amikor megalapítottuk a vállalkozásunkat, egy év alatt kb. 10 olyan ötletünk lett, ami egyenként is megér egy vállakozást. Azóta pedig (szinte) naponta találkozom egyel.

    Sokan ezt a “Titok” c. könyvben leírtakkal magyarázzák, én azonban ezt gondolom: kezdj el dolgozni egy lehetőségen, és meglátod: 1000 új lehetőség vár rád, és mindezt magadnak köszönheted.

    Egyébként mindennel egyetértek, amit írsz: kellenek a célok, amik legyenek konkrétak, jól kölülírtak, legyen határidejük, legyenek részcélok, legyenek benne érzelmek, mert ezek motiválnak igazán. Stb. Még sorolhatnám, de túl rövid ehhez egy bejegyzés.

    Tervezés. NAGYON FONTOS A TERVEZÉS: tevékenység tervezése, gazdálkodás, stb.

    Tünde! Nagyon sok jó megoldás van, Ági biztosan tud segíteni. (nem akarom elvenni a kenyerét, ez az ő blogja, az ő terepe.)

    Ági! A feleségem sokat mesélt rólad, gratulálok újfent, csak így tovább!

    Üdv.: Attila

  • Tünde

    2009. március 30. hétfő

    Ági, nekem is nagyon tetszik az összefoglaló, megvan az ötlet, kell az embereknek is, csak egy a bökkenő: abszolút antitalentum vagyok a számítógépes ismeretekben, annak ellenére, hogy a férjem programozó, nekem nagyon szájbarágósan kellene mindent megmagyarázni, és erre ő nem hajlandó… Van erre is megoldásod?

    Tünde

  • Chi*** Csapó Ida

    2009. március 30. hétfő

    S. Kata, ismered a braimstormingot, azaz az ötletrohamot mint ötletgenerálási módszert? Amivel szűkíteni is lehet a saját ötleteket…

    Szerintem a saját, megvalósítandó ötleteinknek összhangban kell lenniük a képességeinkkel és az életfeladatunkkal (spirituális fogalomként említve a dharmánkkal). És igazán akkor hoz pénzt, sőt: hozhat nagyon sok pénzt, ha találkozik az emberek, minél nagyobb sokaság 😉 igényével. (Ágitól remekül lehet igényfelmérést tanulni!)

    Ida***

  • Vida Ági

    2009. március 30. hétfő

    Moni (Okoskismama), ebben az esetben több lépcsőt kell használnod: az első lépcsőben megkeresed azt a célcsoportot, akinek szüksége lehet a szolgáltatásodra, oktatod őket és csak ezután teszel nekik ajánlatot. Pl. ha a célcsoportod az álláskeresők, de nem állást akarsz nekik kínálni, hanem mást, akkor csinálsz egy oldalt, ahol az álláskeresésről írsz, építesz egy listát és fokozatosan adagolod nekik az információkat a másik területről, fokozatosan vezeted rá őket, hogy ez nekik jó lehetne.

  • Kisbogár

    2009. március 30. hétfő

    Köszi Ági, jól összefoglaltad a dolgokat. Ahogy OkosKismama is írja, ezek megvannak az ember fejében, csak nem mindig áll össze egésszé. Pedig csak akkor hatékony.
    OkosKismamának: a fogyasztók tanítására gondolsz? Nem lehetetlen, de sok munka, sok pénz. Szerintem. Ha a célcsoportodat el tudod érni az Interneten, akkor Ági már írt erről.

  • S.Kata

    2009. március 30. hétfő

    Tökéletesen igazad van Ági! Én már az 1.lépésnél megakadtam. Már évek óta keresem a Nagy Ötletet, amibe érdemes lenne fektetni pénzt és energiát.

  • Moni

    2009. március 30. hétfő

    Ági!

    Szeretem olvasni a soraid. 🙂

    Úgy látszik ez az életidő most a célkitűzés jegyében telik. Talán a tavasz hozza? A rügyfakadás? A zsenge szél?

    Tegnap este a blogomban én is a célkitűzéssel foglalkoztam. Kicsit másként, de a lényeg ugyanaz. Tűzz ki egy célt magad elé. Mert cél nélkül nincs értelme ötletelni sem, vállalkozást indítani sem, és még a marketing is száll a szélben, mint az ökörnyál, ha nincs meg a célod. A saját, különbejáratú célod, mely égő vággyal párosul. Ezek teszik pikánssá az életünket. Mint egy jó fűszer. 🙂

  • OkosKismama

    2009. március 30. hétfő

    Sziasztok!
    Nagyon jó összefoglaló! Tulajdonképpen ezeket valahol már mind tudtam, de most mégis adott egy ötletet.
    És felvetett egy kérdést is bennem:

    Mi van, ha van egy ötletem, tudom, hogy hiánypótló, tudom, hogy van rá érdeklődés, tudom, hogy termékek és szolgáltatások is kapcsolódnak hozzá, tehát pénz is van benne, DE azt is tudom, hogy a célpiac JELENLEG kisebb, mint ami eltartana, viszont sokan vannak olyanok, akik a célcsoportba tartoznak (még azt is tudom, hogy hol tudom elérni őket), de MÉG NEM TUDNAK RÓLA, hogy ez nekik kell!

    Érthető ez egyáltalán? Ha igen: szerintetek mihez kezdjek? Hogyan tudnám “megnevelni” azt a társaságot, akik a célpiacom, csak még nem tudnak róla?
    Előre is köszönök minden ötletet…