Mennyibe kerül megszerezni egy ügyfelet induló vállalkozóként?

Egy szakmai Facebook csoportban tette fel valaki ezt a kérdést, ahol a szakértők rögtön rárepültek az illetőre és öntötték magukból az okosságokat. Például: „Az attól függ” vagy „Tesztelni kell” és „Erre így nem lehet válaszolni, de ha rámírsz privátban, majd elárulom”
Valójában ezekben van némi igazság, de annak, aki szeretné konkrétan átlátni, mégis mennyibe kerül megszerezni egy ügyfelet egy most induló vállalkozásnak, annak mégiscsak jobb, ha valamilyen konkrétumot is megtudhat. Szóval lássuk csak, hogyan érdemes számolni!

Sokféle marketing megoldással be lehet indítani egy vállalkozást, lehet ingyenes megoldásokat használni (pl. blog, Youtube csatorna, Instagram profil), amik lassabban, bizonytalanabbul épülnek (de hosszútávon nagyon jó eredményeket hozhatnak) és persze ott vannak a fizetős hirdetések. De persze egyáltalán nem mindegy mit, hol és hogyan hirdetünk.

Elsőként el kell dönteni, hol szeretnénk hirdetni, itt a fő szempont az, vajon az adott felületen el tudjuk-e érni a célcsoportunkat és persze, hogy milyen áron tudjuk elérni, mekkora a verseny. A tipikus felületek, amiket sokan használnak:

– Facebook hirdetés,
– Instagram hirdetés (poszt- vagy sztori kiemelés vagy a Facebook felületéről indított hirdetés)
– Pinterest hirdetés,
– Google hirdetés (kulcsszavas, Display hálózat vagy Youtube hirdetés)

És vannak olyan megoldások is, amik kevésbé ismertek, de mégis jók lehetnek 1-1 célcsoportnál, mint pl. egy-egy szakmai oldalon, portálon való hirdetés vagy PR megjelenés, Whitepress, Taboola, szakmai fórumokon, linkgyűjteményekben való hirdetés.

Másodszor el kell dönteni mit is szeretnénk hirdetni. A legtöbben elkövetik azt a hibát, hogy ajtóstól rohannak a házba és a szolgáltatásukat vagy a terméküket vadonatúj „hideg” (azaz őket még nem ismerő) célcsoportnak hirdetik, aztán meglepődnek, hogy nem vagy csak alig érkezik vásárlás. Nyilván egy ismeretlen céggel szemben bizalmatlanabb a vevő, nem fog azonnal vásárolni és sok esetben a terméket sem ismerik, még vadonatúj számukra a lehetőség, vagy aktuálisan nincs problématudatuk vagy nem is igazán tartoznak a célcsoportba.

Hirtelen felindulásból csak 3 esetben vásárolnak az ügyfelek:
– ha tömegtermékről van szó, amit rendszeresen vásárolnak és találnak egy jobb ajánlatot (pl. olcsóbb a párizsi az egyik boltban, mint a másikban)
– ha sikerül gyorsan felkelteni a problématudatot (pl. zavarja a szösz a ruháin és meglát egy szösztelenítőt, ami ráadásul még olcsó is)
– ha erős problématudata van és aktuális neki az ajánlat (pl. fáj a feje és gyors megoldást keres rá, neked pedig van ilyen megoldásod)

Szóval elsőre három dolgot érdemes hirdetni:

1. Egy elérhető árú terméket, ami megoldja a célcsoportod egy jelentős mértékű problémáját.
2. Egy ingyenes lehetőséget (pl. webinárium, email tanfolyam, online konferencia, letölthető pdf tanulmány stb.), amire feliratkozik és majd utána második lépésben adsz el neki (pl email marketinggel).
3. Egy tartalmat (pl. blogbejegyzés, videó), ami szuperhasznos a számára és utána azoknak, akik megnézték, kínálod a termékedet remarketing hirdetéssel.

És akkor jöjjön a matek!

Mondjuk az induló terméked a lufihámozás és a célcsoportod már nagyon vágyik rá, mert rengeteg problémája van a hámozással, de te majd most jól megtanítod nekik 🙂 Készítesz egy landing page-et a Lufihámozás könnyedén című könyvednek, ahol megrendelhetik. Meghirdeted ezt az oldalt.

Ha 1% a konverzió az oldalon, akkor 100 látogatóból lesz egy vevő.

Ha 50-60 Forintért veszel egy látogatót, akkor 5-600 Ft egy vevő megszerzési költsége.

Ha 5000 Forint a könyved, akkor marad 4400-4500 Forintod a hirdetési költség levonása után.

Persze ebben vannak azért változók:

– lehet más a konverzió (több vagy kevesebb, az oldaltól, az ajánlattól és a terméktől is függ, nyilván egy drága luxustermékre kevesebben költenek, mint egy sürgős problémára megoldást nyújtó termékre)

– lehet más a kattintási ár (célcsoporttól, a hirdetés helyétől is függ, mert a Facebook hirdetés jellemzően olcsóbb, mint pl. a Google keresőhirdetés, a hirdetés minőségétől és a piactól is függ – ha nagyobb a verseny, sok a hirdető a piacodon, magasabbak a kattintási költségek is)

A landing page konverziója tőled is függ, ez olyan dolog, amin folyamatosan lehet (és érdemes javítani) Néhány konverziónövelő megoldást itt szedtem össze

A hirdetés konverziójánál azt kell megnézni, vajon elég emberhez jut-e el a hirdetés és mennyien kattintanak rá (CTR). Ez utóbbit lehet növelni a hirdetés javításával (jobb képanyag, jobb szöveg), illetve a célzás finomításával.

Ha nem vagy biztos a vállalkozási ötletedben, ezzel a módszerrel lehet tesztelni is, működik-e egy termék vagy szolgáltatás, mielőtt még többet ráköltesz.

Még több ilyen számítást és tanácsot kaphatsz kifejezetten induló vállalkozókra szabva az ingyenes Vállalkozásindítás Mesterkurzuson. Tudd meg, milyen vállalkozási ötletek működnek most, milyen adózást érdemes választani, milyen lépéseket tegyél meg, hogy hatékonyan el tudj indulni bizonytalanság és szervezetlenség nélkül! Nézd meg itt >>

1 Comment

  • Edit

    2023. november 03. péntek

    Kedves Cikkíró!
    Ön azt írja, 1 kattintás 50-60 ft, és 100 kattintásból lesz kb. 1 vevő. 100 kattintás x 50-60 ft az 5-6000 ft, nem 5-600 ft.
    Valamit nem jól értelmezek esetleg?
    Köszönöm a válaszát.
    SE