Hogyan indíts vállalkozást okosan (minimális befektetéssel)?

Sokan úgy gondolják, hogy a vállalkozás azzal kezdődik, hogy megalapítják a céget, kibérelnek egy üzlethelyiséget vagy elkészíttetnek egy webshopot, bevásárolják a raktárkészletet az induló online boltjukhoz stb. Mindez sok pénzbe kerül, be kell fektetni, aztán pedig fizetni a járulékokat még akkor is, amikor kezdetben még nincs bevétel. És ez természetesen rizikós is, hiszen nem tudhatod, hány vevőd lesz, milyen árbevételt vagy képes elérni. Meg lehet oldani másként is?

Igen. Hiszen a vállalkozás alapítása nem a cégalapítással és a befektetéssel kezdődik, hanem sokkal korábban: az előkészítéssel.

Mi az, amit már az indulás előtt megtehetsz?

1) Kezdd el kutatni a piacot!

– Felmérni, milyen cégek vannak a piacon, mit kínálnak (milyen termékeket, milyen szolgáltatásokat, milyen áron), milyen a marketingjük, hol hirdetnek, milyen célcsoportot szólítanak meg.

– Kutatni, kinek lenne szüksége az ötletedre, melyik célcsoport számára miért lenne hasznos.

– Utánanézni mekkora a célcsoport, mire költenek, milyen igényeik vannak (statisztika, kutatási eredmények, józan paraszti ész).

2) Elindíthatsz egy blogot (vagy Instagram, Facebook oldalt vagy csoportot) amit elkezdesz feltölteni a célcsoport számára érdekes és hasznos tartalommal. Erre kezdetben érdemes legalább heti 3x, de inkább napi 1x írni. Miről? Első körben a célcsoportod által feltett leggyakrabb kérdéseket válaszold meg.

3) Elkezdhetsz listát építeni Kiteheted a hírlevél-feliratkozási lehetőséget a honlapodra és elkezdhetsz rendszeresen, legalább heti 1x hírlevelet küldeni.

4) Megjelenthetsz a közösségi médiában Lehet saját Facebook oldalad, Youtube csatornád, Pinterest falad, amin érdekes, hasznos tartalmakkal követőket és ismeretséget szerzel

Miért jó ez? Mert így, mire elkészül az első terméked/az első szolgáltatásod, már lesz kinek eladnod, tehát elindíthatod a vállalkozásodat, meghirdetheted, hogy nyitva a kapu, lehet vásárolni, és rögtön lesz bevételed.

Mindez nem csak előkészíti a vállalkozásodat, hanem teszteli is egyben a piacot:

– kipróbálhatod, vajon tényleg lenne-e igény a termékedre, létezik-e az a célcsoport, akit el szeretnél érni,

– beszélgethetsz velük,

– kipróbálhatod, milyen címszavakra, témákra kíváncsiak, mi az, amit szívesen olvasnak és mi az, amit kevésbé,

– megtudhatod mi az, amivel tisztában vannak és hol vannak még lyukak az ismereteikben a témáddal kapcsolatban.

Az előkészítő szakasz arra is jó, hogy oktasd a piacodat, mielőtt eladnál nekik.

Egy jó bloggal, egy hírlevéllel vagy egy közösségi média profillal követőtábort építhetsz és előkészítheted a piacodat a vásárlásra.

Egyik ügyfelem pl. minőségi gyermek bőrcipőket forgalmazott. Számos blogbejegyzést, hírlevelet írt arról, mire ügyeljünk cipővásárlásnál, mely pontokon szoríthat a cipő (az 1-2 éves gyerek még nem tudja megmondani), miben más a gyerekcipő, mint a felnőtt, miért fontos, hogy minőségi legyen. Így mire a vásárlók rendeltek tőle, már tudták, milyen minőségi követelményeknek kell megfelelnie egy jó gyerekcipőnek, igényük volt a minőségre és hajlandóak voltak megfizetni az árát is.

Ha pl. kézműves vagy, megmutathatod fotókkal, videóval illusztrálva, hogyan készül el 1-1 terméked, mennyi időt töltesz az elkészítésével, milyen anyagokkal dolgozol.

Ha olyan szolgáltatásod van, aminek az igénybevételéhez nincsenek szokva a a vevők, írhatsz arról, hogyan segített másoknak, miben segít, milyen részei vannak.

Beszélhetsz a tabutémákról. A vevőknek gyakran vannak kétségei egy-egy szakma képviselőivel kapcsolatban, de olyan is van, hogy magától a terméktől tartanak. Egyik ügyfelem pl. márkás szépségápolási termékeket forgalmaz, nála mindig azt kérdezik, nem hamis-e a termék. Ezért írt arról, hogyan különböztethető meg egymástól a hamis termék és a valódi, miben más a csomagolás, az állag, valamint garanciát vezetett be az általa forgalmazott termékekre.

Egy angol startup tanácsadónak az volt a fő gondja, hogy sokan azért nem mernek tanácsot kérni ebben a témában, mert félnek mással megosztani az üzleti ötletüket, nehogy ellopja valaki. Ezért ő arról írt, hogyan is megy tulajdonképpen ez a tanácsadási folyamat, milyen garanciákat vállal ő arra vonatkozólag, hogyan lehet megvédeni egy ötletet egyáltalán.

Ha mindezt a termékeladásnál próbálod elmondani, már késő. Ha viszont jóval korábban, a blogodban, a hírleveledben, a Facebook oldaladon mesélsz róla, akkor, mire vásárlásra kerül a sor, a kifogásokat már jóelőre elhárítottad.

Vevőoktatás vásárlás előtt: Hogyan csináld?

1) Írd le a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdéseket!
2) Írj le minden kifogást a vevők részéről!
3) Írd le a vevőid legnagyobb félelmeit!

És szisztematikusan haladj végig a listán, írj mindegyikről 1-1 blogbejegyzést, 1-1 hírlevelet.
A legjobb, ha az automata hírlevélsorozatodba építed be mindezt, így vásárlás előtt minden olvasód megkapja majd.

A biztonságos indulás titka: az előkészítés.

Hogyan csináld? Tudj meg róla többet az ingyenes Vállalkozásindítás Online Mesterkurzusban! Csatlakozz itt!

Comments are closed.