Ági, milyen a jó vállalkozási ötlet? (ÖNTERJÚ)

Honnan lehet tudni, hogy jó az ötletem? Mit tegyek, ha szerintem jó az ötlet, de elakadtam? A vállalkozási ötletekkel kapcsolatos gyakran ismételt kérdésekre adok most választ.

Ági, milyen a jó vállalkozási ötlet?

Vida Ági: Most azt várod, hogy megnyugtassalak és azt mondjam, ki lehet matekozni a jó ötletet, van rá tudományos magyarázat, piackutatással meg lehet tudni, mi a biztos, mitől lesz jó és létezik 100%-ig biztonságos út. Ilyen azonban nincs. Sokszor elsőre teljesen haszontalannak tűnő vagy átlagos ötletek is képesek befutni és hatalmas sikereket hozni.

De hogyan?

Onnan, hogy van mögöttük egy lelkes vállalkozó, aki hisz abban, amit csinál és addig alakítja, formálja az ötletet, amíg nem hozza ki belőle a sikert.

Tényleg ennyi lenne? Hinni kell abban, amit csinálok?

Nyilván nem, ez csak az első fele. A hit abban segít, hogy nyitott legyél és kihozd az ötletből a lehető legtöbbet tűzön-vízen keresztül, ne add fel az első akadálynál. Az eredményt az hozza meg, ha megtudod, kinek lenne szüksége az ötletedre és hogyan formálhatod olyanná, hogy az kielégítse a vásárlók igényeit.

Ez talán a legfontosabb, hogy ne az ötlettel foglalkozz, hanem a vásárlókkal. Mit szeretnének? Mi jár a fejükben? Mire lennének vevők?

Hogyan tudjam meg, mit lehet kihozni az ötletemből?

Azon érdemes ötletelni, hogyan lehetne különféle célcsoportoknak segíteni azzal, amit tudsz. Mondjuk szépen rajzolsz és szeretnél ebből megélni. Mit lehet vele kezdeni?

A legtöbben azt csinálják ilyenkor, hogy szép grafikákat készítenek és megpróbálják eladni, ezt a legnehezebb, mert vagy tetszik a piacnak vagy nem.

A következő lépés, hogy megrendelésre készítesz képeket: ez máris jobb, mert akik hozzád fordulnak, azoknak kielégíted vele az egyéni igényeit.

Ezt például nyújthatod úgy, hogy elküldenek egy fotót és lerajzolod a családot vagy meg lehet rendelni a nagyszülőknek 50. házassági évfordulóra egy szép rajzot vagy festményt saját magukról.

De mi van akkor, ha ugyanezt cégeknek csinálod: megrendelésre tervezel figurákat vagy rajzolsz grafikát könyvekhez, kampányokhoz? (céges célcsoport)

Vagy, ha kialakítasz egy saját stílust és ezt teszed fel pólóra, bögrére, táskára? (ajándéktárgyak)

Vagy elkezdhetsz oktatni is. Tarthatsz gyerekfoglalkozást, egyéni oktatást, felnőttoktatást, oktathatsz 1-1 technikát, szervezhetsz tábort vagy művészeti feltöltő hétvégéket, ahol alkotás közben pihenhetik ki magukat a résztvevők. De tarthatsz online oktatásokat, összeállíthatsz oktatócsomagokat is.

Készíthetsz termékeket is: színezőket gyerekeknek felnőtteknek a saját rajzaidból, kiadhatsz könyvet a rajzolásról, rajzolhatsz képregényt.

Vagy készíthetsz animációs videókat és lehet bevételed a Youtube reklámokból.

De én nem rajzolok…

A recept ugyanaz, meg kell nézni, milyen célcsoportok és igények lehetnek a te témádban:

– Mit tudsz eladni a lakosságnak?
– Mit tudsz eladni céges piacon?
– Tudsz-e olyan tömegterméket létrehozni, ami nélküled is működik (ajándékok, könyvek, online termékek stb.)?
– Mit és kinek tudnál oktatni?
– Milyen terjesztési lehetőségek léteznek? (a webáruháztól a vásáron át a partnereken keresztül egészen addig, hogy érdemes-e 1-1 termékedet bevinni a hipermarketbe és ott eladni.

Ami egy ötletben különleges az nem maga a termék vagy a szolgáltatás, hanem az

KINEK adod el (különleges célcsoport)

HOGYAN terjeszted (online, popup store, vásár, viszonteladók, termékbemutatók, social sharing stb.)

Kitaláltam egy ötletet, de már van olyan a piacon…

Semmi vész, szerintem nem tudsz olyat kitalálni, amit valaki már ne talált volna ki, legfeljebb eddig még nem találtad meg 🙂 Egy piacon többen is megférnek egymás mellett, sőt ha többen vannak, azzal nő a piac. Ne ijedj meg attól, hogy van már valaki a piacon, inkább nézd meg, hogyan csinálja ő, mi az, ami jól működik neki és mi az, ami esetleg hiányzik, amit lehet jobban vagy másként is csinálni. Valójában az, hogy már vannak egy piacon, ahova te belépni készülsz, pozitív dolog. Egyrészt annak a jele, hogy van igény az adott termékre, másrészt mások már kitaposták neked az utat, tanulhatsz a hibáikból és a sikereikből is.

És, ha olyan ötletet találtam ki, ami még nincs a piacon?

Elmagyarázni az embereknek valamit, ami eddig nem volt, amit nem láttak, amiről még nem hallottak, mindig a legnehezebb dolog. Ilyenkor a legfontosabb az, hogy találd meg azt az égető, fájó problémát vagy azt a lényeges igényt, amire van kereslet és amit megold a terméked.

Sokan azt rontják el, hogy nem az igényt reklámozzák, hanem az újdonságot. Pl. azt mondják itt egy világújdonság, a fából készült, környezetbarát bizgentyű és nem értik, miért nem akarja senki megvenni, amikor annyira jó kis bizgentyű, forradalmi újdonság, előtte nem volt ilyen.

Ezzel szemben, ha azt reklámoznák, amit a bizgentyű megold, máris sokkal könnyebb lenne elfogadtatni az emberekkel.

Van arra mód, hogy teszteljünk egy ötletet és megtudjuk, mire lenne inkább igény?

Igen, több is. Nézd meg például, hogyan hoz ki a Facebook egy-egy új szolgáltatást! Kihozzák béta verzióban, lehet rá regisztrálni tesztelőnek, kipróbálhatod, utána kiteszik élesben és menet közben alakítják, formálják, kap új funkciókat a visszajelzések alapján. Egy kisvállalkozást termékei, szolgáltatásai hasonlóképpen fejlődhetnek: kidobod őket a piacra és a visszajelzések alapján változtatsz, fejlesztesz, új termékeket vezetsz be és régieket dobsz ki.

Sok infót lehet szerezni a termékfejlesztéshez a követőtáborodtól is! Például ha könyvet írsz vagy oktatást szeretnél tartani, megkérdezheted őket, miről szeretnének olvasni, hallani. Érdemes időnként átnézni a blogod statisztikáit is és megnézni, melyik témára kattintottak a legtöbben, mi érdekelte őket a legjobban. De megszavaztathatod azt is, mi legyen a termék neve, milyen legyen a csomagolása, hány darab legyen egy csomagban, milyen kiszerelés legyen stb.

Kereshetsz tesztelőket is a termékedhez, akár egy nyereményjáték keretében is meghirdetheted, hogy küldjék el melyik új terméket szeretnék tesztelni (a válaszokból rögtön kiderül, melyik érdekli őket a legjobban) és a válaszadók közül kisorsolhatsz néhányat, akik kapnak 1-1 tesztcsomagot, cserébe csak annyit kérsz, hogy mondjanak véleményt róla vagy töltsenek ki egy kérdőívet.

Jó megoldás lehet az is, ha a törzsügyfeleid véleményét kéred ki az új termékekkel kapcsolatban, de szervezhetsz fókuszcsoportos tesztelést is, ahol megismerheted a véleményeket.

Ha amiatt aggódsz, hogy nem fogják elegen megvenni vagy nem rendelik meg elegen, esetleg nem szeretnéd, hogy a pénzed álljon a termékben, mert kevesebben rendeltek, mint gondoltad, hirdethetsz elővásárlási akciót, amiben felveheted a megrendeléseket, vagy kitehetsz egy oldalt, amin azok kérhetnek értesítést emailben, akik mindenképpen szeretnének tudni róla, amikor a termék végre elérhető és kapható.

Miután pedig megjelent a terméked, folyamatosan gyűjtsd a visszajelzéseket és dolgozz azon, hogy egyre jobbá és jobbá váljon, ettől egyre életképesebbé és vonzóbbá válik majd.

Comments are closed.