Az induló vállalkozások javarésze (90-95%-a) csődbe megy, nem éli meg a 3. évet, ez pedig félelemmel tölthet el mindenkit, aki vállalkozás indítását tervezi. Mit tehetsz, hogy ez ne történjen meg veled?
Miért mennek csődbe az induló vállalkozások?
A leggyakrabban előforduló okok a következők:
- Irreálisan mérik fel a piaci lehetőségeiket (jó ötletnek tűnik valami, de nem nézik meg, vajon van-e rá igény)
- Rövid távra terveznek (meglátnak egy gyors piaci lehetőséget, lecsapnak rá, de abból nem tudnak vagy nem akarnak továbblépni)
- Rugalmatlanok (beleszeretnek az ötletükbe és mereven ragaszkodnak hozzá, nem akarnak belőle továbblépni, ha szükséges lenne)
Jó hír, hogy a statisztikák szerint a női vállalkozók stabilabb cégeket építenek, mint a férfiak. Mi ennek az oka? Az, hogy a nőknek jellemzően nem az a céljuk, hogy gyorsan nőjenek hatalmasra és leigázzák a világot, hanem szeretnék nevelgetni a gyerekeiket, szeretnének egy stabil párkapcsolatot, egy biztonságos életet, esetleg „önmegvalósítani” és ebből az egészből kihozni, hogy meg is tudjanak élni. A női vállalkozóknak gyakran ez a motivációjuk, a vállalkozói életstílusuk: megnyitni egy kis üzletet, az működjön stabilan, jöjjenek vendégek, érezzék jól magukat, mindenki érezze jól magát. De nem feltétlenül akarnak giga-mega birodalmat építeni.
A motiváció nagyon fontos tényező a stabilitás szempontjából. Ha valaki nagyon gyorsan akar hatalmasat nőni, abban több a kockázat és könnyebb belebukni. A nők tehát emiatt stabilabb vállalkozásokat építenek, mint a férfiak.
A statisztikáknál maradva: a nők feleannyi vállalkozást indítanak, mint a férfiak. Nagyon érdekes, hogy ugyanakkor a 3,5 évet megélt vállalkozások között 3-szor annyi a női vállalkozás, mint a férfiak által indított. Szögezzük le, hogy ennek nem az az oka, hogy a férfiak nem tudnak vállalkozni. Szó sincs róla!
A férfiak nagyobb növekedésre számítanak. Gyorsabban akarnak eredményt elérni, ott van rajtuk a család eltartásának a nyomása, és ambíciózusabban indulnak neki, bátrabban vállalnak kockázatot.
A nők ezzel szemben biztonságra törekszenek. Hosszabb ideig gondolkodnak, hogy elindítsanak-e egy vállalkozást. Biztos köztetek is vannak, akik évek óta olvassák a blogomat, nézik a videókat, szívják magukba az információt, és várják az ideális pillanatot, hogy lépjenek. Amikor a bemutatkozó köröket szoktunk csinálni női vállalkozói kerekasztalok beszélgetéseimen, ott gyakran elhangzik: „útkereső vagyok”. A nőknél ez gyakori. Gyűjtik az információt, várnak, és amikor stabilnak érzik a helyzetet, akkor indulnak el.
Érdekes az is, hogy nem csak a 3,5 évet megélt (úgynevezett beért) vállalkozások között, de a 10 évet megélt vállalkozások között is több a női.
Mit csinálnak rosszul, akik alól kibillen a piac?
Pár éve keringett a Facebookon egy hölgy nyílt levele, aki nagyon klassz, természetes alapanyagú kozmetikumokat készített. A Facebookon arról panaszkodott, hogy csökken a kereslet, és lassan ő fel is fogja adni, mert közben adót meg rezsit kell fizetni, és már nem bírja kitermelni. Mindenki nagyon sajnálta a kommentekben, pedig hiába érezte ő úgy, hogy csökken a piac, az egyáltalán nem mondható el, hogy a természetes alapanyagú kozmetikumok piaca szűkül. Sőt, úgy növekszik, mint az őrült. Ez csak az ő fejében létezett, hogy minden rosszabb és ebből nincs kiút. Sokszor a cégvezető hiedelmei állnak egy ilyen eset mögött, nem a piac valódi helyzete.
Lehet, hogy az elején elég volt annyit mondani, hogy „Hahó, itt a szappanom, vegyétek!” és vették. Közben eltelt néhány év, elkezdett nőni a piac, beléptek a konkurensek és ilyenkor bizony változtatni kell. Hogy min? Összegyűjtöttem:
7 dolog, amit tenni tudsz azért, hogy stabilan növekvő céged legyen
1. Légy képes a változtatásra!
A legfontosabb, hogy nem szabad beleragadni egy dologba. A sok évet megélt, akár 100 évnél is idősebb cégek között sok olyan van, amelyik már mással foglalkozik, mint eleinte.
Pl. a Nokia kezdetben faipari cég volt, papírgyártással kezdték. Aztán talán a 70-es, 80-as, 90-es években tévékkel foglalkoztak, talán még néhányan emlékeznek az ITT Nokia márkanévre. A 90-es években aztán átnyergeltek a mobiltelefonokra. Ez nem volt nagy váltás, mert ők egy elektronikai cég. Addig az egyik termék működött, utána a másikra lett kereslet. Váltottak, mert másban látták már az elektronikai termékek piacán a potenciált. Nyilván volt átfedés is egy ideig, amikor mindkettőt forgalmazták. De életben maradtak és ez jelent valamit.
2. Maradj rugalmas és fejlődj!
Ez is nagyon fontos. Ha évekkel ezelőtt jártál főiskolára, és tanultál marketinget, az remek, mert tudsz egy rakás szakkifejezést, ismersz esettanulmányokat, stratégiákat, nagyon sokat lehet abból is tanulni. De 10 évvel később az a tudás már nem megfelelő egy cég marketingjének működtetéséhez. Nekem pl. van olyan online marketing könyvem a polcon, ami 15 éves. Azt az online marketinget ma már nem tudod megvalósítani. 15 éve pl. még nem volt Facebook.
Ez jól mutatja, hogy a tudásodat, ismereteidet mindig frissíteni, fejleszteni kell. A fejlődéshez nem kell feltétlenül sok pénz, sokszor elég, ha alkalmazol néhányat ezek közül a módszerek közül.
3. Állj több lábon!
Ha például beindul a kis webáruházad, jönnek a vevők, az nagyon jó! Ilyenkor azonban el kell gondolkodnod, hogyan lehetnének több forrásból vevőid. Ha azt látod, hogy a webáruházadba főleg keresőből jönnek az emberek, akkor érdemes arra törekedned, hogy máshonnan is elérjenek hozzád. Mi történik, ha egy nap a Google nem indul el, vagy valami miatt egyszer csak nem éred el az embereket ezen a csatornán? A marketinged több forrásból származzon!
Volt ügyfelem, aki minden hónapban elment 2 vásárba, és ott eladott annyi terméket, amiből egész jól megélt abban a hónapban. Ebből azonban nem származott növekedés. A 2 vásár jól bejött, kényelmes megoldás volt, de mi van, ha egyszer csak nem hoz már annyi vevőt?
Vajon ki lehet hozni a te vállalkozásodból évente 100 milliót? Ebben a bejegyzésben mutattam meg, mi kellhet ehhez
Más forrásra is szükség van!
Például: Facebook hirdetés, partnerek, keresőoptimalizálás, Pinterest, Youtube csatorna, Instagram, AdWords, remarketing, új célcsoportokat becélozni… Érdemes bővíteni a forrásokat, ahonnan jönnek a vevőid! A marketinged álljon több lábon, és mindig keress újakat!
4. Több piacon is jelen lehetsz
Fontos annak meghatározása is, melyik piacon vagy jelen. Sokan azt mondják, a lakosságnak adnak el. Lehet ott is bővíteni a lakosság más célcsoportjaira. Üzletasszonyoknak adtál el eddig? Adj el mellé üzletemberekre is! Vagy a gyerekeseknek! Csoportos tréningeket tartasz? Hirdess meg magán tréninget is! Ha eddig nagy cégeket coacholtál, a szerzett tapasztalatokat oszd meg egy másik szolgáltatásban a kis cégekkel! Lehet, hogy ehhez új weboldalra lesz szükséged, de fontos, hogy új szegmenseket nyiss meg. Ne ragadj bele ugyanabba!
Ugyanaz a cég új termékcsaláddal, új kommunikációval, új weboldallal több vevőt tud behozni.
Olyan ez, mint a zsonglőrködés. Először tanuld meg 2 almával, aztán 3 almával, és amikor már 7 almával is megy, akkor nagyon király vagy! 🙂
5. Gondold végig az üzleti modellt!
Oké, hogy forgalmazol egy terméket, de mi lenne, ha bevezetnél mellé egy szolgáltatást is? Fontos, hogy ne azon az egy terméken múljon az életed. Találkoztam ilyen céggel, amelyik egyetlen termékre, egyetlen marketinggel állt rá. Kijött egy olyan EU-s rendelet, ami kihúzta alóluk a piacot. Ilyenkor dönteni kell, hogy merre megy tovább az illető. Leépíti a céget és abbahagyja a tevékenységet? Keres másik piacot az EU-n kívül? Vagy nyel egy nagyot és néhány hónap alatt teljesen átáll egy más eladástechnikára, más kommunikációra. Kell egyfajta rugalmasság, vállalkozói gondolkodás, hogy ne azt lásd:
Sokan az első időszakban mindenre próbálnak egyszerre odafigyelni, ez azonban szétaprózódáshoz és túlterheltséghez vezet, miközben a vállalkozás csak nagyon lassan fejlődik. Pedig az első időszakban a legfontosabb a vevőszerzés. Ez az, amire érdemes fókuszálni (itt találsz néhány ötletet arra, hogyan tudsz gyorsan vevőt szerezni már kezdőként)
6. Terjeszd szélesebbre!
Tegyük fel, hogy most van egy webshopod. De mi van, ha egy új termékedet egy másik felületen is elkezded árulni? Egyszerűen azért, mert másik célcsoportot érsz el vele, máshogy tudod kommunikálni. Jó példa erre a Peakshop. Nekik van férfi és női webshopjuk is. A termékek nagyon hasonlóak, de a kommunikáció eltérő, hiszen más a férfiak és a nők problémája és célja, így máshogy tudnak nekik eladni.
7. Online mellé offline csatornát!
Érdemes az online csatorna mellé offline, az offline mellé pedig online-t is nyitni. Az remek, ha jönnek a webáruházból vevők, de kell még egy másik láb is, amin állhatsz. Érdemes elmenni havonta 1-1 vásárra, ahol személyesen találkozhatsz a célcsoportoddal.
Ha már elérted, hogy jön a webáruházadból naponta 4-6 vevő, és a vásárban havonta 30-40 vevő, akkor érdemes elgondolkodni: honnan származhatna még bevételed? Kereshetsz viszonteladókat is, akik a boltjukban, a webshopjukban értékesítik a termékeidet. Ha kézműves vagy, és még csak a Meskáról jönnek vevőid, mi lenne, ha felmennél az Etsy-re is? Vagy csinálnál egy bloggerrel közös csomagot, készítenél egy weboldalt, ahol csak a néhány kézműves termékedet árulod…
Egyszerűen lehet marketingezni úgy is, ha keresel olyan partnereket, akikkel kölcsönösen beleteszitek a csomagjaitokba egymás kuponját. Ezek nagyon erős kapcsolatok.
Sok kicsi sokra megy! Mindegyik irányból jön egy kis bevétel, és összességében lesz egy stabil céged.
A tanulság tehát az, hogy ha nem csak egyetlen egy lábon állsz, nem történhet meg, hogy ha nem jön pl. a webáruházból elég vásárlás, akkor abban a hónapban nem eszel.