Kell-e a vállalkozásod marketingjéhez Facebook csoport?

Sokan keresnek meg azzal, hogy a vállalkozásuk ismertebbé tételére elindítottak egy Facebook csoportot, de nem akar beindulni a dolog, nem jönnek az új tagok, nincs párbeszéd. És még többen azzal, hogy elindítanának egy csoportot, mert azt hallották, most ez a legjobb lehetőség a Facebookon az emberek organikus elérésére. De vajon tényleg ez a legjobb? Kinek érdemes csoportot indítania és melyik csoportok azok, amik valóban aktívak és gyorsan növekednek?

Kell-e neked egyáltalán Facebook csoport?

A Facebook elsődleges érdeke az, hogy a felhasználók minél elégedettebbek legyenek a felülettel, sok időt töltsenek el itt érdekes tartalmak olvasgatásával és beszélgetéssel. Az elmúlt pár évben fokozatosan nőtt a csoportok szerepe, egyre többen használják őket, egymásnak ajánlják az emberek a különféle témákról szóló csoportokat, közösségeket.

Elterjedt tévhit, hogy a legnagyobb organikus (hirdetés nélküli) elérést a csoportok kapják, azonban valójában a Facebook a jó és aktív párbeszédeket, az aktivitást (lájkok, megosztások, hozzászólások) „jutalmazza” meg azzal, hogy megmutatja a nagy aktivitást kiváltó tartalmat azoknak, akik számára releváns lehet.

Ahhoz azonban, hogy nagy aktivitást váltson ki egy tartalom, nem szükséges feltétlenül egy csoportban lennie, egy oldal bejegyzése vagy videója, amire sok reakció érkezik, épp olyan nagy elérést érhet el.

De vajon többen lépnek be egy csoportba, mint ahányan egy oldalt lájkolnak? Ez a másik félreértés a csoportok kapcsán: egy csoport lehet zárt, nyitott vagy teljesen privát. A csoportok többsége zárt csoport, így sokan ebben gondolkodnak a vállalkozásuk számára is, ez azonban nem feltétlenül a legjobb döntés. A zárt és privát csoportok bejegyzései ugyanis nem tudnak virálisan terjedni, hiszen nem láthatja őket más, mint azok, akik már eleve a csoport tagjai ezért ezeknél a csoportoknál külön kell foglalkozni azzal, hogyan találnak rá a tagok, mitől növekedhet a taglétszám. Nem lépnek be többen egy csoportba azért, mert csoport, ha jó a tartalom, érdekes a téma, akkor viszont szívesen követnek az emberek oldalakat is.

Milyen Facebook csoport típusok vannak marketing szempontból?

Technikailag egy Facebook csoport lehet:

  • teljesen nyílt csoport, ilyenkor a benne levő tartalmakat bárki láthatja vagy megoszthatja.
  • zárt csoport, ilyenkor a csoport megtalálható a keresőben de, a benne levő tartalmakat csak a csoport tagjai érhetik el.
  • és lehet privát csoport, ilyenkor a csoport zárt és nem található meg a keresőben, csak azok találhatnak rá, akik megkapták a csoport linkjét.

Mire használhatod őket?

1. Ügyfél csoport

Ezek zárt vagy zárt és egyben privát csoportok, amiket csak az ügyfeleid láthatnak. Megrendelés után emailben küldheted el nekik a csoport linkjét, ahova kérhetik a felvételüket. Számodra azért jó egy ilyen csoport, mert így elérheted az ügyfeleidet, beszélgethetsz velük, piackutatást végezhetsz, segíthetsz nekik a vásárlás utáni kérdéseikben, amivel emelheted a szolgáltatás színvonalát és VIP akciókat, ajánlatokat adhatsz nekik. Számukra pedig azért előnyös, mert sorstársakra találhatnak, megoszthatják a sikereiket, segítséget kérhetnek, ha elakadnak valamiben.

A legtöbb vállalkozás számára előnyös lehet egy ügyfél csoport indítása, jól kiegészíthet egy előfizetős vagy más tagsági rendszert, illetve kifejezetten hasznos azoknak a vállalkozásoknak, ahol a tagok újra meg újra vásárolnak (pl. táplálékkiegészítők, bio webáruház, életmódváltás, szépségipari szolgáltatások stb.)

2. Oktatási csoport

A csoportok egyik beállítási lehetősége a „közösségi tanulás”, ilyenkor fájlokat tölthetünk fel a csoportba, kis tananyagokat hozhatunk létre. Ez a formátum is lehet nyitott vagy zárt egyaránt. Több célra is jól használható:

  • ingyenes érdeklődőszerző „csali” oktatások, webináriumok (élő Facebook videóval)
  • fizetős oktatások megvalósítására (webinárium böngészőből vagy az OBS Studioval),
  • utánkövető oktatás, leckék, videók tréningek, kihívások, konferenciák vagy más szolgáltatások igénybevétele után (ezzel megtarthatod a vásárlókat és újabb ajánlatokat tehetsz nekik)

3. Közösségi tartalom

Aktivitás szempontjából a legjobbak azok a csoportok, ahol a felhasználók maguk hozzák létre a tartalmat. Ilyenek lehetnek pl. a retro fényképes csoportok, receptes csoportok, humort, vicceket megosztó csoportok, kuponajánlatokat, akciókat és más hasznos tippeket megosztó csoportok, ahol a tagok büszkék a fotóikra, tartalmaikra, ezért örömmel mutatják meg mit találtak, mit alkottak stb. Tipikusan nyilvános csoportok tartoznak ebbe a kategóriába és sok közöttük a „hobbi”, nem üzleti célú csoport, azonban jó lehetőség van az üzleti felhasználásra is. Pl. egy konyhafelszerelés webáruház nyithat egy „sütireceptek a hétvégére” nyilvános csoportot, ahol meg lehet osztani egymással a recepteket és ők maguk is osztanak meg recepteket, videókat és megmutatják a saját eszközöket, kuponokat adnak a vásárláshoz stb.

Egy ilyen nyilvános csoport lehet jó érdeklődőszerző lehetőség is, beépíthető az értékesítési tölcsérbe. Például több fitnesztermékeket forgalmazó webáruháznak van nyilvános edzésterv-recept megosztós csoportja, amiben a felhasználók osztják meg a saját tartalmaikat, kérdeznek, a webáruház pedig bizonyos időközönként kitesz hírlevélre feliratkozási lehetőségeket, ingyenes és fizetős csalikat, így kiszűrve a potenciális vásárlókat.

A másik lehetőség a kérdezős csoport, ahol a felhasználók azzal „állítanak elő” tartalmat, hogy kérdéseket tesznek fel egymásnak és aztán ezt vitatják meg. Nagyon sok ilyen csoporttal találkozhatsz. Jellemzően akkor működik ez a forma, ha nagy létszámú és kellőképpen kíváncsi a célcsoport, pl. egy-egy olyan témáról beszélgetnek, amiről Magyarországon még kevés az elérhető információ.

4. Lokális csoportok

A legtöbb városnak, falunak, városrésznek van saját Facebook csoportja, de ha a vevőid egy településről jönnek, szolgáltatóként lehet gondolkodni azon, hogy az adott környéknek indíts egy tematikus csoportot. Pl. a közeli erdőben több edző tart szabadtéri edzéseket (jóga, futóedzés, nordic walking stb.), ők közösen indítottak egy csoportot azoknak, akik ilyen edzéseket keresnek a környéken. De lehet egy adott célcsoportot is megcélozni pl. „Kispesti Horgászok” vagy „Divatrajongók Szolnok”.

5. Szakértői csoport

Egy szakértői csoportban egy vagy több szakértő van jelen, akiktől (bizonyos szabályok szerint) lehet kérdezni, akik szakértői tartalmat osztanak meg és a saját tanácsadásukra vagy képzéseikre lehet jelentkezni a csoportból.

5. Kihívás csoport

Nagyon jó lehetőség egy csoport népszerűsítésére, ha bizonyos időközönként kihívásokat tartasz benne. Erre akár egy folyamatos kommunikációt is fel lehet építeni, pl. évi 3-4 nagy 3-4 hetes kihívást tartasz a csoport résztvevőinek napi feladatokkal, a köztes időben pedig meg lehet vitatni a tapasztalatokat. Ez lehet nyelvtanulós kihívás, időhatékonysági kihívás, motivációs kihívás, speciális étrendre, életmódra épülő kihívás vagy akár egy háztartási (nagytakarítós) kihívás is.

6. Napi tartalom csoport

Ezek a csoportok arra épülnek, hogy egy adott témában minden nap megosztasz valami apró hasznos, megvalósítható dolgot. Pl. „Minden napra egy vegán recept”, „Minden napra egy gyakorlatsor”, „Minden napra egy önismereti feladat”.

7. Börze csoport

Az adok-veszek csoportok nagy népszerűségnek örvendenek. Vállalkozóként azonban csak annak érdemes ilyet indítania, aki egy adott célközönséget szeretne elérni, de a használt cikkek nem sértik az üzleti érdekeit. Ha pl. ruha webáruházad van, akkor nem érdemes használt ruha börzés csoportot indítanod. Ha viszont stylist vagy és színtanácsadással, gardróbrendezéssel foglalkozol, akkor csinálhatsz egy Divatimádók márkás ruha adok-veszek csoportot, ahol összegyűlnek azok, akik fogékonyak a témádra. Ha szolgáltatóként (pl. Kiskunnagyborzasztói játszóház) szeretnéd elérni a környékbeli anyukákat, akkor indíthatsz nekik egy „Kiskunnagyborzasztói anyukák adok-veszek” csoportot, esetleg 1-1 alkalommal az online börzét behozhatod a játszóházba, hogy az anyukák el is látogassanak oda és máris összekötötted egymással a kettőt.

Hogyan hozzuk ki egy csoportból üzletileg a legtöbbet?

Önmagában egy csoport semmit sem ér. Ne egy lépésben akarj itt követőket szerezni, érdeklődőket elérni és még el is adni nekik, mert nem fog menni. A legjobb, ha egy stratégia részeként tekintesz rá.

Például egy nyilvános csoport lehet jó lehetőség arra, hogy összegyűjtsd azokat, akiket érdekel egy téma (pl. kertészkedés iránt érdeklődők), de utána rendszeres posztokkal érdemes őket pl. az email listádra terelni, ahol eladsz nekik. Miért kell ezzel foglalkoznod? Mert a csoport tagjait organikusan nem éred el kellő mértékben, nem kiszámítható, hogy pl. egy akciódra hányan fognak reagálni. Ha pedig sok embernek akarsz eladni a csoportban és emiatt sokat reklámozol, az pedig tönkreteszi a csoportot, rombolja a közösséget. Sokkal hatékonyabban értékesíthetsz, ha a csoportban csak néha adsz el (VIP akciók, kuponok) és ingyenes tartalmakkal vezeted az érdeklődőket át más felületekre, ahol reklámozhatsz nekik.

Miket lehet csinálni, hogy tovább tereld a csoport tagjait más felületeidre?

– megoszthatod velük az új blogbejegyzéseidet, videóidat és utána hirdethetsz azoknak, akik megnézték,
– kihívásokat indíthatsz, amire regisztrálni kell,
– email tanfolyamokat indíthatsz,
– webináriumokat tarthatsz,
– online és offline eseményeket hirdethetsz meg.

Kinek érdemes csoportot indítania?

Itt igazából 2 szempontot kell megnézned:

1. Te milyen vagy, mik az üzleti céljaid, hol tartasz most

2. A célcsoportod milyen.

Nézzük ezeket részletesebben:

1. Ha induló vállalkozó vagy és gyorsan szeretnéd beindítani a vállalkozásodat, növekedni, akkor ne a Facebook csoport indításával kezdd! Ez ugyanis sok idő, energia és ha még nincs rutinod a moderációban, tartalomkészítésben, akkor nem igazán lesz sikerélményed benne.

Ha most indultál, akkor azokra a marketing eszközökre koncentrálj, amik jól mérhetőek:
– legyen egy felületed (webáruház, landing page), ahonnan rendelni lehet tőled,
– legyen egy Facebook vagy Instagram Üzleti oldalad,
– kezdj el email marketingezni,
– hirdess!

Ha már egy ideje vállalkozol és azon gondolkodsz, jó lehetne-e neked egy csoport:

  • ne azért vágj bele, mert a Facebook oldalad nem működött és abban reménykedsz, hátha a csoport jobb,
  • ne csinálj kizárólag értékesítésre alapozott csoportot (csak reklámokat teszel ki, termékekről írsz)
  • mindig gondold végig mi a célod a csoporttal (pl. új célközönséget elérni) és hova tereled tovább azokat, akiket elértél (pl. havonta tartasz egy webináriumot az új érdeklődőknek és az ott résztvevőknek értékesítesz)

Egy aktív csoportban állandó pörgés és párbeszéd van: annak érdemes belevágnia, aki szeret beszélgetni, naponta többször rá tud nézni, akinek könnyedén megy új témákat felvetni, válaszolni, reagálni stb. Ha nem vagy szociális típus, nincs elég időd, passzív jövedelmet szeretnél, akkor nem neked való a csoport-marketing.

2. Akkor fog működni a csoport, ha olyan célközönséged van, akik szeretnek beszélgetni. Például a kismamák, az életmódváltás iránt érdeklődők ide tartoznak, ezekről a témákról könnyen beszélgetnek az emberek, de pl. egy komoly üzleti témában már nehezebb párbeszédet kezdeményezni, mert ha a célcsoport nem érti az adott témát, kevés az információja, sokszor azt se tudja, mit kérdezzen. Ezért mielőtt belevágsz mindenképpen térképezd fel a célközönségedet. Vajon vannak a témádban nagy csoportok, ahol sok-sok ember beszélget? Mekkora az aktivitás ezekben? Milyen témák merülnek fel? Miket kérdeznek?

Facebook csoportok pro és kontra

A csoportok előnyei:

  • egy zárt vagy teljesen privát csoportban jobban szűrhető, kik lépnek be, így zárt körben lehet beszélgetni anélkül, hogy az ismerősök vagy trollok látnák a hozzászólásokat, ezért érzékenyebb, intimebb vagy „kibeszélős” témákhoz nagyon hasznos lehet,
  • tudatos közösségépítő munkával aktív, összetartó közösség építhető, akik szívesen beszélgetnek, vásárolnak, továbbajánlják a csoportot másoknak is,
  • ha valaki aktív egy csoportban, akkor a nyitólapon és az értesítések között gyakran találkozik az adott csoport bejegyzéseivel, ilyen lehetőség az oldalaknál nincs.

A csoportok hátrányai:

  • ha a csoportod zárt csoport, csak akkor lépnek be a tagok, ha a csoport nevéből, leírásából egyértelműen kiderül, miről szól a csoport és kinek érdemes belépni,
  • egy csoport nem megy magától, rendszeresen foglalkozni kell vele, új tartalmakat kigondolni, párbeszédeket elindítani,
  • a zárt és privát csoportok posztjait csak a benne levők látják, tehát önmagában a tartalmak
  • aktivitás híján könnyen elhal a csoport és nehéz újra felpörgetni
  • egy csoportnak házirend kell és szükséges rendszeresen moderálni a hozzászólásokat, jelentkezőket, jó tudni azt is, hogy elég sok csoportban van probléma a spammelőkkel (komment spam, bejegyzés spam)
  • a csoportok tartalmait nem lehet hirdetni, mint ahogyan a belépést sem tudod a Facebook hirdetési rendszerén keresztül promótálni
  • nem tudsz hirdetni egy csoport tagjaira, ami megnehezíti a tagok célzott elérését pl. egy kampányban

Comments are closed.