Te mit csinálsz, ha szomjas vagy?

Becsapós kérdés ám ez itt a címben. Mert ugye mi sem lenne természetesebb, mint hogy az ember iszik, ha szomjas. Nemrégiben azonban beszélgettem egy nénivel, aki cukorral kínálta a kisfiaimat és elmondta, hogy ez a cukor „nagyon jó szomjúság ellen”. Vajon miért kell szomjúság ellen cukrot szopogatni, amikor attól csak még szomjasabb leszel? És miért van az, hogy néha pont ugyanezt tesszük az élet más területein is?

Van egy tanítványom, aki elakadt a vállalkozásával: elkészült a weboldala, kitalálta a terméket, látszólag mindent megtett és panaszkodik, hogy nem jönnek a bevételek, pedig már 1 éve dolgozik a weblapon.

És megpróbáltad eladni a terméket? – kérdeztem tőle (sejtve, hogy mi lesz a válasz :))
Hát azt nem, mert még a tartalom sem igazi, meg a lista is nagyon kicsi.
És mit csináltál 1 évig?
A dizájnt javítgattam, írtam a blogot…

Melléktevékenységeket! Olyanokat, amik szükségesek, de pénzt azt nem hoznak. Irgumburgum 🙂

Tudom én mi áll ilyenkor a háttérben: a FÉLELEM. Nem mer a lényeges dolgokra koncentrálni, amikből a valódi pénz lesz, mert fél tőle, mit szólnak az olvasói, mit szólnak az ismerősei, mit szól a családja. Fél a kritikától. Az a helyzet kedves hölgyeim, hogy ha pénzt szeretnél keresni, akkor nem szabad félni pénzt keresni, különben felkopik az álla.

Ez egy nagyon jó termék.
Ha eladod jót teszel vele az embereknek.
Segítesz nekik.

Tehát jó az, amit teszel.
Rosszat az tesz, aki rossz, silány terméket ad el, ami nem segít a célcsoportjának.

Neked viszont mindössze az a dolgod, hogy elmondd: „Van neked az a problémád, tudod, ami miatt idejöttél erre az oldalra. Nekem meg itt van a kezemben a megoldás a problémádra. Ennyiért tudom adni. Kell?”

Nem kell túlbonyolítani a dolgokat, nem kell húzni az időt lényegtelen apróságokkal, koncentrálj a lényegre.

De mik is a leglényegesebb lépések egy online vállalkozás felépítéséhez?

1. Piackutatás (ezt nem hagyhatod ki, sok félelem forrása éppen az, hogy nem vagy biztos benne, van-e értelme annak, amit elkezdtél – a piackutatás része a tesztelés is, tehát amikor még csak egy blogod van, amit azért indítottál, hogy felmérd a piacot, az még nem maga a vállalkozásod és nyugodt szívvel megválhatsz tőle, ha nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket)

2. A honlap elkészítése (és persze itt is a tesztelés – mindhalálig :))

3. Látogatottságnövelés – listaépítés (ha nem dolgozol meg a látogatókért, akkor nem lesznek, ezt megígérhetem – és ha nem építed a listát, ha nem tesztelsz többféle feliratkozó formot, ha nem dolgozol ki csalit, nincs automata hírlevélsorozatod, akkor ne csodálkozz, hogy csak lassan épül a lista)

4. Eladás (minden más csak az előkészület, a pénz az eladásból lesz. Interneten könnyebb, mert nem kell szemtől szemben eladnod a portékádat, elég egy levelet megírnod, bannereket készítened, értékesítési oldalt létrehoznod, de ezt meg kell tenned, enélkül nem megy.)

Hányszor hallom, hogy „Ott a webshop az oldalon és mégsem vásárol belőle senki.” Talán szólni kéne az embereknek, hogy ott a webshop… Máris jobb lenne. Mondjuk kiteszel egy bannert az oldalsávba, hogy „Hahó, van ám webshopom is!” Vagy néha megemlíted a hírlevélben, hogy van webshop. Nem kell holmi manipulatív sales levelekben gondolkodnod. A saját példámon tapasztaltam, hogy néha elég csak egy linket odatenni a blogbejegyzés végére és máris tömegével érkeznek a megrendelések.

Az első oldalamnál nagyon sürgős volt mihamarabb bevételeket elérnem, ezért néhány dolgot a háttérbe toltam (pl. Internet Explorerben az oldal egyik oldalsávja el volt csúszva kb. fél évig), aztán amikor már láttam, hogy az oldal működik, vannak bevételek, akkor megjavítgattam az ilyen hibákat is.

Ha víz helyett cukrot szopogatsz, amikor szomjas vagy, egyre szomjasabb és szomjasabb leszel, és hosszú távon szomjanhalsz. Igyál inkább vizet, aztán menj és dolgozz egy kicsit a vállalkozásodon, de fókuszáltan 🙂

10 Comments

  • Én

    2010. április 27. kedd

    Tanulság: Ha szomjas vagy egyél sót. Tuti jót tesz

  • Balogh Anett

    2009. június 10. szerda

    Gabriel,
    a Terézanyát mindenki ismerte a világon.:)
    Szóval nem rossz az a szerepkör, csak növeled az ismertségedet és a PRodat!
    A csalid már elkészült, készíts fizetős termékeket is.

  • $Norbii$

    2009. június 10. szerda

    Gabriel, erre most nagyon ráéreztél. Hasonló a szituáció velem, de én másképp fogalmaznék: Amit én evidensnek gondolok, abból nem készítek infóterméket, szolgáltatást, blogbejegyzést és nem vagyok képes pénzt kérni, mert nem érzem jól magam egy olyan szerepben, ahol olyan tudást közvetítek, és információanyaggal foglalkozom, ami nekem nem jelent kihívást.

    Ezért csodálkozom mindig Ágin is, hogy hogyan van mindig ereje ugyanarról a kezdő, alap és általános marketing dolgokról írni – tegyük hozzá jól és élvezetesen!
    Na jó ez pozícionálás kérdése is.

  • Vida Ági

    2009. június 10. szerda

    Gabriel, nem kell semmi egyedit tudnod. Elég az is, ha rendszerezed a már meglevő tudást mások számára. De ráadásul te egyedit is tudsz, úgyhogy nyugodtan kérd meg az áradat 🙂

  • Váraljay Gabriel

    2009. június 09. kedd

    Számomra még mindig az a probléma, hogy amit én evidensnek gondolok, mert tudok azért nem vagyok képes pénzt kérni… mert azt hiszem más is tudja. Ebből következően egy ingyen e-bookokat gyártó mindenkit segítő Terézanya szerepbe kerültem…

  • Timea

    2009. június 09. kedd

    Szia Agi,
    Remek gondolatok es itt tenyleg fejen utotted a szoget!!! Nalam is hasonlo dolgok, felelmek jatszodnak a fejemben es meg mindig csak azt az egy blogot es egy weboldalt szerkesztgetem,irogatom stb.. es persze meg mindig nem tokeletes. Ezen kivul az en meg nagyobb problemam, hogy nehezen tudom beosztani az idomet!!! Igy aztan van amikor orakig elbameszkodok a neten aztan van amikor egy hetig vagy ra se nezek! Igy aztan elsiklok a lenyeges dolgok felett illetve az igazi projectek amikben meg mindig gondolkodom lassan feledesbe merulnek.
    Igazad van ossze kell szednunk magunkat csak ugy fogunk boldogulni meg akkor is ha en abban a szerencses helyzetben vagyok, hogy ferjem vidaman el tudd minket tartani annelkul, hogy valaha emlitene mikor megyek mar dolgozni. Szerinte az anyanak a gyerek mellett a helye!
    Igy aztan nalam minden raerosen keszul es csak magam miatt csinalom ha csinalom, hogy egyebb dolgokkal is lefoglaljam magam bne csak a gyerek es a haztartas, no meg persze egy kis extra jovedelem mindig jol johet… de nem jonn!!!:-( Es ez csak az en hibam! Szovalm ennyit magamrol es tovabbra is Agnes tavoli rajongoja leszek!

  • Gaál Éva (egaal)

    2009. június 09. kedd

    Sziasztok!

    Idéznék Wermer András blogjából egy felejthetetlen mondatot: „A szánalmat ingyen adják, az irigyekért meg kell küzdeni.”

    Ha sikeres akar lenni az ember, akkor meg kell tanulni feldolgozni, hogy lesznek irigyek.
    „Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni.”

    Nem könnyű, és legtöbbünknél ez időbe telik, annak pedig az örökkévalóságig, aki csak másoknak akar megfelelni.

    Az én vadiúj domain-nevem fél évig állt parkolópályán. Ahogy most kinéz, azt fél óra alatt meg lehet csinálni. Nem akartam ismerősöktől segítséget kérni, azt se tudtam, mit akarok, de azt igen, hogy ők sem. 🙂 Egyedül pedig elvesztem az információ-rengetegben – egyedül akartam megcsinálni. Aztán jött Gabriel, és felsegített. 🙂

    Üdv,
    Évi

  • ANi

    2009. június 09. kedd

    A tanulmány Ágihoz híven zseniális!! 🙂 Kis kiegészítésem van: van még egy mumus: hogy „Á, az én területemen AKKKKORA a konkurencia…!” 🙂 Szóval a tudatalatti ön-lekicsinylés magyarul. 🙂
    Köszönöm a felismerést, – talált-süllyedt!! 🙂

    A legjobbakat sok szeretettel: ANi.

  • Szalkai Titi

    2009. június 09. kedd

    Teljesen igaz, Ági!
    Azok a fránya mumusok a fejekben! A társadalmi elvárásoknak való megfelelési kényszerek! Az a sugallat, hogy nem értékes a tudásunk!
    Én sokat filózok azon, hogy ezek a mumusok, amiktől félünk, nagyon nem a szereteten alapulnak. Hanem az irigységen, a gonoszságon, azon, hogy mások visszahúzzanak minket. A környezetünk féltékeny ránk, és mindent elkövet, hogy nekünk sem legyen jobb, mint nekik!
    Az ilyen környezetre sztem is tojni kell magasról! Célszerű megválogatni a társaságunkat, de erősen.
    Igen, el kell valahogy indulni, és majd alakul. De ha ezekre a mumusokra hallgatunk, akkor nagyon nehéz lesz egyről a kettőre jutni.

  • Thámm-Tornyay Erna

    2009. június 09. kedd

    Én is végre eljutottam oda, hogy a honlapom napokon belül elérhető lesz, pedig az Explorer-rel nekem is gondjaim vannak még. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy felkelti-e az érdekődését a célközönségemnek az, amit lát, s jön-e majd a kérdés: „Hogyan csinálod?”…ekkor már jobban fogom tudni, mik a következő lépések s azt minél hamarabb meg is valósítom.