Tavaly nyár elején kezdtem azt érezni, hogy a kampányaim hatékonysága érezhetően csökkent. Ekkor pár nap keresgélés után döbbentem rá arra a módszerre, ami egycsapásra megváltoztatta a csökkenő tendenciát és magyarázatot adott arra is, hogyan lehet, hogy más listáimon nem csökkent a konverzió, csak ezen az egyen.
Amikor reklámszöveget írsz (legyen szó akár honlapszövegről, akár hírlevélről, akár egy szórólapról) a magad stílusát alkalmazod. Elgondolkodsz rajta, mik a terméked/szolgáltatásod előnyei, milyen érvek szólnak mellette és ezt a magad stílusában fogalmazod meg. Azonban a vásárlási döntéseket az emberek 4 féle szempontrendszer alapján hozzák meg és ezek közül egybe te is beletartozol, az érveid többsége pedig ugyanazt a csoportot győzi meg, mint amilyen te is vagy. Mi ez a 4 csoport és hogyan kommunikálj velük?
1. Az Elemző típus kézzelfogható tulajdonságokat szeretne hallani a termékről: műszaki leírást, részletes paraméterlistát akar kapni és többnyire ésszerű érvek alapján hozza meg a döntését. Ő az, aki összefüggéseket és logikát keres mindenben, gyakran talán gyanakvónak is tűnhet. Számára nagyon fontos, hogy megbízható legyen a termék és pontosan azt adja, amit ő elvár. Őt lehet a legkevésbé érzelmi alapon vásárlásra bírni, viszont az észérvek, pl. árakció rá is hatnak.
Például: „Hogyan teremts biztos jövedelmet és stabil hátteret a vállalkozásodnak? A válaszokért katt ide >>”
2. A Dinamikus típus szereti az újdonságokat, ő az, aki szívesen megvásárolja a legújabb technikai kütyüket, és mivel nagyon szeret első lenni, ezért könnyen megvásárol bármit, ami modern, innovatív és őt előrébbviszi. Kedveli a közvetlen stílust, a rugalmasságot, és szeret a középpontban lenni, ezért jó érv a számára, ha egy termék vagy szolgáltatás nagyobb népszerűséghez vezeti.
A részletekben nem mélyül el, csak gyorsan átfutja a reklámot, ezért a címsorok tartalma és a grafikák, áttekintő táblázatok ragadják meg inkább a figyelmét, ő az az internetező, aki inkább csak átgörgeti majd az oldaladat és a számára érdekes részeknél áll csak meg (pl. egy nagy piros ÚJ felirat vagy egy számára üzenetet hordozó címsor biztosan odavonzza majd a figyelmét)
Például: „Ismerd meg az online marketing vadonatúj módszereit és előzd meg több évvel versenytársaidat! Katt ide >>”
3. A Humán típus számára a konfliktuskerülés és a jó emberi kapcsolatok a legfontosabbak, ezért számára az egyik legfontosabb érv egy termékkel kapcsolatban mások véleménye és ha bebizonyítod, hányan használják már ezt. Neki nagyon fontos, hogy ne maradjon magára a termékkel, nagyra értékeli a jó ügyfélszolgálatot, ha kérdéseket tehet fel, ha konzultációs lehetőség vagy zárt fórum is jár a termékhez. Nem szereti a változást, ezért ki kell hangsúlyoznod mennyire egyszerűen használható, milyen könnyen a mindennapokba illeszthető a terméked.
Például: Apró és kényelmes változtatások, amik problémamentesen varázsolnak vevőket a cégedbe. Hogyan? Válaszok itt >>
4. A Diktátor típus minden esetben a csúcsra törekszik, ezért számára a legfőbb vásárlási érv az, ha ő a luxuskategóriát kapja. Ő az, aki mindenáron megpróbál kedvezményt vagy más előnyt kiharcolni az ügyfélszolgálatnál, és természetesnek veszi, hogy neki mindenféle előny „alapból jár”. Számára nagyon jók az egyedileg testreszabható termékek, amikről elmondható, hogy nincs még egy ugyanilyen.
Például: „Itt az idő, hogy Te is saját Online Birodalmat építs magadnak! Exkluzív tudás – személyre szabott képzés >>”
Hogyan növelheted ennek a tudásnak a birtokában a konverzióidat?
1. Alapszinten
Amikor értékesítési oldalt vagy hírlevelet írsz, ne feledkezz meg a 4 típusról. Általában mindenki ahhoz a típushoz szól inkább, amilyen ő maga is, azonban ezzel a lehetséges vásárlók egy részét elveszíted, mert nem beszéltél az ő nyelvükön. Ezentúl tehát, amikor értékesítési oldalt írsz, olvasd át ezt a leírást és írd le egy papírra előre a 4 csoport számára külön-külön szóló érveidet, majd a sales oldalba is ezeket az érveket szerkeszd be.
Amikor hírlevelet küldesz ki a kampányoddal kapcsolatosan, mindig legyenek olyan levelek, amik az egyik, és olyanok, amik a másik típusnak szólnak.
2. Középhaladó szinten
Tudd meg a te olvasóid közül ki melyik típusba tartozik! Ezt megteheted pl. úgy, hogy kitöltetsz velük egy játékos tesztet, amiben rákérdezel az alaptulajdonságaikra, a válaszadóknak adhatsz valamilyen ajándékot. Az így megszerzett adatok alapján később már tudsz testre szabott kampányokat kiküldeni nekik. A teszt állhat egyszerű képekből is, például, ahol kiválaszhatják, melyik szobabelső tetszik nekik, a Dinamikus típus egy modern, formatervezett, az Elemző típus egy hagyományos, kényelmes, praktikus, a Humán típus egy családias, nyitott, míg a Diktátor típus egy luxus kivitelű szobabelsőt választ inkább (de tudod ezt úgy is kérdezni, hogy Melyik típusú hotelszobát választanád? Milyen autó illik hozzád inkább? Milyen nyaralásra mennél el szívesebben?)
3. Haladó szinten
Más szempontjaid is lehetnek, ami alapján szeretnéd többféle csoportra szétbontani az olvasóidat. Például, ha szeretnéd megtudni, kiket érdekel egy adott témakör, vagy kik és hányan küszködnek egy adott problémával a listádon, vagy ha a kezdő és haladó tudásúakat szeretnéd szűrni a listából és személyre szabott akciót küldeni a számukra.
Erre jó megoldás egy tanulmány vagy blogbejegyzés, ami az adott témáról szól, vagy csak az adott csoportnak: az autoresponder szoftverek többségében létezik egy kattintásos átiratkoztatás másik sorozatra, azaz, amikor az olvasód rákattint a linkre, ami az adott tanulmányra vagy bejegyzésre viszi a gyakorlatban feliratkozik egy másik sorozatra is, amiből ő semmit nem lát, nem kell az e-mail címét megadnia, és ha onnan leiratkozik egyben a teljes sorozatodról is leiratkozhat (tehát adatvédelmi szabályokat sem sért a dolog). Így egy allistára gyűjtheted azokat, akiket az adott téma érdekel, és mivel ez egy jól körülhatárolt csoport, akik aktívak a listádon (hiszen elolvasták a levelet, átiratkoztak), élő e-mail címük van és még a téma is érdekli őket, ezért ezen az allistán akár 20-30%-os konverzióval is értékesíthetsz.
A hirdetéseidben többféleképpen használhatod ezt a módszert:
1. Írhatsz mindegyik célcsoport számára egy-egy mondatot a szövegbe,
2. Ugyanannak a hirdetésnek elkészítheted 4 féle verzióját és tesztelheted, melyikre hogyan reagál a közönség.
Ezt beépítheted az email marketingedben az időzített sorozatodba is: az időzített kampányoknál egy előzetes tanulmány kapcsán átiratkoztathatod az olvasókat allistákra, amelyeken időzítve a kampány maga megy ki. Sőt, még tanulmányt sem kell írnod: megteheted azt is, hogy egész egyszerűen kiküldöd, hogy nemsokára akciós lesz a terméked és aki szeretne elsőként értesülni róla, az jelezze azzal, hogy a linkre kattint. Ezzel a módszerrel csökken a leiratkozók aránya, mert csak azok kapnak reklámleveleket, akik valóban potenciális vásárlók lehetnek, nő az egyes kampányok konverziója és további szegmentált kampányokat küldhetsz azoknak, akik nem vásároltak az egyes kampányokban (pl. upsellként több bónuszt kínálhatsz nekik)
Ha ezt a modellt választod, nagyjából így néz majd ki a hírlevél-sorozatod:
És, hogy miért lehetett az, hogy csak az egyik listámon csökkent a konverzió, a többi ugyanolyan jól működött? Azért, mert a több, mint éve elsőként felépített időzített kampányaim már eleve szegmentáltak voltak, mivel már feliratkozáskor eleve bekértek néhány plusz adatot. Akkoriban még nem is sejtettem, milyen jól ki fogja állni az idő próbáját ez a rendszer.
1 Comment
Renáta
2010. június 08. keddKöszi Ági!
Ez remek cikk!
Annyi fontos információ van benne, hogy sok fizetős termékbe sincs ennyi. 🙂