Tévhitek a látogatottsággal kapcsolatban





Mielőtt belevágnánk az 1 hetes Látogatószerző minikurzusba, szeretnék tisztázni néhány félreértést a látogatottságnöveléssel kapcsolatban, hogy tiszta lappal vághass neki a tanulásnak:

1. “Megvan a honlapom, akkor most indulhat a látogatószerzés.”

Akik ezt mondják, azok a honlapot és a látogatókat külön kezelik. 10 éve még teljesen helyénvaló volt ez a gondolkodásmód, de a web2 korában már nem az. Mostanság ugyanis a nekik tetsző tartalmakat az olvasók megosztják, továbbadják, kommentálják, kiegészítik, a saját blogjaikban reagálnak rá (trackback) vagy pedig egész egyszerűen csak elküldik néhány barátjuknak, akinek hasznos lehet. Ez a fajta felhasználás arra ösztönöz, hogy már a kezdet kezdetén, az oldal tervezésekor figyelembe vegyük, kik lesznek a látogatóink és honnan érkeznek-érkezhetnek majd hozzánk (és itt nem csak arra gondolok, hogy babás oldalnak babás, gasztroblognak kajás dizájn dukál :))

Mit jelent ez a gyakorlatban?

  • A gyakran internetező célcsoport számára teljesen természetes, hogy feliratkozzon az RSS feedre, a kevésbé rutinosan internetezők számára nem elég kitenni az RSS feliratkozás linkjét, hanem el is kell magyarázni, hogyan használják.
  • Ha tudod, hogy a célcsoportod rendszeresen fórumozik különféle helyeken, akkor a cikkeid, bejegyzéseid végén ösztönözheted őket arra, hogy ajánlják fórumokban is a cikkeidet (ugyanez vonatkozik a linkmegosztókon való megosztásra való ösztönzésre is)
  • Az oldalad tartalmát úgy kell elkészítened, hogy a tartalmaidat érdemes legyen megosztani, továbbajánlani. A hagyományos portálok csak a tartalom mennyiségére mennek, mindegy, hogy jó, rossz vagy értékes-e egy cikk, egy hír, náluk inkább a mennyiség számít, éppen ezért ha egy átlag felhasználó valamilyen speciális témáról keresgél ezeken az oldalakon, akkor elvész az információk tengerében és nem talál igazi válaszokat a kérdéseire. Saját tapasztalatból tudom, hogy ha a célcsoportod számára legégetőbb kérdésekben adod meg azokat a válaszokat, amikre valóban szükségük van, akkor idővel te leszel az adott témában keresgélő célcsoport fő információs csomópontja és mondanom sem kell, hogy ez a látogatottságod szempontjából is szuper eredményeket jelent majd.
  • Nagyon fontos, hogy a honlapod tartalma a látogatói igényeknek megfelelően legyen rendszerezve. Ha az írásokat, tartalmakat kategóriánként szétválogatod és felcímkézed, akkor idővel kiváló gyűjtőoldalak keletkeznek az adott témákban és ezeknek a híre is elkezd majd magától terjedni. A jó és megfelelően rendszerezett tartalom nemcsak felhasználóbaráttá, hanem keresőbaráttá is teszi majd az oldaladat.

A látogatószerzés tehát a marketing-stratégiád része kell, hogy legyen. Tehát akár még csak honlapindítás előtt állsz, akár utána, foglalkoznod kell a látogatottságnöveléssel. Ez egyébként korántsem olyan bonyolult ám, mint elsőre látszik: tudnod kell, ki a célcsoportod és hol találhatod meg őket a neten (vagy máshol), hogyan terelheted őket a weboldaladra (erről most egyelőre ennyit, hagyni kell valamit a webináriumra is :))

2. “Már mindent kipróbáltam, amiről csak hallottam, mégis kevés a látogatóm”

Gyakran látom, hogy a fórumokból, blogokból szedett tippek alapján nekiállnak az emberek és mindent kipróbálnak, ahonnan csak látogatót lehet szerezni (lehetőleg ingyen). Ez önmagában nem is lenne baj, hiszen minden új módszert ki kell próbálni és le kell tesztelni, hogy beválik-e. Azonban, ha valamiről kiderül, hogy nem jó, akkor dobni kell.

A következő módszerrel eldöntheted érdemes-e több energiát ölnöd egy adott megoldásba:
1. Használd az adott módszert 2 héten át!
2. 2 hét után nézd végig a látogatottsági statisztikáidat és elemezd ki, hogy az adott módszer mennyi látogatót hozott! Itt végig kell nézned néhány szempontot:

    – Mekkora látogatottságot hozott az adott módszer a 2 hét látogatottságának arányában? (pl. ha korábban 2 hét alatt 1000 látogatód volt, és ez most így 1100-ra nőtt, az 10%-os növekedés) Teljesen szubjektív kérdés, hogy ez az eredmény jó-e, ahhoz, hogy megítéld, ismerned kell a többi szempontot is.

    Milyen látogatók azok, akiket így szereztél? Lehetséges, hogy nagyon sok látogató jön át időszakosan az oldaladra, de őket valójában nem is érdekli a téma. Az egyik hobbioldalunk néha kikerül egy bizonyos linkgyűjtemény főlapjára, olyankor egyszerre 5000 látogató is átjött már, de ők általában csak azt az 1 videót nézik meg, amiért jöttek és utána elmennek, mert nem érdekli őket mélyebben a téma.

    Nézd meg az Analyticsben hány oldalt néznek végig, mennyi időt töltenek el az oldalon, mekkora a lepattanási arányuk (Bounce Rate) – ha csak 1-2 oldalt néznek meg, 1 percnél kevesebb időt töltenek el az oldalon és 50% feletti a Bounce Rate, akkor nem biztos, hogy ők az ideális látogatók, de nézd meg a következő pontot is.

    Határozz meg egy célt a látogatóiddal kapcsolatban! Mit vársz el tőlük? Mi a célja az oldaladnak? Hogy iratkozzanak fel a hírleveledre? Hogy azonnal vásároljanak tőled valamit? Nézd meg, ezt az adott célt, hogyan sikerült megváltoztatni a 2 hét alatt: többen iratkoztak fel a hírleveledre, mint szoktak? Több volt a megrendelés?

3. “Annyi idő elmegy a látogatószerzéssel, másra már nem is marad időm”

Ezt általában azoktól hallom, akik linképítéssel, linkmegosztókon való ajánlgatással és blogokban való kommenteléssel szeretnének látogatottságot szerezni. Valójában ebből a linképítés az, ami igazán fontos pillér, ezzel érdemes nagyon alaposan és kitartóan foglalkozni, a blogspam szerintem nem etikus módszer, a linkmegosztás pedig spontán is kialakul, ha jó a tartalom. Ha csak annyit megteszel, hogy az indulás utáni első 3 hónapban minden egyes nap 10 linkgyűjteménybe beajánlod a linkedet, akkor kb.900 jó linkre tehetsz szert 90 nap alatt. Néhány helyen talán nem fogadják majd el a linkjeidet, 1-2 helyen csak fél év múlva fognak visszajelezni, de te ezzel ne foglalkozz. Tapasztalatból tudom, hogy ennek hosszú távon fantasztikus eredményeket hoz majd:
1. sok linked lesz, ami a keresőoptimalizálás szempontjából telitalálat
2. a linkgyűjteményeknek érdeke a Page Rank növelés, ezért egyre növekvő PR-ű oldalakon lesznek kint a linkjeid, és ez azt jelentheti, hogy egyre javulnak majd az eredményeid a találati listán (kezdőknek: A PageRank egy a Google által megállapított érték, amit egy algoritmus alapján számolnak ki minden egyes weboldalra, egy 0-10-ig terjedő listán jelzi, hogy mennyire fontos az adott oldal.)
3. mivel sok linkgyűjteményben nem azonnali a reakció még akkor is lesznek új linkjeid, amikor már régen nem is dolgozol rajta, a Google pedig szereti, ha spontán jelennek meg új linkek rólad
4. a konkurenseid nem fogják érteni, hogyan tettél szert ennyi linkre, és mivel sok munkának tűnik, ami nem hoz azonnali eredményeket, nem fogják utánad csinálni 😉
5. egyes linkgyűjtemények nagyon látogatottak, mások gyengébbek, de mindenhonnan érkezhetnek látogatóid. Megfigyeltem, hogy az erősebb katalógusokból érkező látogatók kezdetben ugyan többen voltak, de az idők során az akkor még csak induló kisebb katalógusokból érkező látogatók száma sokkal nagyobb mértékben nőtt.
6. mivel tematikus oldalakon van kint a linked, ezek releváns, tehát a témádhoz kapcsolódó linkek, amit szeret a Google ÉS a találati listán is bizonyos kulcsszavakra gyakran megelőzhetetlen pozícióban szerepelnek a linkgyűjtemények aloldalai, így ha megelőzni nem is tudod, mégis tudsz látogatókat szerezni belőle

Felesleges mindenhova beajánlani az oldaladat, ha ennek semmi eredménye nincs. Itt is érdemes alkalmazni a 2. pontban leírtakat, tehát ahelyett, hogy állandóan mindenhova beajánlod az új bejegyzéseidet, inkább tesztelni, megéri-e neked az XY linkmegosztót, videómegosztót, közösségi oldalt stb. használni.

4. “Látogatószerzés? Nekünk erre nincs szükségünk, használjuk az Adwords-t és kész”

Egy láb nem láb. A látogatószerzés fő alapelve, hogy sok helyről kell, hogy jöjjenek a látogatóid. Mi történik, ha az évek óta jól bejáratott Adwords hirdetésedet elkezdi piszkálni a konkurencia és egyszercsak duplájára nőnek a hirdetésed árai? Mi van, ha a sok látogatót hozó linkmegosztó site tönkremegy? Mi van, ha bizonyos szavakra sikerült előreverekedned magad a Google-ben , de megjelenik egy másik oldal és állandóan megelőz?
Ilyenkor persze lehet kapkodni, de sokkal jobb, ha észre sem veszed az ilyen eseteket a látogatottságodon. Az a jó, ha sok lábon állsz, azaz sok forrásból érkeznek a látogatóid és ezek többsége olyan forrás, amikkel nem kell állandóan foglalkoznod:

– linkkatalógusok (a webináriumra jelentkezők erről a témáról egy 20 oldalas gyakorlati útmutatót kapnak majd)
– keresők
– hírlevél, twitter és más közvetlen kommunikációs csatornák
– RSS feed
– spontán linkmegosztások, ajánlások
– videómegosztók
– állandó linkpartnerek, linkcserék, ajánlások, blogrollok

5. “Nekem nincs pénzem reklámokra, így az összes látogató a konkurenciához megy”

A legnagyobb oldalamon havonta közel 100.000 látogató fordul meg és soha egyetlen árva fillért nem költöttem reklámra. Szuper ingyenes módszerek léteznek a látogatottság megszerzésére.

6. “Most ezzel a látogató dologgal inkább nem foglalkozom, majd jönnek úgyis, ha jó a blogom”

A jó tartalom valóban szinte mindent visz. Ha jó egy blog (egy weboldal), hasznos, az olvasók számára értékes a tartalma, akkor idővel valóban kialakul egy olvasótábor körülötte és megindulnak a spontán linkmegosztások is. Balgaság lenne azonban kihagyni a tartalmak keresőbaráttá tételét (majd a webináriumon elmesélem részletesebben mire gondolok itt pontosan) és azoknak az ingyenes módszereknek a használatát, amiknek a révén még ismertebbé tehető a blog.

7. “Majd mindenki bejön a honlapra és akinek tetszik, az marad”

Annakidején az egyik ügyfelem követte el azt a balgaságot, hogy állandóan nagy portálokon akartak hirdetni, mert onnan sok látogató jön majd. Hát jöttek is… De sem az ügyfelem termékére, sem az oldalára nem voltak kíváncsiak, ezért a reklámkampány után általában ugyanannyi látogató volt az oldalon, mint korábban. Felesleges arra hajtani, hogy rengeteg látogatót terelj be, fontosabb, hogy akik meglátogatják az oldalt, azok targetált látogatók legyenek, olyanok, akiket érdekel az oldalad tartalma, akik feliratkoznak a hírleveledre és akik a potenciális vásárlóid lehetnek.

Holnap folytatjuk a közösségi média eszközeivel, avagy Vissza a jövőbe 🙂





11 Comments

  • Pal Kinga-Klara

    Reply Reply 2010. március 10. szerda
  • Pal Kinga-Klara

    Reply Reply 2010. március 10. szerda

    En is inditottam egy blogot azzal a celal,hogy aki szeretne kovetni,hogy hogy alakul a vallakozasom az tudja kovetni.Most meg abban a szakaszban vagyok,amikor meg most tervezgetem a valalkozast.A tevekenysegi kor a webshop lesz es mar korvonalazodnak a termekek is.

  • kutyatv

    Reply Reply 2009. május 09. szombat

    Sziasztok!

    A http://kutyatv.blog.hu/ szerkesztője vagyok! A héten 3 bejegyzést tetűnk közé, arra kérek mindenkit, hogy írjanak róla véleményeket, és legyenek állandó látogatóink! Legközelebb hétfőn jelenik meg 2 bejegyzésünk ezért arra kérek mindenkit, hogy arról is írjatok majd véleményeket! Hamarosan lesznek kutyás játékok is az oldalon a gyerekeiknek(csak nem tudom, hogy kell a bejegyzésbe játékot beilleszteni, ha tudnak kérem segítsenek)!

    Ági mint minden bejegyzésed ez is nagyon tetszett, de ez most különösen mivel én is most küszködöm a látogatás növeléssel ez a bejegyzés nagy segítséget nyújtott benne! Köszönöm!

  • Törökné Ildikó

    Reply Reply 2009. május 08. péntek

    Én a Twitteren láttam meg, hogy közé tetted ezt a bejegyzést. Őszintén most vagyok itt először, de nagyon sok hasznos olvasni valót találtam. Köszönöm szépen!

  • Vidi Rita

    Reply Reply 2009. május 08. péntek

    Norbi, te mindig rosszindulatú vagy, de már megszoktuk.

    Képzeld, Ági sem tudja az én szakmámat, én sem tudom az övét. Ági marketinges, én meg nem.

    Amikor azt vallom, hogy döbbenet jó egy-egy cikke, akkor az szó szerint értendő. Inkább máskor ne kérdezz meg ilyesmit, ha már gondolkodsz 🙂

  • $Norbii$

    Reply Reply 2009. május 08. péntek

    A cikk nagyon hasznos, sok ötlet van benne. De Rita, megfigyeltem Te mindig el vagy ájulva a cikkektől, olyan érzésem van, mintha olyan ember lennél, aki az itt a piros, hol a piros játékban beépített, és először veszti el az 1.000 Ft-ját. De Ti nem együtt dolgoztok Ágival, Te ezt mind tudod, nem? Elnézést, nem volt szándékomban rosszindulatúnak lenni, csak gondoltam már megkérdezem… További jó cikkeket!

  • Nagy Eszter

    Reply Reply 2009. május 08. péntek

    Köszönöm a linkelési módszer tippet, nagyon hasznos. Így tényleg leht linkelgetni, mégpedig úgy, hogy nem veszi el a teljes időmet, minden anpra jut egy kicsi és hatékonyntak tűnik.

  • Moni

    Reply Reply 2009. május 07. csütörtök

    Jó! Hasznos. Értékes. Mint mindig. 🙂

  • Kinga

    Reply Reply 2009. május 07. csütörtök

    4. ponthoz, ezt egy kollégámnak volt “szerencséje” megérni, hogy a hirdetési költségek az egyik pillanatról a másikra az egekbe emelkedtek, mert rengeteg hasonló lap próbálkozott. A konkurencia nem volt elég egyedi és kitartó, így a piac viszonylag hamar letisztult újból.

  • Vidi Rita

    Reply Reply 2009. május 07. csütörtök

    Szóval ezért vagy eltűnve… 🙂
    Jegyzetelek! 🙂

Leave A Response

* Denotes Required Field