Hogyan döntsd el, melyik közösségi média felületen jelenj meg?


Ha még kezdő vállalkozó vagy és most tanulod a marketinget, időnként úgy érezheted azt sem tudod, hol áll a fejed.
Új marketingeszközök, Messenger bot, blog, Youtube videók, Facebook LIVE, Youtube LIVE, Twitter, Instagram, hírlevél, csoportok, podcastek, SEO, Adwords, Facebook hirdetés. Melyik legyen a fókuszban? Melyikkel kezdd el? Melyikbe fogj bele?

Nem könnyítik meg a dolgodat a nagyobb cégek sem, mert ha egy kicsit körülnézel, azt látod, hogy mindenki egy csomó felületen ott van.
Hosszú távon, ha sok emberhez szeretnél eljutni, ez is a cél: minél több helyen megjelenni, kommunikálni, hiszen így érheted el a legtöbb embert.

Egyszemélyes mikrovállalkozásként azonban nincs időd ennyi csatornát egyszemélyben menedzselni, hatékonyságra kell törekedni.

De mi legyen az a néhány eszköz, amivel érdemes elindulnod?

Több szempont is van ennek eldöntésére.

Az egyik, ha a célcsoportodból indulsz ki:
Ők hol vannak jelen a legnagyobb számban?
Melyik felületet használják?
Milyen formában szeretik “fogyasztani” a tartalmat? Videó? Cikkek? Hanganyagok?

De van egy másik szempont is: hogy te milyen formátumot szeretsz csinálni. Neked mi megy a leggyorsabban?

Az írás?
A hangfelvétel?
Az élő videó?
A képernyőfelvétel?
A fényképek?

Ha kevés időd van, nem engedheted meg magadnak, hogy órákat tölts egyetlen poszt elkészítésével, mert mondjuk lassan megy az írás, nincs még rutinod benne, miközben jó beszélőkéd van. Vagy épp fordítva: ha gyorsan és rutinosan írsz, nem kell napokat elbíbelődnöd egy videófelvétellel.

Később majd beletanulsz ezekbe is, de ezt nem most kell megtenned az elején.
Most fontosabb, hogy találj egy kulcs felületet, amit elkezdesz tartalommal feltölteni.

És mi lesz a felhasználókkal?
Mi lesz a sokféle felülettel?

Ez nagyon egyszerű:

1. Válassz ki egy tartalomtípust, amit hatékonyan el tudsz készíteni!

2. Válassz ki egy fő csatornát, ahova feltöltöd! (Youtube, blog, Instagram stb.)

3. Regisztrálj be a többi csatornára is és innen irányítsd a követőket a fő csatornára! (pl. ha hangfelvételeket készítesz és a blogodon lehet meghallgatni őket, a Facebookon, Instagramon, Pinteresten azt posztold ki, hogy kikerült az új felvétel és miért érdemes meghallgatni, ilyenkor érdemes készíteni egy illusztrációt is minden egyes poszthoz, amit a különféle felületekre kiteszel)

Így mindenhol ott vagy, minden felületen lesznek követőid, de nem kell szétszakadnod abban, hogy mindenhova egyedi tartalmat publikálsz.

Persze érdemes odafigyelni néhány apróságra és az adott felületek sajátosságaira is:

  • Mindig készíts egy képet, amit illusztrációként használsz az adott tartalomhoz, utána ezt használhatod fel minden felületen, a legjobb az, ha ugyanannak a képnek kétféle változatát is elkészíted: egy négyzet alakú képet az Instagramra és egy téglalap alakút a blogodra és a Facebookra (valamint minden más felületre, mobilon és tableten az Adobe Spark Postban készített képeket eleve tudod optimalizálni a különféle felületekre és a már meglevő képek képarányait is átállíthatod, majd lementheted külön az Instagramra, külön a Facebookra való méretet, ha gépen készíted a képeket, készíts el előre mindkét méretarányhoz 1-1 sablont és abban készítsd el az illusztrációt, így egységes lesz és nem kell többfelé dolgoznod)
  • Az Instagramon az új poszt linkjét a névjegyedbe tudod betenni, hogy kattintható legyen, valamint érdemes többféle hashtaget használni a témádban, hogy elkezdjen épülni a követőtáborod.
  • A Pinterestre a blogodról érdemes áttenni a már fentlevő tartalmat ez a legegyszerűbben egy böngésződbe beépített kiegészítővel oldható meg, így a Pinterestről egy klikkel vissza lehet jutni a blogodra. Itt találod meg a Pinterest különféle böngészőkhöz való kiegészítőinek letöltési linkjeit.
  • Nem célszerű csak és kizárólag a Facebookon fentlenni. Az elmúlt időszakban és korábban is előfordult, hogy 1-1 oldalt sokan jelentettek és emiatt töröltek és hiába nem követtél el semmit, a Facebooknak gyakorlatilag nincs ügyfélszolgálata, aki segíthetne neked az ilyen helyzetekben. A legbiztosabb, ha van saját felületed, ahova minden tartalmadat kiteszed, erre jó például egy blog (a legjobb saját domainen és tárhelyen, de még egy ingyenes blogfelület is jó lehet, a lényeg, hogy ne egyetlen eszközön múljon a vállalkozásod sorsa)
  • A tartalmakat két helyen is megjelenítheted, ez nem sokkal több munka, de több látogatót és követőt hozhat: a hangfelvételeket például kiteheted a Soundcloud.com-ra (ez azért jó, mert itt elkezdhetnek követni, akiket érdekel és rendszeresen hallgatnak podcasteket, plusz a Soundcloud mobilalkalmazásban könnyen meg tudják hallgatni a felvételeidet akárhol is vannak) és innen a hanglejátszót beágyazhatod a blogodba is. A videókat a lementheted a Facebookról, kiteheted a Youtube csatornádra és onnan beágyazhatod a blogodra is. De a Wirecast segítségével akár azt is megteheted, hogy a Youtube-on és a Facebookon egyszerre tartasz élő közvetítést.
  • Ha videózol, kivághatsz kis részleteket a videóból és ezeket felteheted a különböző felületekre reklámozva a teljes videót.
  • Ha az olvasóid inkább az írott tartalmat kedvelik, a videóidat és a hangfelvételeidet legépelheted vagy legépeltetheted (ebben segíthet a Google Docs is, ami most már képes legépelni a diktált szöveget (ehhez a szövegszerkesztőben az Eszközök menüpontban keresd a Hangvezérelt írás menüpontot, egyelőre csak Google Chromeban elérhető):

    De jó megoldás lehet a videók feliratozása is, így hangtalanul is nézhetőek. Az Apple Clips alkalmazása már képes beszéd közben feliratozni a videókat. Androidos telefonokon ugyanez a Quik alkalmazással valósítható meg.

A hirdetések területén könnyebb dolgod van: ha elsősorban a lakossági célközönség és kis cégek a célpiacod, a Facebook hirdetések és a Google Adwords az a két felület, amivel érdemes elindulnod és később, amikor már ezekből kihoztad a maximumot, akkor érdemes kipróbálnod egyéb lehetőségeket.

Miért érdemes több felületen ott lenned?

– Mindegyiket kicsit más célközönség nézi, ezek között lesz különbség és átfedés is, de a lényeg, hogy így, aki követni szeretne, az biztosan nem csúszik le az újdonságokról.

– A keresőben minden felületed megjelenik, így ha valaki rákeres a vállalkozásodra, biztosan megtalálja.

– Mindenki azon a felületen követhet, amit jobban kedvel.

– Minél több felületen vagy ott, annál több lábon áll a marketinged, ha az egyik éppen nem működik, még mindig ott van a másik.

– Azt, hogy végül melyik csatorna működik majd a legjobban, csak tapasztalati úton tudhatod meg. Ha mindegyiket használod és havonta elemzed a statisztikákat, kiderül majd, melyik az, amelyikre érdemes nagyobb figyelmet fordítanod, ami több látogatót és több vásárlót hoz.

Később természetesen a tartalommarketing stratégiádat kiegészítheted újabb elemekkel:

– Feltehetsz egy-egy beharangozó posztot, amivel felvezeted a videódat/podcastedet/blogbejegyzésedet,
– Indíthatsz szavazást a követőtáborodban, miről szóljon a következő rész,
– Készíthetsz kiegészítő részeket egy-egy nagyobb témához, például lehet egy FAQ bejegyzés vagy videó, amiben az előző cikkel kapcsolatos gyakran ismételt kérdésekre adsz választ,
– Készíthetsz “hogyan készült?”-posztokat,
– A közösségi média mellett bevezetheted az olvasótábor építésére a webpush üzeneteket és a Messenger botot.

2 Comments

  • Csilla

    Reply Reply 2017. június 29. csütörtök

    Kedves Ági!
    Azt szeretném kérdezni, hogyan tudom megváltoztatni a Facebookon az oldal nevét, azt jelzi mindig, hogy nem tudták jováhagyni. Azért szeretném megváltoztatni mert ezen a néven mar van ugyanilyen témával oldal
    Köszönöm

Leave A Response

* Denotes Required Field