Ki lehet-e hozni a te vállalkozásodból évente 100 milliót?

Többször találkozom mostanában olyan posztokkal, könyvekkel, fizetős anyagokkal, amik azt ígérik, megmutatják, hogyan juthatsz el a 20-50 vagy éppen 100 milliós árbevételig. De vajon a te bizniszedben elérhető egyáltalán ez a bevétel? Érdemes elérni? És hogyan juthatsz el odáig?

A matek nagyon egyszerű: ha 100.000.000 Forintot szeretnél keresni 1 év alatt, akkor adj el 100 db 1 millió Forintos terméket, vagy 1000 darab 100.000 Forintos terméket, vagy 10.000 darab 10.000 Forintos terméket, vagy 100.000 darab 1000 Forintosat. Ugye, milyen egyszerű?

No, azért a dolog ettől cseppet szofisztikáltabb 🙂 De ennek a fajta számolgatásnak is van létjogosultsága, mondjuk, ha motivációs céllal használod. Az ember hajlamos elveszni a saját vállalkozása részleteiben és túl kicsi bevételt belőni vagy éppen úgy látni, képtelenség elérni bizonyos célokat. Ez a legegyszerűsített számítás viszont segít visszarángatni a matematikai valóság talajára.

A 20-50 vagy 100 millió ígérete első blikkre azért csábító, mert a mikrovállalkozások többsége a közelében sincs ennek az összegnek és úgy gondolkodik, ha csak a tizedét sikerül megcsinálni annak, amit az adott tanácsadó ígér, az máris 10 millió Forint 🙂

A kicsiben gondolkodás valahol normális az elején, különösen, ha eddig még pár százezret sem kerestél soha. Nem egyszer előfordult már velem az elmúlt 10 tanácsadással töltött évben, hogy valaki megkeresett azzal, hogyan kereshetne havi 20.000 Forintot a terméke eladásával, egyszerűen el sem tudta képzelni, hogy ennél többet is ki lehetne hozni belőle.

Nagyban gondolkodni motiváló és a mohóságunkra is hatással van. Jó eljátszani a gondolattal, mit csinálnánk annyi pénzzel. Nos, valójában az a vállalkozás pénze és, ha továbbolvasol, hamar ki fog derülni, hogy bizony a vállalkozás üzemeltetése gyorsan meg is eheti, még akkor is, ha odafigyel az ember a kiadásokra.

Min múlik, hogy elérhető-e a 100 milliós árbevétel?

1. A piac nagyságán
2. Az üzleti modelleden
3. Azon, hogy szeretnéd-e elérni.

A piac mérete

A piac méretét teljes pontossággal csak ritkán lehet belőni (egyszer találkoztam egy céggel, akik repülőgépgyártóknak adtak el alkatrészeket, ők egy kézen meg tudták számolni, pontosan hány potenciális ügyfelük lehet a magyar piacon – ha jól emlékszem összvissz 2 cég volt, akinek el tudtak adni). Céges piacon gyakran egyszerűbb, hiszen a cégek pontos számáról készül KSH jelentés és iparáganként is meg lehet nézni ezt az adatot. De, ha te lakossági piacon adsz el akkor már sokkal nehezebb dolgod lesz.

Amit megnézhetsz:
– bizonyos termékekből mennyit értékesítettek Magyarországon (a GKI oldalán szuper infografikákat és statisztikákat találsz,
– milyen keresési trendek voltak egyes termékekre a neten,
– mik voltak a legnépszerűbb termékek a nagy webáruházakban (pl. Amazon, Bookline, Emag stb.)

Persze ebből még mindig nem tudod meg, biztosan lesz-e kereslet az általad kitalált termékre/szolgáltatásra. Ezt ugyanis sok más tényező dönti el:

1. A piac mérete folyamatosan változik. Ha vannak más hasonló vásárlói csoportra célzó, hasonló termékeket értékesítő cégek, akik ügyesen kommunikálnak, a piac növekedésnek indul.

2. Ha külföldön elindul egy trend, ami ott egyre növekszik, idővel beszivárog Magyarországra is és növekvő piac alakulhat ki belőle.

3. A piacnak lehetnek olyan látens igényei, amire nagy szükségük lenne, érdekli őket, de jelenleg nincs elérhető termék vagy szolgáltatás a témában. Ilyenkor azt tapasztalhatod, hogy sokan keresnek a témára, beszélgetnek, kérdeznek róla csoportokban, fórumokon, de nincs piac, ami kiszolgálná az igényt.

4. Te magad is hatással tudsz lenni a piacra: azáltal, hogy írsz, videókat készítesz, egyre több emberhez érsz el a kommunikációddal új igényeket kelthetsz fel, új irányzatot indíthatsz. Annakidején így indult a Gazdagmami is, elsőként foglalkozott a vállalkozó nők és vállalkozó anyukák kérdéseivel, nekik szóló tréningeket, rendezvényeket indítva, közösséget építve. Mára többen is megjelentek a piacon, akik szintén a vállalkozó anyukákra céloznak és idő közben a piac mérete is növekedett, egyre több anyuka fog bele az önálló vállalkozásba.

Jó hír, hogy nem feltétlenül kell pontosan megtudnod a piac méretét, a tervezéshez elegendő 2 dolgot tudnod:

1. A piac hozzávetőleges mérete: tízezres, százezres vagy milliós méretű piacról beszélünk? Minél nagyobb a piac, annál könnyebb terjeszkedni és bővülni, viszont a kisebb piacnak is vannak előnyei: sok esetben könnyebben meg tudod találni és szólítani a rajta levő vevőket.

A kisebb piac nem szükségszerűen jelenti azt, hogy nem lenne érdemes belépni rá, azonban hamar elérheted a határait, tehát el kell gondolkodnod azon, hogy esetleg bővítsd a tevékenységi körödet (pl. ugyanazt a terméket/szolgáltatást más célcsoportnak adod el) vagy

2. Nő vagy csökken a piac? Egy új piacra akkor érdemes belépni, amikor növekszik a piac, ilyenkor lehet a legjobb eredményeket elérni. A növekedést legjobban a keresési trendek részletes és alapos elemzéséből lehet megállapítani, de természetesen vannak néha erre vonatkozó kimutatások is egy-egy piacon (pl. az online kiskereskedelmi piac évről évre nő).

A te üzleti modelleddel vajon hogyan érhető el a 100 milliós árbevétel?

PÉLDA #1 Szolgáltató Ha pl. fodrász vagy és napi 6 vendéget fogadsz átlagosan 5000 Forintos költéssel, akkor heti 150, havi 600.000 Forintot tudsz keresni. Ahhoz, hogy ezzel a modellel évi 100 milliót keres, naponta 96,15 vendéget kéne tudnod fogadni (ha csak a munkanapokkal számolunk, évi 25.000 vendéget kell fogadnod). Egyedül ez nehezen fog menni, ezt csak úgy érheted el, ha vagy fodrászszalont üzemeltetsz, ahol sok-sok fodrász dolgozik neked vagy kiegészíted a bevételedet valamilyen olyan passzív jövedelemmel, ami nem függ a te közvetlen munkádtól, pl. online tréningeket tartasz, termékeket értékesítesz egy webáruházban, könyvet értékesítesz, kapcsolódó termékeket értékesítesz a boltodban.

PÉLDA #2 Online szolgáltatásEgy online vállalkozásnál is nagy különbségek lehetnek modell és modell között. Pl. van egy szoftvered, amit 20.000 Forintért árulsz, ha eladsz belőle évi 5000 darabot már sínen vagy, azonban a marketingköltséged is jelentős lesz így, hiszen egy magánszemélynek a 20.000 Ft már nagyobb kiadásnak számíthat, ezért jól megfontolja, kéri-e. Javíthatsz az ajánlatodon értékes ajándékokkal, az ár-érték arány javításával, ezzel leszorítható a marketing költés, illetve a hirdetés mellett dolgozhatsz azon is, hogy minél több vásárlód ingyenes eszközökből (pl. közösségi média, tartalommarketing) jöjjön.

Ha készítesz egy bérelhető verziót ugyanabból a szoftverből, amit havi 2000 Forintos előfizetési költségért lehet használni, akkor kb. havi 4166 előfizetővel már elérheted az évi 100.000.000 árbevételt és az alacsonyabb belépési költség miatt a marketing költségeid is lecsökkenhetnek.

PÉLDA #3 Webáruház Ha webáruházként mondjuk 20% haszonkulccsal dolgozol (ennyit teszel rá a beszerzési árra) és egy termék értéke átlagosan 5000 Ft, összesen évi 20.000 darabot kell értékesítened belőlük egy év alatt ugyanehhez az árbevételhez.

Ahhoz, hogy elérd ugyanazt az árbevételt a példabeli fodrásznak évi 25.000, online szolgáltatónak 5000, előfizetős szolgáltatónak 4166, a webáruháznak évi 20.000 darabot kell értékesítenie.

Persze becsapós a dolog, mert a fodrászhoz visszajárnak a vendégek, ha mondjuk átlag 2 havonta megy vissza egy vendég, akkor évente 6x fog elmenni, tehát valójában csak 4166 vendéget kell „megszerezni”. Mivel a vendégek többsége később is megmarad (ha elégedettek) és csak minimális lemorzsolódás van (persze ezen dolgozni kell egy kicsit, ki kell dolgozni egy vevőmegtartó rendszert, ami tartja a kapcsolatot az ügyféllel, időpontot egyeztet vele stb.), a vevőmegszerzés költségei az első időben magasak, később viszont egyre alacsonyabbak, mert már csak a kieső ügyfelek számát kell pótolni és esetleg kapacitás függvényében némi növekedést elérni.

Ugyanez a helyzet az előfizetős rendszer esetében is, a vevőmegszerzés fajlagos költsége itt is az elején magasabb, aztán már kisebb és inkább a vevők megtartására kell fókuszálni, ami kevesebbe kerül.

A legnehezebb helyzetben ilyen szempontból az a vállalkozás van, aki olyasvalamit értékesít, amire nincs szükség folyamatosan, ezért újabb meg újabb vevőket kell szereznie, így a vevőszerzés neki sokkal több pénzbe kerül. Ha egy kicsit változtat a vevőszerzésén és elkezd az új vevők mellett a régieknek is új ajánlatokkal előállni pl. email marketinggel vagy egy zárt ügyfeleknek szóló Facebook csoportban, esetleg hűségprogramot indít és ezen keresztül éri el őket, úgy szerezhet új vásárlásokat, hogy azok nem viszik a drága hirdetési költséget.

Oké, megszerezted a 100 millió Forintot, de mennyi marad belőle?

Mondjuk kiszámoltad, hogy a webáruházad simán eléri a 100 milliós határt, de azért még ne kezd el nézegetni a luxusautókat a szalonban 🙂 Előtte számoljunk egy kicsit!

(Előre mondom, hogy a példában szereplő adatok csak hozzávetőlegesek, nagy egyéni eltérések lehetnek a szolgáltatási és a bérleti díjakban és sok mindent meglehet oldani okosba meg saját erőforrásokkal is, ami esetleg olcsóbb, illetve az is lehet, hogy bizonyos szolgáltatások meg drágábbak. Itt-ott kicsit kerekítettem is, hogy egyértelműbb legyen a példa.)

A példában szereplő webáruház például átlagosan 20% haszonkulccsal értékesít, azaz ha 100 millió értékben értékesít, 20 millió Forintja marad a beszerzések után. Ahhoz, hogy eladjon mondjuk egyenként átlagosan 5000 Ft értékű termékeket, összesen 20.000 darabot kell értékesítenie belőlük egy év alatt.

Egy jó webáruház valószínűleg törekszik rá, hogy minél magasabb legyen a kosárérték és sikerül is elérnie, hogy az átlagos kosárérték 15.000 Ft körül legyen, valamint egy vásárló legalább kétszer vásároljon egy évben, így évente nagyjából (100.000.000 : 15.000)/2, azaz 3333,3 vevőt szolgál ki. Ekkora vevőkör kiszolgálását már nem tudja egyedül megoldani, hiszen ez naponta átlagosan 9 (3333:365) megrendelést jelent, tehát szüksége lesz minimum egy ügyfélszolgálatosra, aki felveszi a rendeléseket, számláz, csomagol, válaszol a kérdésekre, levelekre és feladja a csomagokat.

Ő lehet alvállalkozó vagy alkalmazott. Az előbbinél kérhetsz egyedi árajánlatot (az általam ismert cégek átlagosan 600Ft/csomag ár környékén szokták vállalni a feladatot) ez tehát évente nagyjából 1.666.500 Forint kiadást jelent. Ha ugyanezt egy alkalmazott végzi el, havi 150.000 Forintos fizetésért, akkor járulékokkal és minden egyébbel együtt ez nagyjából 3,6 millió Forintba kerül neked. Az alvállalkozó előnye, hogy egy nagyobb logisztikai cég meg tudja oldani a szabadság, betegség és egyéb miatt kieső napokat, míg az utóbbi esetben, ha csak egy alkalmazottad van, ezt neked kell megoldanod valahogy. Cserébe, ha van szabad kapacitása, természetesen más feladatokat is adhatsz még neki. Ha az anyagilag kedvezőbb változatot választod, marad évi 18.333.500 Forintod.

A termékeket tárolni is kell valahol, ezért a tulaj kibérel egy kisebb raktárt mondjuk havi br. 50.000 Forintért, így évente ez 600.000 Forintjába kerül.

A csomagküldésnek is van egy költsége, ennyi csomagnál, ha nem nagy méretűek és nehezek, átlagosan 550 Forinttal számolhat csomagonként, tehát évente összesen 1.833.150 Forinttal. Fizetnie kell a csomagolóanyagért is, csomagonként kb. 60 Forinttal számolva ez évi 1.200.000 Forintos költséget jelenthet.

Vannak technikai költségei is: webáruház bérlés (havi 19.900 Ft+ÁFA, azaz évente 303.276 Forint) és a hírlevélküldő használati díja (30.000Ft+ÁFA, aza 38100 Ft körüli éves költség), domainnév és tárhely díja (évente kb. 5000 Ft).

Könyvelőre is szüksége lesz, itt havi 30.000 Ft körüli költséggel számolhat, tehát évi kb. 360.000 Forinttal.

Marad tehát körülbelül br. 14.000.000 Forint, amiből a kiadásokat már levontuk. De a vevők megszerzése sincsen teljesen ingyen. Nagyon nehéz pontosan megmondani, mennyibe fog kerülni egy vevő megszerzése, hiszen ez a piactól is függ és attól, hol hirdetsz. Ideális esetben a marketingre költött összeg kb. az árbevétel max. 10%-át viszi el, tehát egy 15000 Forintos vásárlás átlagosan 1500 Forintba kerül, 3333 vásárlás esetén ez évi kb. 4.999.500 Ft. (ezt még lehetne boncolgatni, van, aki szerint több, van, aki szerint kevesebb, ez attól is függ, milyen régóta vagy a piacon, mennyire izgalmas és szükséges a vevők számára a terméked stb.)

A fennmaradó kb. 9.000.000 Forintból kifizeti a 27% Áfát (a többi áfát már a többi kiadásnál levontuk), így marad 6.570.000 Ft, ebből még legjön az iparűzési adó és a társasági adó és a maradékból adhat magának fizetést vagy vehet ki osztalékot.

Ha a termékein nagyobb a haszonkulcs, mondjuk 30% akkor máris 30 millióból gazdálkodhat, ha 50%, akkor 50 millióból, azonban a magasabb haszonkulcs szükségszerűen magasabb árat is jelent, amivel akkor tudsz vevőket fogni a piacon, ha a terméked:
– vagy sokkal jobb, mint mindenki másé,
– vagy teljesen egyedülálló a piacon,
– vagy valamilyen égetően fontos igényt elégít ki.

A tanulságok tehát:

1. A 100 millió Forintos árbevételt nem lehetetlen elérni, de azért dolgozni kell majd érte.

2. Viszont végig kell gondolnod, a jelenlegi tevékenységeddel és piacodon elérhető-e egyáltalán. Lehetséges, hogy a szolgáltatásod mellett online értékesítésbe is kell fognod vagy olyan tevékenységbe, amit nem szívesen csinálnál, a te döntésed, hogy szeretnéd-e ezt megtenni vagy jól elvagy a jelenlegivel is.

3. A magas árbevétel nem feltétlenül jelent magas profitot is egyben. Kisebb árbevétellel is el lehet érni akkora profitot, amiből tud fejlődni a cég és még meg is élsz belőle.

4. Megfelelő üzleti modell megválasztásával rengeteget tudsz megtakarítani a vevőszerzésen és sokkal nagyobb profitot érhetsz el.

5. Nem elég az árbevételre hajtani, azt is végig kell gondolni, milyen céljaid vannak valójában a vállalkozásoddal. Kényelmesen megélni? Esetleg megélhetést teremteni a gyermekeidnek, a következő generációknak is? Nagy vagyont hagyni rájuk? Esetleg az a cél, hogy megvalósítsd magad és közben még meg is élhess? A hobbidból szeretnél megélni? Vagy az célod, hogy valamiből legyen némi passzív jövedelmed, de közben jusson elég időd a hobbidra vagy a szeretteidre is?

A vállalkozásod akkor lesz sikeres, ha a személyes céljaidat is szolgálja, ezért elsőként ezeket kell letisztáznod magadban és utána végiggondolni, vajon milyen bevételre van szükséged ahhoz, hogy ezeket a célokat elérd.

Comments are closed.