Instagram vagy Facebook? – Melyik platformon érdemes kezdeni és hogyan használd máshogy?

Ha kezdő online vállalkozó vagy akinek minden perc számít, akkor biztosan gondolkodtál már ezen: hol érdemes először megmutatnod magad? Facebookon vagy Instagramon? Melyik működik jobban, hol lesz több vásárlód, és hogyan ne vessz el a posztolás tengerében?

Húsz éve segítem a hozzád hasonló vállalkozókat, és azt látom, hogy nincs egyetlen jó válasz – de van néhány alapszabály, ami segít jól dönteni. Ráadásul mutatok konkrét ötleteket is, hogyan kezdd el, mit posztolj és hogyan hozd ki a legtöbbet belőle, még akkor is, ha nincs napi óráid posztolgatni.

Először is: kit szeretnél elérni?

Az első kérdés mindig ez legyen, ne az, hogy melyik platform a divatosabb. Gondold végig: kinek készülsz eladni?

Facebookon jellemzően:

– szélesebb a korosztály: fiatal felnőttektől a nagymamákig mindenki ott van
– több a helyi közösség, csoport, ismerős-ismerős kapcsolódás
– jobban működik a „beszélgetős” poszt, hosszabb szöveg, történet
– vásárlási döntésnél fontos az ismerősi ajánlás, komment, visszajelzés

Instagramon jellemzően:

– vizuálisabb: szép fotó, hangulat, letisztult képvilág
– több a fiatalabb felnőtt (20–35)
– gyorsabb a görgetés, rövidebb a figyelem
– sztori, reels erősebb, mint a hosszú szöveges poszt

Ha például kézműves terméket adsz el, ami jól fotózható, stílusos, mutatós – az Instagram adja magát. Ha inkább szolgáltató vagy (coach, tanácsadó, tréner), ahol sok a magyarázás, gondolat, történet, akkor a Facebook jobban átadja azt, amit mondani szeretnél.

De mi van, ha mindkettőt szeretnéd?

Ez teljesen rendben van. Csak ne ugyanúgy csináld!

Amit látok sokaknál: ugyanazt a képet, ugyanazzal a szöveggel teszik ki mindkét helyre. Ez kényelmes, de hosszú távon nem hoz igazi közösséget. Ugyanabból a képből, szövegből kihozhatsz két teljesen más hatást – mutatom hogyan.

Hogyan használj máshogy egy posztot Facebookon és Instagramon?

Vegyünk egy példát: mondjuk egy kézműves gyertyát készítesz.

Facebook:

– Írj mellé egy rövid történetet.
– Kérdezz a végén, mert a Facebook algoritmus szereti a beszélgetést.
– Nyugodtan írhatsz hosszabbat, bekezdésekkel.

Instagram:

– Rövidebben, érzésre fókuszálva írj.
– Használj kevesebb sort, tömörebb szavakat.
– Mutasd meg sztoriban mozgásban.
– Használj 3–5 hashtaget.

Milyen poszttípusok működnek jól Facebookon?

– Személyes történet, amit kommentelni lehet
– Kérdés, amit sokan szívesen megválaszolnak
– Vásárlói visszajelzés – képpel, szöveggel
– „Behind the scenes” – hogyan készül a termék
– Élő videó (lehet rövid és hétköznapi)

Milyen poszttípusok működnek jól Instagramon?

– Szép, letisztult termékfotó – természetes fénynél
– Rövid, nyers sztori a napodból
– Rövid reels (készítés, csomagolás, használat)
– Előtte–utána képek
– Kérdések sztoriban: szavazás, kérdezz-felelek

Hogyan tudod eldönteni, hol kezdd?

Kérdezd meg magadtól:
– Kik vásárolnának tőled?
– Melyik helyen vannak nagyobb eséllyel?
– Milyen tartalmat könnyebb neked csinálni?

Ha bizonytalan vagy, próbálj ki egy hónapot mindkettőn, de az első hónap célja csak a tesztelés legyen. Figyeld, hol reagálnak többen, hol indul beszélgetés, hol jönnek privát üzenetek.

Az időd drága, ezért érdemes egy idő után dönteni: melyik legyen az elsődleges platform.

Elérési tippek mindkét helyen

– Legyen legalább heti 3–4 stabil poszt
– Maradj online a posztolás után, és válaszolj azonnal
– Rövid, tiszta üzenetekkel dolgozz
– Merj régi tartalmat újra használni
– Tegyél fel kérdéseket, mert ezek jobban bevonják a közönséget

Valós példa a kettős használatra

Egy anyuka, aki kézműves kekszet süt, Facebookon történeteket ír, Instagramon pedig fotókat és reels-eket tesz ki. A két felület másként működik, de együtt hozza az eredményt: Facebookról jönnek a családok, Instagramról a fiatalabb közönség.

Fontos: Ne azért válassz platformot, mert mindenki ott van, hanem azért, mert a te vevőid ott vannak.

– A Facebook a barátságos konyhaasztal, ahol beszélgettek.
– Az Instagram a szép kirakat, ahol először a szem dönt.

A legfontosabb: bárhol is kezded, mindig legyél ott. Ne csak posztolj, hanem beszélgess. Ez hozza a vásárlót.

Fogj egy kockás füzetet, írd fel, ki a te vevőd, hol éred el, és kezdj el posztolni ma. Egy képpel, egy kérdéssel. A többi majd jön magától.

Hajrá! Csináld meg! Az első lépés mindig a legnehezebb – de a legfontosabb is.

Milyen ingyenes marketing lehetőségek vannak a Facebookon és az Instagramon és hogyan használd őket? Tudd meg itt >>

Leave A Response

* A hozzászóláshoz el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatónkat

*

Elfogadom

* Denotes Required Field