„Hogyan kezdj bele a marketingbe, ha még semmid sincs?” – Az első 5 lépés nulláról

Ha most ott ülsz a konyhaasztalnál egy bögre kávéval, és azon gondolkodsz, hogyan is indulj neki a saját vállalkozásodnak, miközben még csak egy füzeted van tele ötletekkel, akkor jó helyen jársz. Húsz éve segítem az online vállalkozókat, főként nőket és anyukákat abban, hogy a nulláról is felépítsenek valamit, amire büszkék lehetnek. Tudom, milyen érzés, amikor minden túl nagynak tűnik: honnan legyen ügyfél? Mit írj ki a honlapodra? Hogyan készítsd el a logót, ha nincs grafikusod? És még sorolhatnám…

Most megmutatom neked azt az 5 alapvető lépést, amire minden kezdő online vállalkozónak érdemes figyelnie. Nem általános tanácsokat hozok, hanem olyan dolgokat, amiket ma délután vagy holnap reggel már el is kezdhetsz. 

  1. Pontosan tudd, kinek akarsz segíteni!

A legtöbben itt követik el az első hibát: azt mondják, hogy mindenkinek szól a termékük vagy szolgáltatásuk. Pedig nincs olyan, hogy mindenki. Minél pontosabban meg tudod fogalmazni, hogy kinek segítesz, annál könnyebb lesz mindent kitalálnod utána.

Például, ha most egy online pilates edzést akarsz indítani, ne állj meg ott, hogy „nőknek”. Inkább így gondolkodj: „friss anyukáknak, akik otthon szeretnének visszanyerni egy kis fittségérzetet baba mellett, napi 20 percben, ugrálás nélkül”.

Gyakorlati példa:
Írj le három mondatot:

  • Ki az, akinek szívesen segítenél?
  • Miben tudod őt támogatni?
  • Milyen élethelyzetben van most?

Ha ez megvan, kérdezz meg legalább három olyan embert, aki hasonlít erre az ideális ügyfélre. Kérdezd meg, mit olvasnak, milyen gondjuk van, mire keresnek megoldást a neten! Mi az, amivel kísérletezgető kezdőből gyorsan a piacod legjobbjává válhatsz? Itt mondtam el, hogyan kezdd el kutatni a piacot.

  1. Alakíts ki egy tiszta ajánlatot – még akkor is, ha csak egy mondat!

Ha már tudod, kinek segítesz, akkor fogalmazd meg azt is, hogy hogyan. Ne túlbonyolítva, nem hosszú sales szövegben. Egy mondat elég, amiben benne van: mit adsz, kinek és milyen eredménnyel.

Maradva a pilates példánál: „Online pilates edzések friss anyukáknak, hogy 20 perc alatt feltöltődjenek és közben kíméljék a testüket.”

A legtöbben azt gondolják, hogy először kell egy weblap, meg egy profi logó. Nem. Először elég, ha van egy világos, érthető ajánlatod, amit el tudsz mondani bárkinek két mondatban. Itt mondtam el, hogyan tudsz összeállítani egy tiszta ajánlatot

Gyakorlati feladat:
Írd fel egy post-it-re az ajánlatodat és ragaszd ki a monitorodra. Így mindig látod, és nem keveredsz bele bonyolult marketing magyarázatokba!

  1. Válassz egyetlen csatornát, ahol elkezdesz ismertséget építeni!

Ha kezdő vagy, a legrosszabb, amit tehetsz, hogy mindenhol akarsz lenni egyszerre. Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, hírlevél, blog – na ebből lesz a kiégés, mielőtt bármi elindulna.

Válassz egyet. Csak egyet. Azt, ahol a célcsoportod a legtöbbet lófrál. Ha friss anyukák, akkor jó eséllyel Facebook csoportokban, Instagramon vagy Pinteresten. Ha B2B van a fejedben (például szabadúszó HR tanácsadó akarsz lenni), akkor lehet, hogy a LinkedIn lesz a legjobb.

Gyakorlati példa:
Ha pl. a Facebookot választod, akkor csinálj egy egyszerű oldalt vagy csoportot. Tedd ki az ajánlatodat és kezdd el megosztani, hogyan dolgozol, hogyan tudsz segíteni. Nem reklámozni kell, hanem sztorikat mesélni.

Ha az Instagramot választod, akkor legyen egy tiszta bemutatkozás, posztolj hetente háromszor, és sztoriban mutass magadból napi egy darabot. Nem kell profi kamerás fotó – egy tiszta, világos mobilkép tökéletes.

  1. Szerezz be néhány alapeszközt – ingyen vagy pár ezer forintból!

Sokan azt hiszik, hogy már az elején fizetős rendszerekre van szükség. Nem igaz. Ma rengeteg olyan ingyenes eszköz van, amivel egy kezdő vállalkozó tökéletesen boldogul.

Íme egy rövid lista, ami nekem és az ügyfeleimnek mindig beválik:

  • Canva: ingyenes grafikai szerkesztő. Csinálj benne posztokat, logót, egyszerű videókat.
  • Mailerlite, Listamester vagy Convertkit Free: mindkettő jó ingyenes hírlevélküldésre, pár száz feliratkozóig bőven elég.
  • Google Drive: minden vázlat, pdf, táblázat egy helyen, online elérhető.
  • Zoom vagy Google Meet: ha online tanácsadsz vagy oktatsz, ez bőven elég az elején.

Gyakorlati példa:
Egy ügyfelem úgy indított el egy 15 fős online csoportos tanácsadást, hogy csak egy Canva-ban készült plakátja volt, egy ingyenes Mailerlite listája, és Zoom linket küldött ki a jelentkezőknek. Nulla befektetés, első hónapban mégis keresett vele 150 ezer forintot.

  1. Kezdd el építeni a listádat – már az első naptól!

Az e-mail lista még mindig az egyik leghasznosabb eszköz, amit a marketingedhez használhatsz. Nem a követőid száma hozza a pénzt, hanem az, hogy közvetlen kapcsolatban vagy az emberekkel.

Ne bonyolítsd túl: készíts egy egyszerű feliratkozási oldalt a Mailerlite-ban vagy Convertkitben. Adj valami apró ajándékot, amit letölthetnek cserébe. Például egy 3 oldalas pdf, amiben adsz pár azonnal használható tippet. Nem kell óriási ebook, egy A4-es lista is működik.

Gyakorlati példa:
Egy kézműves anyuka, akivel együtt dolgoztam, készített egy 5 pontos ellenőrzőlistát arról, hogyan válasszunk biztonságos babajátékot. Ezt adta ajándékba feliratkozásért. Fél év alatt 300 anyuka került a listájára – és közülük sokan rendeltek tőle egyedi termékeket karácsonyra.

+1 Ne akard tökéletesen csinálni!

A legnagyobb gát az indulásnál mindig az, hogy valaki fél hibázni. De valójában nincs hibás poszt, rossz videó vagy tökéletlen plakát – csak halogatás van. Egy online vállalkozás akkor működik, ha csinálod. Nem a szuper fancy logó, nem a méregdrága weboldal hozza az első ügyfelet, hanem az, hogy látnak, hallanak és megértik, hogyan segítesz.

Nem az a dolgod az elején, hogy minden tökéletes legyen. Az a dolgod, hogy elindulj.

Mit tehetsz meg már ma?

  • Írd le három mondatban, kinek segítesz!
  • Fogalmazd meg egy mondatban az ajánlatodat!
  • Válassz egy csatornát, ahol elkezdesz megjelenni!
  • Készíts egy egyszerű Canva posztot, amiben bemutatod magad és az ajánlatodat!
  • Állítsd be az ingyenes hírlevél listádat, és készíts egy ajándékot a feliratkozóknak!

Ez így, ahogy van, több, mint amit a legtöbb kezdő online vállalkozó valaha megcsinál. Ha ezt az öt lépést becsülettel végigviszed, már nem csak egy ötleted van – hanem egy kézzelfogható alap, amire fel tudod építeni a következő szintet.

És ha elfáradsz közben, vagy elbizonytalanodsz, gondolj arra: minden sikeres online vállalkozó ugyanígy kezdte. Nincs nagy titok – csak következetes, kis lépések, újra és újra.

Pontosan hogyan csináld? Hogyan kezdd el építeni a marketingedet a nulláról? Mire figyelj oda? Tudd meg itt!

Leave A Response

* A hozzászóláshoz el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatónkat

*

Elfogadom

* Denotes Required Field