Tartalomkészítés egyszerűen: mit posztolj, ha „nem tudsz írni” vagy nincs ötleted?

Ha online vállalkozó vagy – főleg, ha egyedül viszel mindent – akkor biztosan ismered azt a bénító érzést, amikor leülsz a laptop elé, megnyitod a Facebook-oldalt vagy az Instagramot, és… semmi. Ülsz, nézel ki a fejedből, majd bezárod az egészet és inkább elmosogatsz, mert az legalább halad.

Húsz éve vagyok ebben a szakmában, és ha valamiben biztos vagyok, az az, hogy a posztírási blokk szinte mindenkit utolér. Ráadásul sok anyuka vagy kreatív vállalkozó úgy érzi, hogy „én nem tudok jól írni, én nem vagyok jó ebben”. Pedig hidd el, a jó tartalom nem feltétlenül attól jó, hogy költői mondatok vannak benne. Hanem attól, hogy őszinte, emberi és kapcsolódni tudnak hozzá a vevőid.

Úgyhogy most mutatok neked egy teljesen hétköznapi, használható módszert: mit posztolj akkor is, ha nem tartod magad írónak, és akkor is, ha éppen semmi frappáns gondolat nem jut eszedbe.

Az első fontos gondolat: nem mindig kell „írni”

Sokkal kevesebb szöveg is elég, mint hinnéd. A jó poszt gyakran csak egy mondat meg egy kép, vagy egy kérdés. Ha a követőd érzi, hogy hozzá szólsz, akkor reagálni fog. Nem regényt vár.

Nézzük sorban: milyen poszttípusokat érdemes kipróbálni?

  1. Kérdezz – és tényleg várj választ!

Az emberek szeretnek magukról beszélni. Te is szeretsz, igaz? A jó kérdéses poszt ennyire egyszerű. Nem kell túlbonyolítani.

Példa egy kézműves anyukának:
– „Ti milyen zenét hallgattok munka közben? Én mostanában újra a régi popslágereket pörgetem, mert feldobja a hangulatomat.”

Vagy ha szolgáltató vagy (pl. coach):
– „Ha most 1 órát kapnál ajándékba csak magadra, mire használnád? Tényleg kíváncsi vagyok!”

Ezek nem reklámok. De megmutatják, hogy egy húron pendülsz a követőiddel. És minél több komment érkezik, annál többször mutatja meg a Facebook vagy az Insta a posztodat másoknak is. Még több aktivizáló poszt ötletet itt találsz (összesen 33-at)

  1. Mesélj sztorit – minél hétköznapibb, annál jobb!

Sokan azt hiszik, hogy a „storytelling” valami irodalmi műfaj. Nem. A sztori egyszerűen csak egy kis részlet a napodból vagy a múltadból, amiben valaki magára ismer.

Példák:
– Egy fodrász anyuka mesélhet arról, hogy milyen volt az első alkalom, amikor ollót fogott a kezébe – és mellé tehet egy fotót a mostani szalonról.
– Egy szabadúszó szövegíró megírhatja, hogyan csinálta meg az első ügyfél posztját – amiért még csak egy csokit kapott fizetségként.

Minél bénább vagy emberibb a sztori, annál szerethetőbb.

  1. Oktass, de ne iskolásan!

Az edukációs posztok azok, amik konkrét, azonnal használható infót adnak. Nem egy lexikon. Egy praktikus tipp.

Példák:
– Ha süteményeket árulsz, írd meg: „Így tárold a házi kekszet, hogy 1 hét múlva is puha legyen.”
– Ha online tanítasz angolt, írd ki: „3 mindennapos angol szó, amit rosszul használnak – és hogy mondjuk helyesen.”

Ezeket imádják megmenteni, eltenni és sokszor új emberekhez is eljutnak. Hogyan írj még jobb posztokat, amik építik az ismertségedet? Ehhez itt kaphatsz ötleteket

  1. Mutass kulisszák mögött pillanatokat!

Ez az egyik legkönnyebb, leggyorsabb poszttípus. Lefotózod, ami amúgy is ott van előtted.

Példák:
– Egy kerámiázó anyuka megmutatja, milyen a műhely, amikor még káosz van, és még nem égette ki a bögréket.
– Egy coach megmutatja, milyen jegyzetfüzetből készül fel egy online konzultációra.

Nem a tökéletes kép ad el, hanem a valódi életdarabkák.

  1. Mondj véleményt egy aktuális témáról!

Nem muszáj mindig csendben maradnod. Ha van valami, amihez értesz, reagálj rá. De röviden és érthetően.

Példák:
– Egy környezetbarát termékeket áruló anyuka elmondhatja, miért jobb a mosódió, mint a hagyományos mosószer.
– Egy stresszkezelő coach posztolhat egy gondolatot arról, miért felesleges bűntudatot érezni, ha anyaként néha egy délutánon át rajzfilmet nézetünk a gyerekkel.

Ez emberi és gondolkodásra készteti az olvasót.

  1. Használj visszatérő sorozatot!

Nagyon jó ötlet, ha kitalálsz egy fix hetente visszatérő poszttípust. Ez levesz a válladról egy csomó gondolkodást.

Példák:
– „Pénteki Tipp” – minden pénteken egy rövid praktikus tanács.
– „Hétfői Motiváció” – egy rövid gondolat arról, hogyan indítsd jól a hetet.
– „Vasárnapi Kérdés” – egy egyszerű kérdés, ami megmozgatja a követőket.

Az ismétlődés barátságos, és téged is megkímél attól, hogy minden héten nulláról ötletelj.

Összegyűjtöttem egy tartalomötlet listát is – bátran nyúlj hozzá!

– Egy kép rólad gyerekkorodból + egy rövid történet.
– Egy baklövés, amit elkövettél vállalkozóként, és mit tanultál belőle.
– Egy képernyőkép egy vásárlói visszajelzésről (természetesen engedéllyel).
– Egy „behind the scenes” videó, hogyan csomagolsz egy megrendelést.
– Egy random napi rutinod 3 fotóban.
– Egy „Ezt sokan kérdezik tőlem” poszt.
– Egy „Kedvenc eszközöm munkához” bemutató.
– Egy lista: 3 dolog, ami miatt szereted a munkádat.
– Egy szavazás sztoriban: pl. „Te reggel vagy este dolgozol szívesebben?”
– Egy poszt, amiben bemutatod a vállalkozásod nevét és elmeséled, miért ezt választottad.

Gyakorlati tipp: hogyan tervezd meg?

Hetente ülj le 20 percre, és írd le egy papírra a következő heti tartalmaid témáit. Nem kell kidolgozni szó szerint. Elég 5-6 cím vagy ötlet. Például: kérdés, sztori, tipp, vélemény, kulisszák.

A képeket csináld meg egyszerre, a szöveget írd meg egyszerűen, mintha a barátnődnek írnád Messengeren.

Ha nagyon nincs ihleted, menj vissza a régi posztjaidhoz és nézd meg, mi működött jól és használd újra kicsit más szögből.

Fontos tudnod: az egyszerűbb jobb. A jó tartalom nem irodalmi remekmű, hanem emberi mondatok. Nem azért követnek, mert költő vagy, hanem mert bízni akarnak benned. Ehhez pedig pont elég, ha látszódik, hogy valódi vagy.

Szóval, most csukd be ezt a cikket, kapd elő a telefonod, nézd meg, mi van előtted az asztalon vagy a műhelyben, és csinálj egy képet. Írj hozzá három mondatot, ahogy jön. Tedd ki. És holnap csináld meg újra.

Ezzel indul a tartalom – a többi már jön magától. És hidd el nekem, menni fog, mert nem a tökéletes mondat ad el, hanem az, aki mögötte van: te.


Hogyan készíts olyan tartalmakat, amiket nem csak észrevesznek, de amik el is adnak? Tudd meg itt!

Leave A Response

* A hozzászóláshoz el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatónkat

*

Elfogadom

* Denotes Required Field