Mit tegyél a kötözködő hozzászólókkal?

Az emberben felmegy a pumpa, felhúzza magát azon, hogy hiába strapálja magát valaki csak úgy jön és „beszól”. Néhány hozzászóló csak elírta a szöveget vagy nem tudja jól kifejezni magát (mobilról ír, rohan, kimarad egy-egy szó) vagy csak a pillanatnyi lelkiállapota alapján reagál valamire, neked viszont elrontja a napod. Mit lehet tenni a problémás hozzászólásokkal?

Miért kell ezzel foglalkozni? Nem csak azért, mert a te kedvedet elrontja és rossz színben tünteti fel a cégedet, hanem azért is, mert rombolja a közösséget. A vitákat mások is látják és ki szeret olyan helyen lenni, ahol csak széthúzás és vita megy? Példa: nézd meg milyen hozzászólások vannak egy-egy hírportálon a hírek alatt vagy egy-egy Youtube videónál! Sokan már rá se kattintanak a hozzászólás részre, hogy ne lássák ezeket és, ha azok, akik normálisan beszélgetnének, adott esetben jó és hasznos gondolatokat osztanának meg, eltűnnek, a közösségnek is annyi.
Ha megtanulod helyén kezelni a problémás hozzászólásokat az viszont erősítheti a közösséget.

Mit tegyél?

1. LÉPÉS Legyen házirended!

– Írd le, milyen hozzászólásokat vársz, mi az, amit moderálsz, mit engedsz meg az oldalon és mit nem! (pl. lehet az a szabály, hogy az adott bejegyzésnél csak a témával kapcsolatban lehet hozzászólni)

– Ha sokan kérdeznek tőled, írd le, hol fogadod a kérdéseket, mennyi idő, amíg választ kapnak!

– Készíts GYIK-et, amiben összeszeded a tipikus kérdéseket és válaszokat, ezzel a saját életedet is könnyebbé teszed.

– Írd le, hogyan moderálsz! (pl. miért jár azonnali kizárás az oldalon)

A házirend különösen hasznos lehet a csoportokban, ahol nagyobb a hozzászólási kedv, de jó, ha az oldaladon és a blogodon is használod és bevezeted.

2. LÉPÉS Válaszd szét a búzát az ocsútól!

Moderáld ki bátran, aki csúnyán beszél, spammel, nem tartja be a házirendet!
Ez nem ellene szól, hanem azok MELLETT, akik betartják a szabályokat.

Ehhez nem kell megjegyzést fűzni, de időnként hasznos lehet, ha be is írod a hozzászólások közé, hogy kimoderáltál egy hozzászólást és, hogy ennek mi volt az oka. Ezzel megmutatod a közösségnek azt is, hogy tudatosan foglalkozol a moderálás témakörével.

Jó hír: idővel egyre erősebb lesz majd a közösséged és támadások esetén ők el fogják „intézni” a kötözködőt egy-egy frappáns válasszal. Ha ezt tapasztalod, jó úton jársz 🙂

(a közösségépítésről részletesen ebben a videóban beszéltem)

3. LÉPÉS Válaszolj!

Néha érkeznek olyan hozzászólások, amik szakmai kérdésekben állnak neki vitatkozni veled, máskor ügyfélszolgálati kérdéseket tesznek fel oda nem illő helyen (pl. egy vicces poszt alatt megkérdezik, mikor érkezik meg a csomagjuk) vagy kérdésük van a termékeddel kapcsolatban és azt mondjuk egy élő videó alatt teszik fel. Ezekre válaszolni kell még akkor is, ha nem megfelelő a hely, azonban a válaszban megjegyezheted, hogy nem megfelelő helyen kérdezett és, hogy akinek hasonló kérdése van, az hol teheti fel (pl. messenger üzenetben vagy emailben)

Ha pl. élő videó alatt kérdez valaki oda nem illő kérdésben, elmondhatod, hogy az adás után írásban fogsz neki válaszolni, így nem tud zavarba hozni, illetve nem kell élőben olyasmiről beszélni, amit nem terveztél és a többi néző idejét sem húzod vele.

Néha érkezik kritika vagy kritikának álcázott támadás is. Ettől nem kell megijedni.
Amit biztosan nem szabad: védekezni, nekimenni, vagdalkozni!

Ha higgadtan és okosan kezeled őket, azzal nem csak nekik üzensz, hanem mindenki másnak is, aki olvassa.
Egy kis empátia csodát tesz néha: képzeld bele magad az ő helyzetébe! Ő nem tudja azt, amit te, fáradt, kapkod, egyetlen szó a bejegyzésedben felhúzta és sokszor egyszerűen csak védekezik, nem pedig támad.

Ha nagyon felhúzod magad az ilyeneken, ne állj neki élből válaszolni, helyette:
– először számolj tízig,
– aztán kezdd ezzel: „Igazad van.” És aztán mondj el egy dolgot, amiben igaza volt.
– vagy, ha nincs kedved hosszan fejtegetni, néha annyi is elég: „Köszönöm, hogy elmondtad a véleményedet!”

Ne vedd a szívedre a hozzászólásokat!

Ne felejtsd el: nem az a fontos, hogy legyőzd a másikat,
sem az, hogy te nyerj, ő meg veszítsen.
Aki mindig vagdalkozik és védekezik, azt nem tisztelik, hanem elkerülik.
Aki képes uralkodni az indulatain, megérteni a másik nézőpontját,
többet teljesíteni, mint amennyire az „átlag” képes,
azt tisztelik és hallgatnak rá.

A te oldalad a te tereped, neked itt nem legyőznöd kell a kommentelőt, hanem bölcs királyként vezetni a „népedet”, példát mutatni.

Comments are closed.