Hova tovább?





Mostanában az előadásaimon, találkozókon gyakran beszélek olyan vállalkozónőkkel, akik nagyon jók a szakmájukban, lelkesen végzik a dolgukat, csak éppen a ügyfélszerzés okoz számukra problémát. Ők nem cégként, szervezetként gondolnak a vállalkozásukra, csupán a szakmájukat szeretnék profi módon űzni, ügyfeleket kiszolgálni, megrendeléseket teljesíteni és mindössze annyira vágynak, hogy ezt csinálhassák. Ebbe azonban belerondít az, hogy néha bizony nem érkeznek megrendelések, kevés az ügyfél és kevés a pénz, mit lehet ilyenkor tenni?

Uborkaszezon vagy paradicsom?Először is fontos tudni, hogy ha csak annyiból próbálsz megélni, hogy bejön egy ügyfél, te kiszolgálod, elköltöd a pénzt, majd megint jön egy ügyfél és így tovább, akkor bizony borotvaélen táncol a vállalkozásod, mert mindössze egyféle bevételi forrása van, és így állandóan meglesz az a bizonytalanság, hogy ha éppen nem úgy alakulnak a dolgok, ha éppen kevesebb ügyfél tér be, akkor kevesebb lesz a bevétel is.

Vannak, akik eleve rendszerben gondolkodnak és nem a vállalkozásukban, hanem a vállalkozásukon dolgoznak, ők elsősorban a marketinget, a termékfejlesztést helyezik előtérbe és idővel akár teljesen fel is hagyhatnak magával a szakmai tevékenységgel. Ilyenek például azok az autószerelők, akik autószervízt nyitottak, de ma már annyi emberük van, hogy nekik már nem kell lemászniuk az aknába, helyette az ügyfélszerzéssel és a cég irányításával foglalkozhatnak.

Ha vállalkozni szeretnél, meg kell tanulnod nem csak belülről, a munka oldaláról látni a cégedet, hanem kívülről, rendszerként is:

    – Pontosan mik a termékeid/szolgáltatásaid?
    – Kik a vevőid? Ki a célcsoportod?
    – Honnan jönnek a vevőid?
    – Hogyan szolgálod ki őket?
    – Nyilvántartod-e a vevőidet, megkeresed-e őket újabb ajánlatokkal?

De mi a helyzet, ha te elsősorban a szakmádnak szeretnél élni, nem pedig vállalkozást építeni? Leginkább azt teheted, hogy kidolgozol egy olyan termékportfóliót, ami a szakmai tudásodra épül, de passzív jövedelmet termel a számodra. Nem kell lemondanod a szakmádról és egészen mással foglalkoznod csak azért, mert te egyedi termékekkel foglalkozol és jobban jövedelmeznek a tömegtermékek, csupán annyit kell tenned, hogy elkészítesz egy tömegterméket, amiből folyamatosan van jövedelmed és te kedvedre foglalkozhatsz az egyedi termékek készítésével (vagy nyújthatsz egyedi szolgáltatásokat).

Ha ez most egy kicsit túl szakmaian hangzott, mondok egy példát: az egyik ügyfelem egyedileg varrott bőrtermékek készítésével foglalkozik. Szeret új bőrholmikat tervezni és készíteni, ez azonban viszonylag drága műfaj, kevés vásárlóval, ezért csak havonta 1-2 megbízást tudott szerezni. A szakmát nem szerette volna emiatt otthagyni, de akkor mégis mit lehet tenni? Például átadhatja a bőrvarrási tudását tanfolyamokon. Ezt akár online is lehetne tanítani, ő azonban jobban szerette volna személyesen oktatni, így most havonta 1 tanfolyamot tart, ezzel megteremtett magának még egy bevételi forrást, és már nem kell aggódnia azon, vajon lesz-e elég egyedi megrendelése a következő hónapban.

Milyen lehetőségek vannak, ha a szakmai tevékenységeden túl plusz bevételi forrást szeretnél teremteni vállalkozóként?

1) Hobbi oktatás – ahogyan a fenti példában is, a meglevő szakmai tudásodat, vagy annak egy részét átadhatod azoknak, akiket hobbi-szinten érdekel a téma (pl. a bőrtermékeket tervező cég oktathat hobbi táskavarrást, vagy értékesíthet az interneten bőrdzseki szabásmintákat, a kozmetikus adhat bőrápolási tanácsokat interneten szőkéknek). Az oktatást meg lehet oldani offline is, vagy az interneten online tanfolyam, illetve infotermék formában (ez nyilván magától a tananyagtól függ)

2) Kiadói tevékenység – egy cégnek lehetnek plusz bevételei egy saját kiadású szakmai könyvből vagy könyvsorozatból, szakmai magazin kiadásából, ez azért jó, mert nem csak plusz bevételt hoz, hanem reklámhordozó is egyben. Számos olyan magazin van a piacon, ami nem elsősorban a lapszámok eladásából termeli a bevételeket, hanem magában a lapban van egy csomó reklám, ami szinte kivétel nélkül ugyanazt az egy céget reklámozza.
(Online változata: indítasz egy szakmai portált vagy blogot a témádban és csak a te céged reklámjai jelennek meg rajta)

3) Szakmai oktatás – ha kidolgoztál valamilyen speciális szakmai módszert vagy rendszert, ami a maga nemében egyedülálló, akkor saját oktatást indíthatsz, amelyen a teljes módszertant átadod (ilyen pl. az Agykontroll, a Kalovits módszer) és oklevelet adsz ki arról, hogy nálad végeztek.

4) Cégek oktatása – ha a céged egy területen kiemelkedő, akkor megtaníthatod a hasonló vállalkozásoknak, hogyan oldják meg ők is az adott területet (ha például éttermed van, akkor taníthatsz marketinget éttermeknek, vagy átadhatod a személyügyi tapasztalataidat)

5) Új szegmens – ha a szakmád jellemzően cégeknek szolgáltat, miért ne keresnél te a magánszemélyek között vevőket, nekik nem lehet szükségük a tudásodra? Az egyik Vállalkozónői Kerekasztalon beszélgettem egy jelmeztervezővel, aki színházaknak dolgozik, mert jelmezt általában társulatok rendelnek. Csakhogy a tervezési folyamat nagyon lassú, a terveket visszadobják a megrendelők, hosszú idő telik el, mire elkészül a terv és végre megérkezik a bevétel. De hát ebben a szakmában csak ez az egy célcsoport van. Vagy mégse? Felvetettem, miért ne próbálna pedagógusoknak, amatőr színtársulatoknak szóló anyagokat készíteni, amiben segít a megfelelő jelmezeket kiválasztani és elkészíteni az iskolai előadásokhoz. Tehát mégicsak lehet más irányba is terjeszkedni.

6) Szakmai klub – létrehozhatsz egy szakmai egyesületet olyan cégvezetőknek, akik ugyanazt a szakmát űzik, mint te. Szervezhettek havi találkozókat, meghívhattok szakértőket különféle témákban, lehet nyomtatott hírleveletek és mindezért még tagdíjat is fizethetnek a tagok.

7) Szakmai rendezvények – ha még nincs a szakmádban kiállítás, miért ne lehetnél te az első, aki megszervezi? De nem muszáj mindenáron a saját szakmád képviselőinek rendezvényt szervezni, rendezhetsz a célcsoportodnak is: például a bőrdíszműves divatbemutatót és vásárt, ahol a bevétel származhat a belépődíjból vagy a helyszíni eladásokból is.

Ezek olyan ötletek, amik révén a szakmádnál maradhatsz, plusz bevételi forrásra is szert teszel és az ismertséged is nő. Melyikbe fogsz elsőként belevágni?





12 Comments

  • HAncsa

    Reply Reply 2011. november 28. hétfő

    Kedves Ági!

    Igazad van, köszönöm a választ, nem volt szándékom senki kedvét elvenni.
    Mászok-mászok, mint a cica a múltkori leveledben… Remélem csak alkotói válság-féle. Az első lépést már megtettem, felkutattam hol érhető el az “ötletemhez” szükséges alapanyag, rendeltem is, megdícsértem magam, erre most hogy fizetem, megijedtem: vajon tényleg kellek-e majd az embereknek?

    A leveleid nagyon ösztönzőek, tartalmuk érdekes, leköt, kedvet ad !

  • HAncsa

    Reply Reply 2011. november 25. péntek

    Nem akarok ünneprontó károgó lenni, de vannak napok, amikor kérdem magamtól: érdemes-e bármibe belefogni ? A körülöttünk lévő világban úgy érzem minden eladó, kereslet meg egyre kevesebb dolog iránt van.Az emberek gyanakvóak, kedvtelenek, sodródnak. A kialakult válsághelyzet jócskán rásegít.
    Mifelénk az emberek annyira nem nyitottak, semmivel nem lehet őket feldobni, beszédtémákban sincs nagy választék(egy kis faluban élünk, ahol nagyon elhatárolódtak az igazi falusiak a lakóparki falusiaktól de a “nyitatlanság” mindenütt fennáll).Nem tudom miről írnék ha blogolnék, nehéz elindulni, úgy érzem minden gondolatom kudarcra van ítélve. (egyet már elkezdtem, de épp csak 2 semmitmondó bejegyzéssel)
    Néhány ötletem van (írtad Ági, hogy vagyunk páran,ezzel,szuper volt az 50 otthoni munka ötlete is), de a károgó hang mindig rákérdez: tényleg lenne rá igény?!? Mert pl.az ötletelésnél is valahogy mindenkinek egyre jár a gondolata: dekorálás, kézimunka, wellness, fittness, főzés, praktikák, kézimunka. Túl nagy a torlódás.Érdekelne ez még valakit?
    Van munkám – de nem érdekel, ami kicsit érdekelne, ahhoz még nem értek. Próbálom tanulni,el is kezdtem, viszont időzavarban vagyok és két nagyon balkézzel születtem.
    Vagy csak én vagyok türelmetlen magammal szemben? Pedig vannak napok, amikor inspirálnak weblapok, újságok, cikkek. Többek közt ez a Te blogod is. De végül elfogy az energiám a család-munka-háztartás mókuskereke mellett!!!!!!! A munkahelyemen is energiavámpírok vesznek körül. És ilyenkor tetőzik ez az érzés.Nem tudom mibe kezdjek, céltalan vagyok:-(

    Ti, akik belekezdtetek valami(k)be, hogyan találtátok meg azt a területet, ahol jók vagytok? Egyáltalán meg lehet-e találni? Ha megvan, tényleg van rá igény?

    Nem akarom senki kedvét elvenni, ez most egy ilyen nap, ilyen vélemény. Mindenkinek sokkal szebbet.

    • Vida Agi

      Reply Reply 2011. november 25. péntek

      Nem az a világ, ami a faludban van. Az a falud. Az ő véleményük, az ő látásmódjuk. Köze nincsen a nagy piacokhoz, a nagy piaci trendekhez. És még csak nem is a magyar piac a világ, ha itt nem mennek jól a dolgok, az interneten pillanatok alatt ki tudsz menni nemzetközi piacokra is. Attól, hogy úgy érzed, egy dobozban élsz, azért még a dobozon túl is van világ, csak ki kell mászni a szélére és körülnézni 🙂

  • Arwenvirag

    Reply Reply 2010. augusztus 28. szombat

    Huh, mennyi-mennyi jó ötlet, el is kezdem kidolgozni egy hobbi
    tanfolyam részleteit:))

  • JÓS KATI

    Reply Reply 2010. augusztus 26. csütörtök

    NAGYON SZERETEK JÓSOLNI, DE NEM TUDOM HOGYAN REKLÁMOZZAM MAGAM.UGY SZERETNÉM, HA VALAKI JÓ ÖTLETTEL-ELKÉPZELÉSSEL SEGITENE. AZT LÁTOM NEKEM A MENEDZSELÉSEMMEL VAN GOND.TUDOK TENYÉRBŐL TAROT-CIGÁNYKÁRTYÁBÓL, INGÁVAL, ÁTOK-RONTÁS-LEVÉTEL.SEGITSÉGET ELŐRE IS KÖSZÖNÖM.

  • Kriszta

    Reply Reply 2010. május 27. csütörtök

    Nagyon jó ez a bejegyzés! Megihletett, már megint rájöttem, hogy nem használom eléggé az előttem heverő lehetőségeket, mellé a kreativitásomat. 🙂 Köszönöm, kedves Ági!

  • Laura

    Reply Reply 2010. május 27. csütörtök

    Köszönöm a bejegyzést, nagyon inspiráló volt!!!

  • Nelli

    Reply Reply 2010. május 26. szerda

    Nagyon tetszik ez a fajta gondolkodásmód, a széles látókör. Ügyesek vagytok! 🙂

  • Vida Agi

    Reply Reply 2010. május 25. kedd

    Rora, jók Csilla ötletei, amit én még hozzátennék, hogy a hímestojás mondhatni Hungaricum, akár külföldre is el tudod adni az interneten keresztül és magasabb áron, mint itthon.
    A másik valóban az oktatás, amiben gondolkodhatsz.
    Amin érdemes lenne még elgondolkodnod, hogy valami kevésbé szezonális termékbe belevágni, amihez ugyanezt a tudásodat felhasználhatod, lakásdíszek, ajándéktárgyak stb.

  • Kern Ági

    Reply Reply 2010. május 25. kedd

    Már megint fején lett találva itten az a bizonyos szög. De továbbra is azt érzem, hogy én írni szeretek, eladni meg nem. Akárhogy is nézzük, ez egy örök kényszer marad, még a fentiek ismeretében is.

  • HCsilla

    Reply Reply 2010. május 25. kedd

    Kedves Rora, szerintem vannak előtted lehetőségek akár on-line, akár off-line. Csak ami nekem most így hirtelen eszembe jut, de Áginak biztos lesznek ettől jobb ötletei is:

    – készíts mintatárat, hogy milyen mintákkal lehet tojásokat díszíteni. Szerintem itt igazán kiélheted a kreativitásodat, és aztán e-bookként, vagy fizikailag is fogható kiadványként el is adhatod;
    – készíthetsz olyan kiadványt, vagy tanfolyamot is, ami kimondottan hagyományőrző egyesületeknek szól. Ehhez persze kell a kutatómunka, hogy melyik tájegységnek mik a jellegezetes mintái, de ez Neked is hasznos lehet inspirációként;
    – iskolák részére is lehet ilyen kiadványt szerkeszteni, kimondottan kézműves szakköröknek, vagy megcélozni az iskolák, helyi önkormányzatok helytörténeti, néprajzi rendezvényeit;
    – ne csak hímes tojásokban gondolkozz, hanem a hobbi boltokban beszerezhető tojás alakú hungarocell, ill. egyéb műanyag csodákkal is kezdj el kísérletezni! Díszíteni azokat is lehet, és elképzelhető, hogy találsz majd olyan díszítési módot, ami nemcsak a húsvéthoz kötheti az egész tevékenységedet, így kicsit időben is kiegyensúlyozottabbak lehetnének a bevételeid, stb.

    Ági biztos, hogy ettől jobb ötleteket tudna Neked feldobni. Különben, hogy csináljam a reklámot Áginak, van nem egy bejegyzése itt a blogon is, ami segíthet Neked abban, hogy hogyan és merre indulj el, de böngéssz a tanfolyamai, infotermékei között is, mert azok némelyike kimondottan ezt a problémát segít kezelni.

    Szép napot!

    🙂 Csilla 🙂

  • Rora

    Reply Reply 2010. május 25. kedd

    Kedves Ági. Remélem hogy rám is vár a paradicsom. Feliratkoztam a tanfolyamra. Igen. Igazad van ebben a cikkben. Már tobb mint 10 éve magánvállalkozo vagyok. Kényszerbol. Eloszor zoldséget árultunk azután meg textilt de az egész ido alatt hímestojásokkal is foglalkoztam. A boltjaim tonkrementek és most a tojásokból élek. Az a problémám hogy vevot találnék is de már nem tudok tobbet gyártani és az árat sem vihetem fel. Próbáltam egy pár csajt betanítani de hát egyik sem ért hozzá. Gondoltam rá hogy talán próbálkozhatnék kurzusokat szervezni de hát senki sem árulja el hogy hogy is mukodik. Hogyan kezdjem el. Nem tudok elore lépni és ez nyugtalanít.

Leave A Response

* Denotes Required Field