Hogyan, honnan jönnek az üzleti ötletek?

Ötletskála: Üzleti ötletekről és ötletelésről másként





Vannak, akik azt mondják, üzleti vénával születni kell. Én azt vallom, az üzleti mentalitás mindannyiunkban megvan (2 évesen még számtalan eszközzel tudjuk meggyőzni a szüleinket arról, hogy cukorka kell a boltban, ekkor még van üzleti vénánk – és ezt a képességet vissza tudjunk hozni magunkban)
Üzleti ötletek terén is jól állunk. Mindenkinek vannak jó meglátásai, üzleti ötletei, a különbség csak abban van, ki az, aki belevág és ki az, aki lebeszéli magát róla. Mit tegyél, ha nincsenek ötleteid?
És mit tegyél, ha túl sok van? Ebben segít az ötletskála.

Fontos tudni a skáláról, hogy az egyes fokozatok nem minősítést jelentenek, nincs rossz vagy jobb fokozat, ezek állapotok, amik azt mutatják, hol tart a gondolkodásod az adott területen. Senki sem születik irányítónak vagy megvalósítónak, legfeljebb van, aki gyorsabban és van, aki lassabban halad végig a fokozatokon, de minden esetben egy tanulási folyamatról van szó. Te melyik fokozatban vagy éppen?

Ötletek szempontjából a vállalkozók ezen a skálán mennek végig:

1. “Nincs semmilyen ötletem”

Ha úgy érzed, nincs semmilyen üzleti ötleted, ne ijedj meg! Ez nem azt jelenti, hogy képtelen lennél bármilyen életképes dolgot kitalálni, hanem azt, hogy más szemszögből látod a világot. Nem az üzlet szemszögéből. És bizony az is lehet, hogy gátlásaid vannak. pl. erkölcstelennek látsz bizonyos üzleti modelleket, vagy felháborítónak találod, ilyenkor gyakran az üzleti élettel és a pénzzel kapcsolatos gátlásaidat, nem megfelelő gondolkodásmódodat kell először rendbetenni.

Ha elkezdesz tanulni arról, mitől működik egy üzleti ötlet, mi tart életben cégeket, mitől lett egy pofátlanul egyszerűnek tűnő üzleti ötlet olyan sikeres, máris elkezded más szemmel nézni a téged körülvevő világot. A boltok hirtelen izgalmas marketinggépezetekké változnak, a bosszantó szórólapokon azt fogod nézni, vajon hatékony lehet-e a reklámozásnak ez a módja, az óriásplakátokat nézve azon spekulálsz, hogyan lehetne átírni a szövegét jobbra: kinyílik a szemed egy új világra és látni kezded, hogyan működnek a dolgok az üzleti életben.

2. “Vannak ötleteim, de szerintem ezeket nem venné meg senki”

Ezt akkor érezheted, ha még nincs elég információd arról, mitől lesz piacképes egy ötlet (a következő blogbejegyzésben lesz szó róla) és nem tudod, hogyan, milyen információkat kell megszerezned a piacról ahhoz, hogy felmérd az ötleted életképességét. Mit is kell megtudnod az ötleteddel kapcsolatban ahhoz, hogy lásd piacképes-e:

1) Mennyi embert tudsz elérni az adott piacon?
2) Mennyit költenek az emberek az adott piacon?
3) A fenti kettő ismeretében megéri-e ez neked?

3. “Van egy ötletem és megcsinálom”

Szuper! Mindent bele! A jó ötletek fő gyilkosa a halogatás: elkezded túlgondolni, túlbonyolítani a jó ötletet és lebeszéled magad róla.
Vágj bele és menet közben kiderül majd, ha változtatnod kell, ha valami nem úgy működik, ahogyan elgondoltad, ha vannak az ötletnek gyenge pontjai.
A tapasztalat a legjobb tanítómester, ez segít majd csiszolni az ötleteiden (szerinted Mark Zuckerberg tudta, mennyi probléma fog felmerülni a Facebookkal, ha 1 milliárd ember ráveti magát? Vagy, hogy
merre kell majd továbbfejleszteni és milyen igényei lesznek a felhasználóknak? Ha mindezt végiggondolta volna, bele sem vág :))

4. “Atyavilág, mennyi ötletem van! Melyiket csináljam meg előbb?”

Ha ráérzel az ötletek ízére, akkor bizony elszaladhat veled a ló. Sok vállalkozó kerül bele végleg ebbe a csapdába, ők azok, akik újra meg újra meg újra meg újra újabb nagy üzleti ötletekkel állnak elő és
mindegyikbe belevágnak, hogy aztán fél év múlva egy újabb naaaaagy, zseniális álom megvalósításába fogjanak. Ha jól csinálják, akkor jól szórakoznak és remekül meg is élnek ebből,
ha nem, akkor mint egy hiperaktív méhecske szállnak egyik virágról a másikra és mindegyikből csak egy kis nektárt szívnak ki, amiből egy-egy csepp mézecske lesz csak, de egy kaptárnyi sosem: egyszerűen egyik bizniszből sem hozzák ki a maximumot, csak a felszínen levő kicsit.

Néhány tanács, amit alkalmazhatsz, ha új ötleted támad (talán ezek segítenek szortírozni ötletroham esetén):

1) Írd le az ötletet részletesen és másnap olvasd újra! (gyakran újraolvasáskor derül ki, hogy mégsem volt olyan érdekes)

2) Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:
Az ötlet a már meglevő üzletedet viszi előre vagy valami egészen más?
Ha nem, akkor van-e jelenleg időd arra, hogy egy vadonatúj üzletbe kezdj? A meglevő bizniszed életképes tud-e maradni addig, származik-e majd belőle bevételed amíg felfuttatsz egy új üzletet?
Hogyan lehetne ugyanezt az ötletet a meglevő bizniszedben alkalmazni?
Közelebb visz-e az ötlet megvalósítása a korábban kitűzött céljaidhoz?
Rövid távon hoz hasznot az ötleted vagy hosszú távon?
Hogyan viszonyul a meglevő bizniszedhez, erősíti-e (pl. új feliratkozókat, ismertséget hozhat, szakmailag értékes) vagy pedig gyengíti (elviszi a fókuszt, az energiát, a pénzt)?

3) Számolj! Mi éri meg jobban?
– Folytatni a jelenlegi üzletedet és nem belekezdeni az újba
– Folytatni a jelenlegit és mellette belekezdeni az újba (Kérdések: Van ennyi időd és energiád? Marad szellemi energiád a régire az új mellett?)
– Takaréklángra venni a régit és teljes gőzzel csinálni az újat
– Átadni valakinek a régit (ha átadható az irányítás) és belefogni az újba
– Bezárni a régit és elkezdeni az újat

5. “Ezt az ötletet megcsinálom most, azokat kiadom az embereimnek, ezeket félreteszem későbbre, hadd érjenek, ezeket meg kidobom.”

Ha ezen a szinten vagy, gratulálok, igazi tudatos cégvezető vagy 🙂

De vajon milyen a jó üzleti ötlet?
Mitől lesz piacképes?
Mitől lesz egyedi?
Mitől termel egy butácskának tűnő ötlet rengeteg pénzt és mitől lesz a másik ötlet gyengébb?

Erről lesz szó a következő bejegyzésben jövő kedden!





21 Comments

  • Tünde

    Reply Reply 2013. május 30. csütörtök

    Sziasztok!
    Azt szeretném megkérdezni, hogy fizetős társkereső oldalt lehet-e csinálni ingyenes weboldalon (pl. blogger.com)? Van-e rajta annyi hely, hogy később is elég legyen? És azt szeretném még megkérdezni, hogy ha lenne egy internetes fizető társkereső honlapom (csak honlap, nem lenne iroda), akkor lennének-e költségeim (nyitási, adó, bármilyen)? Vállalkozónak kell lennem vagy nem szükséges? Kellene-e utána adót fizetnem? Úgy is lehet, hogy a barátom vállalkozó? Jelenleg külföldön (Angliában) élek, kb. még fél-1 évig. Ha itt kezdeném el, itt lennének-e költségeim?
    Előre is köszönöm a választ! Tündi

  • Szántó Györgyi

    Reply Reply 2013. március 22. péntek

    Kedves Ági!

    Nagyon tetszik amit csinálsz! Sok remek ötlet gondolat van a honlapon. A fenti írást olvasva és nagyon erősen 4-es vagyok. Vezetőként dolgozom egy cégnél, van 4 diplomám (4 teljesen különböző területen…), sok-sok tanfolyamom, természetgyógyász vizsgám és rengeteg megunt, de nem tökélyre fejlesztett hobbim. Szinte minden nap vannak új ötleteim, de soha nem jutok el a megvalósításig. Másokat tudok lelkesíteni és ötletekkel ellátni, de egyszerűen nem tudok végig menni az úton. Elborzaszt a gondolat, hogy évekig ugyan azt a dolgot kelljen csinálnom. Tehát kifejezetten ötletember vagyok, nem megvalósító. Persze mondhatják a barátaim, hogy végig kéne mennem már egy úton, de nekem az olyan mint egy börtön… Velem is lehet valamit kezdeni, vagy ez a 4. típus a reménytelen eset?

    Köszönettel:

    Györgyi

    • Vida Agi

      Reply Reply 2013. április 02. kedd

      Nincs reménytelen eset 🙂 Ha szeretsz új dolgokat kitalálni, ötletelni, azt a marketingedben, a tartalomfejlesztésben biztosan jól tudod hasznosítani, hiszen az pont arról szól, hogy mindig valami újat kell kitalálni, végigvinni. De akár arra is építhetsz vállalkozást, hogy másoknak adsz ötleteket és lelkesíted őket, hiszen vannak, akiknek pedig pont ez a gyenge oldaluk.

      • Szántó Györgyi

        Reply Reply 2013. április 03. szerda

        Köszönöm!

    • Andrea

      Reply Reply 2013. július 30. kedd

      Kedves Györgyi!

      Te vagy az én emberem!! Örömmel olvastam a “problémádról”, ami nekem pont a hiányosságom. Óriási bennem a lelkesedés, hogy végre rátaláljak egy igazán tuti ötletre, és ismerem magam annyira, hogy a kitartással nálam nem lenne gond. Talán össze kellene állnunk? Szívesen felvenném veled a kapcsolatot, ha lehet.

  • Janka

    Reply Reply 2013. február 16. szombat

    Kedves Ági!
    Újabb kérdésem, ami már régóta motoszkál bennem a tanácsaidat olvasgatva, hogy futárcégként (“különleges képességem” hogy munkaidő után, 18 és 21 óra között szállítok, egyelőre csak Budapesten) tényleg fontos-e hírlevelet küldenem? Abban hogy tudnék hétről-hétre izgi dolgokat küldeni? Persze, ha a céges témánál akarok maradni! Vagy küldhetek Mindenféle Okosságokat? Az is jobb, mint a semmi?
    Válaszodat előre köszönöm! Legyen szép napod!
    Janka

    • Vida Agi

      Reply Reply 2013. február 25. hétfő

      Küldhetsz ötleteket csomagolásról, helyzetekről, amikor gyorsan kell csomagot küldeni, eseteket, amik munka közben megestek veletek, filmajánlót olyan filmekről, amiben futárok vannak – elég sok dologról lehet írni. A hírlevél lényege, hogy ne felejtsenek el titeket és amikor futárra van szükség, akkor hozzátok forduljanak.

      • Janka

        Reply Reply 2013. február 25. hétfő

        Ajjaj…Értem, és nagyon köszönöm a tanácsot!
        Legyen szép napotok!

  • Janka

    Reply Reply 2013. február 11. hétfő

    Helló Mindenki!
    Janka vagyok, alias Estifutár!Erről még biztosan nem hallottatok, a legújabb ötletem, amit ráadásul be is indítottam már, illetve…indítanám, de kicsit “csikorognak a kerekek”!Pl. hogy így,magunk között vagyunk, én még azt sem tudom – boldog Futárcég Tulajdonod létemre, hogy miként jut el a webáruházból a küldemény a futárcéghez?!Illetve kinek a költségén?Kész szerencse, hogy a beindítás óta eltelt pár napban még senki nem akart tőlem semmit,mert csúnyán leégtem volna!(Na jó, azért inkább jöhetnének már a megrendelők…dehát, a honlap…az sem nagyon sikerül!Egyelőre marad a facebook, azzal még csak “elboldogulok”!)Van számomra néhány bíztató szavatok? Előre köszönöm!
    Legyen szép estétek!
    Janka

    • Vida Agi

      Reply Reply 2013. február 12. kedd

      Szia Janka, üdv az oldalon 🙂 Általában a futárcég szokott értemenni a csomagnak, és ezt kiszállási díj formájában beépítik az árba, tehát a vevő költségén mennek ki.

      • Janka

        Reply Reply 2013. február 13. szerda

        Kedves Ági,köszönöm a választ! Tartottam tőle, hogy így működik…Legyen szép napotok!

  • Viki

    Reply Reply 2013. február 04. hétfő

    Ha megvan az ötlet, el kell indulni egy irányba, ami menet közben ugyan módosulhat, de a célt nem szabad szem elöl téveszteni. Jöhetnek jobbnál jobbnak tűnő ajánlatok, de csak olyanra érdemes időt és energiát áldozni, ami a végső célunkat szolgálja. Ez persze nem könnyű, sokszor én is csak csapkodok ide-oda, aztán rájövök, hogy felesleges időpocsékolás volt.
    Köszi a cikket, Ági!

  • Leó

    Reply Reply 2013. február 03. vasárnap

    Nem vagyok vállalkozó, de leveleid, tanácsaid, az életem számtalan területén hasznosítom. Köszi Ági! 🙂

  • Szigeti Kata

    Reply Reply 2013. február 02. szombat

    Kedves Ági,
    ez az írás pont jókor jött, lelkileg is erősít… Örülök, hogy a saját gondolataimat olvasom vissza, pontosabban azt, hogy a gondolatok, amik most foglalkoztatnak, teljesen természetes, és hívhatjuk úgy is, hogy “vállalkozói” gondolkodásmód. 🙂 Továbbra is úgy látom, hogy életem egyik legjobb befektetése volt a GM Akadémia Nálad, 2010-ben, és persze kellett hozzá a rengeteg kitartás is, de nagyon is megérte!
    Köszi!
    http://www.varrasoktatas.hu és http://www.leleksziget.hu 🙂

  • Adorján Éva

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Izgatottan várom a folytatást…
    AÉva

  • Gyarmati Attila

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Egy kiegészítő kérdés:

    Hogyan, mivel teszi jobbá a világot az ötletem?

  • Pap Béla

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Az a baj,hogy pénzre volt szükségem és a nyugatinál a wester sziti 2.-ik emeletén levő INTERCASH Consulting Kft-hez mentem segítségért.Itt kifizettem 235000-ft.ot+13500-at,de pénzt azt nem kaptam,ezért szinte depreszióban élek és mindenkivel bizalmatlan vagyok aki pénzt kér előre és nem tudom,hogy milesz utána.Tisztelettel Pap Béla!!

  • Szekeres Emmy

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Sok éves üzleti tapasztalataim /eredményeim és kudarcaim/alapján
    csak megerősíteni tudom mindazt,amit Vida Ági képvisel.

    Én sajnos nem vagyok birtokában annak a technikai tudásnak,ami a
    kivitelezéshez kell,de Ő ebben is ad útmutatást.

    Az,hogy tele voltam-vagyok jó ötletekkel bizonyítja, hogy ami nekem
    ötletem volt 6-8 évvel ezelőtt,az utóbbi 3-5 évben más sikeresen
    megvalósította.
    Nagyon örülök mások sikereinek is,DE NEM SZABAD HALOGATNI.

    Tanácsai alapján hiszem,hogy aki meg akar oldani egy feladatot:
    MEG TUDJA CSINÁLNI!

  • Nemes Bertalan

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Szuper kis összefoglaló írás. Nekem is célom a vezetővé válás, de egyenlőre még az elején járok, de szívesen olvasnék az egyes fázisokról esetleg majd részletesebben is, hogy az adott helyzetben/szakaszban mi az ami előre viszi az embert, mit kell tanulnia, mit kell tenni, hogy előrébb jusson. De már ettől a cikktől is kicsit másként látom a dolgokat, Köszönöm.

  • Faragóné Keserű Judit

    Reply Reply 2013. január 30. szerda

    Nem könnyű eldönteni, hogy pontosan hova tartozok. 🙂 Nekem legtöbbször nagyon sok ötletem van – egészen nagyok, és kisebbek is… De a megvalósítás… néha hadilábon áll, és a nagy projekteket tényleg kisebbekre kell bontani, hogy megvalósíthatónak tűnjön. Bár én már régóta eldöntöttem, hogy milyen irányba haladok, milyen online vállalkozásban dolgozok, de mindig érdemes fejlődni, egyre jobban csinálni, új dolgokat kipróbálni. És persze jó látni mások eredményeit, munkáit, megvalósult ötleteit… mert azokból is sokat lehet tanulni. 🙂

  • viski Balás Csanád

    Reply Reply 2013. január 30. szerda

    Nagyon használható, tanulságos írás! Köszi!

    Csanád

Leave A Response

* Denotes Required Field