7+1 ötlet, hogyan használhatsz egy élő adást a marketingedben (akkor is, ha nem vagy született showman)

2008-ban csináltam először élő adást az interneten, akkor még Ustream segítségével. Később jó darabig használtam a Hangouts on Air-t élő adások közvetítésére, most azonban már lassan 10 hónapja aktívan használom a Facebook Live-ot. Úgy gondoltam, itt az idő megosztani veletek azokat a megoldásokat, amik beváltak az élő adások területén.

Miért szeretek élő adásokat csinálni?

1. Személyesebb kapcsolat Blogot sokan írnak és a közösségi média ugyan sok kattintást és látogatót hoz, azonban a közönség nem csak a te írásaidra kattint, hanem a versenytársaidéra is. Hiába olvassa el a cikkedet valaki, attól még nem biztos, hogy emlékezni fog rád. Ha viszont az élő adásodba néz bele, akkor azzal nem csak a figyelmét szerzed meg, hanem emlékezni is jobban fog rád. Ha ezt szeretnéd igazán elmélyíteni, választhatsz egyedi hátteret az élő adásaidhoz vagy felvehetsz egy jellegzetes ruhadarabot, amiről megjegyeznek.

2. Beszélgetni lehet a közönséggel Az írás magányos műfaj és ugyan az olvasó tud írni neked, de ez a visszajelzés nem azonnali. Az élő adás közben azonban sok hozzászólás érkezik, kérdéseket lehet feltenni és ezekből te is sokat tanulhatsz. A Végig is csinálom élő sorozatban például minden alkalommal megtervezem a tartalmat, de menet közben is jönnek kérdések, visszajelzések, egymásnak adott tanácsok, ötletek, amik formálják az adást, tehát itt egyáltalán nem csupán csak egy egyoldalú előadásról van szó, sokkal inkább olyan az egész, mint egy kerekasztalbeszélgetés, aminek van egy fonala, de mindenki hozzászólhat és ettől gazdagabb lesz a tartalom.

3. Jobb elérés Egyértelmű előnye az élő adásoknak a jó elérés, aminek az az oka, hogy a élő adások alá több hozzászólás jön, ami miatt a Facebook fontosnak gondolja az adott tartalmat, ezért több embernek mutatja meg. Ha szeretnéd, hogy nagyobb elérés legyen, az élő adás elején tegyél fel egy kérdést, amire hozzászólásban kell válaszolni, így többen fogják látni az élő adásodat.

+1 Az élő adások nézői magasabb konverzióval vásárolnak. Tavaly március folyamán váltak elérhetővé mindenki számára az élő adások, április 8-án tartottam először élő adást és azóta volt alkalmam kitapasztalni, milyen eredményeket hoz. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ezentúl minden tartalmad legyen élő adás, hiszen van olyan olvasói réteg is, aki inkább a szöveges tartalmat kedveli. Az ő kedvükért készíthetsz egy vázlatot az élő adásod anyagáról, amiben gyorsan átfutható, miről is van szó (ez a Gazdagmami Show élő adások esetében is így szokott lenni), vagy akár teljes átiratot is készíthetsz (legépelheted az adás szövegét) vagy csatolhatsz hozzá egy tartalomjegyzéket az adásban elhangzott legfontosabb gondolatokkal melléírva, hogy a videó melyik pontján lehet azt megtalálni.

Élőzni nem csak a Facebookon lehet. Az Instagram élő adásainak különlegessége, hogy 24 óra múlva eltűnnek, sok kézműves használja ezt a lehetőséget sikerrel. A Youtube élő adások előnye pedig az, hogy utólag „rendes” videóvá alakíthatod őket, adhatsz hozzá feliratot, indexképet és a cím, valamint a leírás alapján a Google is indexeli ezeket a tartalmakat.

Hamarosan egyébként újdonságok is várhatóak az élő adások területén: az idei évre ígéri a Facebook a hangalapú élő adásokat, így saját rádiód lehet majd a Facebookon, valamint hamarosan jön a távollevőkkel készíthető interjú lehetősége is, így nem kell egy szobában lenned azzal, akivel interjút szeretnél készíteni, elég mindkettőtöknek csak leülnie a gép elé.

10 ötlet, hogyan és mire használhatod az élő adásokat:

1. Reklámozd a tartalmadat!

Írtál egy új blogbejegyzést? Ahelyett, hogy a megszokott módon kitennéd a Facebookra, indíts egy élő adást, aminek a leírásába beleteszed a rövid ajánlót és a linket, az élő adásban pedig arról a témáról beszélsz, amiről a cikk szól, megválaszolod a kérdéseket.

Ugyanezt használhatod arra is, hogy több feliratkozót szerezz a hírleveledre: egy élő adásban beszélhetsz a legújabb hírleveledről, amit holnap küldesz majd ki és a leírásba beteszed a linket, ahol fel lehet iratkozni (vagy készítesz egy rövidített linket pl. bit.ly használatával és magad mögé vagy magad elé kiteszel egy táblát, amin az élő adás ideje alatt folyamatosan látható a link, ahol fel lehet iratkozni.
Ugyanezt megteheted a csaliddal is, külön élő adást készíthetsz arról, mi található benne vagy megszólaltathathatod interjúban egy olvasódat, aki már letöltötte és elolvasta a feliratkozás után letölthető anyagodat.

2. Less be a kulisszák mögé!

Mutasd meg az irodádat, a mindennapjaidat, mutasd be, hogyan készül el 1-1 terméked, hogyan dolgozol együtt egy ügyféllel! Fodrászként például bemutathatod az üzletedet, megmutathatod, mi merre van az üzletben, hova fog leülni, ha meglátogat téged, milyen eszközöket, kozmetikumokat használsz. Kézművesként megmutathatod, milyen alapanyagokkal dolgozol, milyen a műhelyed, hogyan tervezel meg egy terméket! De bemutathatod a raktáradat vagy az ügyfélszolgálatodat is.

3. Kérdezős nap

Egy-egy kampányodat kiegészítheted egy kérdezős lehetőséggel, amikor bármit lehet tőled kérdezni az adott termékkel, ajánlattal kapcsolatban, ez segíthet megnyerni a még bizonytalan vevőket, akiknek kérdéseik vannak.

De használhatsz kérdezős napot arra is, hogy megtudd, miben szorulnak segítségre az olvasóid, mit nem tudnak még – aztán ezekből a kérdésekből és a rájuk adott válaszokból akár készíthetsz egy letölthető anyagot, néhány új blogbejegyzést vagy ha már jó sok összegyűlt, akár egy könyvet is.

4. Termékbemutató

A vadonatúj terméked bemutatására is használhatod az élő adásokat: tedd fel eseményként mikor lesz az élő adás, posztolj róla külön is, küldd ki hírlevélben, aztán élő egyenesben leplezd le az új termékedet! A hatás garantált 🙂

5. Beszélgess!

Hívj meg egy szakértőt az oldaladra és készíts vele interjút, aztán pedig élőben válaszoljon az olvasók kérdéseire!
Harangozz be egy érdekes témát, amiről élőben lehet kérdezni tőled és beszélgess róla az követőiddel!
Vagy, ha olyan témád van, amiben nagyon sok kérdés érkezik a blogodra, kiválthatod az állandó kérdésmegválaszolgatást azzal, ha havonta 1-2 alkalommal élőben lehet kérdezni tőled és megválaszolod a kérdéseket.

6. Valami érdekeset csinálsz? Mutasd meg!

Tarts beszámolót egy szakmai rendezvényről, jelentkezz be élőben egy érdekes konferenciáról vagy vidéki előadásról, mutass meg egy szép helyet, ahova kirándulni mentél vagy egy eseményt, ahova meghívtak! Ez változatosabbá teszi a tartalmaidat és közelebb hoz az olvasókhoz, hogy őket sem hagytad ki egy-egy különleges élményből.

7. Kutasd a piacodat

Szeretnéd tudni, vajon mire kíváncsiak éppen a követőid, miről szeretnének többet tudni, mi az, amit még nem értenek? Egy-egy élő kérdezős lehetőség jó alkalom arra, hogy jobban megismerd, mi jár a fejükben, miről kéne nekik még írnod, de arra is, hogy megtudd, milyen termékre, szolgáltatásra, oktatásra lennének fogékonyak.

+1 Tudd meg, ki lenne MOST vevő az ajánlatodra!

A legnehezebb dolog a marketingben elérni azokat, akiknek pont most aktuálisan lenne szüksége a szolgáltatásodra, a termékedre, akit érdekel a témád. A Facebook Live remek lehetőség erre is. Feldobsz egy témát, eseményt készítesz hozzá, meghirdeted, megtartod az élő adást. Azok, akik az élő adásnak legalább 25%-át végignézték, feltehetőleg aktuálisan érdeklődnek a téma iránt, kíváncsiak rá. Rájuk most már tudsz célozni a Facebook hirdetésekben sőt, még azt is beállíthatod, hogy azok, akik viszont csak 10 másodpercet vagy annál kevesebbet néztek végig az élő adásodból, ne lássák a hirdetésedet, így kizárhatod azokat, akiknél automatikusan elindult a videód.
Még hatékonyabb ez a módszer akkor, ha nem csak 1, hanem több videót is csinálsz az adott témában, így még nagyobb célközönséget gyűjthetsz össze, akiket utána megszólíthatsz az ajánlatoddal.

Comments are closed.