A pozicionálás két típusa

Pozicionálni kell – mondja minden marketing tankönyv Al Ries és Jack Trout könyve óta. De hogyan? Sokan letudják azzal, hogy célcsoportot választanak, mások pedig úgy gondolják egy jó szlogen is elég még többen vannak azonban, akik egyáltalán nem pozicionálnak, nem tudják mi ez, mire való, de legfőképpen: hogyan kéne „csinálni”?

Miért pozicionálj?

A válasz egyszerű: tegyük fel, hogy mobiltelefon üzletet szeretnél nyitni. Te lennél a sokezredik ilyen üzlet az országban. Ha a reklámjaid, szórólapjaid arról szólnak, hogy „széles választék, sokféle telefon, jó minőség, garancia, kiegészítők és alkatrészek árusítása és szerviz”, akkor nem leszel megkülönböztethető a többi üzlettől, hiszen ők is ugyanezt mondják. Az új vásárlónak egyetlen megkülönböztetési lehetősége lesz: az árak. Ha olcsóbb vagy, mint a többiek, akkor bemennek az üzletedbe.

Mit lehet tenni?

Ha szeretnél különbözni, 2 lehetőséged van:

1. A célcsoportban különbözöl

Mondjuk mobiltelefonokat árulsz csak vállalkozásoknak, vagy csak üzletembereknek, vagy csak elfoglalt embereknek.

Vagy – hogy szolgáltatásokról is beszéljünk -, ha mondjuk honlapkészítéssel foglalkozol, készíthetsz honlapokat csak civilszervezeteknek, csak iskoláknak, csak boltoknak…

Miért jó ez a fajta megközelítés? Mert így máris egy-a-sok-közül helyett a célcsoport számára te leszel az a szakértő, akivel egy nyelven beszél, aki megérti őt. Könnyebben tudsz reklámozni, mert nem kell mindenkit elérned, csak a célcsoportodat, és hatékonyabban, mert a célcsoport magára fog ismerni a reklámjaidban. Itt már nem csak az ár számít majd, hanem az, hogy „végre valaki, aki tudja, nekem mire van szükségem”.

2. Egy alterület szakértőjévé válsz

Ezesetben az adott nagy terület (pl. mobiltelefonok) egy részterületére specializálódsz. Például – a mobiltelefonos példánál maradva -, szakosodhatsz csak szervízre, tokokra, okostelefonokra vagy „buta” telefonokra, ami azoknak jó, akik csak telefonálni szeretnének rajta stb. A lényeg, hogy egyetlen területnek válj a szakértőjévé.

Például egy nyelvoktatással foglalkozó cég az 1. pont alapján pozicionálhatja magát úgy, hogy nyelvoktatás csak 50 felettieknek a 2. alapján pedig lehetnek ők a „megtanítunk beszélni” vagy a „megtanítjuk neked a nyelvtant” nyelviskola. Ha honlapkészítéssel foglalkozol, akkor is kiválaszthatsz egy területet, aminek a szakértőjévé válsz, pl. csak design, vagy csak bannerkészítés. És ezen belül sokféle szolgáltatást nyújthatsz: pl. design oktatás kezdőknek, profiknak, tervezés kis cégeknek, multiknak, magánszemélyeknek stb.

Van egy harmadik lehetőség is: az, hogy a kettőt kombinálod egymással, tehát egy adott célcsoportnak egy adott nagy terület szűk részterületén nyújtasz segítséget. Például a fogyókúra területén belül azt mondod, hogy én csak a nagy súlyfelesleggel rendelkezőknek adok a fogyókúrához való edzésterveket.

Itt arra kell vigyázni, hogy ennek könnyen túlszűkítés lehet az eredménye, azaz túl kicsivé válhat az a piac, akit elérhetsz az adott üzenettel. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy egyrészt egy nagyon nagy területből, nagy piacból kell kiindulni, másrészt meg kell hagyni a pozicionálásodban a „menekülési útvonalat”, tehát úgy kell szűkítened, hogy azért más területekről érkező vásárlók is a magukénak tekinthessék az üzenetedet. Pl. ha az az üzeneted, hogy „edzésterv nagy túlsúllyal rendelkező fogyókúrázóknak”, akkor azt magáénak érezheti mindenki, aki úgy gondolja, hogy neki nagy a túlsúlya függetlenül attól, hogy 10 vagy 60 kilótól szeretne megszabadulni.
Pontosan ezért érdemes demográfiai (életkor stb.) helyett pszichográfiai tényezőkre helyezni a pozicionálásban a hangsúlyt, mert így azokat fogod össze, akik hasonlóan gondolkodnak, éreznek és mindenkit, aki még oda tartozónak gondolja magát 🙂

Szokott azonban lenni egy nagy buktatója ezeknek a pozicionálási próbálkozásoknak: tankönyvszagúak lesznek. A pozicionálásnak olyasminek kell lennie, ami alapján megjegyeznek az emberek, ami megmarad a fejekben és ami egyértelmű üzenetet hordoz a számukra. Az a gondolat ér célba, ami azonnal érhető, továbbadható (így lesz belőle szájreklám) és ami valami miatt megérint engem, mint vásárlót.

Ez itt a reklám helye: A Te cégednek mi a pozicionálása?

10 Comments

  • Palásti Imre

    2015. január 05. hétfő

    Épp a réspiac kiválasztásánál tartok és ahogy merültem bele a témába, annál fontosabb lett a pozicionálás kérdése.
    Azt hiszem ez első körben nem kint, hanem bent a fejben dől el. Tehát én hogyan pozicionálom saját magam.
    Itt azért eléggé el kell gondolkodni, hogy mégis mit adsz, mi az amiben jó vagy, egyedi és utánozhatatlan.
    Én azt gondolom ha ez megvan, akkor onnantól a célcsoport is tisztul, tehát tudni fogom kihez szólok és milyen pozícióból.

  • Álláskereső

    2011. december 15. csütörtök

    Érdékes megvilágítás, annyira ezelőtt nem is gondolkoztam ezen, hogy leszűkítsem a kört!:)

  • Tengerecki

    2011. augusztus 28. vasárnap

    Én életkor és elfoglaltság szerint pozicionálok: 3-10 éves korú gyerekeknek természetismereti és tudományos szakköröket szervezünk.

  • Barbi

    2011. augusztus 15. hétfő

    Én webdesigner tanfolyamot tartok, de közel sem szokványosat. 🙂 A neve: Profi Otthoni Webdesigner Tanfolyam, gyakorlati- és munkalehetőséggel.
    A pozicionálásom pedig a célcsoport szűkítésében rejlik. Azok, akik webdesignt akarnak tanulni, de nem hagyományos módon, hanem otthonról és aggódnak a későbbi elhelyezkedésük miatt, ezért különösen örülnek a gyakorlati- és munkalehetőségnek. Ráadásul a tanfolyamra 100% pénz visszafizetési garanciát vállalok. Úgy vélem, jól sikerült a pozicionálás, mert ez így teljesen egyedülálló a piacon 🙂

  • Berta Zsolt

    2011. augusztus 04. csütörtök

    Ági,

    Én annyira szűkre vettem a célcsoportomat, hogy alig néhány száz potenciális céggel kell felvennem a kapcsolatot. Most egy DM kampányon dolgozom, ahol ajándékot tudok mindenkinek névre szólóan küldeni és egyenként tudom megszólítani a potenciális ügyfelemet. Vettem egy adatbázist, ahol leszűrtem létszámra és árbevételre ill. tulajdonosi körre a cégeket.

    Berta Zsolt

    magyar magántulajdonú középvállalatok változásmenedzsere

    • Vida Agi

      2011. augusztus 04. csütörtök

      Láttam én már olyan céget, akinek 2 potenciális ügyfele volt 🙂 Ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai egyaránt.

  • Anikó

    2011. augusztus 04. csütörtök

    Többnyire pszichográfiai, alkalmanként demográfiai alapon pozícionáltam egy-egy oldalam. A linkelt oldalon viszont kihasználtam, hogy egy nagy megbízó is igénybe vette a szolgáltatást. „A Bayer fordítója” nem hangzik rosszul:)

  • Faragóné Keserű Judit

    2011. augusztus 04. csütörtök

    Több, mint 1,5 éve követem Ági anyagait a neten. Akár a Gazdagmami tanfolyamon 1 éve, akár az azóta közzé tett videókban, már sokat tanultam, hallottam Tőled a pozicionálásról. Nagyon logikus,érthető minden, ahogy leírtad. Amikor azonban a saját üzletünk célcsoportját szeretnénk „belőni”, akkor nem biztos, hogy mindig célba találunk. 🙂 Az én üzletem nagyon sokféleképpen lehet pozicionálni, épp ezért több oldalam is van, amivel egy adott célcsoportot megszólíthatok. A 3 hónapos tervemben szerepel adott célcsoportoknak szóló landing page oldal készítése. De az is igaz, hogy egy csapatban dolgozok. Sokan sokfélék vagyunk, ezért sokaknak más a célcsoportja egy adott közös szemponton belül is. Ja, hogy mi alapján pozicionálok? Az egyik válasz ott van az oldalamon. 🙂

    • Szilvia

      2011. szeptember 12. hétfő

      Szerintem is nagyon jók Ági anyagai. És jó ötlet a több oldal a pozicionáláshoz. 🙂

  • Heni

    2011. augusztus 04. csütörtök

    Szia Ági, jó cikk és jókor jött – ha most két héttel később lenne, akkor jó kis példákat is tudnék hozni a pozícionálásra, de addig is egy saját tapasztalat: én már találkoztam olyannal, ahová csak a ciki megnevezés miatt nem csatlakoztam.
    Pl. egy „kövér vagyok, fogyni akarok” megfogalmazású Facebook csoporthoz biztos nem csatlakoznék, míg mondjuk egy „táplálkozz a színek jegyében” csoporthoz igen:-)