7 főbűn a marketingben

Marketingnek látszó tárgyak, a filléres megoldások csapdája, szerelemre csábító ötletek, a konkurensed füve, ami mindig zöldebb: csábítások, amelyeknek nem lehet ellenállni, bűnök, amiket mindenki elkövet a marketingjében – és a feloldozás.
x
x

1. Kevélység

marketingnek látszó tárgyak„Nézd, milyen szép lett a weboldalunk! Szuperül megírtam a szöveget, tetszik?” – teszik fel a kérdést az ügyfeleim konzultációkon. Egy jól megtervezett, megírt weboldal – szuper, de attól, hogy nagyjából késznek néz ki – kevés. Soha nem szabad azt gondolnod, hogy a frissen megírt szöveged rögtön tökéletes is lett, az újonnan elkészült honlapod máris ontja majd a megrendelőket. A látszólag kész honlap, a megírt e-mail sorozat csak marketingnek látszó tárgy, ameddig nem teszed próbára, milyen eredményeket hoz.

A jó marketing nem a csillogásról, hanem a számok iránti alázatról szól. Legyél tehát büszke a már elért eredményeidre, az ügyfeleid elégedettségére, sikereire – de ne a szép honlapodra, vagy a legújabb csilivili kampányod grafikájára, és a jópofa szövegeidre, ha ugyanis a külsőségeknek örülsz, elvész a „belsőség”, a marketinged lényege: a számok.
x

2. Fösvénység

van, amire érdemes költeni...Alapjáraton nagy sóher vagyok, nem szeretek semmire feleslegesen költeni, ez praktikus is, amikor költséghatékony megoldásokat keresünk a cégben. Mivel kezdetben nem volt pénzünk, igyekeztem mindent ingyen vagy nagyon olcsón megoldani. A legelső infotermékekhez például CD-matricával tettük szebbé a lemezeket, mert ez volt az elérhető legolcsóbb megoldás. Csakhogy ezek a lemezek nem voltak igazán szépek, és egyébként is macerás volt a ragasztgatás, ezért az első bevételekből CD-nyomtatóra, festékre ruháztunk be, hamarosan gyönyörű lemezek kerültek ki a saját kis házi CD-nyomdánkból 🙂 És még sorolhatnám azokat a dolgokat, amire visszaforgattunk, beruháztunk az évek során…

Rengeteg ingyenes eszköz van, amivel látogatókat szerezhetsz, honlapot készíthetsz, ingyenes sablonok, szoftverek, olcsó hirdetési lehetőségek, filléres tárhelyek, olcsón legyártható termékek. Ha nincs befektetni való pénzed, el lehet ezekkel indulni, de ha többre vágysz, mint mindig csak filléreket keresni, akkor nem maradhatsz meg örökre az olcsó megoldásoknál, fejlesztened kell, mert úgy jársz, mint Gagyimami 🙂
x

3. Bujaság

imádom az ötleteimetMilyen könnyű elcsábulni, szerelembe esni a saját ötleteiddel, ugye? Ha az ember tanulni kezd, egymást követik a jobbnál jobb ötletei: új üzleti ötletek, próbáljunk ki ilyen kampányt, olyan kampányt, készítsünk újabb és újabb anyagokat… De nem lehet minden nagy szerelemből házasság 🙂 A fantasztikus ötleteidet tehát írd le gyorsan, számolj tízig, aludj rá egyet és nézd meg másnap újra: tényleg annyira jó?

Nem is tudom hány ötletet valósítottam meg potyára, amíg rá nem jöttem, hogy sokkal eredményesebb, ha kapkodás helyett inkább fókuszáltan egy irányba haladok, így a kommunikációm, a kampányaim, az üzleteim egymást erősítik, nem pedig szétforgácsolják.
x

4. Irigység

másolás a marketingben - nem szép dolog...Az irigység a „De jó lenne nekem is ilyen…” és a „Hogy miért nem én találtam ki ezt előbb?!” – szindróma formájában jelentkezik a vállalkozásodban. Olyan jó mások sikereiről hallani, mások írásait, honlapját olvasgatni, hogy megkívánod, te is olyat akarsz. És buzgón elkezded kiemelni magadnak azokat az elemeket, amik megtetszettek: grafika, szöveg, pozicionálás, ötletek. Csakhogy az olló-technika nem mindig célravezető, ugyanis nem tudhatod, vajon, ami első ránézésre tetszik, valójában milyen eredményt hozott.

Amióta elindultak az oldalaim, sorra jelennek meg a hasonló oldalak: visszaköszönnek a hírleveleim, a címsorom, és volt már olyan, hogy a legrosszabbul teljesítő értékesítési oldalamat másolták le 😉 Tanulni ér, ötleteket kifigyelni szabad, de ne hidd, hogy a külsőségek másolása révén ugyanazt az eredményt érheted el, mint akitől „kölcsönvetted” – a lényeg ugyanis mindig „belül”, a rendszerekben lakozik.
x

5. Torkosság

Ne legyél túl falánk! A marketingben semHa falod az új ismereteket, fel vagy iratkozva minden hírlevélre, követed a legújabb blogbejegyzéseket, a sok infó hamar megüli majd a gyomrod. A végén azt sem tudod majd, melyik termékre, szolgáltatásra van inkább szükséged, kinek higgyél a sok tanácsadó, tréner, szakértő véleménye közül. Hogyan lehet ezt eldönteni? Egyszerűen: Az egyik ügyfelem mesélte, hogy a tanfolyamom előtt már 2 másikon is járt, de egyszerűen az oktatók stílusa nem felelt meg neki. Tisztességgel átadták az anyagot, csak az ő tanulási stílusa más volt, nem tudott hatékonyan haladni. Nem lehet mindenkitől tanulni: keresd meg azt a néhány embert, akitől élvezettel tanulsz és kezdj el tőlük tanulni!

És még egy saját tipp: ne azt akard megtanulni, amit éppen meg lehet tanulni, hanem azt, amire szükséged van. Ha az alapokat szeretnéd megtanulni, ne ruházz be haladó anyagba (x) apropó: a héten nálunk lesz majd lehetőséged kezdőként és haladóként is új tudásba beruházni – ez volt a reklám helye 🙂 (x), ha az e-mail marketingről szeretnél többet tudni, akkor ebbe a témába ásd magad bele. A túl sok információ csak elviszi a fókuszt a saját céljaid eléréséről, ezért tanuld meg néha kizárni őket és a saját szekeredet tolni. Én azt szoktam csinálni, hogy vannak olyan időszakok, amikor nagyon fókuszáltan dolgozom és olyanok, amikor elsősorban csak tanulok.
x

6. Harag

ne a marketingedben vezesd le a dühödetA harag, a sértődés olyan érzések, amiket ugyan érezhetsz magadban, de az üzleti kommunikációdban nem szabad dühösnek és sértettnek lenned. Egész egyszerűen: nem profi. Igen, néha lesznek olyan olvasóid/konkurenseid, akik szerint kontár vagy és nem értesz hozzá. Igen, lesznek olyanok, akik megpróbálnak becsapni. Igen, lesznek olyanok, akik pofátlanul másolnak, véleményt alkotnak úgy, hogy sosem vettek tőled semmit, fogalmuk sincs mit csinálsz. Lehetsz dühös rájuk – otthon. De nem szólhatsz be nekik a blogodban, nem törhetsz ki Facebookon, mert a személyeskedés amatőrré tesz. 2 ok miatt is:
x

    1. Ha személyeskedsz, ha foglalkozol minden pitiáner támadással, nyilvánosságot adsz az ellenfeleidnek – és ők pont ezt szeretnék! Imádják, ha foglalkoznak velük, ha az igazukat sok ember előtt bizonyíthatják – ne szerezd meg nekik ezt az örömet (se).

    2. Ha személyeskedsz, ha nyilvánosan piszkálod, kritizálod és megnevezed a konkurenseket, azonnal kiderül, hogy küzdesz. „Kicsi a piac, meg kell harcolni a vásárlókért” – ez a vesztesek hozzáállása. A nyertesek bőségben, végtelen lehetőségekben, bővülő piacokban gondolkodnak – és tesznek is érte! Ha beszűkülsz a napi harcok szintjére, ha minden „támadást” megpróbálsz visszaverni, sosem jutsz ki a harcmezőről.

x

7. Jóra való restség

lusta marketing nem létezik :)Kell ezt magyarázni? 🙂 Tervezgetni, próbálgatni, halogatni, ál-feladatokkal eltölteni az időt – ez a lúzerség biztos receptje. Julius Caesar a Brit-szigetek inváziója előtt Kr.e. 55-ben Dover fehér szikláinál felégette az összes hajót, hogy ne tudjanak a csapatai megfutamodni. Ismeretlen útra lépni mindig nehéz, kompromisszumokat kötni, kifogásokat keresni, a partvonalról okoskodni sokkal könnyebb – gondolj erre akkor, amikor meg akarsz futamodni a kihívások elől és inkább a kényelmes középszerbe vezető útra lépsz.

Kedden jön! A Vásárlók 7 fő bűne videó – Hogyan térítsd jó útra őket és szerezz annyi vevőt, amennyit a vállalkozásod megérdemel?

Lemaradtál az első 2 videóról? Nézd meg őket most, mert már csak néhány napig láthatod >>

17 Comments

  • Pet

    2012. november 15. csütörtök

    Én „főbűnnek” tartom az erőszakosságot is. Elég vékony a határ az erőszakos nyomulás és a szorgalmas reklámozás között…
    Nekem nincs vállalkozásom, de mint fogyasztó (aki sokszor állt már a reklámok célkeresztjében), azt el tudom mondani, hogy a túlzott nyomulás inkább taszító tud lenni, semmint vonzó. Sokan vannak, akik kitalálnak egy új szolgáltatást, és elkezdik a Facebookon hirdetni. Ez így még elfogadható is lenne, ha nem 3x egymás után posztolnák ki! Nagyon szájbarágós és a netezőt a falra kergető megoldás ez.
    Sokan talán attól félnek, hogy a postok rengetegében elvész az ő kis hirdetésük. Van, aki azt gondolja, hogy ha elég sokáig mantrázza a reklámját, azzal sikeresebb lesz. Nyers erővel szerintem nem lehet, de ezt bárki beláthatja, ha csak magából indul ki… Úgyis az lesz a vége, hogy a facebookozó letiltja a túlságosan legyeskedő „szolgáltató” ismerősét, mert megunja a nyomulós hirdetéseit. Tényleg több értelme van a hírleveleknek, vagy valamilyen saját, eredeti kis napi ötletecskének, amivel a „köztudatban” marad. Azt szívesebben olvassa az ember, mint újra meg újra ugyanazt a reklámszöveget.

  • Timi

    2011. március 17. csütörtök

    Ajjajajj, restség a jóra… ez most telitalálat volt, Ági! Köszi!

  • Patak Cs. Gyöngyvér

    2011. március 15. kedd

    Én is mindben bűnös vagyok – legtöbbször a „bujaság” bűnébe esem… Millió ötletem van 🙂 nehezen választok…
    Az első viszont nem jellemző rám – egy másik hiba, a túlzott maximalizmus miatt. Na, az sem jobb… Lassít, és sosem érzem az elégedettséget. Mondjuk, legalább folyton előre visz…

    • Ildikó

      2011. március 16. szerda

      szia Gyöngyvér!
      🙂 Én is a túlzott maximalizmussal küzdök. 🙁

      Ági, nagyon jó cikk. 🙂 Köszi!

  • Mónika

    2011. március 15. kedd

    Köszönöm a bejegyzést, nagyon alapos és időszerű volt. Több pontban magamra ismertem, leginkább talán az irigység szimptóma jellemző most rám leginkább…. az a bizonyos: „Hogy miért nem én találtam ki előbb…” gondolat. Szégyenlem is magam ezért 🙁

  • Kovács Magdolna

    2011. március 15. kedd

    Köszi Ági, jól összeszedted a lényeget!

  • Tanó Móni

    2011. március 15. kedd

    Köszönöm Ági! Nagyon tanulságos volt!:-)

  • Erdélyi Gréti

    2011. március 15. kedd

    Ez a torkosság…sajnos a legjellemzőbb hibám (az összesben hunyó vagyok valamilyen szinten)Aztán csodálkozom..ha semmivel nem haladok mert nem tudom merre is kéne elindulni:))
    Azt hiszem vmiféle sorrendet fel kéne állítanom.

  • Szilvia

    2011. március 15. kedd

    Sziasztok!
    Nagyon jó a cikk, ezek valóban olyan dolgok, amiket az ember könnyen elkövet, de jobb elkerülni.
    Találók a képek is! 🙂

  • Mariann

    2011. március 14. hétfő

    Minden pont jó kis tükör a „kezdő versenyzőknek”, habár nem árt ezeket mindvégig szem előtt tartani. A kezdeti sikerek után mehet tévútra az ember, amikor a „megy ez nekem” érzés erősödik benne. Az alázat pedig érződik a sorok között……:-)
    A 6-osnál az jutott eszembe, hogy ezt igazán az offline-életben is mindenkinek magáévá kellene tennie. Nem, nem csak ezt, végülis mindegyiket! ;-)))

  • Faragóné Keseru Judit

    2011. március 14. hétfő

    Ha valaki belevág egy online vállalkozásba, akkor így tud egyre jobb eredményt elérni:
    1. Ha folyamatosan tanul.
    2. Az új ismereteket alkalmazza is a munkája során.
    3. Képes belátni, és tanulni a hibáiból.
    4. Minél jobban, minél hatékonyabban, és minél profibban dolgozik.
    Egy időben én is a torkosság hibájába estem. Mindent akartam, egyre többet tudni, kihasználni a lehetőséget. De ennyi hírlevelet, e-book-ot feldolgozni már nem tudtam. Így kiválogattam azokat, akiknek a tudására most van szükségem.
    Vettem jó néhány oktató anyagot is, de még mindig van olyan, amihez hozzá sem fogtam. Így eldöntöttem, hogy eddig nem veszek újat, amíg a régieket fel nem dolgozom.
    Mivel mostanában többeknek is segítek eligazodni, és fejlődni az online világban, és jó érzés, hogy már mennyit tudok, és ezt meg tudom osztani másokkal is. De tudom, hogy még nekem is folyamatosan kell fejlődnöm.
    Szerintem az alázat minden szinten nagyon fontos. Elfogadni a segítséget, belátni, hogy van, aki valamiben jobb nálunk, és fontos elismerni akár a saját, akár a mások munkáját is.

  • Judit

    2011. március 14. hétfő

    Ági! Szenzációs az írás! Köszi..

  • Soltész Szilvi

    2011. március 14. hétfő

    Hát ez egy zseniális kupac, és tényleg tipikus 🙂

    Mindben bűnös vagyok. Állandóan. A torkosság a legrosszabb… Jó ötlet, hogy egy-egy időszakban foglalkozni csak a tanulással – majdnem olyan, mint a jutalom a kemény munka után.

    Köszi!

  • Ágni

    2011. március 14. hétfő

    Köszi a „lökést” részemről is! Szuper vagy mint mindig!

  • Horváth Judit

    2011. március 14. hétfő

    Ági szinte megérzed, hogy hol akadok el…ismét kaptam egy „lökést”, hogy ne egy helyben toporogjak, hanem lépjek tovább.

    • Pap Ágnes

      2011. március 18. péntek

      Hát a lökést azt én is megkaptam tegnap. Így gyorsan neki is feküdtem egy e-mail tanfolyam megírásának, meghirdetésének. A feliratkozó dobozt hamarabb kitettem, minthogy összeállt volna dolog, és ma már jöttek is a feliratkozók. Szenzációs megélni kezdő online vállalkozóként a különböző állomásokat.
      Az első hírlevél feliratkozó
      Az első érdeklődő levél egy olvasótól
      Az első este, amikor egy véletlen és teljesen ingyenes marketing akciónak köszönhetően mint egy valóság showban nézem, hogy percenként feliratkozik hozzám valaki, és meg tízszereződik az e-mail listám.
      Most meg úgy látszik elérkeztem arra a szintre, hogy csak kész koncepciót rakhatok ki az oldalra, mert az olvasók egyből reagálnak. Eddig erre nem figyelnem.

      • Vida Agi

        2011. március 19. szombat

        Gratulálok, Ági, áttörted a falat! 🙂