Kismamák, ha beszélgetnek…

A múltkoriban kihallgattam a játszótéren egy beszélgetést (jó-jó, na… a szakmai kérdésekre mindig hegyezem a fülem :)) Arról beszélgettek az anyukák, hogy milyen nehéz is a helyzetük. Az egyik anyukának még csak egy gyerkőce volt, szeretnének másodikat, de előbb visszamegy dolgozni, hogy ne maradjon ki annyi idő, meg most még visszaveszik. A másik anyukának már két gyereke van, de nem tud visszamenni, mert megszűnt a cég jogutód nélkül (ilyet nagyon gyakran hallok). A harmadik anyukának szerencséje van, mert egy rokon boltjába el tud menni dolgozni, igaz diplomás, de nem talált jobbat.

Úgy látszik a téma tényleg az utcán hever, ha blogot akar írni az ember lánya, csak le kell érte hajolni. Sajnos azonban ezeknek az anyukáknak a problémái egyáltalán nem voltak egyedülállóak, 3 teljesen tipikus esetet meséltek el, ami akár veled vagy velem is megtörténhet.

Az anyukák beszélgetéséből
kiderült az is, hogy már gondoltak távmunkára, részmunkaidőre, de nem találtak semmi megfelelőt, valamint felmerült az önálló vállalkozás gondolata is, de nincs tőkéjük, amit befektethetnének és félnek, hogy vállalkozóként bizonytalan lesz a jövedelmük. A harmadik amitől félnek, hogy a vállalkozói élet nagyon stresszes, állandóan gürizni kell a betevőért, akkor már inkább alkalmazottként güriznek.

Valljuk be, ha vállalkozásalapításról van szó, ez a három ellenérv szokott felmerülni, és ők is éppen ugyanezeket mondták. De vajon igazuk volt?

Ha megnézünk egy „hagyományos” vállalkozást, amit a környezetünkben látunk, akkor mit tapasztalunk?

1. A legtöbben nyitnak egy műhelyt, boltot, vagy irodát, ami nem kevés pénzükbe kerül.
2. Kezdetben eléldegélnek az ismerősöktől származó vásárlásokból, megrendelésekből, aztán egyre ingatagabb lesz a cég anyagi helyzete, hol bejön egyszerre sok pénz, aztán hónapokig semmi, hol meg folyamatosan csak kicsi bevétel van, a rezsit is alig fedezi.
3. Az állandó anyagi bizonytalanság miatt a vállalkozó úgy érzi, még többet kell dolgoznia, enged az áraiból, hogy legyen elég munkája és hajt, hogy el tudja végezni az összeset.

Ha így nézzük, akkor valóban nagyon nehéz, stresszes dolog vállalkozónak lenni.

Érdekes, én is vállalkozó vagyok, a cégünk másfél éves, azt csinálom, amit szeretek, a fenti 3 probléma mindegyikét sikerült megtapasztalnom kezdetben, most azonban már egyik sincs jelen az életemben: akkor dolgozom, amikor akarok, annyit, amennyit szeretnék, mégis állandó bevételem van (múltkor pl. 1 hétig egyáltalán nem dolgoztam és közben rekordbevételünk volt), nem kell árharcba szállnom más cégekkel és mindössze 3600 Ft volt a kezdeti kiadásom.

És most annak kéne következnie, hogy a megoldás kulcsa a: … De én most nem fogok nektek tuti iparágakat, termékeket és „gazdagodjunk meg gyorsan munka nélkül” csodaszereket ajánlani.

Elmondom azonban hogyan érdemes elültetni az almafát úgy, hogy aztán gyümölcsöt is teremjen (nem ez nem egy kertészeti blog :)):

1. számú alaptétel: Tervezz! A vállalkozásindításhoz nagyon fontos az előzetes tervezés! Nem csak úgy belecsapok a lecsóba, kibérlek egy üzletet, mert jó helyen van, lefoglalok egy domainnevet, mert jól csengő neve van, hanem alapos tervezésre és piackutatásra van szükség.
Nem elég azt kigondolni, mit szeretnél csinálni, elképzelni, milyen szép lesz majd a kis üzleted bútora meg a kirakata és hogy fogsz majd jókat csevegni a vásárlókkal, ezek nem fontos dolgok. Sokkal fontosabb tudnod, kik lesznek a vásárlóid és hogyan éred el őket majd, hogyan veszed rá őket, hogy betérjenek a boltodba. (az online boltokkal, oldalakkal ugyanez a helyzet)

Azaz legyen marketingterved. És most ne arra gondolj, hogy neked arra nincs pénzed, hogy óriásplakátokon szerepelj. Ha kitalálod, kihez szól a vállalkozásod, ki lesz a célcsoport, akkor keresd meg azokat a helyeket, ahol ők megfordulnak és keltsd fel a figyelmüket azzal, hogy az ő nyelvükön, az ő problémáikat megértve szólsz hozzájuk. Mindig a probléma oldaláról közelítsd meg a termékedet: milyen problémára ad megoldást, milyen kérdésekre ad választ, kiknek fontos, hogy ezeket a problémákat megoldják. Pl. egy kozmetikai szalon szólhat kifejezetten a tinédzsereknek (és figyeld meg, ha így ismernek meg téged, így hirdeted magad, idővel a város másik feléről is eljönnek majd hozzád, nemcsak a környékbeliek lesznek a vendégeid), egy állatkereskedés foglalkozhat csak rágcsálókkal vagy csak egzotikus állatokkal (ezzel felkelted azoknak az érdeklődését, akiket nem érdekelnek a halak és a papagájok)

Ha így csinálod, akkor nem lesz ablakon kidobott pénz az (offline) vállalkozásod elindítása.

2. számú alaptétel: Az internetet ki ne hagyd!
Nem kell mindenkinek online vállalkozásban gondolkodnia, de ha bármilyen vállalkozást is szeretnél indítani, az internetet nem szabad kihagynod a számításból.

Miért?

  • Egyre több ember internetezik és szerzi be itt a vásárlást előkészítő információit
  • A célcsoportodat itt elérned sokkal egyszerűbb. Keresőoptimalizálással, keresőmarketinggel éppen azokat éred el, akiket az általad nyújtott szolgáltatás/termék érdekel
  • Egy apróhirdetés vagy egy szórólap csak töredékes információt ad rólad, míg egy honlapon rengeteg oldaladról bemutatkozhatsz
  • Ha a vállalkozásod online és offline is működik, akkor máris több lábon állsz. Ha a termékeid/szolgáltatásaid az internetről is elérhetőek, megrendelhetőek, akkor máris megteremtetted az anyagi biztonságot, hiszen a weboldalad akkor is üzemel, ha a bolt éppen zárva van.

3. számú alaptétel: Állj több lábon! Nem szabad csupán arra hagyatkoznod, hogy felhajtod az ügyfeleket, bejönnek a boltodba, vásárolnak, aztán újabb vásárlók jönnek ők is vásárolnak stb. Olyan jövedelemforrásokat kell teremtened, amik nem függenek a mindennapi munkavégzéstől, illetve tartalékokat kell képezned a jövőre (tehát nem felélni a megszerzett pénzt). A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem elég, ha a boltodba csak az utcáról jönnek be az emberek, vagy ha a szolgáltatásodra csak az ismerősök jelentkeznek. Már az elején legyen több forrásod, ahonnan vásárlókat /ügyfeleket szerzel: apróhirdetés, helyi lapban hirdetés, szaklapokban hirdetés, szórólap, internet stb.

Pár évvel ezelőtt hozzájutottam egy munkához, amit másodállásban végezhettem és nagyon tetszett, hogy míg korábban pályakezdőként alig volt pénzünk, most hirtelen lett és úgy éreztem, most végre itt az idő vásárolgatni, mindent megvehetek, ami eddig elmaradt. Folyt is el a pénz rendesen. Aztán egyszercsak megszűnt a munka és -finoman szólva- vertem a fejem a falba, hogy mennyi pénz ment el hülyeségekre.

Szerencsére most már kinőttem ezt a korszakomat és nem hoz lázba a múló értékek beszerzése (na jó, hétfőn láttam egy gyönyörű táskát, kicsit vacilláltam felette (értsd: még háromszor visszamentem a boltba megnézni), de végül meggyőztem magam, hogy nem kell :))
Bizony, most már arra gondolok, hogy ha bejön egy nagyobb összeg, akkor azt mibe fektessem be, ami maradandó. Befektetés alatt itt ne arra gondoljatok, hogy tőzsdére viszem a pénzem, pl. a pénzt vissza is lehet forgatni a vállalkozásba, fejleszteni, gépeket venni, mert lehet, hogy ha ezután egyszerűbb lesz a munka, több időd marad arra, hogy még több pénzt keress.

Befektethetsz a saját új ötleteidbe is. Most hallottam egy előadást, ahol arról volt szó, hogy átlagembernek naponta kb.4 olyan ötlete támad, amiből szuper vállalkozást lehetne csinálni, de a legtöbben meggyőzik magukat arról, hogy ez nekik úgysem menne.
Pedig ha mindig felírod ezeket az ötleteket, és néha átnézed őket, több olyan is akadhat, amibe csak kisebb összeget és némi munkát kell befektetni, utána már magától működik. Például a meglevő termékeidet külföldön is árulni, a hűséges ügyfeleidet valamilyen új termékkel, szolgáltatással újabb vásárlásra rábírni stb. Ezek olyan befektetések, amikbe kevesebbet kell fektetned és biztosabb eredménnyel bírnak, mintha bankba teszed a pénzed.

4. számú alaptétel: Munka nélkül nem megy Ha olvastál már olyan szövegeket, hogy „Gazdagodjon meg minimális befektetéssel, napi fél óra munkával!”, akkor tudod, miről beszélek. Az a helyzet, hogy kezdetben (mondjuk az első fél évben) biztosan sok munkára lesz szükséged. Nekem a kisebbik fiam 4 hónapos volt, a nagyobbik 2 éves, amikor vállalkozni kezdtem – mondhatni többszörösen hátrányos helyzetből indultam 🙂 Az első 4 hónapban rengeteg időm ment el a tervezéssel, kísérletezéssel, aztán elkezdtek jönni a bevételek és a munkára szánt idő is csökkenni kezdett, de ehhez kellett az a 4 nehéz hónap!

A kezdeti kiadásokon is lehet csökkenteni. Online vállalkozásnál valamivel egyszerűbb a helyzet, hiszen tényleg minimális összegből el lehet indulni, de egy boltnál sem kell rögtön mindenből a legdrágábbat venni. Egy ismerős fodrász első saját szalonját a legolcsóbb ikeás fürdőszobaszekrénnyel és saját varrású függönyökkel rendezte be, ízléses és kellemes, és pár tízezer Forintból megoldotta.

A vállalkozás nem csak annyiból áll, hogy teremtesz egy munkahelyet magadnak, hanem egy rendszert kell kitalálnod, kidolgoznod és felépítened, ehhez pedig kezdetben tényleg kemény munka kell. Nem lehet félgőzzel és vonakodva csinálni: „Most megpróbálom munka mellett, aztán meglátjuk mi lesz, de csak napi fél órám van és különben sem hiszek benne, hogy sikerülni fog ez nekem.”

Hidd el, ha komolyan gondolod, elszánt vagy és betartod a fentieket, akkor olyan stabil alapokon fog állni a vállalkozásod, amit holmi világválság vagy recesszió sem ingathat meg!

5 Comments

  • Vida Ági

    2008. október 31. péntek

    Ágnes, javaslom a marketingcommando.hu oldalt.

  • Vidi Rita

    2008. október 31. péntek

    Anikó!

    A sarki zöldséges CSAK HISZI, hogy színvonala van!
    Az ilyen üzletekben csak forog a pénz, aztán hirtelen kopp van, mert elfogy a profit, ja és ez utóbbiról gyorsan kiderül, hogy nem is annyi, amennyi…

    Aki bedől a látszatnak, az meg is érdemli.
    Persze, mikor anya elkezdene szerényen keresni, és tenni önmaga boldogulásáért, ahhoz a családnak is partnernek kell lennie, tehát előbb őket kell meggyőzni.

    Az biztos, hogy annak nehéz lesz kitörni, akinek az összes barátja, rokona, ismerőse alkalmazott valahol, és valamilyen szinten meg is van ezzel elégedve.

    Ha óriási harcokat kell vívni azért, hogy bárki a családból tehesse azt, amire vágyik, amit szeretne, amiben pénzt és fantáziát lát, akkor ott nem csak ideig-óráig fognak tartani a harcok…

    Tudok olyan párkapcsolatról, ahol a férj nagyon húzta a száját, mikor anya mellékes munkát keresett. Aztán meg nem volt hajlandó észrevenni, hogy nyaralni, üdülni, kocsitvenni már anya keresetéből futja…

    Szóval gatyát felkötni csajok, itt nem fog minden nap hátbaveregetni a főnök, hogy: jól csináltad, számítok rád holnap is…
    Ezt magunknak kell megtennünk:)

  • Ágnes

    2008. október 31. péntek

    Kedves Ági!
    Eddig is jó tippeket kaptunk Tőled!
    Tudnál abban segíteni, hogy hogyan kell marketingtervet készíteni, vagy honnan lehet ezt megtanulni?
    Előre is köszönöm!

  • Dr.Farkas Anikó

    2008. október 30. csütörtök

    Szia Ági és mindenki!

    Alapvetően látok egy olyan problémát, ami tulajdonképp a vállalkozásokról, vállalkozókról alkotott véleményben mutatkozik meg.
    Ez pedig ugye a jól menő vállalkozó rossz „imidzse”- tisztelet azoknak, akiknek meg van hozzá az intelligenciájuk is, ezért alkotó, értékteremtő emberré válnak!

    Hiába van anyuka szorult helyzetben, hiába nyitottabb mindenre, amiben kiutat lát, ha pl. a férje alkalmazott, köztisztviselő, szal kapja a rendes havi fixet, és még akkor sem hajlandó kicsit átgondolni a helyzetet, ha neki ott vannak afentebb említett pozitív példa ismerősei is.

    Arra szeretnék kilyukadni, hogy egy alapos piackutatás, egy kis tervezés után maga a vállalkozói kiváltása minimális összegből megoldható.

    Eleinte a saját kocsi, saját lakás csendes zuga elegendő, főleg, ha online-ban gondolkodunk.

    Szóval nem kell akarni rögtön a sarki zöldsége életszínvonalával indítanunk.

    Jó gondolkodást.

    Üdv.

  • marczipan

    2008. október 30. csütörtök

    Ági, kezdetektől követem a munkásságodat. Páromnak már ajánlottalak, aki szívesen is olvas Tőled. Most ott tartunk, hogy én még kotlok, de a kedvesnek már van egy komoly terve. Olyan piacot szeretne meghódítani, ahol már sokan jelen vannak, de egyik sem vesz észre a valódi igényeket…

    Azt hiszem Neked is sokat köszönhetünk. Tetszik az, hogy nem csupán érted, amit csinálsz, de nagyon jól is kommunikálsz. Ismerve a sztoridat, látva az eredményeidet, csak gratulálni tudok, és tisztelem azt amit véghezvittél. Szívből és szeretettel kívánok további eredményeket, úgy hiszem, ha valaki, akkor Te megérdemled. 🙂