Blogsztárok





Ha nem csak 1-2 ismerősödnek szeretnél blogot írni, hanem üzleti céljaid is vannak az egésszel, akkor nagy felelősség ám a blogírás, ugyanis minél többet írsz, minél nagyobb az olvasóközönséged, annál inkább tömegmédia-formát kezd ölteni az egész, és a hírneveddel párhuzamosan egyre nő a felelősséged is. Érdemes már kezdő bloggerként felkészülni a tömegmédiával járó nehézségekre…

Ha egy blog jó és közkedvelt, ha a hírleveledet sokan olvassák annak szükségszerűen olyan hatásai vannak, mintha mini-hírességgé váltál volna, de legalábbis médium lesz belőled. Az emberek pedig komolyan veszik azt, amit az interneten olvasnak. Még ha csak a saját véleményedet, tapasztalataidat vagy élményeidet írod le, akkor is sokan szakértőként tekintenek majd rád az adott témában, tanácsot kérnek, kérdeznek, és adott esetben kritizálnak is.

Amerikában már nem ritkaság, hogy valaki a blogja révén lesz igazán híres, vagy hogy blogkötet jelenik meg és sokan vannak azok is (egy idén tavasszal megjelent cikk szerint 452 ezren), akik a blogjuk révén jutnak megélhetéshez.

Ez itthon is egyre kevésbé utópia. Néhány éve a Párduc bosszúja blog kapcsán tapasztaltam meg először, hogy egy jó blogból (röhögve olvastuk fel egymásnak reggelente a munkahelyen 🙂 ) akár blogkönyv is lehet, aztán nemrégiben a Szakítós blogból jelent meg blogkötet és a napokban az RTL Klub délutáni magazinjában, a Fél Kettőben is egy blog blogkötetté válásáról szóló riportra bukkantam.

Az ilyen “híressé” válások történhetnek úgy, hogy a közösségi média felkap, egymásnak küldözgetik a linkjeidet, aztán rátalál a blogodra a mesebeli könyvkiadó herceg és kiadja, vagy úgy, hogy sokat dolgozol rajta (főként az első fél-1 évben), hogy sokan megtalálják a blogodat, megismerjék a gondolataidat, és te is finomítsd a stílusodat, valamint -ami még fontosabb- megismerd a célcsoportod, az olvasói igényeit. Egy bizonyos idő után már spontán is terjed a híred, de te is tehetsz róla, hogy sokan találják meg a blogodat, például tudatos linképítéssel, PR-munkával, keresőoptimalizálással, partnerek bevonásával stb.

Újságcikkekben, tévében gyakran úgy próbálják beállítani a blogokkal történő hírnévszerzést, mint valamit, amihez nagy szerencse szükségeltetik, mintha olyasvalamiről lenne szó, amit nem tudsz kontrollálni, azonban ez egy tökéletesen jól irányítható folyamat, csak meg kell nézni, mások hogyan csinálják:

  • Felépítenek egy online arculatot: használnak egy avatart (tudod az a kis kép, mint pl. itt nálam az oldalsávban a twitter dobozban), ami mindig ugyanaz (néha le is lehet cserélni, de kezdetben legyen inkább ugyanaz). Ez alapján fel lehet ismerni téged közösségi oldalakon, fórumokon, blog-hozzászólásoknál, twitteren stb. Ismertetőjegyed lehet még a stílusod vagy akár az írásod külalakja is (pl. mindent kisbetűvel), esetleg egy speciális aláírás vagy nicknév, amit mindig használsz.
  • Aktuális témákkal is foglalkoznak: szép dolog, ha egy csomó hasznos tippet leírsz a blogodban, de még jobb, ha a témáddal kapcsolatos újdonságokról, új hírekről is tájékoztatsz, lehetőséget adsz a vélemény-nyilvánításra. A cél ugyanis az, hogy az adott témában/réspiacon az adott célcsoport számára a te blogod legyen a fő hírforrás. A Google Alert szolgáltatás segíthet neked abban, hogy nyomon tudd követni a témáddal kapcsolatos új információkat, híreket, de az is jó megoldás, ha az RSS olvasódban követed a különféle szakmai oldalak, blogok újdonságait.
  • Jelen vannak a közösségben: nem muszáj minden közösségben ottlenni, elég csak azokban, ahol a célcsoportod is elérhető. Például aktív tagnak lenni azokban a fórumokban, amiket használnak az adott témában, megkeresni a témához kapcsolódó iwiw vagy Facebook klubokat stb.
  • Szakértenek: sok portál alkalmaz szakértőket, akik a látogatóik kérdéseit válaszolják meg. Ha olyan oldalt látsz, ahonnan pont te hiányoznál, mint szakértő, akkor nyugodtan keresd meg őket ezügyben, anyagi elismerés ezzel nem jár, de reklámnak és hitelesség-építésnek kiváló.
  • A címlapra hajtanak: különösen a blog.hu-n jellemző, hogy a bloggek egy része úgy lett igazán híres, hogy sokat szerepelt a blogja a blog.hu és az Index címlapján. Az a tapasztalatom, hogy ha rendszeresen frissíted a blogod, érdekes, közérdeklődésre számot tartó tartalmakat írsz és bulváros címeket használsz, akkor előbb-utóbb van rá esélyed, hogy címlapra kerülj.
  • Nem riadnak meg egy kis PR-tól sem: néha érdekes felméréseket vagy trendeket ismertető tanulmányokat készítenek, amik érdekesek lehetnek a sajtó számára

Ezenkívül, ami az én tapasztalaim szerint még bevált az a

  • a sok kulcsszóra épülő tudatos keresőoptimalizálás, a mélylinkelés, tehát amikor nem a főoldalt ajánlod linkgyűjteményekbe, hanem az egyes blogbejegyzéseket
  • a színvonalas csali: olyan csalit készíts, ami nagy értéket képvisel a célpiacod szemében, akkorát, hogy a barátaiknak is továbbadják és elmesélik,
  • az olvasók igényeinek figyelése: ha felmerül valamilyen új téma, blogbejegyzésben reagálok rá, és még az infotermékekbe is beépítem az új igényeket.

Szemben a tévés celebekkel, akik a fél ország előtt viszik vásárra a bőrüket, neked nincs erre szükséged. Neked csak a célközönséged körében kell ismertnek lenned, tudják, hogy ha szakmai tanácsra van szükségük, akkor hozzád lehet fordulni, ez pedig sokkal jobb helyzet, mert le fogsz tudni ugrani a sarki boltba anélkül, hogy felismernének 🙂

Azt viszont tudnod kell, hogy ha néhány ezren olvassák az írásaidat az interneten, akkor az ismertség kellemes és kellemetlen mellékhatásait is megtapasztalhatod:

    – lesznek, akik állandóan kritizálnak, mind az olvasóid, mind a szakma köréből
    – fogsz kapni személyeskedő hangvételű vagy nem túl kedves stílusban megírt leveleket
    – súlya lesz a szavaidnak, ha valamit elnézel vagy elírsz, egy csomóan kiszúrják majd a hibát
    – folyton kapod majd az üzleti ajánlatokat, partnerkedési lehetőségeket, amikből meg kell tanulnod kiszűrni, melyik a jó és melyik nem
    – rengeteg kérdés érkezik hozzád, amiket meg kell válaszolnod (ez idővel komoly munkaszervezési problémává nőheti ki magát, én jelenleg hetente kb. 120 kérdést kapok a blogon és 20-30-at e-mailben)

és a jók:

    – sok ember fogja megköszönni a munkádat, az írásaidat és ez nagyon jó érzés
    – szuper kapcsolatot alakíthatsz ki az olvasóiddal, akik számítanak rád és adnak a véleményedre
    – gyakorlatilag a számítógép előtt ülve dolgozhatsz és kereshetsz pénzt
    – rengeteg új tudást és tapasztalatot szerezhetsz, egy csomó új dologra lesz rálátásod
    – kedvező üzleti kapcsolatokat alakíthatsz ki, jó partnereket találhatsz (illetve ők találnak meg téged)
    – mindenki ámulni fog és csodálni, hogyan csináltad 🙂
    – új barátokat szerezhetsz a többi blogger közül (ez kifejezetten ajánlott, ugyanis ezzel az életformával, ezzel a típusú munkával rengeteg olyan sajátos helyzet jár, amit csak azok fognak megérteni, akik ugyanazt csinálják, mint te)
    – és nem utolsósorban az ezzel járó ismertségből meg lehet élni (nem az ismertségből, hanem abból, amire használod: termékértékesítés, szolgáltatások, tanácsadás, reklámbevételek stb.)

“15 perc hírnév mindenkinek kijár” – vagy ha blogolni kezdesz, akkor valamivel több is 😉

Blogshow: Valóságshow, amiben hónapról hónapra követheted nyomon, hogyan építek fel egy blogot, fejlesztem a tartalmat, szerzem a látogatókat és teszek szert bevételekre. Kíváncsi vagy rá? Akkor katt ide! >>





14 Comments

  • Kriszi

    Reply Reply 2009. augusztus 23. vasárnap

    Zsuzsi, értem. Én is próbálom terjeszteni az igét ebben a témában. A jövő héten fogom először tanítani, de persze nem külön pénzért…
    Amúgy a webszövegírásban (nemcsak blogokra érvényes, de azokra is) van egy csomó egyéb trükk, gondolom, Ági is beszél róluk itt-ott az írásaiban-anyagaiban. Én is még csak gyakorlom, de van értelme 🙂

  • admin

    Reply Reply 2009. augusztus 23. vasárnap

    Erika, a blog.hu-t

  • Erika

    Reply Reply 2009. augusztus 19. szerda

    Kedves Ági!, illetve mindenki aki olvassa a kéedésemet!

    Melyik blog oldalt ajánlod, ami könnyen “kezelhető” és jó.

    Erika

  • Nágel Zsuzsi

    Reply Reply 2009. augusztus 12. szerda

    Kriszi, csak olyan nagyon egyszerű dolgokat, mint a sorkizárás, a tagolás, a rendezett ,,íráskép”, a nagybetűk mérsékelt használata, a kiemelések egészséges aránya…

  • Kriszi

    Reply Reply 2009. augusztus 11. kedd

    Zsuzsi,
    a blogformázás titkai alatt mit értesz? Egyébként igazad van. On-line tartalomfejlesztéssel foglalkozom, és az a tapasztalatom, hogy még az akadémiai szférában is bőven elférne mindenütt egy-egy, netes kommunikációban “patkolt” olvasószerkesztő, nyelvi lektor. Nem beszélve a webszövegírás saját fortélyairól.

  • Nágel Zsuzsi

    Reply Reply 2009. augusztus 09. vasárnap

    Egy kicsit hadd gonoszkodjam.
    Remek, hogy mindenki blogol mindenről, népszerűnek lenni persze jó, pláne, ha ezzel segíteni tudunk, pénzt keresünk stb.

    De legyen önkritikánk. Ha nem tudunk jól fogalmazni, helyesen írni, nem ismerjük a blogformázás titkait, kérjünk segítséget, mert az igénytelenül megírt, megszerkesztett blogra még egyszer nem fog visszatérni az egyszeri látogató, bármilyen hasznos is a tartalma.

  • Ildiki

    Reply Reply 2009. augusztus 06. csütörtök

    Ide is föltettem ezt a jó kis cikket: http://www.propeller.hu/bulvar/659189-blogsztarok Segítenétek népszerűsíteni? Jól jönne egy-két hozzászólás, hogy egy darabig ott lehessen a „Most beszélik” rovatban.

  • Kutyástitkok

    Reply Reply 2009. augusztus 05. szerda

    Sziasztok!

    Nagyon jó lett a cikk, sok öltetett meríttetem belőle.

  • Szalkai Titi

    Reply Reply 2009. augusztus 05. szerda

    Ez a cikk megint nagyon tetszik!
    Ami engem illet, nagyon élvezem az írkálást. Nem is tudnám nem csinálni. Annyi minden motoszkál a fejemben, ami régóta ki akar jönni… és biztos vagyok benne, hogy vannak, akiknek segíteni fog.
    Sztem sokan félünk attól, hogy lesz negatív oldala is a blogon szerzett hírnévnek, de ezzel muszáj megbarátkozni. Az élethez ez is hozzátartozik. Mármint, hogy valakik nem komálnak, az előítéleteik miatt. Azt hiszem, ezt rájuk kell hagyni… 🙂

  • Borbényiné Nóra

    Reply Reply 2009. augusztus 04. kedd

    Üdülés után indítok egy blogot, jó hogy most ezeket megosztottad köszi.

  • Királyné Enikő

    Reply Reply 2009. augusztus 04. kedd

    Igen , teljesen egyetértek és bár én nem rég kértem hírlevelet a “Gazdag Mamitól”, Ágikától , kezdőként is már sok mindent megtapasztaltam.Blogom például 1, 1.5 hetes és még szerkesztgetés alatt van.Amiket itt a hírleveleken keresztűl megismertem, azokat, mind jegyzetelem s ugy gondolom, hogy hasznosak ill. használhatóak az információk.Egy Kedves Barátnőm Anikó ajánlotta figyelmembe a gazdagmami.hu oldalt.Ugy látom nem is fogom megbánni.
    A lényeg, hogy valóban van mit tanulni és az itteni információk rendkívűl értékesek számomra!Én is tovább fogom ajánlani a “gazdagmami.hu” oldalt.Kismama bár nem vagyok, sőt lassan nagymama lehetnék, azonban a mai kegyetlen világunkban, bizony újítani kell, mert az alkalmazotti jogviszonyos állások tényleg lecsengőben vannak.Főállásban még dolgozom, de folyamatosan egységeket szüntetnek meg cégünknél s mire rám kerűl a sor, addigra valamit feltétlenűl alkotni kell.Az én blogom egyébként most épülget és “rezsiakademia” fantázia név alatt fut, de igazából a környezetvélem a legfőbb célja, hogy unikáinknak is legyen otthona a Föld!Ez utóbbi kérdés nem mindenkit érdekel, azonban ha azt mondom akarsz e 30%-50%-al kevesebb vízszámlát fizetni a jövőben az már másképp hangzik!Ugyanez a gázra,villanyra,benzinre és egyéb háztartási cikkekre is vonatkozik!Most jelentek meg az abszolut energia takarékos mosó és mosogatógépek is.Később bele lesz fűzve a kutatásaim eredménye is (magánkutatás kiemelten a rák területén)!A Gazdag Mami nagyon tehetséges és gratulálok Neki!Hogy is mondja?-“Mosolygós napot!”

  • Ildiki

    Reply Reply 2009. augusztus 04. kedd

    Sajnos az én blogolásom egyoldalú, pedig nagyon szeretném, ha hozzá(m)szólnának, akik olvassák. A felelősség súlyát így is érzem, mert e-mailben vagy a találkozókon többen is megkeresnek.
    Ági, abban nagyon igazad van, hogy kell egy „arculat”, amit bármikor föl merünk vállalni. Ez lehet egy nicknév is, mert van, aki ezt üti be a keresőbe, ha többet akar rólunk megtudni.

  • Dokimami

    Reply Reply 2009. augusztus 04. kedd

    Sziasztok!
    Én pont a múlt héten tapasztaltam meg, hogy mivel jár az, ha az embernek blogja van. Pedig nem tartozom a nagyon tudatos blogolók közé (mondhatni küldetéstudatból csinálom), mégis a júniusban beindított oldalam révén a múlt héten az Rtl Klub: Csak csajokba hívtak be szakértőnek, a témát az ingyenes online csecsemőgondozás tanfolyamom egyik cikke ihlette. Ezek alapján mindenkinek azt tanácsolom, hogy a legfontosabb a tartalom minősége és ne felejtsétek óriási a felelőssége mindenkinek, aki egy szót is leír a neten. Jó lenne, ha nemcsak a pénz lebegne az emberek szeme előtt, hanem az is, hogy jobbá tegyük a világot magunk körül. Szép napot mindenkinek!

  • bejan angelica

    Reply Reply 2009. augusztus 04. kedd

    Üdv mindenkinek. Elöször is megszeretném köszöni Áginak hogy meg hivat a szambati elöadásra a Lurdi házba ahol nagyon sok épétö hasznos dolgot tanóltam. Talán inkább Ági jelenléte miatt mentem el mindsem az előadásra,persze ezzel nem azt akoram mondani hogy maga az elöadás tartalma nem érdekelt hanem annál inkább azt mondam jo volt látni téged Ági is köszönöm, hogy meg asztattad velünk tudásad. Üdvözlettel Angelica

Leave A Response

* Denotes Required Field