8 tipikus hiba, amit a Nagy Honlapelemzős Napon tapasztaltam





Sikeresen lezárult az idei Nagy Honlapelemzős Nap, rengeteg jelentkezés érkezett, így végül legalább 4 órányi anyag készült (lehet, hogy megvan 5 órányi is, a végén már nem is számoltam :)) Lássuk a tipikus hibákat és a nap legfontosabb tapasztalatait!

1. Mire való a fejléc?

Szép virágos képek, fotómontázsok, hatalmas betűs honlapcímek – a honlapok többsége nagyjából ezekre használja a fejlécet. Mert nem tudják, mire lehetne úgy használni, hogy annak tényleg haszna is legyen:

– például kiírhatod ide a honlapod fő mondanivalóját, mottóját szlogenjét, hogy első ránézésre tudni lehessen, miről szól az oldal
– szakértői oldalnál kiteheted ide a fényképedet és a titulusodat, ez is építi a szakértői imidzsedet
– hírlevélfeliratkozást is tehetsz a fejlécbe vagy pedig egy bannert, amivel az ajándék anyagaidat reklámozod és amire kattintva a hírlevélfeliratkozásra lehet jutni
– ha nem tudsz bannert vagy feliratkozó űrlapot tenni a fejlécbe, akkor tedd azt az oldalsáv tetejére, a fejlécben pedig írd le, mi a csalid és mutasson egy nyíl le az oldalsávra.

2. Üdvözüljünk honlapunkon!

Sok honlapnál láttam, hogy nyitólapnak nem volt célja, csak köszöntik benne a látogatót, aki közben csendben belehal az unalomba 🙂

Az “Üdvözöljük honlapunkon!” a mai napig az egyik leggyakrabban előforduló címsor a honlapokon, pedig valójában semmi értelme.
A legtöbb látogatód nem a nyitólapodra fog érkezni, ezért nem is látja ezt az üdvözlést, de ha mégis megnézi a nyitólapot, akkor azt szeretné látni mi ez az oldal és miben segít neki. Soha ne felejtsd el, hogy a látogatót egyvalami érdekli: saját maga.
A szolgáltatás szóban benne van az, hogy “szolgálat”, valami, amit másnak nyújtunk. Tehát írj mindig az ügyfélről, az ügyfél szemszögéből nézve az oldalt, tedd fel a kérdést: “Vajon mit szeretne látni az olvasóm ezen az oldalon? Amikor ide kattint vajon mire kíváncsi éppen?”

3. Felsorolt szolgáltatások

Egy egyszerű tipp: ha sok terméked, szolgáltatásod van, akkor ne csak úgy sorold fel, hanem mindegyikhez írd le:
milyen problémán segít és kinek ajánlod. Az oldal tetején pedig Szolgáltatásaink helyett ez legyen: “Miben tudunk segíteni neked?”

Pl. Szolgáltatásaink:
– kertépítés
– kertfenntartás
– öntözőrendszerek szerelése

helyett:

Miben tudunk segíteni neked?

– Kertépítés – ha szép kertet szeretnél, de nem tudod, mi illik bele, hogyan valósítsd meg
– Kertfenntartás – ha nincs időd sokat foglalkozni a kerteddel, de szeretnéd, hogy mindig szép legyen
– Öntözőrendszerek szerelése – ha már eleged van a slagból és a bólogatós locsolóból és szép zöld gyepet szeretnél minden nap

4. Tegezel vagy Ön magáz?

Döntsd el, hogy az oldal tegez vagy magáz és használd permanensen azt, amit kiválasztottál, ne keverd a kettőt!

5. Árajánlat, megrendelés

Ha az oldalad célja az, hogy bemutassa a szolgáltatásokat és meg is lehessen rendelni azokat (vagy kérni árajánlatot rá), akkor ez a cél a gyakorlatban is nyilvánuljon meg, azaz:

– minden oldal alján legyen ott a megrendelés, árajánlakérés lehetősége
– a menüben is legyen ott
– ahol van rá mód, a szövegben (pl. a nyitólapon) linkként is legyen ott
– legyen külön megrendelés/árajánlatkérés oldal is, ahol pontosan leírod, mi ennek a menete és választ adsz a kifogásokra is (“biztos nagyon drága, azért nem írják ki az árát” stb.)
– ha van oldalsávod, onnan is lehessen elérni az árajánlatkérést
– akik pedig nem kérnek rögtön árajánlatot vagy nem rendelnek, azok számára ajánld fel a hírlevélfeliratkozást

6. Szerénykedünk

Sok honlapnál éreztem, hogy mintha félnétek a hírlevél-feliratkoztatástól. A hírlevél egy üzlet, amiben te ingyen adsz valamit, ami jó a feliratkozó számára: Te teszel szívességet neki, amiért ingyen odaadod a tudásodat, nem pedig ő, amiért odaadja neked cserébe az emailcímét.

Légy büszke rá, ha van egy jó ajándék ebookod vagy hírlevélsorozatod! Tedd ki az őt megillető helyre az oldalon és a szövegeidben is ez a “jó üzlet” érzés legyen benne, ne pedig az, hogy “félek elkérni a címét, mert lehet, hogy nem is fog neki tetszeni az anyagom”

Amikor a hírlevélről írsz, ne arról írj, hogy fel kell iratkozni, hanem arról, hogy milyen jó, érdekes, hasznos az, amit cserébe adsz, ezen legyen a fókusz, ne pedig azon, hogy “fel kell iratkozni a hírlevélre” (“fókusz” értsd: ne csak 1 rövid bekezdés szóljon az előnyökről és 3 arról, hogy fel kell iratkozni és hogyan, ezzel látványosan a feliratkozásra helyezed a hangsúlyt)

Emeld ki bátran az előnyöket, és írj arról, hogy ehhez csupán annyit kell tenni, hogy megadja az Nevét és Email címét, hogy el tudd küldeni számára az ajándékokat. Maga a feliratkozás csak a pont a mondat végén, a lényeg a mondatban van 🙂

7. Ingyenes vagy nem?

Sokan használtok ingyenes tárhelyeket, honlapkészítő oldalakat, ez önmagában nem gond. Tesztelésre, ameddig kipróbálod magad, megnézed, mennyire működik, amit kitaláltál, kiváló megoldás.
Amire figyelj, amikor választasz, hogy az adott rendszer, mennyi reklámot helyez el az oldaladon. Vannak olyan honlapkészítők, amik szinte a teljes oldalsávodat elveszik, ezzel az a baj, hogy a sok banner komolytalanná teszi az oldaladat és elviszi az olvasó figyelmét a lényegről: az oldalad tartalmáról.
Ha már ingyenesen szeretnél honlapot készíteni, akkor érdemesebb pl. a blogger.com-ot választani, ahol egyáltalán nincsenek reklámok, és amit később könnyen tudsz teljes egészében saját domainnév alá költöztetni.

8. Ol-vas-ha-tat-lan

Hiába jó a szöveged, ha az olvasó nem tudja elolvasni, mert

– nagyon apróak a betűk
mindent félkövérrel írnak, ezért olvashatatlan a szöveg, minden egybefolyik
egész bekezdéseket írnak pirossal, hátha úgy jobban olvasható lesz a szöveg, hátha úgy jobban elolvassák majd
– színes alapon színes betűk (például zöld alapon zöld betű), ami egybefolyik, ezért nem jól olvasható, nézd csak: Ugye, hogy rossz olvasni?

Ha nem vagy benne biztos, hogy jól olvasható-e a honlapod, mutasd meg néhány ismerősödnek, hátha ők észreveszik, amit te nem.

Téged mi zavar leginkább egy honlapon? Írd le a hozzászólások között!





56 Comments

  • Tatjána

    Reply Reply 2015. január 11. vasárnap

    Kedves Ági!

    Immár hét esztendős a honlapom, de ma is nagyon hasznos volt számomra a lényegre törő összefoglalódat átolvasni. A megrendelővel kapcsolatos tapasztalataimat szeretném most mindenkivel megosztani. A honlapom induló szerkesztésében még a baloldali menünek egy külön pontjaként kialakítottam egy rendelési űrlapot. Teltek az évek, és senki, de senki nem használta azt, mindenki csak egy sima emailben rendelte meg a szolgáltatásomat. Erre én feleslegesnek ítélve egyszerűen levettem ezt a menüpontot. Most a blogod hatására mégis visszateszem, de más tartalommal. Nem űrlap lesz ez immár, hanem a rendelési folyamat minden elemének tömör összefoglalása. Például mit kell megadni a rendeléshez, különös tekintettel a számlázási és a postázási címre. Továbbá azt is leírom majd itt, hogy átutalásos számlát küldök, utólagos, 10 napos fizetési határidővel. Köszönöm, hogy a blogod apropóján átgondolhattam ezt a kérdést, s így áttekinthetőbbé tehetem honlapom látogatói számára a rendelés menetét a feladás pillanatától kezdve egészen a papír alapú számla kézhezvételéig.

    Tatjána

  • Pet

    Reply Reply 2012. november 15. csütörtök

    – A sok animáció, animált és/vagy csillogó háttér, forgó angyalkákkal, mindenféle izgő-mozgó figurával, a sok giccs, ami nem elég hogy ízléstelen, de hatására elvész a lényeg. Főleg, ha ezt még tetézik is valamilyen szemet bántó rózsaszín vagy babakék betűszínnel.
    – Nem tudom, más vásárló hogy van vele, engem kifejezetten zavar, ha a cégek nem tesznek ki árat a honlapjukra (így jártam pl. árnyékolás technikával kapcsolatos weblapon). Mintha titok lenne, hogy mennyibe kerül. Sokszor csak úgy lehet megtudni a díjszabást, az árat, ha az ember megadja a nevét, címét, telefonszámát (amit nem biztos, hogy feltétlenül ki szeretnék adni). Az ilyen weboldalakról fordulok is ki. Sokat gondolkodtam azon, hogy miért nem tesznek ki egyesek díjszabásról információt a honlapjukra. Szerintem a következő okok lehetnek:
    – félnek a konkurenciától
    – az adózással próbálnak esetleg mesterkedni
    – bizalmatlanok a vevővel
    – eszükbe sem jut
    – stb.
    – Nagyon nehezen navigálható honlap. Sokan csak összeeszkábálnak egy honlapot, hogy nekik is legyen, de a hivatkozások, menüpontok össze-vissza vannak. Amikor meg épp azt nézegetem, hogy kitől rendeljek reluxát/rolettát, az agyvérzés kerülget, mert a honlapon nem tudok kiigazodni. Például a szín- és anyagminták el vannak dugva a weblapon, pedig azért ez egy eléggé meghatározó tényező a döntésben. (Az árról meg már korábban is beszéltem.)
    – A termékről elmosódott, rossz minőségű felvétel alapján szintén nehéz eldönteni, hogy tetszene-e az a termék vagy sem. (Kivéve, ha mondjuk nem dekorációs eszközről van szó…) De az igénytelen képről valahogy nem tudok igényes szolgáltatóra következtetni.
    – Az akciók jó ötletnek tűnnek egy webáruházban, de van, amikor csak a vevőt próbálják azzal odacsalogatni, hogy piros áthúzott betűvel feltüntetik a “régi” árat, és odaírják az akciósat. Nem mindenki jár utána, de aki kicsit is élelmes, lehet, hogy utána jár, hogy ugyanezt a terméket más forgalmazó mennyiért adja. És ha kiderül a turpisság, akkor azzal a saját hitelességét rontja a forgalmazó.
    De van, ahol beválik…
    – A pontgyűjtő akciókra is vonatkozik ez. Egy darabig rendelgettem egy webáruházból, és örültem, ha kaptam egy kevés pontot a rendelésemért, amit pénzre lehetett beváltani. Nem volt valami sok. De amikor rájöttem, hogy nem járok jobban, mert 1. lehet, hogy a termék eleve drágábban lett adva a pontgyűjtés miatt, 2. a postaköltség miatt nem biztos, hogy megéri rendelni, inkább elsétálni a legközelebbi boltba.

    (+1: A párom egyszer hallgatott arról egy előadást, hogy a pontgyűjtő akcióval sokan elkövetik azt a hibát a webáruházban, hogy pénzre lehet váltani. Elméletileg lehet, hogy jobban járnának, ha nem lehetne pénzre beváltani, és a pont egyfajta státuszt jelentene, mint például a számítógépes játékoknál a szint elérése. Nem tudom már teljesen, milyen pszichológiai okokkal magyarázták ezt…)

Leave A Response

* Denotes Required Field