7+3 banánhéj, amin elcsúszhat az online marketinged

Ötletek, álmok, tervezgetés – sokan nem jutnak tovább az online marketinggel kapcsolatban. Elindul a weboldal, írogatják a blogot, kiküldenek néhány hírlevelet, aztán feladják. Nem is kevesen. Az induló blogok 60%-a 3 hónapon belül megszűnik. Csupa jó ötlet és lelkesedés, ami csak rövid időre szól. Muszáj ennek így lennie? Vannak olyan banánhéjak, amiken újra és újra el lehet csúszni kezdő online marketingesként – de ki is kerülheted őket. Róluk lesz szó most.
 
 

#1 BANÁNHÉJ A tökéletes weboldal mítosza

Sokan gondolják úgy, hogy nem szeretnének félkész honlappal a nyilvánosság elé állni, ezért rengeteg időt fektetnek a tökéletesítgetésbe, a szövegek csiszolgatásába, miközben elsikkadnak olyan apró és lényegtelen részletek, mint pl. a „Hogyan keressünk pénzt ma?”-kérdésköre 🙂

Egy honlap mindig béta verzió, sohasem lesz tökéletes és mindig változni fog, ezért felesleges a kezdetekkor túl sok időt tölteni a „legyen egy árnyalattal világosabb a háttérszín” típusú kérdésekkel. Készítsd (vagy készíttesd) el a honlapot, találd ki a menüpontokat (később még ez is változhat), írd meg a statikus oldalak szövegeit (bemutatkozás, kapcsolat stb.), és töltsd el inkább az időd javarészét az igazán fontos dolgokkal:
 
 

  • Látogatószerzés
  • Hírlevél-lista építése
  • Értékesítési oldalak elkészítése
  • Termékfejlesztés
  • Akciók, kampányok megírása

Ess túl mihamarabb a tűzkeresztségen: az első vásárló, az első online ügyfél izgalmán, utána már sokkal tisztábban látod majd, mit kell még tenned, hol kell még tökéletesítened az oldalon, milyen irányba haladj tovább.
 
 

#2 BANÁNHÉJ Szerénke, ha reklámoz

Olvasol hírleveleket, látsz értékesítési oldalakat, tévéreklámokat – és eldöntöd magadban, hogy te azért nem akarsz ennyire nyomulós lenni. „Ha ő havi 500.000 Forintot tud keresni ezekkel a tukmálós reklámokkal, akkor nekem a havi 250 ezer Forinthoz fele annyi nyomulás is elég lesz.” – mondta ki nemrégiben a saját stratégiáját a Gazdagmami tanfolyam egyik résztvevője.

Csakhogy a képlet nem így néz ki. Fele annyira jó reklámszöveg, fele gyakorisággal kiküldött akciós hírlevél nem fele annyi vevőt hoz, hanem előfordulhat, hogy egyáltalán nem éri el a potenciális vásárlók ingerküszöbét és egyáltalán nem hoz vevőket.

Ha az 1. pontban azt mondtam, hogy a honlapod csicsázásával kapcsolatban NE törekedj a tökéletességre, itt most azt javaslom, hogy a szövegeidben, a kampányaidban LEGYÉL maximalista: ha kampányt tervezel, ha szöveget írsz, az legyen világraszóló. Mégpedig azért, mert a kampány nem csak az eladásról szól: építi az imidzsedet a piacon. Ha az olvasóid azt látják, hogy vérbeli profi vagy, aki izgalmas szövegekkel, kreatív ötletekkel, szokatlan termékekkel kápráztatja el őket, még akkor is megmaradsz a fejükben, ha elsőre nem vesznek tőled. Egy jó kampánnyal nem csak az eladásaid nőnek, hanem a márkád is épül – és ez a későbbi eladásoknál még jól fog jönni.

Olvass tovább, nehogy így járj 🙂

 

#3 BANÁNHÉJ Mérsz?

Azt minden kezdő online marketing tanonc kívülről fújja, hogy használni kell a Google Analyticset (de ha eddig nem használtad, akkor tedd fel azonnal a honlapodra), azonban még mindig nagyon kevesen tudják MIT és HOGYAN kell mérni az oldaladon. A kezdők órákat képesek azzal bíbelődni pl. hogy a saját látogatásaikat ne mérje az Analytics. Ehelyett sokkal fontosabb lenne az igazán lényeges dolgokat figyelni, azokat, amik az üzletet hozzák:
 
 

  • Trendek: nő vagy csökken a látogatottság (heti vagy havi szinten, a hét napjai között jelentős különbségek lehetnek)
  • Arányok: Milyen arányban érkeznek a különféle forrásokból az oldaladra a látogatók? Melyik látogatószerzési módszered vált be? Melyik hoz rendszeresen látogatókat? (ezt érdemes megtartani, fejleszteni, a nem jól teljesítőket pl. fizetett banner kampány, amiből alig lett feliratkozód, kidobni)
  • Milyen kulcsszavakra érkeznek látogatók? Arra, amire optimalizáltál? Vagy valami másra? Innen szuper ötleteket nyerhetsz, mire érdemes még optimalizálnod, miről írj.
  • Milyen tartalmaidat olvassák a látogatók? Mik a legnépszerűbb cikkek? – Ezeket az írásokat kihasználhatod pl. feliratkozó-szerzésre, vagy írhatsz róla még bővebben az oldalon, termékfejlesztéshez is adhat ötleteket.
  • Konverziók: folyamatosan mérd, milyen a hírlevél-feliratkozás konverziója, milyen az értékesítési oldalak eladási konverziója, a hírlevelek átkattintási konverziója és javítsd ezeket a számokat

 
 

#4 BANÁNHÉJ T-Ü-R-E-L-E-M

Kész a honlap, kitettél rá reklámokat, írtál a blogba, van hírlevél-feliratkozás az oldaladon és még mindig nincsenek vásárlók? Kevés árajánlatkérés jön?

A kulcsszó: türelem. Ha folyamatosan dolgozol a látogatottságon, ha szorgalmasan növeled a tartalmat, írod a hírleveleket és nem csak adsz az olvasóknak, hanem EL is adsz nekik, idővel meglesz az eredménye.

És ha mégsem? A legritkább eset az, hogy teljesen eladhatatlan a terméked vagy annyira kicsi réspiacot választottál, ahol nincs, aki vásárolna tőled. Gyakoribb eset az, hogy nem a megfelelő feladatokra fordítod az energiádat: pl. azt hiszed, hogy linkmegosztókba regisztrálgatással töltesz el órákat naponta, közben pedig ez alig-alig hoz látogatókat. Ezért fontos a mérés (ld. 4. pont), mert ebből kiderül, mivel foglalkozol feleslegesen és bevezethetsz helyette valami hatékonyabbat.

#5 BANÁNHÉJ Nem tervezel

Ha bizonytalan vagy magadban, ha nem hiszel igazán abban, amit csinálni szeretnél, azt gondolhatod, hogy elég csak úgy csinálgatni valamit, aztán majd csak lesz valahogy – a tervek pedig elmaradnak. Többféle tervet érdemes leírnod magadnak:

1. Az online értékesítési rendszered terve:
 
 

  • Honnan jönnek a látogatóid?
  • Mi történik velük az oldaladon?
  • Hogyan lesz belőlük vevő?
  • Ha nem vásárolnak azonnal, hogyan tartod meg őket érdeklődőként, és hogyan adsz el nekik később?
  • Hogyan adsz el azoknak, akik már vásároltak tőled?

2. A saját időterved: Mikor mit kell csinálnod, milyen feladataid vannak?

A reklám helye: Az Üzletanyu konferencián be fogom mutatni lépésről lépésre, hogyan jönnek egymás után az online vállalkozás felépítésének lépcsőfokai – mikor mivel mennyi időt kell foglalkoznod, mire bevételt kezd termelni a vállalkozásod. Ha még nem jelentkeztél, katt ide >>


 
 

#6 BANÁNHÉJ Bizonytalan üzleti modell

Sokan bizonytalanok abban, miből lesz majd bevételük a neten: talán hirdetés, vagy partnerprogramok, esetleg egy saját termék… Ezért aztán mindet kiteszik az oldalra mégpedig teljes összevisszaságban, csiricsáré bannerek, minden cikk végén más terméket reklámozó partnerlinkek – ennek így nincs sok értelme.

Nem az a gond, hogy többféle üzleti modellt vegyítesz, hanem az a gond, ha nem találod ki előre az eladás rendszerét. Pl., ha a legtöbb látogató a nyitólapra érkezik, ezért ennek az lesz a célja, hogy iratkozzanak fel a hírlevélre. A hírlevélben 2 partnerprogram a célcsoport számára érdekes ajánlatait küldöd ki. A blogba Adsense hirdetéseket is kiteszel, hogy aki nem iratkozik fel és nem vásárol, azok is hozzanak számodra bevételt.

Ugyanez a helyzet a saját termékekkel is: lehetnek olyan termékeid, amik a teljes célcsoportod számára érdekesek és olyanok, amik csak bizonyos célcsoportokat érdekelnek, de te is kitalálhatsz ilyen csoportajánlatokat, amikkel megmozgatod a listád, az olvasóid különféle rétegeit. Pl. ha utazási irodád van, akkor kínálhatsz utakat szingliknek, pároknak, akik most jöttek össze, kisgyerekes családoknak, nagycsaládoknak, időseknek, vagy megszólíthatod az unokákat, hogy lepjék meg egy szép úttal a nagyszülőket – és még sorolhatnám…
Már hallom is, hogy néhányan azt mondjátok: „Jaj, de nekem nincs utazási irodám” – semmi vész, utazással kapcsolatban rengeteg jó partnerprogram létezik, amikbe akár most azonnal belekezdhetsz :))

A gyümölcsfán a legtöbb és a legfinomabb gyümölcsök mindig a tetejénél vannak. Az alsókat bárki könnyen elérheti, de a gazdag felső termésért bizony többet kell dolgozni. Ugrálhatsz az aljánál és szedheted azt, amit mindenki más, vagy hozhatsz egy létrát és leszedheted a legjobb falatokat – a te döntésed!

online értékesítési rendszer - a felső gyümölcsöket is le kell szakítani

 

#7 BANÁNHÉJ Magány

Amióta van web2 az online marketing nem magányos műfaj többé. Nem elég csak írni, írni, fújni a saját mondanivalódat, hanem oda kell figyelni a válaszra is:
 
 

  • Milyen hozzászólások érkeznek a blogbejegyzéseidre?
  • Mit írnak az olvasóid a Facebookon?
  • Milyen e-maileket kapsz a hírleveledre válaszul?

Ebből megtudhatod, kik az olvasóid (azok, akiket el szerettél volna érni, esetleg egy egészen más csoport?), mit gondolnak, mit szeretnének ők, miről tanulnának még tőled, milyen megoldásokra, segítségre vágynak (ez a termékfejlesztésben nagy segítségedre lesz).

Nem írnak az olvasóid? Induló blogoknál az olvasók még inaktívak lehetnek, ezért hasznos lehet rögtön a Facebookon is elindulni egy rajongói oldallal, mert ott könnyebb lájkolásra, szavazásra, hozzászólásra bírni a „rajongókat”. A másik taktika, hogy folyamatosan olyan blogbejegyzéseket írsz, amivel kipiszkálod a nyulat a bokorból: szavazások, megosztó témák, amin vitatkozni lehet, videók, amik inspirálják, elgondolkodtatják az ügyfeleket, nyílt hét a blogon, amikor bármit lehet kérdezni, nyereményjáték, amin a hozzászólók vehetnek részt.

Van még 3 buktató, amin áll vagy bukik az online vállalkozásod sikere, ezeket az Üzletanyu konferencián alaposabban is bemutatom majd:
 
 

#8 BANÁNHÉJ Fától az erdőt

A külcsíny lelkes másolása nem minden, a jól menő online vállalkozások sikerének kulcsa nem az hogyan néz ki a weboldaluk, milyenek a szövegeik, milyen hírleveleket írnak, hanem az, ami a kulisszák mögött van, és ezt te is képes vagy észrevenni, ha a külsőségek szorgalmas másolása helyett a lényegre figyelsz. Mire? Ez a konferencián kiderül majd >>
 
 

#9 BANÁNHÉJ Kritikus tömeg

Mióta világ a világ azé a legnagyobb gazdagság, akié a legnagyobb figyelem. Régen ehhez minimum egy tévéreklám kellett, vagy egy saját népszerű könyv, vagy saját magazin. Az internettel hihetetlen lehetőség került mindannyiunk kezébe: BÁRKI tulajdonosa lehet egy tömegmédiának. A saját tömegmédiájának.

Szeretnéd elmondani a véleményed a világnak? Úgy gondolod a tévé elbutítja a népet? Szeretnéd, ha mindenki tudná, mire vagy képes? Itt a lehetőség! A blogod a saját magazinod lehet, a Youtube a saját tévécsatornád, ahol azt és úgy mondasz, amit csak gondolsz. Persze, ha senki sem látja, akkor csak magadban beszélgetsz majd: el kell érned a kritikus tömeget ahhoz, hogy valóban messzire szóljon a hangod. Hogyan? No, ezt is a konferencián mondom majd el >>
 
 

#10 BANÁNHÉJ A mókuskerék

Ha már van weboldalad, lehet tőled vásárolni, gyakran érezheted azt, hogy egy mókuskerékben vagy: amikor dolgozol, akkor jön a bevétel, amikor nem dolgozol, akkor nem jön. Persze tudod, hogy kéne egy hírlevélsorozat, ami passzív jövedelmet teremt neked, esetleg már be is üzemelted, de hol vannak az eredmények. Itt az ideje elmondani, hogyan is működnek valójában a hírlevélsorozatok, hogyan lehet ebből kivenni a maximális bevételt! Ezt az Üzletanyu konferencián fogom majd megtenni >>

24 Comments

  • Krisztina

    2011. május 31. kedd

    Kedves Ági!
    Nemrég kezdtem el a blogírást,egyfajta önkifejezésnek,hobbinak szántam.A kismamablog oldaladat már korábban is látogattam, szakmai érdeklődésből!(ki is tettem hasznos linknek az oldalamra).Így kerültem erre a honlapodra, és nemrég tudatosult bennem, hogy bloggal, honlappal pénzt is lehet keresni.
    Viszont, van egy gondom.A baba-mama témában olyan telített a piac, mivel mindenkinek, akinek van min. egy gyereke azt gondolja ért is hozzá.Úgy érzem, védőnőként szinte labdába sem rúghatok.
    A kérdésem az lenne, hogy a partnerprogramokra hogyan lehet jelentkezni, egyenként végig kell-e néznem, hogy a nekem tetsző termékek tulajai részt vesznek-e partnerprogramban?
    További sok sikert!!
    Üdvözlettel:Krisztina

    • Vida Agi

      2011. június 02. csütörtök

      Az, hogy sok oldal és információ van egy témában még nem jelenti azt, hogy nem lehet labdába rúgni, épp ellenkezőleg: ebben a témában (és egyébként szinte minden egészségügyi területen) nagyon sok a kérdés, a probléma és kevés az igazán jó, közérthető oldal. A titok nyitja, hogy nem általános „mindent elmondok” oldalt kell indítani, hanem keresni egy olyan részterületet, amire nagy az igény és azt nagyon alaposan kidolgozni.

      Partnerprogramokat a partnerprogram.lap.hu-n is találsz, valamint a Google-ben is rá lehet keresni és az adott cég oldalán online lehet jelentkezni, de ha van egy konkrét termék, amivel foglalkozni szeretnél és nincs partnerprogramja az adott cégnek, akkor egyedileg kell megállapodni velük.

  • Földiné Csúcs Mária

    2011. május 26. csütörtök

    Hasznosak az írásaid. Sokat merítek belőle, még úgy is, hogy én a Kapcsolati Marketing Világában tevékenykedem.

  • Mandora

    2011. május 16. hétfő

    Kedves Ági!

    Először is köszönöm szépen az írásaidat, számomra nagyon hasznosak, sokat segítenek, mind lélekben, mind pedig a technikai oldalt tekintve. Egy kérdés azonban megfogalmazódott bennem. Jelenleg egy blogot próbálok írni én is: a http://www.mesesmami@blogspot.com-ot, de gyeden lévő anyukaként nem tudom, hogy tehetek-e ki hirdetéseket az oldalamra. Továbbá nagyon megtisztelnél a véleményeddel, hogy te hogyan látod a blogomat.

    Előre is köszönöm! És további sok sikert kívánok Neked!

    • Vida Agi

      2011. május 18. szerda

      Kitehetsz hirdetéseket, de neked papíron jövedelmed nem lehet belőle. Azt lehet, hogy egy ismerősöd vagy családtagod ad számlát a hirdetésekről.

  • Heni

    2011. május 09. hétfő

    A cikk megint telibe talált. Nem is gondoltam volna, hogy ennyi honlap (blog) egyáltalán a 3. hónapot sem éli meg. Pedig az elején tényleg nagy kitartás kell, hiszen az is idő, hogy az ember értékelhető helyezéseket érjen el a keresőkben.
    A reklámszöveges rész főleg elgondolkodtatott…

  • mse

    2011. május 09. hétfő

    Kedves Ágnes! 11 éve szépségiparos vagyok, most egy új (ingyenes) honlapot hoztam létre, a másikkal (bár 50.000 felett volt a nézettségem)kevés eredménnyel dolgoztam. Köszönöm a tanácsait, megpróbálom útmutatóként használni. Harmadik gyermekemmel (1éves :-))
    itthon és a „dolgozóban” vagyok. Jó egészséget, kíváncsian várom következő levelét. Molnár Emese

  • Kapcsolatangyal

    2011. május 09. hétfő

    Hát igen én is elcsúsztam a banánhéjon. Egy korábbi összefoglalóban írta az Ági, hogy rengeteg online – vállalkozás van, de a legtöbb elcsúszik a kitartáson. Pl. bejegyzéseket kell írni napról napra. mindenki nekiáll nagy vehemenciával, aztán később alábbhagy a lelkesedés. Ááá- gondoltam ez bizony nem így van, annyi mondanivalóm van, miért ne tudnék írni 200-300 bejegyzést. Mi az nekem semmi. Hát egyelőre igaza lett, bizony én is halogatok és csúsztatgatok. Kitartást mindenkinek és állhatatosságot és önbizalmat!!!

  • Tóth Erika

    2011. május 09. hétfő

    Nagyszerű, hogy ismét gondoltál a kezdőkre, köszönöm, hogy újra összefoglaltad a lehetséges buktatókat.
    További jó tanulást kívánok a kezdőknek és haladóknak egyaránt…

  • Szilvi

    2011. május 08. vasárnap

    Hát igen… a tökéletes weboldal mítosza. 🙂 Kb. 1 éve foglalkozom weboldalszerkesztéssel, de még mindig nem tökéletes az oldalam, mindig jön valami ötlet, hogyan lehetne még jobb, folyamatosan fejlődik. Többieknek is azt javaslom, ha már van egy kb. jó oldal, kezdjék el publikálni, használni, menet közben úgyis kiderül, mi jó, mi nem jó rajta, mi tetszik az olvasóknak és mi nem. Idő közben is lehet tökéletesíteni.

  • Horváth Judit

    2011. május 08. vasárnap

    Türelem, húúú de sokat hallottam Tőled…remélem most már beérik a gyümölcse, addig is „kipiszkálom a nyulat a bokorból” – ahogy írtad.
    Várom a konferenciát:)

  • Barbi

    2011. május 08. vasárnap

    A konferenciára pedig nagyon kíváncsi vagyok, remélem sikerül eljutnom!

    Ha valaki VESZPRÉM- VÁRPALOTA- SZÉKESFEHÉRVÁR útvonalról jönne, írjon bátran, szívesen elviszem- hozom, autóval megyek, van még 4 hely a kocsimban 🙂

    • Kata

      2011. május 11. szerda

      Szia Barbi, engem érdekelne az útvonalad! Fehérváron leledzem… Igaz, visszafelé előbb el kell majd indulnom :((

      • Barbi

        2011. május 22. vasárnap

        De kár Kata, hogy csak most olvastam a hozzászólásod. 🙁 Rámírhattál volna, tudod, ha a nevemre kattintasz, a weboldalamon elérhettél volna. Sajnálom.

  • Barbi

    2011. május 08. vasárnap

    A cikk óriási jó- mint mindig! 🙂

    Lehetséges, hogy szakmai ártalom (merthogy webdesigner vagyok), de én sosem vásároltok a neten olyantól, akinek nem kelt bizalmat a honlapja bennem. Bizonyos, hogy a megjelenésnél fontosabb a tartalom, ahogyan Ági is írja, de a jó megjelenés fél sikert, ezt tapasztalatból mondom.

    Szerintem ha nem csak tartalmilag, de külalakra is rendben van a honlapod, a látogatóid megelőlegezett bizalommal böngésznek rajta, mert jó első benyomást tettél rájuk.
    Nem egy olyan ügyfelem van/volt és remélem lesz is, aki mindaz mellett, hogy okos dolgokat olvasott a honlapomon, elárulta, hogy kifejezetten azért engem bízott meg, mert tetszett neki a weboldalam 🙂

    Ági által említett „béta verzióval” pedig maximálisan egyetértek, valóban sosem lesz igazán és teljesen kész a honlapod. Mindig csiszolgatod, ill. mindig csiszolgatnod kell/kellene, hogy jobb, jobb és még jobb legyen! 🙂

    Sok sikert mindenkinek!

    • Demeter Edina (Győriványiné)

      2011. május 08. vasárnap

      Csatlakozom az előttem szólókhoz, nagyon jól összeszedett, hasznos gondolatok:)
      Barbi írására reagálva – igazad van, hogy nagyon fontos a honlap külleme, átláthatósága, design, de azt ne felejtsd el, hogy tőled mint webdesignertől teljesen mást várnak el az emberek. Ahol a szöveg a lényeg, ott nem biztos, hogy felrovom, ha nem annyira full extras a honlap:) Szerintem attól függ, ki mit árul, ki milyen szolgáltatást ígér. Akitől a weboldalam szeretném megrendelni, vagy logot, szeretném, ha elkápráztatna, a honlappal, a referenciamunkákkal.
      Üdv.
      Edina

    • Szilvi

      2011. május 08. vasárnap

      Igen, valóban ismét egy nagyon hasznos cikk Ágitól! Örülök, hogy ilyen sokat tanulhatunk tőle! Köszi 🙂

    • Manianyu

      2011. május 09. hétfő

      Engem is befolyásolt a döntésemben a honlapod, na meg az Általad tervezett többi kinézete is… 🙂

      Valóban vannak olyan témák, amelyeknél a tartalom fontosabb, és a kinézettől függetlenül dőlnek a látogatók, de a legtöbb esetben nem így van…

      Több mint fél éve olvasom Ági írásait, és az ilyen „banánhéjas” összefoglalók adták meg számomra az első lökést a blogolás felé.
      Túl vagyok pár blogon, amelyek mind nagy vehemenciával kezdődtek, de még a 3 hónapot sem élték meg, és maradt 2, ami a mai napig egyre növekvő számban hozza a látogatókat.
      Az egyik hamarosan honlap formájában is alakot ölt (köszönet érte Barbarának 🙂 ).

      A blogindításon még csak gondolkodóknak üzenem, hogy bátran vágjanak bele, Ági írásai/összefoglalói pedig mindig adnak majd lökést a továbblépéshez…

  • Éva

    2011. május 08. vasárnap

    Baba miatt nem tudok jelen lenni a konferencián:((( és most csak felcsigáztál:(((
    De nagyon köszi ismét a jó tanácsokat!
    Mesélsz majd a pécsi előadásodról, milyen volt?

    • Vida Ági

      2011. május 08. vasárnap

      Nagyon jó volt, és a felvétele hamarosan felkerül majd a netre, ha követsz Facebookon, oda ki fogom tenni.

      • Anita

        2011. június 16. csütörtök

        Nagyon szerettem volna ott lenni a konferencián, de sajnos nem jött össze. Kerestem a Facebookon a felvételt, nem találtam. A felvételt meg lehet valahol hallgatni? Nagyon örülnék neki!!!! Köszi!

  • Beatrix

    2011. május 08. vasárnap

    Hú, Ági,
    ezt már megint nagyon jól összeszedted! Köszönöm!
    Kár, hogy gyerekmegőrzés nincs a konferencián 🙁
    Lesz esetleg később lehetőség videón megnézni? Akár fizetős formában is?

    • Vida Ági

      2011. május 08. vasárnap

      Úgy néz ki, hogy némi huzavona után, de sikerül legalább egy gyereksarkot elintézni a konferenciateremben, ahol játszani tudnak a manók.