Hogyan szűrd meg a rengeteg vállalkozói információt, hogy csak a lényeg maradjon?

Az internet fő előnye, hogy rengeteg információ megtalálható rajta, nincs olyan téma, ami ne lenne csupán néhány kattintásra tőled.
Az internet fő hátránya, hogy rengeteg információ megtalálható rajta 🙂 Az ember azt se tudja, hova kapja a fejét, nehéz eldönteni, hogy melyik információ fontos és melyik kevésbé fontos, mit érdemes alaposabban áttanulmányozni, mire van szükséged és mire nem. Ebben szeretnék most segíteni.

Mindenkinek más módszerek válnak be az információ szűrésére, én most a sajátomat mesélem el. Kezdetben azt gondoltam, néhány praktikus segédeszközzel meg tudom oldani a problémát, de ez önmagában nem elég. Megfigyeltem, hogy amikor az ember tanulni szeretne, akkor az agya rááll az információszerző üzemmódra és órákig elkattintgat a blogbejegyzések és hasznos oldalak között, ami végső soron oda vezet, hogy eltolt egy csomó oldalt, de még mindig nem jutott előrébb a saját ügyeivel kapcsolatban.

Nézzük végig, hogyan lehet rendet tenni az információrengetegben:
1. Milyen forrásokat érdemes nézni és milyeneket nem?
2. Technikai megoldások
3. Hasznos szokások bevezetése

1. Források szűrése

Az elején én is minden blogot elolvastam, amit hasznosnak találtam, aztán tapasztalati alapon leépítettem azokat, amiket nem találtam hasznosnak. Azt figyeltem meg, hogy az igazán hasznos infókat ugyanabban a néhány blogban találom meg, ezek azok a helyek, ami tényleg valóságos aranybánya. A blogok többsége idővel elhal, vagy csak nagyon ritkán jelenik meg benne új post. A legjobb ilyen gyűjtemény a hazai blogokról Tóth Zsuzsanna nevéhez fűződik, ő valóban a legszínvonalasabb marketinges, holnapkészítéses blogokat gyűjtötte egy csokorba: http://www.netvibes.com/zsuzsannawebdesign

A külföldi blogokról pedig én készítettem egy összeállítást: http://www.netvibes.com/vidaagi

Amit el kell még döntened, hogy követed-e a konkurens blogokat is. Bevallom, én alapból nem követem egyiket sem, nálam az az alapelv, hogy csak azokat az oldalakat követem, ami számomra hasznos információt tartalmaz, ahonnan tanulni szeretnék. Jobban teszed, ha a nálad nagyobbaktól tanulsz, mintha másoktól, akik még szintén csak próbálkoznak, ennek ugyanis a legtöbbször az a vége, hogy 5-6 blogban ugyanazok a témák, postok jelennek meg, te pont attól lehetsz egyedi, ha nem ugyanazt a néhány témát nyomod, mint a többiek, ehhez pedig az kell, hogy neked más forrásaid legyenek, mint nekik.

2. Technikailag

Többféle információt kell megszűrnöd ahhoz, hogy megkíméld magad a „krónikus információtúlterhelődéstől”: hírleveleket, saját leveleket, megosztásokat és RSS tartalmakat. Ezt a legegyszerűbben úgy teheted meg, ha az információkat megszűröd és lehetőség szerint egy vagy legfeljebb két eszközben kezeled, különben sok időt vesztesz.

Elmondom nálam hogyan működik ez most.

Szoftverek terén nálam az az alapelv vált be, hogy mindent egy helyen szeretek látni, tehát az a jó, ha egyetlen oldalra belépve látom, mennyi megrendelés érkezett, hányan iratkoztak fel a hírlevélre, mennyi kérdést kell megválaszolnom a blogban, hány új partner jelentkezett, milyen hírlevelek jöttek és kitől, hányan jelentkeztek Gazdagmami Tanfolyam konzultációra stb. Szóval a lényeg, hogy ne kelljen ehhez 3-4 helyre bemenni, a statisztikát nézegetni, a hírlevélszoftverben keresgélni, a zárt oldalakat végignézni, a megrendelési rendszerben kotorni, hanem mindenről legyen értesítés egy oldalon. Ugyanez a helyzet a blogok, weboldalak, fórumok esetén is.

A leveleket a Thunderbird nevű ingyenes levelezőprogramban kezelem. Minden levélre, amit rendszeresen kapok, külön mappa van, a leveleket eleve ebbe kapom, így elég csak ránéznem a levelezésre és máris tudom, mi a sürgős-fontos ügy és mi az, amit még nem kell elolvasni, mert csak hírlevél vagy valami más, ami éppen nem fontos a számomra. Külön mappám van az egyes weboldalakhoz, azon belül is külön mappába érkeznek a hírlevélfeliratkozásokról az értesítések (ezt megnézhetném a hírlevélrendszer statisztikájában is, de sokkal praktikusabb itt látni a többi információval együtt, ezzel megtakarítok egy felesleges utat magamnak).

Külön mappába érkeznek a kommentekről szóló értesítések, a gazdagmami tanfolyamosok kérdései, a partnerek jelentkezései és minden egyes hírlevélnek, amire feliratkoztam és szeretném rendszeresen megtartani, szintén külön mappája van. Ha éppen egy aktuális projekten dolgozunk, ami időszakosan működik, akkor az ezzel kapcsolatos minden levél is egy külön mappába van átirányítva. Egy trükk: mivel a program a mappákat ABC-sorrendbe rendezi, ezért a legfontosabb mappák nevét 0-val kezdem, így biztosan a tetejére kerül a mappasornak.

Ha egy hírlevél nem tetszik, leiratkozom róla. Főként amerikai hírleveleknél szokott előfordulni, hogy 2-3 helyről is ugyanazok a promók érkeznek meg, egy idő után idegesítő, ilyenkor meg szoktam csappantani az állományt. Ami miatt megtartok hírlevelet, az általában nem a hasznos tartalom (néhány esetben félreteszek olyan hírleveleket is, amik nagyon hasznosak voltak, de ez 2 év alatt talán 4-5 esetben esett meg), hanem a levél maga, mert a formázásból, szövegből sokat lehet tanulni és fel lehet használni a saját hírleveleid írásakor is. Például egy jó csali ötlet, vagy kreatív szövegezés sok inspirációt adhat a saját leveleidhez is!

A blogokat és a hasznos weboldalakat
a Netvibes.com-on gyűjtöm. Ez csak megszokás, használhatnék más RSS-olvasót is, pl. a Google Readert, de ezt már megszoktam. A Netvibes oldalamon belül is rendszerezem a tartalmakat, külön vannak a magyar blogok, külföldi blogok, nem szakmai témájú blogok. A Netvibesnek jó tulajdonsága, hogy már funkciókat is bele lehet tenni, látom benne az időjárás-előrejelzést, tudok jegyzeteket készíteni, feladatlistát létrehozni, megjeleníti a gmail-es levelezésem friss tartalmát, és nemcsak blogokat, hanem hasznos weboldalakat is el tudok menteni a listámra, így nem kell minden gépcserénél, Windows-újratelepítésnél a Kedvencek mappa mentésével bajlódni. Azokat a fórumokat, amiket követek, szintén ide teszem be, a legtöbb helyen ma már van RSS-feed így látom, milyen témákhoz volt hozzászólás.

A projekteket mostanában a Google Naptár funkciójába szoktam beletenni, mert így minden nap kapok az aktuális feladatról egy értesítőt és meg tudom osztani a projektben résztvevő többi szereplővel is a feladatokat (a Google Naptár használatáról ezen az oldalon tudhatsz meg többet)

Ha szoktál tanulmányokat, ingyen pdf-eket, mp3-akat letölteni, azokat érdemes egy mappában rendszerezetten tárolni, így nem kell később, amikor eszedbe jut órákig keresgélni, hogy vajon hova is tehetted. Nekem van egy „okosságok” nevű mappám és ebben témánként van almappákba rendszerezve a tartalom, már eleve letöltéskor oda töltöm le őket. Erre oda kell figyelni letöltéskor, de később nagyon praktikus.

3. Néhány hasznos szokás

Hiába a jó technika meg a kialakított rendszer, mert vannak olyan időrabló dolgok, amik megakasztanak a hasznos munkában. Mivel gyerekek mellett az embernek nincsen végtelen ideje a gép előtt, ezért muszáj gazdálkodni azzal, ami van. Nagy a veszélye annak, hogy amikor leülsz dolgozni, kapsz egy jó e-mailt azt elolvasod, aztán találsz egy jó blogbejegyzést elolvasod, közben valaki rádcsörög MSN-en, és mire mindezt befejezed, már fel is ébred a gyerek és semmit nem haladtál. Valahol olvastam, hogy ez a jelenség, amit multitaskingnak hívnak, még az IQ-szintet is csökkenti. Szóval el kell kerülni mindenáron.

Én úgy oldom meg, hogy van fókuszált, csak a munkára szánt időm, amikor ki van kapcsolva az e-mail, a Twitter, de még a telefont is lehalkítom, ilyenkor csak a feladatra koncentrálok. És külön van beosztva időm az e-mailek megnézésére, megválaszolására. Napi 1-2 e-mailnél ez még nem olyan súlyos gond, de én napi 100 feletti e-mailt kapok, ott már bizony tervezni kell ezt is.
A blogbejegyzésekre is külön szánok időt, de erre nem a drága alvásidőt pazarlom, mert a gyerekek mellett nehéz tervezni, ezért az alvásidőben mindig a legfontosabb, legsürgősebb, legnagyobb koncentrációt igénylő feladatokat végzem, az olvasgatás pedig csak ezután jöhet vagy pedig akkor, amikor ébren vannak, de éppen csendben legóznak magukban 🙂

A következő részben az internetes pénzkereseti lehetőségekről lesz szó és néhány olyan kérdésről, amit ezzel kapcsolatban feltettetek nekem.

6 Comments

  • SiobhanX

    2017. július 14. péntek

    I must say you have hi quality articles here. Your posts should go viral.

    You need initial boost only. How to get massive traffic?

    Search for; Murgrabia’s tools go viral

  • ANiKO

    2009. július 21. kedd

    Valóban könnyű elkalandozni az interneten, mindig van egy újabb link amire rá kell klikkelni 🙂

    Az információrendszerezéshez én az iGoogle-t próbálgatom. A felületet jónak találom és könnyen áttekinthetőnek. Amit nőként külön értékelek az a sokféle szép téma amivel a külsejét is feldobhatom, még sajátot is csinálhatok.

    Nagyon hasznosnak találom a témákat, amiket felhozol a lapodon Ági. Élvezem a stílust is amiben írsz.
    Szép Napot Mindenkinek!

  • Krisztina

    2009. július 02. csütörtök

    Ami igaz az igaz, tervezés és a rendszer kialakítás nélkül, elvész az ember a sok információ forgatagában amit nap mint nap kap. Tudni kell kialakítani mindenkinek a saját időbeosztását és amennyire lehet ragaszkodni annak betartásához.
    Mivel az én életem elég érdekes, sokszor váratlan helyzetek zavarhatják meg a terveimet, de erre már megtanultam felkészülni.
    A lényege az, hogy amikor egyedül vagyok otthon akkor dolgozom és tanulok, és amikor haza jönnek a többiek ( tehát van élet körülöttem – megy a tv,vagy szól a zene, stb.) akkor válaszolok a levelekre.
    Hálás vagyok a sorsnak, hogy megismerhettelek téged , Ági, mert sok azonos gondolatod egyezik az enyémmel, szinte az élet minden területén.
    Ami azért jó, mert amikor olvasom a leveleidet rájövök, hogy nem csak nekem vannak ilyen – olyan problémáim. És azok megoldása, megegyezik az én elképzeléseimmel.Nekem is az a véleményem, ami neked.

  • kutyastitkok

    2009. július 02. csütörtök

    Kedves Ági!

    Kezdő online vállalkozó vagyok. A héten nyílt meg az oldalam a kutyastitkok.blog.hu. Kezdő online vállalkozóként az eltelt napokban rájöttem, hogy kell egyfajta rendszerességet, vinni a munkánkba. Nem tudtam, hogy lehet ezeket megoldani a neten, így sok időt elvesztegettem a keresgéléssel, amit az oldalamra tudtam volna szánni, utólag nagyon bánom. Az elmúlt napokban elhatároztam, hogy folyamatosan nyomon fogom követni a munkád mert,szerint rendkívül jó szakember vagy. Arra szeretnélek kérni téged, és társaidat, hogy nézetek be a blogomra, ami a kutyatv.blog.hu utódja, tudom, hogy azzal az oldalal volt egy kis össze tűzésed, mert itt hírdetek, de most átvettem az oldalt, remélem, jobban csinálom majd mint az elődöm és jó kapcsolatot tudok ápolni a többi oldallal, és veletek is. Alig várom következő bejegyzésedet, addig is fejlesztem az oldalam és csemegézem a korábbi bejegyzéseidben. Ja és szívesen ellátogatnék a többiek oldalára is. Ha berakjátok a linketeket ide, vagy hozzám azt nagyon megköszöném, mert szeretnék ötleteket gyűjteni és szeretném látni megéri dolgoznom mert majd egyszer én is eljuttok idáig ameddig ti reményeim szerint.
    Üdv:.
    Zoli

  • Kriszta

    2009. június 29. hétfő

    Én erre,kaptam hasznos tanácsokat Georgetown Egyetemről:

    http://www.switched.com/2009/06/18/tips-to-fight-spam-on-your-cell-phone-and-computer-2

    Valamint a CNN szerviz osztályától kaptam szoftwer támogatást,hogy ki tudjam szűrni a fölösleges vagy káros infókat.
    Valamint,ha törvényellenes oldalakat vagy e-mail-eket kapok elszoktam küldeni a bűnmegelőzési osztálynak, ők tudják, hogyan lépjenek fel velük szembe.
    Gondolom egyébként mindenkinek át kell esnie a tanulóidőn,meg kell tanulnunk a fölösleges időrabló infokat és kapcsolatokat leépíteni.
    Úgyanúgy mint az offline világban.