„Bejött neki”, avagy lehet-e elsőre szerencséd az üzleti ötleteddel?

Sok vállalkozás nem indul el azért, mert a leendő vállalkozó nem találta meg a jó üzleti ötletet. Vagy úgy érezte, nem jó az ötlete. És sok vállalkozás bukik meg azért, mert nem elég jó az ötlet. De milyen is a jó ötlet? Baj-e, ha hibázunk?

Sokan ott rontják el, hogy már az első ötletet zseniálisan akarják kitalálni. Terveznek, utánajárnak – és a végén annyira sok adatuk van, hogy az egészen túlságosan komplikáltnak látják és inkább bele sem kezdenek.

Az alapötlet pedig a legtöbb vállalkozásban pofonegyszerű.
Ha megnézed azokat a cégeket, amik nagy sikert értek el, az alapötlet többnyire olyasvalami, ami már régen ott volt a piacon (valaki vagy valakik már csinálták), amire már volt egyfajta igény, de az adott cég ezt a meglevő igényt másként vagy sokkal jobban tudta kiszolgálni, illetve ők tudták tömegessé tenni, ők tudták elterjeszteni.

Az érintőképernyőt nem az Apple találta ki. A kávézó ingyen Wifi-vel nem a Starbucks találmánya volt, és nem ők voltak az elsők, akik minőségi kávékat adtak el az USA-ban. A közösségi oldalakat nem a Facebook találta ki. A keresőt nem a Google és a webáruházat nem az Amazon.

De ők voltak azok, akik:
– beletették azt a kis (sok) pluszt, amitől használhatóbb, értékesebb lett az alapötlet,
– és ők voltak azok, akik ismertté tették, elterjesztették az adott „terméket”.

Egyik vállalkozás története sem nyílegyenes. Az ötlet csiszolásában ugyanis nagyon nagy a tapasztalat szerepe mind a termékfejlesztés, mint a marketing oldaláról és ezt csak menet közben lehet megszerezni. Ezért fordulhat elő, hogy elméletben tökéletesen működő vállalkozások végül megbuknak.

Szemben az általános vélekedéssel, ami szerint a jó üzleti ötlet:
– egy teljesen egyedi ötlet, ami előtte nem volt még sosem,
– olyasmi, amit mások nem csinálnak még (de legalábbis ne legyen nagy konkurencia),
– egy vadonatúj szűz piacon, ahol még nincs senki.

Csakhogy egy olyan terméket bevezetni, amit még nem ismer a piac és nincs rá igény nagyon drága és hosszú bevezetni – ez csak rutinos és nagy kezdőtőkével rendelkező vállalkozóknak való terep!

A tapasztalat azt mutatja, hogy egy kezdő kisvállalkozás sokkal könnyebben tud nyereségessé válni egy olyan piacon,
– ahol sokan nyüzsögnek,
– ahol költenek a vásárlók,
– ami fejlődőben levő piac.

De persze mindezt nem lehet szigorúan matematikai alapon meghatározni. A jó ötlet attól kel életre, hogy van benne valami igazán egyedi, megjegyezhető.

Mitől lesz egyedi az ötlet?

1. Más célcsoport, mint eddig
Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ami nem csak az üzleti ötletedet teszi életképessé, de a pozicionálásodban is sokat segít, ha jól választasz célcsoportot. Azaz: egy meglevő szolgáltatást/terméket olyan célcsoportnak kínálsz, akinek szüksége van rá ÉS ami az eddigiektől eltérő, szokatlan.

Pl. „Angoloktatás kezdőtől a haladóig, gyerektől az aggastyánig” helyett „üzleti angol oktatás vállalkozóknak”

2. Olyan formában árulod, ahogyan eddig senki

Néhány ötlet arra, hogyan lehet egy terméket vagy szolgáltatást más formában eladni:
– havi előfizetéses rendszer,
– online oktatás,
– csomagajánlat,
– klubrendszer,
– ingyenes (vagy filléres) a termék, fizetősek a kiegészítők, a plusz szolgáltatások (pl. fapados légitársaságok)

3. Szokatlan terjesztési mód

Pl. automatából lehet megvenni, vagy egy olyan boltláncban, ahol megfordul a célcsoport, de ezt a fajta terméket, még nem vitte oda senki, mint pl. bor a könyvesboltban.

És persze nem elég, ha a pozicionálás érdekes, ki kell találni azt is, hogyan teszed ismertté a terméket:

A marketing ötletek

A marketing ötletről mindenkinek az jut eszébe, hogy ki kell találni valamin nagy kreatívat és vicceset, amire odafigyelnek az emberek és majd akkor dől a lé. Az a legkevésbé hatékony és egyben a legdrágább módja az eladásnak. Az a marketing, amivel egy kisvállalkozás életben tud maradni, olyan marketing, ami vevőket hoz a számára. Mégpedig rendszeresen és kiszámíthatóan.
Ehhez pedig nem valami nagyon kreatívra van szükség, hanem egy rendszerre, ami egyszerű, kicsi lépésekből épül fel.

Mint pl. ez a nagyon egyszerű minirendszer:
1. A látogatók bejönnek a honlap nyitólapjára
2. 20% feliratkozik a hírlevélre
3. A feliratkozók 5%-a az automata kampányban 1 hét múlva vásárol átlagosan 5000 Ft értékben.

Ezt a rendszert lehet aztán tovább bővítgetni:
– Több látogatót szerezni (pl. egy új hirdetéssel)
– Hatékonyabbá tenni a feliratkoztatást (pl. szegmentálni a célcsoportot, az egyes csoportoknak külön feliratkozó oldalakat készíteni, az egyes feliratkozó oldalakat külön-külön hirdetni, ezzel akár 90% feletti feliratkozási arány is elérhető)
– Több és hatékonyabb kampányt küldeni a feliratkozóknak,
– A saját hírlevél-lista mellett beindítani még egy vevőszerző csatornát is, például kiállítani egy bizonyos rendezvényen, ingyenes tréningeket tartani, amiknek a végén értékesítesz, viszonteladói hálózatot kiépíteni stb.

Semmi különösen nem csinálnak, csak van egy rendszerük egyszerű elemekből és ezt ismétlik újra meg újra meg újra minden évben.

A jó rendszer folyamatosan, kiszámíthatóan, javíthatóan hozza a vevőket, és szemben a „hűdekreatív” reklámmal, amit a konkurensek gyorsan lemásolnak, ezt már nem lehet „csak úgy” kifigyelni és másolni.
Ha a többiek sémákban gondolkodnak, te pedig rendszerben, mindig te fogsz győzni: ilyen a jó marketing ötlet!

A következő részben: Milyen a NEM JÓ ötlet, avagy hogyan ne rontsd el már az elején?
És: ötletek menet közben – Hogyan szelektálj közöttük?

35 Comments

  • Zoltán

    2015. július 21. kedd

    Szia Ági!
    Gratulálok mindenhez amit véghezvittél. A következőben kérem tanácsod, segitséged marketing utmutatásodat
    Vállalkozó vagyok, egyedi ajándékokat készítek többeközt de a jővőre nézve fő bevételi forrásnak a fenti honlapot céloztam meg. Még döcög, termékek zöme még nincs fent, de nincs is kinek napi 20-30 látogatóra még nem tudok támaszkodni. Csak olvasni való anyagod van vagy más szolgáltatásod is pl on-line marketing amit igénybe vehetnék? ugyanis egy egész átfogó stratégiára lenne szükség, hogy speciális termékeim eljussanak megrendelőkhöz Várom válaszod.

  • Nikolett Szabó

    2015. június 09. kedd

    Nekem eddig leginkább a „kis” ötletek jöttek be. Egy virágboltom van, és már régóta szerettem volna szerezni rendszeres megrendelőket, próbáltam egy-két panzióhoz vagy étteremhez „betörni”, de nem sok sikerrel. Aztán állásinterjúztatás közben „nyomták a kezembe” az ötletet. Az egyik jelentkező hagyományos önéletrajz helyett egy névjegykártyát adott, azon volt az önéletrajza. Az ő ajánlására kerestem fel a buddhaprint.hu -t, és csináltattam névjegykártya szerű reklámkártyát, amin az ajánlatom van. Ezzel sikerült végül megrendelőkre szert tennem, mert mint kiderült nem suvasztották el mélyre és időről-időre a kezük ügyébe került. Ajánlom mindenkinek ezt a kis trükköt. 😉

  • Olga Hardi

    2014. június 08. vasárnap

    Nagyon sokat tanultam már tőlled Ági. És bepattant valami amit szeretnék csinálni. Az a problémám hogy itt ahol vagyok, csak kis laptopom van és CD-t nem birok vásárolni. Pedig beindulásra nagyon kellene. Köszönöm szépen a sok, sok mindent amit megtanultam eddig is.

  • Pappné

    2014. június 04. szerda

    Kedves Ági!
    A Gazdagmami tanfolyammal vágtam bele a honlapkészítésbe. Igen sok időbe telt mire kirajzolódott, hogy mit is és hogyan szeretnék. A múlt hónapban indítottam a vállalkozásomat. Azt vettem észre, hogy csak a hírlevél olvasóim vásárolnak. Épp arra akartam rákérdezni, hogyan növelhetném a feliratkozási konverziót. És amikor lepörgettem az oldal aljára, hogy írjak, már itt volt előttem a válasz 🙂 köszi

  • Ben

    2014. február 24. hétfő

    Illetve ha megengedsz még egy kérdést : ))

    Mit gondolsz az olyan portálokról amely önmagát tölti fel tartalommal nincsen kifejezetten fizetett szolgáltatás, de fizetett hirdetések vannak.

    Ilyen pl. a társkereső, kérdést feltevő oldalak (igaz én már egy más lehetőségben gondolkodok, ezek már adottak…)

    Járható út ez, vagy csak a fizetett szolgáltatás, termék az igazi?

    • Vida Agi

      2014. február 24. hétfő

      Természetesen járható út ez is, hiszen ilyen oldalak több százmilliós éves árbevétellel üzemelnek 🙂 Ennek a fő nehézsége az, hogy kialakuljon a közösség, odaszokjanak, elkezdjék használni, de ha ez sikerül, utána nagyon jó bevételt hozhat.

      • Ben

        2014. február 24. hétfő

        kedves Ági!

        Köszönöm válaszod. bár nagyon jókat írsz és bíztatóak én sajnos nem bízok magamban, ugyanis elég szerencsétlennek tartom magamat.

        Mindig csak azt látom magam előtt ha létrehozok egy ilyen közösségi weboldalt több lesz a domain ára mint a havi bevétel…

        Sajnos az emberek is mindenhol azt sugallják az ilyen oldalak max arra jók hogy a tárhely költségeit fedezzék… 🙁

        De azért bizakodok

  • Ben

    2014. február 24. hétfő

    Kedves Ági!

    Régóta keresem a választ a kérdésemre, miszerint hogyan tud adózni egyes szolgáltatások után (főleg fizetett hirdetés) egy teljesen kezdő, fiatal jelenleg még munkanélküli?

    Eddig azt olvastam a vállalkozás indítás minimum 50 ezer Ft havi, ez számomra irtózatosan irreális, kifizethetetlen főleg hogy kb. ennek a felét sem akarom megkeresni, akkor hogy lehet ezt megoldani?

    Illetve csak Adsense hírdetés után azért elég vicces lenne ezért vállalkozást nyitni …. 🙂

    olyan lehetőség érdekelne, hogy havonta semmit sem kelljen fizetni, csak a bejött kisebb összegek után adózhassak

    köszi

    • Vida Agi

      2014. február 24. hétfő

      Attól függ, mit szeretnél. A Google Adsense bevételeket 7-es adószámmal, adószámos magánszemélyként tudod elszámolni, ezt az SZJA-nál kell bevallani és a jövedelem után adózol.
      Érdemes azt is tudni, hogy a használt cikk kereskedelem évi 600.000-ig adómentes, felette 7-es adószámmal évi 6 millióig minimális adóval űzhető (ennek a mértékéről itt olvashatsz bővebben: http://adozona.hu/szja_ekho_kulonado/2014_1_29_Vatera_es_adofizetes_xxo_a.aspx)

  • Tamás Kovács

    2013. június 05. szerda

    Köszönöm az ismételten szuper tartalmú cikket! 🙂

  • Tündi

    2013. február 13. szerda

    Szia, én hamarosan szeretném elindítani a saját kis vállalkozásomat, otthonról. Ez nem online dolog, de már megvan az ötletem. Egy kisvárosban lakom, néhány ismerőssel már beszéltem a tervemről, így ők is ajánlják az ismerőseiknek. Persze sok a kétkedő (Fog ez menni? Szükség van-e erre? Ki tudod-e majd gazdálkodni a fizetnivalót? stb.). Most adótanácsadóhoz készülök, akivel megtaláljuk a legjobb formát a tervemhez. Sok ötletet merítek innen, jó gondolatindító mondataid vannak! Egy nap Balatonra mentünk, amikor a rádióban hallottalak, azóta követem munkásságod, mivel tudtam, hogy a saját lábamra kell állnom hamarosan! Sok sikert, és remélem a mi városunk is szerepel majd az Üzletanyu születik turné helyszínein, mivel jelentkeztem szervezőnek:-)

    • Vida Agi

      2013. február 25. hétfő

      Gratulálok az elhatározáshoz, hajrá 🙂

  • A.Magdi

    2013. február 12. kedd

    Sziasztok Ági és mindenki!

    Először is szeretném megköszönni a munkádat! Sajnos én olyan helyzetben vagyok, hogy egyik fizetős anyagot sem engedhetem meg magamnak, pedig most pl. az infotermékes nagyon érdekelne. Szerencsére sokat lehet tanulni az ingyenes anyagokból is.
    Egy valamit szeretnék nagyon: olyan anyukákat találni, akik nem hogy támogatás nélkül, de a család ellenében lettek sikeresek pénz nélkül gyermek mellett. Nagyon jól jönne egy kis lelki támogatás, állandó kritikák, ellenkezés között nagyon nehéz. Hol találom őket?
    Köszönettel: Magdi

    • Vida Agi

      2013. február 12. kedd

      Szia, üdv az oldalon 🙂 Tanulj szorgalmasan az ingyenesből, találkoztam már olyanokkal, akik innen nőtték ki magukat, aztán egyszercsak jöttek a fizetős tréningekre is 🙂 Ha el tudsz jönni a Vállalkozónői Kerekasztalra (www.vallalkozonok.org/talalkozok), ott sok ilyen anyukával találkozhatsz személyesen is. Ha nem, akkor pedig az Év Anyavállalata indulói között találhatsz ilyen anyukákat. A tavalyi indulók: http://www.gazdagmami.hu/ev-anyavallalata-2012

      • Magdi

        2013. február 13. szerda

        Köszönöm a tippeket, és szorgalmasan tanulok. Remélem, még idén jelentkezem! 🙂

  • Simenszky Péter

    2013. február 07. csütörtök

    Nagyon-nagyon jó.
    Csak gratulálni tudok.
    Üzletasszonyként pedig csak így tovább.
    érdeklődnék le lehet e tölteni ezeket az oktató anyagokat?

    További sikerekben és ötletekben gazdag éveket kívánok.

    Üdvözlettel
    Simenszky Péter

    • Vida Ágnes

      2013. február 10. vasárnap

      A fizetős anyagaink csak CD-n és DVD-n elérhetőek, mert elég nagy mennyiségekről van szó.

  • Adorján Éva

    2013. február 06. szerda

    Amit érdemes még figyelembe venni: valódi értéket adjunk,és ezzel az értékkel jobbá tegyük az emberek életét.

    • Jankács Barna

      2013. február 06. szerda

      Ezzel teljesen egyetértek. Sajnos rengeteg helyen látom, hogy úgy adnak valamit az embereknek, hogy az értéknek tűnjön, de valójában semmit sem ér. Sőt, van ahol tanítják is az ilyesmit, mint marketing fogást… 🙁

  • Gyarmati Attila

    2013. február 06. szerda

    Jó ötleteket az élet szolgáltatja. Csak sok panaszkodó embert kell meghallgatni. Sajnos sokan vannak. Nekünk a megoldásokat kell adni.

  • Rosa

    2013. február 06. szerda

    Nagyon érdekes volt. Ezt így -hogy a (nagy) dolgok kitalálói általában nem részesednek a jóból- még nem gondoltam végig, pedig ugye a nagy magyar feltalálók élete is szinte csak erről szól…:D

  • Nikolett

    2013. február 06. szerda

    Kedves Ági!
    Köszönöm szépen! Már körvonalazódnak az ötleteim. Na meg a rendszerem 🙂

  • józsi

    2013. február 06. szerda

    Szia ági köszönöm az ötletedet renkivülien jó

  • Balk László

    2013. február 05. kedd

    Szia Ági, nagyon jó az írás, megint okosabb lettem.
    Nekem az egyik rövid kampányomnál az összes feliratkozott megkapta a leveleket átlagosan 28 % volt a megnyitási arány, és ebből 8-9% vásárlás, ez elfogadható, vagy van még min dolgozni. egyébként elég kicsi listára ment 550 fős volt.

    • Vida Agi

      2013. február 06. szerda

      Ez nagyon jó arány, kisebb listánál, főként, ha nagyon jól szűrt, jól karbantartott listáról van szó, ilyen jó arányok szoktak kijönni.

  • Majerné Baranyai Mária

    2013. február 05. kedd

    Köszönjük Ági, minden szavad aranyat ér! 🙂

  • Betty

    2013. február 05. kedd

    Köszi Ági, ismét nagyon hasznos ötlettárat kaptunk! 🙂

  • B

    2013. február 05. kedd

    Nálam kb. 80% iratkozik fel, és ebből 20% vásárol. Ez jó arány? Nem tudom eldönteni, mert nincs viszonyítási alapom.

    • Vida Ági

      2013. február 05. kedd

      Szuper arány! Gratula 🙂

    • Wimmer Éva

      2013. február 06. szerda

      Nagyon szeretném tudni, hogy csinálod a 80% feliratkozást!

      • Vida Agi

        2013. február 06. szerda

        A jó feliratkozási konverzió titka nagyon egyszerű:
        1. jó bemenet
        2. jó ajánlat
        3. jó érkezési oldal

        Azaz, akik jönnek, azok jól legyenek szegmentálva, szűrve már a bemeneti oldalon (ne mindenkit a nyitólapra küldj, a bannerek, feliratkozó oldalra mutató hirdetések legyenek egyértelműek, szűrjék a valódi érdeklődőket), azt ajánld nekik, amire szükségük van és úgy, hogy minél könnyebben megkaphassák. Egy kis tervezés és tesztelgetés révén, ezt gyorsan lehet javítani.

        Itt írtam erről részletesebben: http://www.gazdagmami.hu/internet-marketing/hirlevel-feliratkozas-konverzio

        • B

          2013. február 06. szerda

          Jó tartalmat adok, – amit keresnek – majd a végén felajánlom a további információt, ha feliratkozik.

        • Szilvia

          2013. február 16. szombat

          Ági, a jó bemenetnél hogyan tudom jobban szűrni a látogatókat? Azaz hogyan lehet jó a bemenet?

          • Vida Agi

            2013. február 25. hétfő

            Itt két dolgot kell megnézni:
            1. Hol jelenik meg az a hirdetés, szöveg, linkajánlás stb. ahonnan bemennek az oldaladra? Azaz: olyan helyeken jelenjen meg, ahol a célcsoportod van ott, mert pl. egy Index címlapos blogpost sok látogatót hozhat, de abban aztán lesz mindenféle ember és csak kis %-ban a célcsoport.
            2. Mi jelenik meg a szövegben/hirdetésben/banneren? Sokan ott követik el a hibát, hogy arra hajtanak, hogy mindenképpen sok kattintás legyen a bannerre, de aztán nagy lesz a lepattanási arány is, mert az emberek nem azt kapják az oldalon, amire számítottak. Inkább legyen kevesebb kattintás, de az szűrje meg az embereket, hogy csak a célcsoport kattintson, csak az, aki fel is iratkozik stb. Ezt a SEOnál is figyelembe kell venni és olyan leírást és címet megadni az egyes oldalaidnak, ami tényleg azt írja le, ami az oldalon van.