Konverziónövelés hete #4 Hatékony értékesítési oldalak





Mitől lesz hatékony egy értékesítési oldal? Számtalan tényező befolyásolja, mitől lesz jó a sales oldalad, éppen ezért nagyon fontos, hogy mérd az oldalad hatékonyságát és szükség esetén javíts az eredményeken. De mit és hogyan javíts a sales oldalon?

Ha nagyon biztosra szeretnél menni, akkor a kész sales oldalt először csak küldd ki egy kisebb, 100-200 fős listára, nézd meg az eredményeket, javíts az oldalon, és csak ezután küldd ki a teljes listádra. De meg lehet azt is csinálni, hogy kiküldöd az első levelet és utána javítasz az eredményeken.

Ami egyértelműen látszik a statisztikából, az az oldalon eltöltött idő. Igyekezz ezt minél hosszabbra nyújtani, legalább 1 perc fölött legyen, ebből tudhatod, hogy a látogatók többsége valóban át is nézte az oldaladat (itt is igaz az, hogy sokan csak jönnek, végiggörgetik, nem olvasnak el mindent alaposan, de aztán pár nap múlva a következő levél hatására megint bejönnek, megint átnézik. Kevesen vannak azok, akik nekiülnek és alaposan átrágják az oldalt, és többen azok, akik csak átfutják. Az ő dolgukat azzal teheted könnyebbé, ha a címsor és egy rövid figyelemfelkeltő szöveg után összefoglalod, miről szól majd az oldal, miben szeretnél segítséget nyújtani, így el tudják dönteni, továbbolvassanak-e vagy sem.

Egy másik jelentős csoportba (különösen, ha jó az előkészítés) tartoznak azok, akiket érdekel az ajánlatod és már alig várták, hogy lecsaphassanak rá, ők csak az űrlapot keresik és ki szeretnék tölteni, az ő dolgukat megkönnyítheted azzal, ha az első néhány sor után és az oldalon belül még több más helyen is azonnal a megrendeléshez lehet ugrani.

Lássuk, min lehet javítani!


1. Címsor

A címsor az, amin elsőként megakad az olvasó szeme, ezért ennek kell első látásra a leghangsúlyosabbnak lenni az oldalon, mert innen dönti el az olvasó, hogy tovább olvassa-e a szöveget. Számtalan jó példát láthatsz címsorokra az interneten, gyűjtsd őket egy textfájlba és amikor szöveget kell írnod, akkor ebből puskázz. Victor O. Schwab Hogyan írjunk jó reklámszöveget? c. könyvében, és több ezzel kapcsolatos infotermékben is találhatsz példákat erre. Ki kell próbálni, nálad melyik válik be, néha elég 1 szót is lecserélni ahhoz, hogy jobban konvertáljon az oldal.

2. Szélesség

Az olvasóid különféle felbontású monitorokat használnak, ezért egyáltalán nem mindegy milyen széles az oldalon a tartalmi rész. Nálam a 600-660 pixel közötti szélesség vált be, (ez annak a felületnek a szélessége, ahol a szöveg van), így se nem túl széles, se nem túl keskeny, pont jól olvasható a szöveg.

3. Összkép

Mielőtt sales oldalt írsz, érdemes ismerned a webes tipográfia alapvető szabályait (erről a Profi Tartalomfejlesztés Online anyagában készítettem részletes ismertetőt). Néhány alapvető hiba, ami rontja az összbenyomást az oldalról:

    – Talpas (pl. Times New Roman) és talpatlan (pl Arial, Verdana) betűk keverése
    – sötét háttér előtt fehér betűk, színes háttér előtt színes betűk használata (ez nagyon dizájnos tud lenni, de sajnos a konverziót rontja, viszont kiemelt szövegdobozokban használhatod)
    – túl sok kiemelés (ne emelj ki teljes bekezdéseket, legfeljebb félmondatokat, és ne legyen ezekből túl sok)
    – többféle kiemelés használata (félkövér, színes hátterű, kisebb-nagyobb betűk és színes betűk, az ideális az, ha egyféle kiemelést használsz a szövegben, egyet a címeknek, egyet az alcímeknek)
    – túlságosan tagolt a szöveg (ne legyen minden mondat új bekezdés)
    – nem átlátható a szöveg (az emberek többsége csak végiggörget az oldalon, ők a főcímeket, alcímeket, egy-egy kiemelt részt olvassák el, valamint megállnak a képeknél, színes szövegdobozoknál, videóknál is, ezért ezekkel érdemes tagolni inkább a szöveget, nem csak szövegformázással)

Jobban olvasható az oldal, ha a háttér sötét vagy semleges színű, középen pedig fehér alapon olvasható maga az ajánlat.

4. Fejléc, menü

Rontja a konverziót, ha az oldalnak van fejléce, ami nem a szöveggel összefüggő (ha fejlécet szeretnél, akkor abba tedd bele a címsort), valamint mindent, ami máshova linkel, másról szól, más tartalomhoz vezet, ezért az értékesítési oldalon ne legyen menü (legfeljebb a láblécben az űrlap után), ne legyen oldalsáv, ahonnan máshova lehet kattintani (kivéve, ha az oldalsávban vevővélemények vannak): minél egyszerűbb az oldal felépítése, annál jobb.

5. Űrlap

Nagyon sok vásárló jut el az űrlapig, ám ott elbizonytalanodik például azért, mert nagyon ömlesztve vannak a bekért adatok, vagy túl sok a mező (pl. amikor a postacím nem egy mező, hanem irányítószám, város, utca, házszám mező külön), macerás a kitöltés (túl sok eldöntendő opció van, ami közül választani kell pl. régi ügyfél-új ügyfél, kuponkód megadás, kérsz-e számlát, milyen módon fizetsz) Ha ilyeneket akarsz bekérni, tagold az űrlapot címekkel, el lehessen dönteni, melyik részbe mi tartozik, hol milyen adatokat kell megadni, mely mezők kötelezőek és melyek nem)

Néhány tipikus példa látszik ezen az űrlapon:

megrendelési űrlap minta

Kis magyarázat hozzá:

    – mindig legyen egyértelmű, mit kérsz be az adott mezőben,
    – ha választási lehetőség van, akkor inkább checkboxot használj, ha sok választási lehetőség van, akkor lehet legördülő menüt használni, de ezesetben az alapbeállításként mindig add meg, mit lehet kiválasztani (ott, ahol az ábrán a “select” szöveg van)
    – ha cégek és magánszemélyek egyaránt vásárolnak tőled, akkor külön kérd be a postázási és számlázási címet és a cégadatoknál kérd be az adószámot, így egyértelmű hova kell számlázni és hova postázni (ennek a fajta adatbekérésnek ügyfélszolgálati hasznai is vannak, néhány megrendelőnél még nem, de napi 5-10 megrendelőnél már okozhat félreértéseket)
    – a gomb szövege cselekvésre buzdító legyen (pl. Igen, megrendelem), többféle tesztet láttam már ezzel kapcsolatban, de saját tapasztalataim szerint is növeli a konverziót, ha nem sima HTML button, hanem egy szép színes egyedi képfájl a gomb.

Fontos kérdés még, hol legyen az űrlap: az értékesítési oldalról átkattintva új oldalon nyíljon meg, vagy az értékesítési oldal alján legyen? A tapasztalat azt mutatja, minden plusz kattintásnál, új oldal megnyitásnál vesznek el feliratkozók, ezért szerencsésebb az oldal aljára betenni az űrlapot (az oldalon belül belső linkekkel lehet oda navigálni <a name=””> használatával)

6. Szemléltetés

Ha úgy látod, nem olvassák rendesen végig az oldaladat, csak rövid időt töltenek el rajta, vagy szeretnéd, ha bizonyos szövegrészeknél biztosan megálljanak és átolvassák, akkor szövegkiemelés helyett sokkal jobb az illusztrációk használata. Az egyik oldalamon pl. így néz ki ez:

értékesítési oldal illusztráció

7. Alcímek

Abban, hogy áttekinthető, gyorsan átfutható legyen a szöveg, sokat segítenek az alcímek is, hiszen ha valaki csak átgördíti az oldalt, akkor ezeken megakad a szeme. Ezért fontos, miként néznek ki az alcímek, mennyire “lógnak ki” az oldal többi része közül, valamint miről szólnak. Ez utóbbinál az legyen a szempont, hogy olyan általános kérdéseket tegyél bele, amiket a vásárlóid is feltesznek a termékeddel kapcsolatosan (pl. Mennyibe kerül? Milyen részei vannak?)

Grafikai megoldásra sokféle módszer létezik, lehetnek a betűk egész egyszerűen csak nagyobbak (és/vagy más színűek):

értékesítési oldal címsor minta

lehet színes hátterük és kilóghatnak a szöveg síkjából:

értékesítési oldal alcím minta

8. Videók, hanganyagok

A videók és a hanganyagok egyaránt nagyon jó konverziónövelők az értékesítési oldalon. A legkézenfekvőbb egy vevővéleményt tartalmazó videót kitenni, de sokat javíthat egy a csomag tartalmát bemutató videó, egy bemutató a termék használatáról stb.

9. Referenciák

Az értékesítési oldaladon mindenképpen legyenek referenciák, elégedett vevők véleményei akár szöveges, akár videó vagy hanganyag formájában.

10. Dobozok

A képekhez hasonlóan odavonzzák a figyelmet a különféle dobozok is. Ezekben lehetnek például:

    – a terméked egyes részeinek ismertetője
    – vevővélemények
    – szakmai díjak, elismerések
    – összehasonlítás más termékekkel
    – a terméked egyes csomagjainak összehasonlítása
    – az ajánlat összefoglalása
    – bónuszok

Így nézhet ki egy ilyen box:

értékesítési oldal dobozok

Holnap a közösségi médiában (Twitter, Facebook, Youtube) való szereplésed konverziójával foglalkozunk majd.

twitter facebook logoÉrdekel a folytatás? Kövesd a Konverziónövelő hét eseményeit Twitteren vagy Facebookon!





3 Comments

  • Zoli

    Reply Reply 2010. május 16. vasárnap

    Gratulálok Tündének a kerekerdő-óvoda honlapjáért.

    Ismerősnek tűnt elsőre az oldal, egyből a marketing-medve jutott eszembe, de a tiéd Tünde sokkal jobb.

    Gratulálok,

    Zoli

Leave A Response

* Denotes Required Field