Beszélgessünk a piackutatásról!





Soha nem tudok eleget beszélni a piackutatásról. Szombaton tartottam az Infotermék MOST tréninget, és meglepődtem, hogy azok a piackutatási, adatgyűjtési, igényfelmérési apróságok, amikről -úgy érzem- már ezerszer beszéltem itt a blogban, a Gazdagmami Tanfolyamon és a többi képzésben még mindig újdonságnak számítanak. Pedig a piac ismerete nélkül olyan vállalkozást indítani, mint csukott szemben átszaladni az autópályán: VESZÉLYES!!!

De mi is valójában az, amit mi piackutatásnak nevezünk egy induló vállalkozás esetén? Mi a cél?

Az elsődleges cél megmondani, vajon életképes-e az ötlet, lehet-e az adott ötletre vállalkozást építeni, van-e megfelelő piaca, kereslete a dolognak.

Másodsorban a piacról kell információkat szereznünk:

  • Növekszik vagy csökken a kereslet az adott piacon?
  • Ki a célcsoport?
  • Hogyan érhetjük el őket és ennek milyen költségei vannak? (ha kis büdzsével indulsz: el tudod-e őket érni ingyenes eszközökkel olyan mértékben, hogy abból bevételeid is lehessenek)
  • Milyen a konkurencia online jelenléte az adott piacon?
  • Milyenek a célcsoport felhasználói szokásai? Milyen online eszközöket érdemes használni a velük való kommunikációra? (Blogot? Közösségi médiát? Fórumokat? Online tanulmányokat? E-mailt? Videót? Hangfelvételeket? – nem biztos, hogy mindig a blog a legjobb megoldás)

Honnan szerezhetünk ilyen adatokat?

  • Statisztikákból, kimutatásokból
  • Fórumokból (nézd meg, milyen témák iránt érdeklődnek a legtöbben, mi az, ami mindig  felmerül)
  • A Google eszközeiből: Keyword Tool, Google Trends
  • Vásárlói szokások vizsgálata (milyen dolgokat vásárolnak legtöbbet az emberek online)

Azt tapasztalom, hogy önmagában a legjobb statisztika és adatgyűjtési eredmény sem képes egy bizonytalan embert meggyőzni arról, hogy érdemes belevágnia a vállalkozásba. Őszintén szólva, nem ismerek senkit -magamat is ideértve-, aki megszerzett minden statisztikát, összegyűjtött minden adatot, majd annak birtokában 100%-ig biztos volt benne, hogy érdemes belevágnia a vállalkozásba. Támaszt adhatnak ezek az adatok, megerősíthetik, hogy jó irányba haladunk, de olyanok csak mintha egy hosszú utazásra egy szál iránytűvel indulnánk el térkép nélkül: tudjuk, hogy jó irányba haladunk, de egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, mikor érünk oda (nem is szólva arról, hány kaland vár még ránk az oda vezető úton :))

És mivel nem mindenki dönt racionális alapon az ötletei mellett, az emberek rengeteg őrült üzleti ötlettel is próbálkoznak és gyakrabban fordul elő, hogy beleszeretnek az ötleteikbe, mint sem a számok alapján döntenének. És ez így is van jól 🙂 Az az erő ugyanis, ami egy vállalkozás beindításához szükséges, csak akkor jöhet létre, ha az ember szerelmes abba, amit csinál, vagy abba a célba, amit el szeretne érni.

Íme egy részlet a néhány évvel ezelőtt ment Ecopoly című tévés játékból:

Érdekes, hogy a nőcsábászképző, aminek az üzleti sikerére külföldön és idehaza is számos példa van, nem nyerte meg a zsűri tetszését:





28 Comments

  • G. Renáta

    Reply Reply 2015. július 20. hétfő

    Üdv! Újra fellelkesített az írásaival, így egy régóta csiszolgatott tervemet megint napirendre tűztem. Nálam alap célkitűzés, hogy az egyház társadalmi tanításával összecsengve (manadgement by Jesus) dolgozzak, és az embereket valós értékekkel és szépséggel vegyem körül, amiből építkezhetnek. Mindezidáig a gondom két oldalú: túl sok tervem van, túl sokrétű, és túl nagy léptékű. Ilyen vállalkozáshoz pedig hatalmas tőke és rendkívül jó munkatársak kellenek. Nehéz piciben kezdeni, de most adtál hozzá pár hasznos ötletet. A másik hitemmel ellenes: félek. A szüleim példája, akik szakmánkban már talán a legrégibb vállalkozást viszik, és rengeteget kellett kiállniuk az évtizedek során, erre ment rá az egészségük, stb. Tehát ezzel az érvvel nem szabad törődnöm, csak jól csinálnom, bölcsen, hogy másra ne lehessen negatív kihatással. Uhgyanakkor egy helytelen résszel párosul szerénység, így vagy álmodozsnak hangzik, vagy kimondani se merem a nagy terveimet. Nos, ezzel nekem kell megküzdenem. A lényeg, hogy szeretnék igényt generálni, széleskörű igényeket kényelmesen, praktikusan, és dekoratívan kielégíteni saját készítésű termékekkel. Egyéni irányvonalam a klasszikusan időtálló, és a jelentéstartalom az esztétikában is. D ehhez eszközökre és társakra van szükségem. Vajon hol találhatnék megfelelő partnereket céljaim eléréséhez (ágy, különleges rövidárú, egyéni technikák, sablonok kialakítása, stb., ha ismerettségem ilyen területen nincs, és tőkém sem, amivel elcsábíthatnám, és megfoghatnám őket!
    Mivel egy hónapja született meg harmadik kisbabám, lehetetlennek tűnik, mégis erre áldozom éjszakáim egy részét, ha már úgy is virrasztanom kell 🙂

    • G. Renáta

      Reply Reply 2015. július 20. hétfő

      Bocsánat, ez nem kifejezetten piackutatásról szólt, és nagyon hosszú. A piackutatásnál még az alapoknál tartok: kéne hozzá számtech ismeret 🙂 Főleg a mit mennyiért és egyáltalán melyik országban forgalmazzunk, és milyen nem saját gyártású hasznos dolgokkal csalogassuk még az embereket. De ahogy írtam: én inkább igényt generálnék, megvan a jelenlegi célcsoportom is, de a rengeteg konkrétum, az alaposan kidolgozott tervek mellett is megfoghatatlan marad háttér nélkül.
      Nem konkrét dologra nehéz válaszolni tudom, de az sokkal tovább tartana: egyenlőre nem jeleskedek a tömör megfogalmazásban és a felületes hozzászólásokban -ez van.

    • Vida Agi

      Reply Reply 2015. július 26. vasárnap

      Ha ilyen megközelítéssel vágsz bele, első körben javaslom Larry Burkett: Pénz és üzlet – a Biblia tükrében című könyvét, sokat segít abban, hogy az üzleti elképzeléseidet a hiteddel is össze tudd egyeztetni.
      A partnerkedéshez nem kell tőke: végig kell gondolni milyen partnerre van szükséged, mit szeretnél tőle és te mit tudnál cserébe nyújtani pl. barterben.

  • huszka katalin

    Reply Reply 2015. május 18. hétfő

    Kedves Ági Én csak egyszerű dolgozó vagyok.tetszik a mese ötlet a regény írás.Nincs honlapom sem blogom .Ötleteim van hiszen olyan dolgok történtek velem, amit érdemes lenne leírni. leveleket nagyon várom sokat tanulok belőle.

  • Sasvári Erika

    Reply Reply 2014. október 26. vasárnap

    Kedves Ági!

    Esküvő és rendezvény dekorációval foglalkozom 5. éve.Eddig nem csak ebből éltem,de most a sors így döntött!
    Föl kell pörgetnem a céget,amihez vannak már ötleteim. A múltkori kerekasztalos beszélgetésen,ahol a piackutatásról volt szó,adtál egy jó ötletet és meg is csináltam. Indítottam egy blogot is,de semmi visszajelzés hozzászólás nem érkezik.A facebookon is megosztom,sokan látják de nem jön hozzászólás. Mit csinálok rosszul?
    Milyen stílus áll közel az emberekhez,melyik korszak , erre szeretnék választ kapni! A weboldalam most átmeneti,készül az új!
    Válaszodat előre is köszönöm!
    Erika

  • Györe Emese

    Reply Reply 2012. október 03. szerda

    Kedves Ági,
    A leveleit mindig nagyon várom.De se honlapot se blogot nem tudok
    elindítani.Nem tudom hogyan kell.Tud segíteni?

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. október 08. hétfő

      Blogot úgy tudsz indítani, hogy beregisztrálsz valamelyik ingyenes blog oldalon pl. blog.hu, vagy blogger.com.
      A honlap ennél valamivel bonyolultabb. Igénybevehetsz itt is ingyenes megoldásokat pl. shp.hu vagy 5mp.eu, de ennél sokkal jobb a saját honlap, saját domain-névvel, ehhez domainnevet és tárhelyet kell foglalnod valamelyik szolgáltatónál (pl. megacp.com)

  • Kriszta

    Reply Reply 2012. június 11. hétfő

    Kedves Ági!

    Nagyon köszönöm színvonalas tanulmányaidat, nagyon sokat kaptam tőled, így ismeretlenül is. Szeretnék tőled kérdezni a piackutatásról. Az ötletem egy rendkívül személyes ajándék lenne, ami bár külföldön nagyon népszerű, itthon még nem ismerik.
    Hogyan tudnám felmérni lenne-e igény a termékemre,hiszen a Googleban egyenlőre hiába keresek rá a kulcsszavakra, keresésekre szinte a nullával egyenlő az eredmény, mivel nálunk ez még nem ismert dolog. Honnan és milyen eszközökkel lehet azt felmérni, hogy érdemes-e belevágnom egy teljesen új dolog bevezetésébe? Előre is köszönöm megtisztelő válaszod:
    Kriszta

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. június 17. vasárnap

      Először azt nézd meg, milyen célcsoportok számára lehet érdekes ez a termék, kik vásárolnák meg, kinek lehet hasznos – utána pedig találd ki azt, ők milyen témák után keresgélnek a Google-ben, és ezekre keress rá a kulcsszóválasztóban.

  • Vojnics Ilona

    Reply Reply 2012. május 08. kedd

    SZia Ágí én Szegedi,vajdasági vagyok nagyon szeretem az üzletet .Most olyan hejzetbe jutottam ,hogy ne untassalak nem tudok kimászni a Svájci hitelböl.Magunk is tésztát gyártunk de töke hilyán ép, hogy ení legyen mit. tehát sok éjelí gondolkodás útán rá kellet jönnöm nem tudok veletek részt venní semmibe amit higyétek el tiszta szivemböl sajnálok.Jó munkát kivánok Ilonka Szegedröl……

  • Kereki Kriszta

    Reply Reply 2012. április 13. péntek

    Visszajelzés a zsebmenetrendről és pár ötletről:
    http://www.blikk.hu/blikk_sztarvilag/20070531/ecopoly_borfal_es_zsebmenetrend_mar_van

  • Marika

    Reply Reply 2012. március 06. kedd

    Kedves Vida Ági!
    Megszerettem volna nézni a trendimami oldalt,de nem jön be.Nem tudom mi az oka.
    Köszönöm válaszod

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. március 10. szombat

      Valószínűleg megszűnt az oldal.

  • Krisztina

    Reply Reply 2012. február 09. csütörtök

    Nekem tetszett, Gyula nagyon merészen kiállt az ötlete mellett,
    mert hitt benne és ez a hit átsegitette őt az “akadályokon”.
    Minden elismerésem az övé, és a hozzá hasonló céltudatos és kitartó
    embereké, akikben megvan a kellő motiváltság és elkötelezettség,
    hogy “tűzön-vizen” át végigjárják az utat, amelyet választottak.

  • Ifj Németh László

    Reply Reply 2011. március 23. szerda

    ki probálnám ha lehetséges!

  • Boros Mária

    Reply Reply 2010. december 27. hétfő

    Sziasztok. Mindenkinek elolvasom a hozzászólását. Most képezem magam én is . Szeretném jól csinálni, amit csinálok. Bárki véleményét elolvasom és köszönöm.

  • Rusznyák Gábor

    Reply Reply 2010. szeptember 20. hétfő

    Ma már tudom ezt, elég csak megnézni a “tehetségkutató” műsorokat.
    Amit hiányolok, de nagyon, olyan manager cégek, akik elég tőkeerősek ahhoz, hogy egy jó ötletet megvizsgáljanak, piacot kutassanak, majd befuttassák, mindezt a megfelelő részesedésért. Ezért kezdek most bele egy ilyesmibe, hogy legalább egy legyen belőle.

  • Vida Agi

    Reply Reply 2010. szeptember 20. hétfő

    Gábor, ezek a játékok nem arról szólnak, hogy felismerjék a jövő nagy lehetőségeit, tanulságos megnézni, de nem feltétlenül a legjobb ötletek győznek, hiszen az elbírálás önmagában elég szubjektív.

  • Rusznyák Gábor

    Reply Reply 2010. szeptember 20. hétfő

    Én neveztem az Ecopolyra egy fekete-fehér kijelzőjű e-book ötletével. Be sem kerültem…

  • S.Kata

    Reply Reply 2009. november 29. vasárnap

    Bianco!

    A honlaphoz gratulálok, nagyon jól sikerült!

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. november 25. szerda

    bianco, mesefigurát kitalálni talán nem is olyan nehéz, gondolj csak az Anna, Peti könyvek sikerére 🙂 Ott sem a figura, hanem az egyszerű, hétköznapi történetek tették le a siker alapjait.
    Gratulálok az oldaladhoz, nagyon szép lett 🙂

  • Anikó

    Reply Reply 2009. november 25. szerda

    Hm:) Mintha ezt a nőcsábász dolgot megcsinálta volna valak:)

    Amúgy a műsorra nem emlékszem, kösz, hogy idézted.

  • Kovács János

    Reply Reply 2009. november 25. szerda

    A videókban jól megfigyelhető, hogy ki hol rontotta el.
    Általában mindenre van kereslet, csak nem mindegy hogy mekkora és mennyiért lehet eladni.

  • bianco

    Reply Reply 2009. november 25. szerda

    Sziasztok!
    Elsöként bejelenteném, hogy elindult az új weboldalam, a http://www.trendimami.hu
    Ennek az az érdekessésge, hogy azután jött az ötlet, hogy feliratkoztam a gazdagmami hírlvélre, és leültem gondolkodni. Majd írok egy cikket a gazdagmami-programról is cserében a napokban.

    Másrészröl, most arra is rájöttem, hogy még mindig jó üzlet lehet az is, ha a gyerekekre alapozol. hihetetlen vásárló erö van bennük, igaz nem közvetlenpl, csak közvetetten, de saját magamon tapasztalom, hogy mit meg nem képes tenni az anyuka, ha a gyereke, gyerekei rajonganak valamiért. Pl, azon agyalok mostanában, hogy kitalálsz egy szuper figurát, mint pl Bob, a mester, vagy Barney, a lila dínó, és csinálsz egy gyerek müsort. olyat, ami tanítja is a gyerekeket játékos formában. és aköré a figura köré hihetetlen szerteágazó üzletet lehet felépíteni. csak ott a bibi, amíg kitalálod mi lesz az a figura:)
    régebben egy hanglemezkiadóban dolgoztam, és eszméletlen siker volt, amikor kiadtuk az elsö Hupikék Törpikék albumot. aztán ennek a produkciónak a sikerén felbuzdulva egy producer kitalálta, hogy megcsinálja ugyanúgy figurákkal a Mézga családot. Szegény annyira elvakult volt, hogy szerintem igazán nem mérlegelte a különbséget a két produkció között, és mindenét rátette arra, hogy kiadja a CD-t. Autót, házat, mindent. Hatalmas bukás lett. PEdig azt hitte, ha a Törpike megy, a Mézga is menni fog. Nem volt elég körültekintö. Nem fektetett elég hangsúlyt a piackutatásra, nem ismerte fel, hogy attól még, hogy ö is kitesz néhán életnagyságú figurát, de nem viccesek a dalok, amiket énekelnek, nem lesz feltétlen siker.
    OKé, igazából remélem, érti mindenki a lényeget, mennyire fontos a körültekintés, mégha van egy szerintünk szuper ötletünk is. Én 5 éve próbálok kitalálni egy mesefigurát, amire egy mesekönyvet építhetnék, de nem jött még az ihlet. talán soha nem is fog. mind1.
    oké, megyek aludni.

    • Lilla

      Reply Reply 2010. november 11. csütörtök

      Tényleg klassz lett! Jól eltekeregtem innen kiindulva:-) A tortás is a tiéd? Csorgott a nyálam…

  • Tichy-Rács Éva

    Reply Reply 2009. november 25. szerda

    Kedves Ági!
    Az autópályán átszaladni nemcsak csukott szemmel veszélyes!
    Nyitott szemmel is! De a túlélési esély jelentősen megnő, ha az ember éber és figyel és gyorsan reagál.
    Mindenesetre valamerre ha elindul és nyitott, rugalmasan kezeli az üzletét, tájékozódik, felmér, tesztel és közben mindig megcsinálja a változtatásokat olyan helyen találja magát ami működik. Lehet, hogy köszönő viszonyban sincs a induló ötlettel.
    Nekem például sohasem jutott volna eszembe rózsaszín párducot gyártani. De ha a felmérés alapján az jön ki, ám legyen (s lám annó sokan megvették).
    A rosszabb variáció a tutira menő!Ott áll, a rengeteg adat fölött és várja, hogy a kitátott szájába ugorjon be a tuti. Ezenközben pedig gyűjtögeti az újabb adatokat.

    • G. Renáta

      Reply Reply 2015. július 20. hétfő

      😀 Igen! Akinek van ízlése, ne az ízléseset válassza, mert a tömegáru és a fogkrém kelendőbb! Ha egy ékszert sokat látunk az embereken, nekünk is olyan kell, ne lógjunk már ki a sorból. Az egyediből meg csak pár darab fogy, és a vásárlóerő igen gyengécske. Én is álmodozok a szépről, de nem engedhetem meg magamnak. Ugyanakkor nem is akarok belesétálni a rózsaszínpárduc gyártásba, inkább generálnám a jobbra hajló igényt, kikerülve a versenytársakat, akik szeretnének ellehetetleníteni, hogy a kommersz maradjon kommersz, az igénytelenre megmaradjon a kereslet -the product is you. És ők így bőven pénzüknél maradnak.

  • Hamar János

    Reply Reply 2009. november 24. kedd

    Tim Ferriss a 4 órás munkahétben nagyon egyszerű piackutatást javasol.

    Nyiss egy Google Adwords fiókot, csinálj egy néhány oldalas weboldalt és hirdesd meg.

    Még a 4 órás munkahét címet is úgy választotta, hogy Adwordsben tesztelte.

Leave A Response

* Denotes Required Field