Most indítasz vállalkozást? Ezen a 3 dolgon kell túllépned, hogy beinduljon


Egy felmérés szerint az induló vállalkozások 3 legfőbb problémája:

1. Nincs elég profit a fejlesztéshez
2. Nincsenek kidolgozva a célok megvalósításának lépései
3. Túl sok a feladat és kevés az ember.

Mit lehet tenni?

#1 Ha kevés a profitod, ezért nem tudsz fejleszteni

Ahhoz, hogy több profitod legyen, amiből fejleszteni tudsz 2 út vezet:

– a meglevő termékeden változtatsz úgy, hogy magasabb profitod legyen (pl. olcsóbban szerzed be a hozzávalókat, de ezzel azért óvatosan, mert a minőség rovására mehet VAGY olyan értéket adsz hozzá, ami a vevő számára igazán értékes és számodra nem kerül annyiba)

– a termékeid közé bekerülnek olyan új termékek/szolgáltatások, amiknek magas a profittartalma, így a magasabb profittartalmú termékek/szolgáltatások ellensúlyozzák a kisebb profittartalmúakat.

Viszont mielőtt fejlesztésbe fognál, őszintén válaszold meg magadnak, vajon szükséges-e az adott fejlesztés. Sok céget láttam, akik iszonyú pénzt öltek olyan dolgokba, amik az adott fejlődési ponton még szükségtelenek voltak. Az egyik ügyfelem például úgy érezte, nem tud elindulni saját műhely nélkül, viszont ahhoz, hogy ez meglegyen nem csak pénz kellett volna, hanem számtalan engedély is. Sokan vannak hasonló helyzetben: például szappankészítők, cukrászattal foglalkozók, vagy aki főzőiskolát szeretne üzemeltetni, ételházhozszállításban gondolkodik és ehhez biztosítani kell, hogy az ételek a megfelelő helyen készüljenek el. Javasoltam neki, hogy béreljen helyet olyan műhelyben, aminek már megvannak az engedélyei és ez egycsapásra megoldotta a problémáját. Nem végleges megoldás, de az induláshoz elég.

Amíg kicsi a cég, alig vannak vevők, elsősorban abba érdemes invesztálni, amivel több vevőt szerzel, több időt nyersz, automatizálni, hatékonyabbá tudod tenni a folyamatokat.

#2 Nagy céljaid vannak, de fogalmad sincs, hogyan juthatsz oda?

Ennek a problémának a 3 oka lehet:

1) Hiányosak az ismereteid. Nem tudod pontosan mit kell tenned, ezért nem is tudsz tervezni.

Például indítanál egy webshopot, vagy mondjuk masszőrként szeretnél elindítani egy vállalkozást, amit elsősorban az interneten szeretnél hirdetni, de nem látod át a tennivalókat, mert fogalmad sincs, hogyan is kéne vevőket szerezni, hogyan lesznek látogatók a honlapodon, hogyan lesz belőlük vevő, hogyan is kell egy videót elkészíteni és még sok ezer apró technikai kérdés.

Mit tehetsz?

a) Megkeresheted azokat a szakembereket, akik értenek mindehhez és megcsinálják neked. Ez sajnos pénzbe kerül és még így sem úszhatod meg, hogy ne tanulj bele egy kicsit a marketingbe, ne lásd át a stratégiát, ne szerezd meg a gondolkodásmódot, hiszen cégvezetőként látnod kell, honnan jönnek a vevőid, mit kommunikál a cég, mire mennek el a reklámra költött összegek. Sokan reménykednek abban, hogy találnak egyetlen céget vagy embert, aki megold helyettük minden marketing feladatot, de sajnos ma már ez szinte lehetetlen, több alvállalkozó munkáját kell összehangolnod. Tehát a tanulást így sem úszhatod meg 🙂

b) Beletanulhatsz te is. A kezdeti lépések megtétele egyáltalán nem olyan bonyolult, technikai analfabéták is képesek elvégezni, ráadásul manapság már rengeteg online szolgáltatás könnyíti meg a munkádat. Például a Google szolgáltatásai, mint a Hangouts on Air, amin keresztül élő online közvetítéseket tarthatsz, az Analytics, hogy mérni tudd a honlapod statisztikáit vagy a Google Űrlapok, amikkel felméréseket készíthetsz vagy akár a megrendeléseket is felveheted. De ilyen a WordPress is, amivel nagyon egyszerűen készíthetsz magadnak honlapot vagy a Shoprenter, hogy ne kelljen rengeteg pénzt kifizetned egy webshop elkészítéséért.

Ez kezdetben sok időt igényel, mondhatnám úgy is, hogy ilyenkor időt fektetsz be pénz helyett, de egyrészt lehetővé teszi azt, hogy gyorsan elindulj, ne kelljen senkire várnod, másrészt később meghálálja magát, ha értesz ezekhez: reaálisabban tudod felmérni egy-egy feladat időtartamát, másként tudsz tárgyalni alvállalkozókkal, mert lesz közös nyelvetek, tudod, miről beszélsz, érted, amit ő mond és látod, mit kell megtenniük, meg tudod határozni a munka értékét.

2) Az is lehet, hogy túl sok információd van és ez teszi zavarossá a helyzetet. Ilyenkor tele vagy kérdésekkel, nem tudod merre indulj, mit válassz, például melyik marketing eszköz mellett dönts (ehhez itt írtam útmutatót, ami segít átlátni)

3) Nem szoktál hozzá a tervezéshez, nincs gyakorlatod, ezért néha alulbecsülöd mennyi ideig tart egy-egy feladat elvégzése, néha pedig felül. Erre egyetlen gyógyír van: a gyakorlat. Minél többet csinálod, annál reálisabban tudod felbecsülni majd egy-egy feladat elvégzésének az időtartamát.

#3 Túl sok a feladat és kevés az ember

A legtöbb mikrovállalkozó egyedül tolja az igát és mindig úgy érzi, kevesen van, ez normális 🙂
Számomra anno sokat segített ennek a problémának a másként szemlélésében a Vállalkozás mítosza című könyvben az a szemléletmód, hogy már kezdettől úgy gondoljunk a cégre, mintha “osztályok” lennének: marketing osztály, pénzügyi részleg, termékfejlesztés, értékesítés, adminisztráció, HR… Figyeld meg a mindennapi munkádat! Amikor egy-egy feladaton dolgozol, az vajon melyikhez tartozik? Írogasd fel magadnak, melyikkel mennyit foglalkoztál, aztán nézd meg az arányokat!

  • Mik azok a feladatok, amiket automatizálni lehetne? (például a vevőszerzés egy részét egy automata hírlevélküldő és/vagy hirdetések segítségével, vagy a levelezés egy részét előre megírt típus válaszlevelek segítségével, vagy automatizálni a számlázást)
  • Mit lehetne hatékonyabban csinálni? (például kijelölni minden hónapban egy napot és aznap rendezni az összes számlát, átnézni a könyvelést, a statisztikákat, de aznap csak ezzel foglalkozni)

Az időhatékonyság egyik kulcstényezője, hogy ne akarj mindent egyszerre csinálni.
Tanuld meg időben szétválasztani feladatokat egymástól!
Ez lehet az, hogy minden héten kijelölsz egy délelőttöt, amikor csak marketinggel foglalkozol és a hét minden más napján foglalkozhatsz ügyfelekkel.
Lehet az, hogy nem egész nap folyamatosan válaszolgatsz kérdésekre a blogodon, a Facebookon, hanem naponta egyszer mész fel, mindig ugyanabban az időpontban.
Lehet az, hogy havonta egyszer elvonulsz 1-2 napra terméket fejleszteni, új ötleteken gondolkodni.
Lehet az, hogy a reggelt kötelezően a szövegírásnak szenteled.
A lényeg az, hogy ne csapongj, hanem dolgozd ki a lépéseket és annak megfelelően haladj!
Találd meg a saját munka stílusodat, azt, ahogyan a leghatékonyabb tudsz lenni!
Ebbe nem csak az tartozik bele, hogy dolgozol, mint a kis güzü, hanem az is, hogy szánsz időt a pihenésre, feltöltődésre is, folyamatosan tanulsz, fejleszted magad, mert csak így tudsz motivált maradni.

Ha jól csinálod, hamarosan továbblépsz majd a következő lépcsőfokra, amikor már nem lesz gond embereket felvenni, alvállalkozóknak kiszervezni feladatokat, finanszírozni fejlesztéseket. De ehhez át kell esned ezen nagyon sűrű első időszakon. Kitartás 🙂

4 Comments

  • Mayer Adrien

    Reply Reply 2016. március 26. szombat

    Hát ezt imádom. És fantasztikusan irigylem azt a hitet, amivel ebbe belevágtál. Az én blogom címe a “szegénymami” lehetne, de nem ez lett. 3 gyerekkel vagyok egyedül évek óta elég szűkösen és mostanság határoztam el, hogy nem mehet így tovább. Szeretnék szervezni, rendezvényeken dolgozni, alkotni…de nincs sem tőkém, sem olyan támaszom vagy hátterem, ami a beindulást támogatná. Munka mellet próbálok új utat találni. Csináltam egy blogot kezdeti lépésnek, amit éjszakánként írok az utóbbi hetekben. Ehhez kerestem tanácsot a neten,hogy hogyan tehetném olvasottá, így bukkantam tegnap az oldaladra. Fantasztikus. Gratulálok. Bár sajna a felét sem értem még a kifejezéseknek sem, nemhogy meg tudnám valósítani, mert még a laptopomhoz is csak éppen hogy értek, de majd talán egyszer.. Nem tudom még azt sem, hogy kell linkre hivatkozni, de majd kitalálom. Remélem. És akkor remélem meg tudom majd fogadni a tanácsaidat is. Tanulok.Tudom, hogy tucatjával fordulnak hozzád az emberek tanácsért, elolvastam sok bejegyzésedet is, egy tanácsot mégis szeretnék kérni: nézz rá a blogomra légyszi és mondj róla egy röpke véleményt. Jó úton járok-e szerinted? Nagyon köszönöm, ha nagy leszek meghálálom.:) bulibarlang.blogspot.com

    • Vida Agi

      Reply Reply 2016. április 04. hétfő

      Nagyon ügyesen vágtál neki és hú, micsoda torták! 🙂 Csak így tovább!

  • Palczer Gyuláné

    Reply Reply 2015. november 28. szombat

    Egy könyvet szeretnék már évek óta megírni !
    A témalya is megvan csak nem tudom,hogy hol kezdjem el !!

    • Lili

      Reply Reply 2015. november 30. hétfő

      A helyesírásnál! 🙂

Leave A Response

* Denotes Required Field