Mire figyelj, ha hirdetsz

Szuper hirdetési lehetőséggel keresett meg a minap egy cég. Persze legalább hetente egy ilyen ajánlatot kapok, amiknek a többségét visszautasítom, most azonban olyan kiadványról volt szó, ami pont a célcsoportomat célozza és ami folyamatos megjelenést jelent, ezért belementem. A folytatás engem is meglepett.

Ha az ember vállalkozni kezd, különösen ha online vállalkozó lesz, és kint van a weboldalán az e-mail címe, a telefonszáma (amit ugye kötelező kitenni) idővel rengeteg ajánlattal megtalálnak majd. Ezeket kezdetben nagyon megtisztelőnek fogod érezni, mert általában leírják, elmondják, milyen szuper a honlapod és milyen sikeres vagy, ezért szeretnének együttműködni veled. A gond az, hogy képtelenség heti 2-3 partner leveleit kiküldözgetni és mindenkinek kitenni a bannerét a főoldaladra, aki megkeres.

Ebben a káoszban csak úgy lehet rendet tenni, ha kemény szabályokat állítasz fel arról, kivel működsz együtt és ha nem hagyod, hogy mások szabják meg a feltételeket. Neked kell megmondanod, hova kerülhetnek fel mások hirdetései, linkjei és milyen formában, ki az, akivel már nem szeretnél együttműködni. Tucatszám érkeznek hozzánk pl. a „tedd ki a linkünket” című levelek, ezeket, ha az oldal megfelelő minőségű, az oldalunk témájához kapcsolódik, a Partnereink menüpont alá szoktam kitenni. Az a gond, hogy a legtöbb internetes oldal még mindig hirdetési bevételekből és partnerprogramokból próbál megélni, mi viszont a saját termékértékesítéssel foglalkozunk, ezért a saját hirdetéseink érnek a legtöbbet.

Annakidején más hirdetések is voltak az oldalsávban a miénk mellett. Gondosan kimértem, kiteszteltem, milyen elhelyezkedésben hoznak a legtöbbet a saját hirdetéseink. Majd egy hirtelen ötlettől vezérelve, levettem minden más hirdetést az oldalsávból és csak a saját bannereket hagytam fent. Már az első héttől naponta 1 megrendeléssel több jött, tehát havi szinten kb. 100.000 Forint bevételtől estünk el azért, mert más hirdetések is ki voltak téve az oldalra. Nincs mese: ha céljaid vannak a weboldaladdal, akkor azokat kell előtérbe helyezni és nem hagyni semmit a véletlenre.

A partneri együttműködéseknél a fő szempont, hogy mennyire színvonalas a másik partner ajánlata. Nem szabad bedőlni annak, hogy mekkora jutalékot ígérnek, fontosabb az, hogy a listád számára olyan ajánlatokat küldj ki, az oldalon olyan partnereket ajánlj, akikhez jó szívvel adod a neved, akinek ismered a termékét, megbízol benne, tudod, hogy nem fognak csalódni az ügyfeleid benne. A másik, hogy a csábító nagy bevételek ritkán szoktak ám megvalósulni, ugyanis ezeknek a kampányoknak -főként, ha még rutintalan vagy az ilyen levelek megírásában- elég kicsi a konverziója. Ez nem azt jelenti, hogy ne próbálkozz partnerkedéssel, de ésszel kell csinálni.

Ha keresztpromóról van szó, tehát nincs jutalék a dologban, hanem ő ajánl téged, cserébe pedig te ajánlod őt, akkor légy igazán résen, mert sokan próbálják szépíteni az adataikat. Még csak néhány hónapja volt honlapunk, amikor egy nyelviskola keresett meg azzal, hogy kiküldik a 12 ezres listájukra a hírlevelemet, és küldtek róla adatokat, hogy a listának 28%-a kismama. A hírlevélfeliratkozási lehetőséget hirdettük meg, tehát olyasvalamit, ami vonzó és teljesen ingyen van, valamint minden korosztályt érint, akinek van gyereke (mert 4 hetes terhestől 4 éves korig lehet feliratkozni), összesen 50 átkattintás volt tőlük, tehát valószínűleg egyáltalán nem volt annyi kismama listán, mint amit ők mondtak – szóval csak óvatosan az efféle megállapodásokkal. Te se szépíts: ha 200 fős a listád, akkor mondd meg, hogy ekkora, hiszen akinek pont ez a célcsoportja, annak 200 ember nagyon értékes tud lenni és igenis egy jól felépített kampánnyal sokukat át lehet csábítani a másik oldalra.

A hirdetési ajánlatok megint egy más tészta. Most már céges e-mailcímre szabad kéretlenül is reklámleveleket küldözgetni, tehát arra a címedre, ami az oldalon van kitéve, mint hivatalos elérhetőség, kaphatsz ilyen leveleket. Időről időre érkeznek olyan e-mailek, amik arról szólnak, hogy „az Ön oldala nincs optimalizálva”. Lehet, hogy van, akinél be is válik ez a duma, de köszönöm mi optimalizálva vagyunk 🙂 Ha optimalizáltatni szeretnél és te magad nem akarsz ezzel vesződni, akkor semmiképp ne egy „garantáljuk az 1. helyett a Googleben” típusú sarlatánt keress meg.

A másik típusú ajánlat katalógusokba való regisztrálásra vonatkozik. Ezek pár éve nagyon divatosak voltak, cégregisztereket hoztak létre, aztán a beregisztrált cégekre lehetett keresni az oldalon. A gond az, hogy jó sokan kitalálták ezt az üzleti modellt maguknak, az oldalaknak pedig alig volt látogatottsága, ezért alig-alig származott haszna ebből a beregisztrált cégeknek. Néhányan még most is próbálkoznak ilyesmit eladni, többnyire spam útján, de nem javaslom, hogy erre költs (hacsak nincs felesleges pénzed, amit kihajigálnál az ablakon :))

A harmadik típusú ajánlat konkrét reklámhelyekre vonatkozik. Bannerhirdetés, nyomtatott hirdetés, Kisokos, Arany oldalak, szaklapok stb. Az első, amit meg kell nézni, hogy vajon a célcsoportodat szólítja-e meg az adott hirdetési hely. A másik, hogy egyszeri vagy folyamatos megjelenésről van-e szó. A tapasztalataim azt mutatják, hogy jobb a folyamatos hirdetés, mert ha csak egyszer jelensz meg valahol, az gyakorlatilag kidobott pénz, átsiklanak a hirdetésed felett, legyen az akármilyen jól megtervezett. Ha bannerhelyet vásárolsz, akkor érdemes egy hónapot venni egyszerre és megnézni az eredményeket (bár sok helyen kínálnak néhány napot vagy akár egy hetet is ingyen, ez egy kis tesztelésre jó, de valódi eredményeket legfeljebb egy hónap alatt tudsz mérni, ennyi idő kell hozzá, hogy meg tudd mondani a látogatókból mennyi feliratkozó, mennyi rendszeres olvasó és mennyi megrendelő lett belőle).

És most térjünk vissza az eredeti történetre…

Egy kiadványba kaptam megjelenési lehetőséget, ami pont az én témámban és célcsoportomnak íródott. Folyamatos megjelenést biztosít, viszonylag jó példányszámban és nem is volt horror összeg, szóval belementem. A hirdetésszervező naponta legalább kétszer küldött levelet, hogy adjam le a hirdetést, melyik csomagot kérem stb. egészen addig, amíg nem fizettem.

Amikor viszont fizettem, akkor felkerültem a futószalagra:

– Adjam már le a végleges szöveget, de hamar – a gond ezzel az, hogy egy ilyen hirdetést az ember átgondol, ha már fizetett érte, nem tudja egyik óráról a másikra csak úgy átküldeni.

– Adjak meg telefonszámot is – kéremszépen mi online cég vagyunk, engem senki ne hívogasson, a hírlevelet hirdetem, akit érdekel a téma iratkozzon fel, egyébként meg e-mailben elérhető vagyok, lehet kérdezni

– Adjak meg cégnevet – de minek a cégnév a hirdetésbe, amikor nem szeretnénk a cégnevünket a reklámban kommunikálni, bőven elég a honlap neve, ha úgy tetszik, ez az a brand, amit kommunikálni szeretnénk – „De hát azt mindenki úgy szokta. Cégnév, szolgáltatások….” – De mi nem szoktuk, mert tanultunk marketinget és nem akarunk a többi 12 egytucat hirdetés közé vegyülni.

Szóval a tanulság: résen kell lenned, a sarkadra állni és kihozni a hirdetési lehetőségekből a legtöbbet, mert ha hagyod, hogy a hirdetésszervezők szája íze szerint jelenjen meg a reklámod, akkor a reklám valóban ablakon kidobott pénz lesz…

2 Comments

  • admin

    2009. augusztus 03. hétfő

    Egy könyvben, ami most fog megjelenni, ha majd megjelenik akkor írok róla itt a blogon.

  • $Norbii$

    2009. augusztus 03. hétfő

    és melyik lapban nézhetjük meg a hirdetést?