Melyik online marketing eszközt használjam? Mi legyen az első lépés?


Kezdőként a legfrusztrálóbb feladat eldönteni, a sok-sok lehetőség közül, amit kínál az internet, amiről hallhatsz olvashatsz különféle szakmai blogokon, hírlevelekben, melyiket használd, melyikkel érdemes kezdeni. Most ennek a döntésnek a meghozásában segítek és abban, hogy át tudd látni a sokféle eszköz káoszát.

Melyik online marketing eszközt válasszam? – hangzik el gyakran a kérdés.

Ahhoz, hogy ezt el tudd dönteni, ismerned kell a vevőszerzés folyamatát és tisztában kell lenned a saját céljaiddal is. Mivel a vásárlók többsége nem azonnal vásárol, ahogy ellátogat egy honlapra, hanem egy darabig még mérlegel, ezért a vevőszerzés a neten 3 lépésből áll:
1. Látogatószerzés
2. Érdeklődőszerzés
3. Vevőszerzés

Untitled-56

Nézzük őket szép sorjában!

1. Látogatószerzés
A célja megtalálni a a célcsoportodat azokat, akiket érdekelhet a terméked és elérni, hogy menjenek fel a weboldaladra, ismerkedjenek meg “veled”.

Eszközei:

TARTALOMMARKETING: (keresőoptimalizált, érdekes, hasznos tartalmak: blog, videó, podcast, Pinterest, Twitter, Facebook, Instagram, tanulmányok, vendégposztok)
Előnye az, hogy ingyenes és hosszútávon stabil látogatottságot, szakértői poziciót épít a piacon, kapcsolatot a vevőkkel. A hátránya, hogy sokat kell dolgozni vele.

GOOGLE ADWORDS HIRDETÉS: a keresőhirdetés révén megtalálhatod a célcsoportodnak azt a rétegét, aki pont olyan terméket keres, mint a tiéd, vagy épp arra a problémára keres rá, amit te meg tudsz oldani. A display hirdetés révén azokat érheted el, akiket érdekes a téma, amivel te is foglalkozol.
Előnye, hogy kattintás alapon fizetsz, tehát csak azért a forgalomért kell fizetned, ami be is ment az oldaladra, hátránya, hogy elég bonyolult felület, ami gyakran változik és az elején mindenképpen be kell fektetni a tesztelésbe egy kis pénzt, hogy kitapasztald, milyen kulcsszavak, milyen beállítások, milyen hirdetések hozzák a legjobb eredményt.

FACEBOOK HIRDETÉS: a Facebook hirdetés révén célzottan érhetsz el egyes célcsoportokat korosztály, érdeklődési kör szerint. A hirdetéseiddel szerezhetsz lájkolókat, de küldheted a kattintókat azonnal a honlapodra is, akár egy termékedre, akciódra, akár a hírlevélfeliratkozási lehetőségre.
Előnye, hogy nagy tömegeket érhetsz el olcsón, hátránya, hogy ki kell tapasztalni, rendszeresen figyelni, megújítani a hirdetéseidet, hogy hatékonyak maradjanak.

Melyiket válaszd?
Mindegyiket!
A hirdetések rövid távon gyors eredményt hoznak, a tartalommarketing hatása inkább hosszú távú.

2. Érdeklődőszerzés

Célja: a weboldalad látogatói iratkozzanak fel a hírleveledre.

Ehhez kell egy csali, ami lehet ebook, videó, email tanfolyam, webinárium, letölthető minta, recept, “hogyan csináld”-módszer vagy bármi, ami a célcsoportod számára fontos, érdekes és hasznos. És persze kell egy jó autoresponder rendszer, amivel feliratkoztatod és utána egy automatikus követő sorozattal újra meg újra eléred őket. Ennek az a célja, hogy megismerjétek egymást az olvasókkal, szorosabb kapcsolatba kerüljetek.

Miben más a közösségi média követő, mint a hírlevél-feliratkozó? A lájkoló kapcsolata a cégeddel kevésbé szoros. De hosszú távon, ha rendszeresen kommunikálsz, ha törekszel a közösségépítésre, a lájkolóidból is lehet valódi rajongó, rendszeres követő. Ehhez folyamatos kommunikációra van szükség, moderálásra, a hozzászólásokra való válaszra.

De miért használjak többféle közösségi média felületet, ha a hírlevél jobb?
Mert mindenki mást szeret használni. Van, akit idegesít a sok hosszú hírlevél, de a Facebookon rendszeresen követ, van, aki nem szereti a közösségi oldalakat, de a blogon és a hírlevélben szívesen olvasgat. Van, aki meg annyira érdeklődik, hogy minden egyes felületen követ.
Mert így több helyen találkozik veled az olvasód. Akármerre megy, mindenhol találkozik veled. A Facebookon látja, hogy van egy új blogbejegyzésed, elolvassa, ott pedig látja, hogy van egy új videód és így tovább. Minél többrétű tartalmat kap tőled, annál szorosabb lesz a kapcsolata veled. Az elmúlt években tapasztalható, hogy az így kialakult kapcsolatok ugyanolyan értékesek tudnak lenni (azaz: a közösségi média követők ugyanolyan jó arányban vásárolnak), mint a hírlevélolvasók.

Most akkor minden felületre állandóan többfélét kell írni? Nem túl időigényes ez?
Nem kell mindig többfélét írni.

Az időhatékony stratégia valahogy így néz ki:

– az Instagramra kiteszed, hogy épp most írod az új blogbejegyzést,
– megírsz egy blogbejegyzést, készítesz hozzá egy illusztrációt, ami megjelenik a bejegyzésben (utána ezt használhatod a közösségi médiában is),
– kiküldöd hírlevélben, hogy megírtad a blogbejegyzést,
– a Facebookon írsz egy ajánlót a blogbejegyzésedhez,
– a blogodról bepineled az illusztrációt a Pinterestre,
– a Facebook postjaidat átirányítod a Twitterre, így amit a Facebookon írsz, megjelenik a Twitteren is.

3. Vásárlószerzés

Célja: azok, akik már érdeklődők, vásároljanak.

Ehhez szükséged van egy jó honlapra (ha a termékedből/szolgáltatásod nagyobb értékű és jellemzően 1-1 alkalommal 1-1 darabot rendelnek belőle) vagy webáruházra (ha a termékeidből egyszerre többfélét rendelnek).

A honlapod célja kettős:

– feliratkozókat szerezni: minél több helyen legyen ott az oldaladon a hírlevélfeliratkozási lehetőségre mutató link (menüben, fejlécben vagy oldalsávban, láblécben, blogbejegyzésekben, rólunk oldalon, kapcsolat oldalon, nyitólapon)

– vásárlókat szerezni: legyen ott a menüben a termékek/webshop oldalra mutató link, a jelenjen meg az oldalsávban banner formájában, a blogbejegyzésekben is lehetnek a termékekre mutató linkek, hivatkozások.

Azért, hogy több vásárlód legyen, legyen minden évben legalább 4 kampányod, illetve az automatizált hírlevélsorozatodban is lehetnek beépített kampányok. A folyamatos vevőszerzés módszereiről itt írtam.

Most indultam el, melyikkel kezdjem?

Ha gyorsan szeretnél vásárlókat, akkor a leggyorsabb módszer a hirdetés.
Tömegtermék, webáruház esetén akár azonnal elkezdheted a termékeket hirdetni, ha viszont szolgáltatásod van, vagy a megszokottnál bonyolultabb, drágább a terméked, elsőként a hírlevélfeliratkozást kezdd el hirdetni, építs kapcsolatot az olvasóiddal és utána adj el nekik.

Ha nincs pénzed hirdetésre, akkor tartalommarketinggel tudod elkezdeni, ilyenkor az első időkben nagyon intenzíven kell posztolnod.
Egyrészt azért, hogy rutint szerezzél, megtanuld, hogyan kell ezt hatékonyan csinálni.
Másrészt azért, hogy kapcsolatba lépj az olvasóiddal, megtaláljanak, rászokjanak a tartalmaidra és mihamarabb vásárolni kezdjenek.

Érdemes egy kis piackutatást folytatnod, hogy a hasonló témájú oldalak milyen témákkal érnek el jó eredményeket (sok megosztás a Facebookon), illetve, hogy a célcsoportod milyen témákra lenne kíváncsi, mi hiányzik nekik, mire lennénk kíváncsiak (ezt leginkább hozzászólásokból tudhatod meg fórumokban, közösségi oldalakon).

Fontos, hogy ne egy eszközre építs, hanem rendszereket építs ki. Kezdetben kezdheted 1-1 látogatószerző eszközzel, de amikor azt már kitesztelted, működik, akkor fogj bele egy újabba és szép sorjában haladj. Nem lesz szükséged minden eszközre, de meg kell találnod azokat, amik a te célcsoportodnál, a te vevőidnél a legjobban működnek, ezt pedig csak mérés és tesztelés révén tudod kitalálni.

13 Comments

  • Németh Kinga

    Reply Reply 2017. február 26. vasárnap

    Kedves Ági!
    Esküvő és Rendezvényszervezéssel foglalkozom. Kezdő vállalkozó vagyok és szeretnék tanácsot kérni az induláshoz. Most egyenlőre még másod állásba csinálom, de ezzel szeretnék főállásba foglalkozni. Facebookon már van oldala a cégemnek, de nem nagyom jönnek rendelések.

  • Varga Evelin

    Reply Reply 2016. február 02. kedd

    Kedves Àgi!
    Elsősorban köszönöm, hogy vagy nekünk! !
    Marketing területén szeretnék tanácsot kérni, mert valami nem működik a jelenlegi helyzetben. Cégünk Vendéglátó és Szállodái textíliák gyártásàval és forgalmazásàval foglalkozik.Kérdésem az lenne, mivel tudnék több vásárlót megszólítani, potenciális vevőkört kialakitani szezonális termékek értékesítése után is,hiszen itt többségében egy vagy akàr több évre “bevàsàrolnak “aztán azt használja amig csak bírja az anyag. Kampány inditás?Akció?
    Válaszod előre is köszönöm, Evelin.

    • Vida Agi

      Reply Reply 2016. február 25. csütörtök

      Mivel cégeknek adsz el, itt kulcsfontosságú lenne az, hogy legyen egy adatbázisod a szóba jöhető új ügyfelekről és rendszeresen, szisztematikusan keresd fel őket. A leggyorsabban úgy tudsz eladni nekik, ha direkt marketinget használsz: készíts egy határidős ajánlatot, egy nyomtatott néhány oldalas katalógusban írd le az ajánlatot, hívj fel néhány potenciális ügyfelet, egyeztesd velük, hogy elküldöd nekik ezt az anyagot (a döntéshozónak küldd el, hogy célba is érjen), aztán 1-2 hét múlva hívd fel őket, megkapták-e és mikor mehetsz hozzájuk átbeszélni a dolgot, illetve ajánlatot adni.

      Emellett lehet egy hírleveled, egy szakmai blogod, amiben arról írsz, milyen textiliák vannak, hogyan érdemes kiválasztani őket, miért fontos a tartósság, a minőség, ötleteket adsz ahhoz, mi mindent lehet elérni vizuálisan a megfelelően kiválasztott textíliák segítségével, így idővel az ügyfelek maguktól is megtalálnak.
      Jó megoldás lehet az is, ha a honlapodon van lehetőség egy első ingyenes stílus-tanácsadásra, ahol segítesz kiválasztani az új textileket, javaslatot teszel, mit érdemes választani.

      Foglalkozz a régi ügyfelekkel is: nézd meg, milyen gyakran cserélik le a textileket az ügyfeleid és ha ez átlagosan például 3 év, akkor a 3 év lejárta előtt néhány hónappal keresd meg őket!

      A pozicionálásodat is érdemes átgondolni, lehetnél pl. szállodaöltöztetési szakértő, ez megkülönböztet a piactól és kereskedőből szakértővé tesz.

  • Balaskó Csilla

    Reply Reply 2016. január 08. péntek

    Kedves Ági!

    Egy online titkárnő/iroda lehetősége fogalmazódott meg bennem.Hogyan tudok ezen a vonalon elindulni?Ebben az esetben a blogolás segít megtalálni azokat a cégeket,akik igénybe vennék a szolgáltatásaimat? Hogyan tudok megrendelőket szerezni,ha elkészítem a saját weblapomat?Csak fizetős hirdetéseken keresztül vezet az út?

    Kérlek segíts az instrukcióiddal,hogy meg tudjam tenni azokat a bizonyos első lépéseket az önálló vállalkozásom irányába!

    Köszönettel:

    Balaskó Csilla

    • Vida Agi

      Reply Reply 2016. január 19. kedd

      A leggyorsabb lehetőség, ha készítesz egy honlapot, ahol leírod pontosan mit vállalsz és meghirdeted a célcsoport körében (a Google Adwords vagy Facebook hirdetéssel tudod a legköltséghatékonyabb módon elérni őket). Kicsit lassabb megoldás, ha elkészíted a honlapot és blogolni kezdesz, így a keresőből fognak megtalálni azok, akiknek igénye lehet a szolgáltatásodra. Ez rövid távon nem túl gyors megoldás, de hosszú távon egyre több vevőt hoz teljesen ingyen. Mivel egy speciális területről van szó, az online megoldások mellett hasznos lehet elmenned kapcsolatépítő napokra, üzleti randikra is (pl. BNI, Üzleti Randi Klub, Bizalmi Kör), ahol megismerkedhetsz más vállalkozókkal is, elmondhatod, mivel foglalkozol és személyes kapcsolatok révén találhatsz megrendelőket a szolglátatásodra.

  • ANM

    Reply Reply 2015. október 17. szombat

    Kedves Ági, kozmetikám van, otthon kezdtem el dolgozni még a nyár közepén. Új vevőkört kell épitenem emiatt. Flyereztem az elmúlt hetekben egy szeptember-novemberi kuponakcióval. A Facebook nemigazán mozdul rá, oda is feltettem úgy, hogy letölthető a kupon.

    Szeretném, ha segitenél, hogyan lehetne többet tenni az indulásért. Az internetes lehetőségeket, a blogolást nem ismerem, nem csináltam még. a Fb-ot használom és a helyben hirdetéseket.

    • Vida Agi

      Reply Reply 2015. október 26. hétfő

      Új boltnál a helyi, lokális marketing a legfontosabb, először onnan tudsz a legkönnyebben vevőket szerezni:
      – helyi újságban való hirdetés,
      – ingyenes bemutatók (pl. sminkbemutató vagy egy ingyenesen kipróbálható szolgáltatás pl. bőrtípus vizsgálat, hozd el magaddal a barátnődet-bemutató, amikor ketten eljöhetnek és kipróbálhatnak valamilyen szolgáltatást ingyen),
      – a vendégeket is meg lehet kérni, hogy ajánljanak tovább, pl. úgy, hogy ha magukkal hoznak egy vendéget, neki az első kezelés ingyenes vagy féláron van, de jók az ajándékutalványok/bérletek is (ezt akár férjek is vehetik feleségeknek ajándékba pl. karácsonyra, ezzel meg is tartod a vevőt, hiszen több alkalomra befizet hozzád),
      – Facebookon lokális hirdetéseket is lehet indítani, kifejezetten egy adott településre vonatkozóan, ezt is érdemes használni, a meglevő vevőket kérd meg, hogy lájkolják az oldalt, illetve kérj tőlük email címet, így idővel lesz egy adatbázisod a vendégeidből, akiket el tudsz érni újabb akciókkal, lehetőségekkel, ajánlatokkal,
      – úgy is lehet vevőkört bővíteni, ha bizonyos időközönként (pl. negyedévente) szervezel nyílt napokat, amikor meghívod a meglevő vendégeket a boltba, szervezel nekik programot (pl. kisebb előadás egy szakértő segítségével egészséges táplálkozásról, sminktermékeket lehet kipróbálni, anya-lánya divatbemutató) és erre hozhatnak ismerősöket is, ezáltal ismertebbé teszed az üzletet.

  • Hangyás Helga

    Reply Reply 2015. július 23. csütörtök

    Most tervezzük az egész marketingünk átalakítását,-inkább újraépítését- és ez most sokat segített.

  • Éva

    Reply Reply 2015. július 23. csütörtök

    Kedves Ági!
    Én tartalommarketinggel próbálkozom, egyenlőre sikertelenül, sajnos.
    Irodai dolgozóknak próbálnék segíteni az ülő életmód káros hatásait kiküszöbölendő tippekkel, kérdéseket, tapasztalatokat gyűjteni, itt:
    http://ulesbetegsegellen.blog.hu

    Nagyon megköszönném, ha lenne pici időd ránézni, hogy mit lehetne tenni, hogy beinduljon a dolog.

    • Vida Agi

      Reply Reply 2015. július 26. vasárnap

      Olyan témákról írj, amikre azok kereshetnek, akiknek ilyen problémáik vannak. Pl. hátfájás, nyakfájás estére, fájó kéz a számítógéphasználat, a nem ergonomikus bútorok miatt, szemproblémák a monitor miatt stb.

      • Éva

        Reply Reply 2015. július 27. hétfő

        Köszönöm szépen a tippeket! Kipróbálom őket! : )

  • Tamás

    Reply Reply 2015. július 22. szerda

    A feliarkozó gyűjtés mellett teszem le a voksom.

  • Gál Mónika

    Reply Reply 2015. július 22. szerda

    Köszönöm.

Leave A Response

* Denotes Required Field