Lehetetlen üzleti ötletek és a károgók

„Jééé, hát ezzel is lehet pénzt keresni!?”-lepődött meg az egyik ismerősöm, amikor elmondtam, mivel foglalkozom. Ilyenkor persze jön a sok értetlenkedés: „De hát annyi kismamáknak szóló könyv van… Annyi gyereknevelésről szóló tananyag… Annyi kismamaportál… Hogy mertél egyáltalán belevágni ebbe?” Hát kéremszépen: végiggondoltam ezeket a kifogásokat, majd pedig félresöpörtem őket és onnantól kezdve csak a saját oldalammal foglalkoztam.

Nagyon nehéz piacra léptem be az induló új oldalammal 2 és fél évvel ezelőtt. Az internet tele van kismamaportálokkal, amik általában nagy kiadók tulajdonában vannak, és hatalmas a látogatottságuk. Valójában el sem kellett volna indulnom 🙂 Hiszen már mindenki ezt csinálja! A nagyokkal képtelenség felvenni a harcot… – hű, de sokszor hallottam már ezeket a kifogásokat!

Nos, a helyzet az, hogy ez egy nagyon félrecsúszott elmélet.

1. Nem az számít, vannak-e már mások, nálad nagyobbak a piacon, hanem az, hogy a te célközönségedet kiszolgálják-e. Vannak-e olyan emberek, akik nagyon elégedetlenek a jelenlegi termékekkel, szolgáltatásokkal és el tudod-e érni őket. Jó hír, hogy ilyen emberek minden piacon vannak!

Ékszerekkel például Dunát lehet rekeszteni, Panyi Zsuzsi gyönyörű üvegékszereire mégis van kereslet. Önismereti oldalakkal, önbizalomnövelő csodablogokkal is tele az internet, a Hősnőknek mégis hatalmas sikere van.

2. Nem az a kérdés, kik vannak a piacon, hanem, hogy milyen üzleti modellel dolgoznak. Az internet csalóka, mert sok oldal van, ami nagyon profinak látszik, csak éppen egy garast sem hoz. Ugyanakkor kevésbé profi oldalak pedig milliókat termelnek, jó üzleti modellre épülnek.

Gyakran még nagyon nehéznek tűnő piacokon is sikert lehet elérni, ha másként közelítesz hozzájuk. Például számos internetes szolgáltatás működik ma úgy, hogy gyakorlatilag mindent ingyen adnak az oldalon. Ezzel rengeteg látogatót és érdeklődőt szereznek, és közülük mindig akadnak olyanok, akik kicsit többet akarnak és megveszik a több funkciót tartalmazó fizetős verziót ugyanabból a szolgáltatásból. A honlapod, a blogod valójában csak egy felület, amivel piacot építesz, látogatottságot és ismertséget szerzel, a pénz viszont minden egyes honlapnál más-más forrásokból érkezhet. Van, aki hirdetési bevételekre épít, mások a webshopjukra terelik a forgalmat, partnerek termékeit, vagy saját szolgáltatásokat árulnak – megint mások pedig több módszert kombinálva jutnak bevételhez. Az egyedi üzleti modell az egyik eleme annak, hogy más legyél.

3. Tudsz-e új piacot szerezni magadnak? Annakidején a századforduló táján mindenki azon gondolkodott, hogyan lehetne gyorsabb hintókat építeni, gyorsabbá tenni a lovakat. Henry Ford viszont nem ezen törte a fejét, hanem azon, hogyan készülhetne el a ló nélküli kocsi. Ezzel pedig megalkotta az addig nem létező autópiacot.

Gyakran van, hogy sokan vannak egy piacon, de mindenki ugyanabból a néhány forrásból szerzi a vásárlókat, érdeklődőket. Pedig más forrásokból is el lehetne érni őket. Az interneten például tipikus, hogy egy-egy piacon mindenki ugyanazokra a szavakra optimalizálja az oldalát vagy ugyanazokra a szavakra hirdet az Adwordsben. Eszükbe sem jut, hogy az adott célcsoport, esetleg máshol is elérhető. Például offline forrásokból (újsághirdetés, PR cikk, szórólap stb.) vagy új helyeken hirdetve.

A nagy portálok többnyire a saját oldalaikon, lapjaikban hirdetnek, innen szerzik a látogatókat. De van még sok-sok más forrás, ahol el lehet érni az embereket és amivel a nagyok nem vacakolnak vagy nem is tudnak róla. A longtail keresőoptimalizálás például tipikusan ilyen.

Neked kicsiként nem kell nagy piacot teremtened, de egy pici piacot teremthetsz saját magadnak!

Amikor elindítasz egy új honlapot vagy blogot, amikor elkezdesz kommunikálni a célcsoportoddal (először csak te írsz, aztán már ők is válaszolnak, kommentelnek), akkor valójában egy kicsi piacot hozol létre, ahol te magad vagy a márka. Az emberek valójában nem szeretik a nagy portálokat sok szerkesztővel, jobban kötődnek egy kis bloghoz, aminek a szerzője szóba áll velük, aki „egy közülünk – csak erről a területről többet tud”.

Egy hagyományos felfogással alapított cégnél, általában kitalálják mi lesz a szolgáltatás, a termék, majd pedig azt valahogyan eladják a vásárlóknak. Egy ilyen oldalnál viszont először megtudod, mire van szüksége a vásárlónak, elkészíted, amire szüksége van és mire elkészül a termék a vásárlók már sorban állnak, hogy végre vásárolhassanak.

A vállalkozás sikere valójában csak egy rész üzleti ötlet és jóval nagyobb rész marketing. Ez utóbbit kell profi módon űznöd ahhoz, hogy ne a károgóknak legyen igaza 🙂

29 Comments

  • katanyanya

    2010. március 12. péntek

    Mindez nagyon szép és egyszerünek tünik. De ha valaki nem tud olyan termékkel előrukkolni, amit meg is vesznek a neten? Én pl. nem tudok semmilyen terméket előállitani. Kézügyességem nincs sajnos, akkor milyen terméket áruljak?
    Ha valakinek konkrét ötlete van, irja meg légyszives, persze tudom saját ötletet nem fog elárulni. De még sem olyan egyszerü ez szerintem.
    üdv.
    kata

  • Vida Agi

    2010. március 11. csütörtök

    Kriszti, jelentkezz konzultációra 🙂 Ez biztosan segíteni fog 😉 Írj az ügyfélszolgálatnak, hogy konzultációra jelentkeznél és megbeszélünk egy időpontot, amikor neked is jó.

  • Kriszti

    2010. március 11. csütörtök

    Szia Ági!

    Szeretnék segítséget kérni. Nagyon szeretem az írásaidat és nagyon motiváló vagy, ezért is jelentkeztem a tanfolyamra. Már napok óta csinálom a piackutatásokat./Természetesen senki sem tud róla, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, mert kezdődne a „károgás”/. Szóval a problémám az, hogy volt egy pár ötletem de a szűrés során kiestek. Úgy érzem kezdek befuccsolni. Mitévő legyek?
    Kriszti

  • Noémi

    2010. február 22. hétfő

    Teljesen egyetértek veled Ági, és nagyon tetszett írásod. Én magam is rengetegszer találkoztam károgókkal, szerencsére mostmár ők érzik rosszul magukat, amikor megmondom, hogy mennyit keresek a honlapommal, hogy hány látogatóm van naponta, illetve hány feliratkozóm a hírlevélre. Az elején zavartak az ehhez hasonló hozzászólások, hogy „És ezért fizetnek?”. Mostmár nem zavar, és egyre ritkább is. Mindenkinek azt javaslom, vágjon bele, dolgozzon keményen, mert megéri, és sokkal rövidebb idő alatt, mint gondolná. Nem érdekes, hogy vannak-e a piacon ezren. Ha jól végzed a munkád, akkor nyerő leszel:))

  • Jónásné, Erzsi

    2010. február 16. kedd

    Kedves Ági!

    Nagyon igaz amiket írtál. Nálam a családtagok nem kárognak, hanem inkább csak csendben mosolyognak. (hangosan már nem mernek..) Alig várom, hogy végre valamit fel tudjak én is mutatni, mert néha bizony nehéz optimistának maradni.

    Erzsi

  • Enikő

    2010. február 12. péntek

    Kedves Ági!

    Szuper a cikk. Nem az a kérdés, hogy hány szereplő van egy-egy piacon. Hanem, hogy te mit adsz célcsoportodnak. A nagy portálok ontják a cikkeket, egy blog viszont valós kérdésekre ad választ. Ténylegesen a célcsoporthoz szól. Réseket töm be. Emberközeli.

    Én is kismama és anyuka fronton szolgálok, ezen belül is mozgásra, egészséges életmódra bíztatok. (fittmamablog.hu) Hiszem, hogy a kiélezett verseny dacára is olyan szolgáltatást tudok nyújtani, amire sokan azt mondják: „nekem pont erre van szükségem”.

    Köszi a motivációért, az értékes információkért!

    Enikő

  • Bernadett

    2010. február 10. szerda

    Kedves Ági!
    Nagyon köszönöm részletes válaszodat! Szerintem Neked jól bejöttek/bejönnek az offline hirdetések is.., csak ott költségekkel is számolni kell. Az ajándékos dolog mindig bejön! 🙂 , a lényeg, hogy valami ingyen legyen, ugye?
    Várom a holnapi „ünnepet”. 🙂
    B.

  • panyizsuzsi

    2010. február 09. kedd

    Ez nagyon kedves cikk! 🙂

  • Nagy Zsuzsanna (zsutta)

    2010. február 09. kedd

    Kitettem kinyomtatva írásod a gép mellé,így mindig láthatom. Ez napi meggyőződést adhat ha már csak rátekintek is -és tudom, ettől jobb motíváció nem kell!
    Sok sikert mindenkinek!

  • Niki

    2010. február 08. hétfő

    Én próbálom alkalmazni a marketinget, mármint hogy megkérdezem őket, mire lenne szükségük, már több trükköt is bevetettem, de semmi. Egyszerűen nem szólalnak meg, nem szavaznak, csak alig pár százalék… Akkor viszont honnan tudom meg, mire van szükségük?

  • Németh Kriszti

    2010. február 08. hétfő

    A legrosszabb talán az, ha az embre közvetlen környezetében vannak szkeptikusok, mert ők hosszabb távon azért könnyen elbizonytalaníthatják az embert.
    Teljesen egyetértek Veled, hogyha az ember megtalálja azt a réspiacot, amit az eddig piacon lévő termékek nem, vagy rosszul szolgáltak ki, akkor abból még a megrendelések kisebb száma ellenére is profitálhat.

    Voltak ügyfeleim, akiknél babás-mamás „piac” volt a célcsoport, úgyhogy én is csak alátámasztani tudom, hogy mind online, mind offline nagyon nagy a verseny. Persze a nagyobb cégek, multik költségvetésével csak jó ötletekkel és az alternatív csatornák megtalálásával lehet versenybe szállni.
    Kíváncsiságból elolvastam Gyöngyvér blogjában, hogy Ő mivel próbálkozott. Egy ismerősöm kampányában használtunk hasonló offline eszközt (kismama dosszié) és elég jó volt a hatékonysága. Szerintem remek ötlet a tanácsadó!

  • Hockstock Jánosné

    2010. február 07. vasárnap

    Kedves Ági !
    Cikkeid tartják bennem a lelket, sokat segítenek a továbbgondolkodásban.
    Köszönettel: Gabi

  • Andi

    2010. február 07. vasárnap

    Köszi Ági. Ez a cikk nagyon hasznos nekem.

  • Vida Ági

    2010. február 07. vasárnap

    Bernadett, nem volt sok, inkább arra törekszem, hogy költséghatékony legyen a dolog. Amit eddig próbáltam:
    – olyan rendezvényekhez adni promóanyagokat (általában CD-t), ahol a célcsoportom megfordul, ennek az eredményével elégedett vagyok.
    – volt néhány újsághirdetésünk szaklapokban tréningekkel kapcsolatban, ezeknél is megérte a megjelenés,
    – néhány rendezvényen volt szórólapozás, itt egyiknek sem volt olyan jó eredménye, mint vártam, feliratkozókat hozott az oldalra, de nem annyit, mint gondoltam, ahol ajándékot is adtunk a szórólap mellé, ott viszont sokkal jobb eredmények voltak,
    – a PR-nál vegyes az eredmény, van, amikor egy-egy megjelenés után tízezres látogatottság és rengeteg feliratkozó van, van, amelyiknél meg semmi, itt nehezebb kiszámítani, ki fog találkozni az üzenetünkkel.

  • Karolina

    2010. február 07. vasárnap

    Kedves Ági!

    Köszönöm szépen, hogy ezekkel a cikkekkel is segítesz minden nap életben tartani bennem az elhatározást, hogy a magam ura szeretnék lenni! Köszönök minden útmutatást és módszert!

    Tisztelettel:
    Kutas Karolina Csilla

  • Selymes László

    2010. február 07. vasárnap

    Sajnos nagyon sokszor találkozom én is a károgással.
    Megkérdeztem: Te már csináltál weboldalt?
    Én még nem.

    Nagyon jó megint elő jött a nagy csapat az emberek 2 dologhoz piszkosul értenek.
    A weboldal készittés és a foci. Bár weboldalt láttam már párat de nem merném magam szakértönek titulálni.
    Főleg nem kinevetni megalázni azt az embert aki: pirosra ülte a popoját, gondolkodik, alkot, tervez, szül, sír mikor senki sem látja és győz!
    Pár éve láttam ezt az oldalt gondoltam egy oldal.
    Mára AZ OLDAL lett.
    Így hát kedves károgó varnyuuuk ideje leülni és átgondolni míg ez az oldal oldal lett, varnnyú mit tett a károgáson kívül?

    Kááárrrr hogy nem tett semmit csak károgott.

    Bocs a helyesírásért

    Selymi

  • Bné Ny. Zsu

    2010. február 07. vasárnap

    Köszi Ági a cikket, nagyon tetszik és nekem a lehető legjobb időben jött :).
    Iránytű, hogy jó úton haladjak :).
    Köszönöm
    Zsu

  • Bernadett

    2010. február 07. vasárnap

    Szia Ági!

    Nagyon tetszik ez a cikked is!
    Kérdésem hozzád: használsz-e offline hirdetési elemeket az odalaidnál? Ha igen, milyeneket, s melyiknek milyen a sikere?

    B.

  • elChY

    2010. február 07. vasárnap

    Ez nagyon így van. Nem lehet és nem is kell világot váltani. Egyedül az ember nem is bírná 🙂

  • Rajzfun

    2010. február 07. vasárnap

    Szia Ági,

    Tényleg nagyon köszi ezt a bejegyzést. Én már fél éve csinálom a blogomat, és a honlapom most készült el, meg a termékemet is árulom december közepe óta, de az ember valahogy mindig és könnyen elbizonytalanodik.
    Egy-egy negatív komment, vagy megoldhatatlannak tűnő probléma, a körülötted lévők negatív energiái…Sorolhatnám még, de mindannyian tudjuk, hogy milyen sokan vannak „ellenünk” akaratlanul is.
    Ilyenkor könnyen megtorpanunk és elbizonytalanodunk, de a mostani írásodat olvasva (valamint a többiek hozzászólásait) ismét kedvet kaptam, hogy ne hagyjam magam és folytassam.

    Köszönöm, illetve Köszönjük!!! 🙂

    Üdv,

    Ági

  • Borzsi

    2010. február 07. vasárnap

    Ági! Köszi ezt az írást, nekem most nagyon jól jött. Időnként elbizonytalanodok, de most van egy remek ötletem és elég erőt is érzek magamban a megvalósításához. Megvettem a domaint, tárhelyet és lassan elkezdem írni az új oldalamat. Köszi a lökést!

  • HCsilla

    2010. február 07. vasárnap

    Jujj, de igaz!

    Hogy messzire ne menjek: a férjem sokáig nem értette, hogy mit akarok, és hogy legfőképpen honnan lesz az egész vállalkozásomból pénz. Bár a gyakorlatban ezt még nem tudtam igazolni neki, mert hát még csak a „piackutató, -felmérő” blogomat írom, de a háttérben már készítem a termékeimet, már látja milyen célcsoportnak milyen oldalt tervezek milyen szerkezettel, azon milyen üzleti modellel akarok megjelenni – és azóta ő segít nekem, hogy hol találhatok még értelmes dolgokat a technikai háttérhez (hiába, a férjem kissé „bit-agyú”, ehhez ő sokkal jobban ért, mint én valaha is fogok). Ja, igen, és sokat segítettek azok az analitikák, amiket korábban szintén Tőled olvastam, Ági. Na ja, egy pasi mindig jobban fog hinni a számoknak…

    Köszi szépen!

    Üdv:

    🙂 Csilla 🙂

  • Szalkai Titi

    2010. február 07. vasárnap

    „Már tudom, hová küldöm azokat, akik csak a kifogásokat keresik, nehogy dolgozniuk kelljen a sikerért.”

    Igen, nálunk is vannak ilyen kifogásokat keresők, és még annyit tennék hozzá, hogy szerintem félnek megtanulni, félnek szembesülni vele, mit is és hogyan kell csinálni egészen pontosan a sikerért…

  • Thurzó Katalin

    2010. február 07. vasárnap

    Nagyon jó és találó összefoglalás ismét. Számomra főképp azt az üzenetet hordozza, hogy „Ne félj különbözni!”.
    A kis blogokat én is nagyon szeretem, tele van velük a hírolvasóm 🙂

  • Patak Cs. Gyöngyvér

    2010. február 07. vasárnap

    De jó, hogy ezt írod!
    Nekem nemis olyan rég pattant ki az isteni szikra a fejemből, (miközben küzdöttem a látogatókért) hogy miért is nem próbálkozok offline a népszerűsítéssel? És egyből jött a megoldás is, amivel márciustól gyakorlatilag MINDEN egyes várandós anyukához eljut a szoptatós könyvem híre! 🙂 🙂 Hogy mi ez, és hogyan sikerült, leírtam a blogomban: http://businessmami.blogspot.com/2010/01/sikerreceptem-szoptatoskonyv-marketing_31.html

    Remélem, beválik!!
    Köszönöm az itteni inspiráló hozzáállást!:)

  • Bikfalvi Moni

    2010. február 07. vasárnap

    Rőled = Tőled, bocs 🙂

  • Sipos Ottó

    2010. február 07. vasárnap

    Hú, de igazad van Ági, és jó, hogy leírtad.

    Már tudom, hová küldöm azokat, akik csak a kifogásokat keresik, nehogy dolgozniuk kelljen a sikerért.

  • Bikfalvi Moni

    2010. február 07. vasárnap

    Kösz, Ági, ezt nagyon jól összefoglaltad. És végre, végre, végre az a bizsergetően kellemes érzésem volt olvasás közben, hogy most nem csak nézem (és olvasom), hogy mások hogy csinálják, vagy hogy nekem hogy kellene, de én magam is éppen ezt csinálom! És ezt többek között Neked is köszönhetem, Ági, mert sokat tanultam Rőled erről a módszerről.

  • Borbényiné Nóra

    2010. február 07. vasárnap

    Ági ez szuper cikk! Köszi és gratula! A károgók meg hagy károgjanak, ha nem akarnak pénzt keresni.:)