Az induló honlapok csődjének titka





A blogok több, mint 60%-a az indulása utáni harmadik hónapban már megszűnik – áll a Technorati 2008-as internet jelentésében. Miért? Számos honlaptulajdonossal találkoztam pályafutásom során, akik negy reményekkel, tele ötletekkel és lelkesedéssel vágtak neki az online vállalkozásnak – aztán néhány hónap vagy 1-2 év elteltével feladták. Többségük egy fillért sem keresett. Másik részük pedig csak nagyon keveset. Hogy lehet ez?

A gondok szinte minden esetben már az induláskor jelentkeznek, ezért vannak eleve kudarcra ítélve ezek a vállalkozások:

zsákutca1. HIBA: “Én majd írok az XY témáról”

Nagyon sok weboldal indul a téma iránti lelkesedésből. Sokan azt hiszik, ha egy témáról többet vagy mást tudnak, mint mások, ha még nincs róla olyan oldal, amit ők kigondoltak, akkor az elég a sikerhez. Annak azonban az ilyen oldalak elindítói nem néznek utána:

    – Hányan keresnek az interneten erre a témára?
    – Milyenek a téma keresési trendjei: növekszik vagy csökken a témával kapcsolatos szavakra a keresés?
    – Az a célcsoport, akinek írni szeretnél, mennyire aktív és rutinos internetező, hogyan használják az internetet

A másik probléma ezzel az, hogy a téma önmagában nem üzleti modell. Egy jó témával és egy arra épített keresőoptimalizált oldallal jó látogatottságot lehet elérni, a kérdés azonban az, mihez kezdesz a látogatottsággal?
Termékeket adsz el nekik? (mondjuk átirányítod őket a saját webshopodba vagy mások termékeit reklámozod)
Hirdetési felületekből élsz majd meg? (Google Adsense vagy hirdetési felületek értékesítése révén)

A honlap önmagában “csak” egy reklámfelület, neked kell eldöntened, mihez kezdesz bele. Ha pedig még a honlapindítás előtt vagy, érdemes az üzleti modellt már az indulás előtt kitalálni és megvizsgálni, vajon melyik modell felel meg számodra jobban (nagy vonalakban: ha terméket értékesítesz, akkor kisebb látogatószám mellett nagyobb bevételt érhetsz el, de ehhez bele kell ásnod magad a marketing-tanulásba. Ha hirdetésekből szeretnél megélni, akkor a látogatószám-növelést kell nagyon alaposan elsajátítanod.)

Előfordulhat, hogy elindulsz egy hobbi oldallal, amit csak lelkesedésből írsz és menet közben képes vagy ráépíteni egy jó üzleti modellt, de ehhez szerencse is kell.

A Gazdagmami Tanfolyamon alaposan végignézzük majd azokat a módszereket, amik segítenek egy üzleti ötletről eldönteni, milyen piaci lehetőségek vannak benne. >>KATT IDE<<

2. HIBA “Még nem tökéletes az oldal…”

Honlapot építeni nagyon jó mulatság, ki lehet élni a kreativitásodat, megvalósítani egy csomó ötletet… A legtöbben, akik beletanulnak, általában nagyon élvezik ezt a tevékenységet. A gond csak az, hogy ez az állapot nem tarthat örökké. Egy honlapnál ugyanis nem csak a külsőségek számítanak, sokkal fontosabbak a belső értékek: a felhasználóbarát navigáció, a keresőbarát felépítés és az, hogy az üzleti célokat elérje: ha az a cél, hogy sokan kattintsanak a reklámokra, akkor ezt kell előtérbe helyezni, ha az, hogy sok hírlevélfeliratkozó legyen akkor az. Konkrét, mérhető célokat kell kitűzni, az oldal fő célja pedig az, hogy ezt elérje. Ehhez képest mindegy, mennyire tetszik valakinek a fejlécben található kép, ha az egyébként elősegíti a céljaid elérését.

Az internet azért sokkal jobb bármilyen reklámfelületnél, mert itt pontosan mérhető minden. Pontosan meg tudod állapítani, melyik banner hozott jobb eredményket, pontosan képes vagy mérni, melyik szöveg hozott több hírlevél-feliratkozót és melyik hírlevél hozott több vásárlót. Éppen ezért a feladatod nem az, hogy szuperkreatív és szuperszép honlapot építs, hanem hogy építs egy céljaidnak megfelelő honlapot, és kezdd el rajta mérni az eredményeket, majd ezeknek ismeretében változtass a honlapon. Amíg egy honlapon nincsenek látogatók, nem fogod megtudni, valóban jó-e a honlap.

A Gazdagmami Tanfolyamon segítek megépíteni a saját honlapodat és megmutatom azt is, hogyan mérheted az eredményeit és min változtass a jobb eredmények elérése érdekében >>KATT IDE<<

3. HIBA “Ebből is egy pici, abból is egy pici”

Az információk tengerében könnyű elveszni – különösen kezdőként. Minden honlapon találsz valami neked tetsző megoldást, mindegyikből felteszel egy kicsit a honlapodra, sokfelé hallassz jótanácsokat mit kéne tenned és írnod a honlapodon, te pedig mindent lelkesen megcsinálsz, ami tetszik. A gond az, hogy ezzel szétforgácsolod az energiáidat és nem az üzleti célod felé haladsz.

Vegyél egy papírt és írd le magadnak, mi a célod, mit szeretnél elérni és hogyan lehet azt elérni – azután pedig következetesen tartsd be a lépéseket. Ha a célod az, hogy a saját termékeidet értékesítsd (pl. ékszereket, textíliákat, könyvet stb.), akkor ezeket a lépéseket kell megtenned:

az online vállalkozás indítás folyamata1. Elkészíted a weboldalt, amelyen megtalálható:
– a részletes termékismertető és a megrendelőlap
– a bemutatkozásod és az elérhetőségeid
– hírlevél-feliratkozási lehetőség (mert nem minden oldaladra látogató fog azonnal vásárolni)

2. Megtervezed a látogatószerzés módját, ennek számos módja van, ezek közül néhány:
– PPC hirdetés (pl. Google Adwords)
– keresőoptimalizálás (ehhez az oldal tartalmát kell feljesztened és linkeket építened)
– linképítés (linkgyűjteményekbe regisztrálod az oldaladat)
– közösségi média (pl. Facebook, Twitter, Youtube)
– bannerhirdetés
– keresztmarketing

Ha gyorsan szeretnél elindulni, listát építeni és eladni a termékeidet, akkor kevésbé időigényes módszereket válassz, ilyen például a Google Adwords, a bannerhirdetés és a keresztmarketing. Azonban emellett se feledkezz meg a hosszú távon stabil ingyenes látogatottságot nyújtó módszerekről, mint a keresőoptimalizálás és a linképítés.

3. Eladod a terméket
Amikor már van egy legalább 200 fős hírlevél-listád, akkor már nyugodtan kiküldhetsz nekik egy kampányt, amiben ajánlod a terméket. A kampányod sikeressége nagyban függ attól, mit nyújtottál nekik előtte, ezért érdemes rendszeresen tartani velük a kapcsolatot hírlevélben, blogon, vagy közösségi médiában. Minél több hasznos és értékes információt adsz a kampány előtt, annál sikeresebb lesz a kampányod.

Ahhoz, hogy hírlevél-kampány nélkül, csak az oldaladon keresztül érkezzenek megrendelések, stabilan magas látogatottság szükséges. Az embereknek kb. 1%-a vásárol azonnal egy honlapon, tehát 100 látogatóból nagyjából 1. Ez azonban nem az össz-látogatószámot jelenti, hanem azokat, akik eljutottak az adott termék megrendelőoldalára. Ez azt jelenti, hogy ha napi 1000 látogatód van és ebből 100-an kattintanak be a terméked megrendelő-oldalára, akkor lesz napi 1 vásárlód az oldalon keresztül (ezt az arányt valamelyest lehet növelni, de ehhez folyamatos mérés és apránkénti javítás szükséges)

A Gazdagmami Tanfolyamon végigvezetlek az online vállalkozásindítás lépésein, így nem tévedhetsz el az információtengerben >>KATT IDE<<

4. HIBA “Nekem azonnal kell”
Gyakran látom, hogy mivel mindenki gyorsan szeretne nagy bevételt elérni, ezért türelmetlen saját magával és az oldalával szemben is. Ez nem is lenne gond, azonban, ha gyorsan szeretnél eredményeket elérni, annak ára is van: pontosan meg kell határoznod a céljaidat, megtervezned a munkád lépéseit és kitartóan véghezvinned. Ezenkívül ha gyorsan kell a bevétel, akkor a látogatotószerzésben be kell vetned rövidtávú módszereket is, amik azonnali látogatottságot hoznak a számodra (pl. bannerhirdetés), vagy gyorsan kell több száz jó minőségű linket építened és közben napi szinten fejlesztened a honlapod tartalmát is.

5. HIBA “Ez olyan jó ötlet, megyek és megcsinálom”

Akármilyen jónak tűnik üzletileg egy ötlet, piackutatás nélkül belekezdeni botorság lenne, mégis még tapasztalt vállalkozók is könnyedén fognak bele újabb és újabb vállalkozásokba úgy, hogy nem néztek körül, vajon mekkora a piac, mekkora az érdeklődés, kinek és hogyan lehet eladni az adott terméket stb.

Ennek a fajta hozzáállásnak van egy másik hátulütője is: gyakran ilyenkor az előző projekt ottmarad befejezetlenül. Belekezdesz az újba, tudod, hogy ezt is, azt is kellene csinálni, és mivel “egy fenékkel két lovat nem lehet megülni” a végén bizony egyiket sem tudod igazán eredményesen csinálni.





13 Comments

  • Ágnes

    Reply Reply 2013. november 01. péntek

    Kedves Ági!

    Legutóbbi turnédon elmondtad azt, amit itt is olvasok, hogy ha értékesíteni szeretnénk terméket, annak egyik módja, hogy készítünk egy értékesítési oldalt, majd erre az oldalra PPC hirdetéssel látogatókat terelünk, akik ott meg is tudják rendelni a terméket. A előadásodon az is elhangzott, hogy nagy értékű termékeket nem szerencsés ilyen formában értékesíteni, mert a bizalom kialakításához ennél több kell.
    A kérdésem az lenne, hogy tapasztalatod szerint, mi az az összeghatár, milyen értékű termékek azok, amelyek ilyen formában sikeresen értékesíthetők?

  • Horváth Ági

    Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

    Kedves Ági!

    Elkezdtem a blogolást és nagyon élvezem! 🙂
    Egy ponton azonban elakadtam: ha most mindent megírok a blogomban, akkor mit teszek majd fel a fizetett domain-es weblapomra? Mert a blog tartalmát átmásolni nem lehet,a gugli megbüntet, viszont a blog nem tud olyan “szép” lenni, mint egy weblap. Azonkívül eladni sem olyan jó rajta.

    Nem lenne jobb, ha rögtön weblapot csinálnék és hagynám a blogot?

    • Vida Ágnes

      Reply Reply 2013. január 31. csütörtök

      Erre többféle modell van, mindegyik működhet:
      1. maradhat a blogod az ingyenes helyen és a honlapon csak a termékeid/szolgáltatásaid vannak, a blogról átirányítod oda a forgalmat (linkekkel) és feliratkozókat gyűjtesz a hírlevélre.

      2. megtartod a régi blogot, minden bejegyzés végére beteszel egy linket, hogy átköltöztél az új blogra és elindítod az újat.

      3. megszünteted (törlöd) a régi blogot, átmásolod a tartalmat az újra (így nem büntet a Gugli)

      • Ági

        Reply Reply 2013. április 24. szerda

        Ágikám!

        Köszönöm a választ! Akkor asszem a 3. verziónál maradok, kezdem kinőni a bloggert, kicsit butácska az oldal, hiába csinosítom, van pár ötletem, amit csak egy weboldallal tudok megvalósítani.

  • Vida Agi

    Reply Reply 2010. május 23. vasárnap

    Diána, egy vásárlásnál egyet használhatsz fel, kivéve, ha a teljes Gazdagmami tanfolyam anyagot vásárolod meg.

  • Diána

    Reply Reply 2010. május 20. csütörtök

    Kedves Ági!

    A közelmúltban vásároltam egy Start cd-t Önöktől és kaptam mellé 2db 5000ft-os kupont is. A kérdésem az lenne hogy ha én szeretném megvásárolni a Honlapkészítéssel foglalkozó 2 db CD-t akkor csak 1 kupont vagy minkettőt felhasználhatom a vásárlásnál?
    Válaszát előre is köszönöm

  • Zajika

    Reply Reply 2010. május 03. hétfő

    Szia Ági,
    Szimplán csak szeretném az oldalamat (www.kepshop.hu) a tanácsaidat figyelembe véve élővé, interaktívvá és látogatottabbá tenni…vagyis hírlevél, fórumok, hivatkozások stb alkalmazásával.
    Tehát, ha van egy működő weboldalam, akkor hírlevelet a google docs-ban megszerkesztve a wordpress alatt beilleszthetem??

    vagy telefonáljak a rendszergazdának (de nem akarok)
    köszi a segítséget…
    ildikó

  • Niki

    Reply Reply 2010. május 01. szombat

    Nekem sem megy! Belevágtam én is több oldalba, de igazából csak az egyik él, a többi 1-2 hét után megállt, pedig hirtelen jó ötlwtnwk tűntek. Ez is igaz!

  • Vida Ági

    Reply Reply 2010. április 30. péntek

    Igen, lehet.

  • Brigi

    Reply Reply 2010. április 30. péntek

    Kedves Ági!

    Kérdésem nem teljesen idevágó. Azt szeretném megkérdezni, hogy egy tárhelyen lehet-e több domain-t használni. Pl. annál a szolgáltatónál, akinél Te is vagy.

  • kozyen

    Reply Reply 2010. április 30. péntek

    Kedves Ági!

    Nagyon köszönöm a fenti bejegyzést. Épp megint többfelé kacsintgatok, hogy a bevételeimet felgyorsítsam. Van min gondolkodni! Köszi!

  • Zsigri Mariann

    Reply Reply 2010. április 29. csütörtök

    Nagyon sokat segítettél a hírlevélben közöltekkel, amit nagyon köszönök!
    Annyi lenne a hozzászólásom, hogy az emberek bizalmatlansága az, ami szerintem még visszatartja őket a vásárlástól.
    Az a tapasztalatom, hogy a hirdetési oldalakon feltett termékeimet gyakrabban vásárolják, azaz csak onnan veszik meg a termékeimet!
    Idáig egyetlen egy ember vásárolt tőlem egy szívpárnát a saját honlapomról. Pedig sokan nézegetik.
    Te tartod bennem a lelket, hogy igenis lehet elérni egy olyan pontot,hogy saját honlappal keresni tudjak!
    További sok sikert mindenkinek!

Leave A Response

* Denotes Required Field