Eladás nélkül is megy?





– teszik fel sokan a kérdést azok közül, akik szeretnének valamilyen internetes keresetet maguknak (talán pont azért szeretnének internetes vállalkozást, mert tartanak a személyes eladástól). Azt gondolják, hogy a neten csak írogatni kell, nem kell személyesen ügyfelekkel találkozni, nem kell hívogatni őket és órákig magyarázni, miért jó a termékünk: és ez így is van. De akkor mégis, miből lesz a pénz?

Elmesélek egy esetet. Egy évfolyamtársam az egyetemen nagyon félt a fogorvosoktól, nem tűrte jól a fájdalmat, pedig -pechjére- nem túl jó fogakkal áldotta meg a sors, ezért gyakran kellett mennie. Amikor először mesélt neki valaki a fájdalommentes ózonos kezelésről, teljesen tűzbe jött. Lázasan kutatni kezdte, milyen orvosok végeznek ilyen kezelést, mennyibe kerül. Hozzájutott egy szórólaphoz, amin minden alaposan le volt írva. Amikor legközelebb fogorvoshoz kellett mennie azonnal azt a rendelőt hívta és azóta csak oda jár.

Miért meséltem el mindezt? Mert neked egy ugyanilyen üzletet kell felépítened. Eladott ez a fogászat valamit? Megkereste egy ügynök az évfolyamtársamat és győzködte az ózonos kezelés előnyeiről? Nem. Mert az ő igénye (fájdalommentes kezelés) és az ajánlat találkozott.

Valamit azonban mégiscsak hozzátett a rendelő, amivel elérte, hogy a sok ajánlat közül az övét válassza ki az ügyfél: egy jól megírt, alapos információs anyagot adott, amiből az ügyfél megszerezhette a számára szükséges információkat, így a 4-5 hasonló rendelő közül őket választotta ki.

Az interneten ez ugyanígy megy. Vannak ügyfelek, akik valamilyen problémára keresnek megoldást (pl. Hogyan rendezzük be a másfél szobás lakásunkat úgy, hogy ne legyen állandóan rendetlenség és a kiságy is elférjen?), neked pedig az a feladatod, hogy megtaláld azt a csoportot, akik számára megoldást tudsz nyújtani. Információt.

Az internetezők döntő többsége nem konkrét áruk után nézelődik (nagyjából 2% szeretne azonnal vásárolni is valamit), hanem információkat keres. “Lázas a gyerek, mit tegyek?”: felmegyek az internetre, beírom a Google-be és máris kapok egy csomó hasznos tippet és megoldást.
Ha van valamilyen fontos problémád, amit szeretnél megoldani, és találsz egy olyan oldalt, ami tele van információkkal a megoldásról, akkor arra az oldalra vissza fogsz még térni. Elmented a Kedvencek közé, felveszed az RSS olvasódba és ha van rá mód, még a hírlevélre is feliratkozol, mert szeretnél többet tudni.

Ezek az oldalak először adnak a számodra és amikor már sokat olvasgattad őket, akkor fognak “el”-adni neked. Addigra azonban már ismered őket, ismered a kínálatukat, tagja vagy a közösségnek és nem kérdés, kitől vásárolj majd, amikor oda kerül a sor.

Nézzük a te esetedet! Szeretnél indítani egy oldalt az interneten hobbikertészet témában. 2 lehetőséged van: vagy nagyon sokan érdeklődnek a téma iránt és akkor idővel befut az oldal, vagy nem és akkor befuccsol a terved. Ha azonban az oldalt előzetes piackutatást követően indítod el és felismered, hogy a hobbikertészet általában nem, viszont a paradicsomok kártevői sok embert érdekel, akkor azok, akik pont erre a témára keresnek: nagy eséllyel találnak meg téged, lelkesen olvassák az oldaladat és végül hűséges vásárlóiddá válnak (ez nem véletlen példa volt, tavaly nyáron a fél karomat adtam volna egy jó paradicsom szakértőért, aki megmondja, mikor mi rágja éppen a paradicsomaimat :))

De mit adjak el nekik? Az a jó, hogy ha nem termékközpontú, hanem problémaközpontú oldalt építesz, akkor nagy a termékek skálája, amit kínálhatsz. Míg az első esetben van egy terméked és aköré gyártod az oldal tartalmait, addig a második esetben van egy lelkes és hálás olvasótáborod, akiknek egy jól átgondolt termékportfóliót kínálhatsz megoldásként. Például (visszatérve a paradicsomos példára) egy olcsó könyvet a paradicsom-kártevőkről (ezt írhatod te is, de kínálhatod mások könyveit is pl. a Libri partnerprogramján keresztül), egy komplett tanfolyamot a kerti paradicsomtermesztés minden fortélyáról, a paradicsomfajtákról, szereket a kártevők kiírtására (ehhez kereshetsz egy nagykert, akik ilyeneket forgalmaznak), trágyát, amitől szebb és nagyobb paradicsomok nőnek majd és később – a vásárlói igényeknek megfelelően – még tovább növelheted a termékskálát.

Nem kell könyörögnöd, hogy vegyenek tőled, mert

  • eleve szívesen vásárolnak nálad, hiszen az oldalad már annyi jót adott nekik
  • minél több hírlevélfeliratkozód és látogatód van az oldaladon, annál nagyobb lesz a megrendelések száma (ez szimpla matematika: az 1% úgyis vásárol)

Mindez egyébkén offline is megvalósítható, gondolj csak a katalógusokat küldözgető cégekre – csak ez sokkal költségesebb, mint az interneten.

Nap, mint nap látom, hogy ez a rendszer működik. Az egyik oldalamon naponta 5000 látogató fordul meg, olvasgatnak, és napi 8-10 ember vásárol is anélkül, hogy nekem erőltetnem kéne rájuk a termékeimet. Ehhez persze kellettek megelőző munkálatok, ki kellett találni, felépíteni egy rendszert, ami most már magától is működik, nekem legfeljebb csak “írogatnom” kell. Hasonló rendszereket bárki kigondolhat és létrehozhat, csak éppen tudnod kell, hogyan kezdjél bele, hogyan teszteld és működtesd őket.





24 Comments

  • Manita

    Reply Reply 2009. február 27. péntek

    Kedves Ági !

    én úgy de úgy írnék neked nyomda ügyben…
    de még csak a “belenézős emberre “várok”….türelmesen
    azért köszönöm h ismeretlenül is azonnal ajánlottál egy kiadót…
    ..azt hiszem kezdek hozzá
    szokni hogy más is akar nekem segíteni …
    jóóóóóó érzés
    köszönöm

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. február 27. péntek

    Zsani (és mindenki, akinek nyomda és kiadóügyben vannak kérdései), írjatok nekem az info@gazdagmami.hu címre!

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. február 26. csütörtök

    Ádám, nyomdára gondolsz?

  • zsani

    Reply Reply 2009. február 26. csütörtök

    Sziasztok!
    Szia Ági!
    Nekem már nem egy könyvem van a fiókban, egy kiadó már jelentkezett is, hogykiadná, de olyan horribilis összegért, hogy egyszerűen képtelen voltam felvállalni!
    Amatőr íróként már tevékenykedem néhány internetes oldalon, és talán nem is olyan rossz eredménnyel, viszont ezen a téren nekem is jól jönne egy őszinte ember, aki elmondaná, valóban érnek-e annyit a műveim, hogy megpróbálkozzak vele egy kiadónál!
    A segítséged tehát nekem is nagyon nagyon jól jönne Ági!

    Előre is köszönöm!

  • Ádám

    Reply Reply 2009. február 25. szerda

    Szia Ági!

    Nagyon felkavart ez a bejegyzésed, pozitív értelemben. Abban mit tanácsolsz, ha egy írásos anyagot szeretnék fűzetni egy DVD mellé?

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. február 25. szerda

    Anita, kiadó és nyomda ügyben tudok segíteni (és piacképesség kereslet ügyben is)

  • Manita

    Reply Reply 2009. február 25. szerda

    Norbi kedves!
    nekem is van egy FÉL “könyvem” de még az ismerőseimnek sincs olyan ismerőse aki közül valaki belenézne és azt mondaná:vidd el/ne vidd el egy kiadóhoz…
    hát egy ilyen belenézős emberre lenne szükségem….aki nam döngöl a földbe de azért ha kell akkor fájdalmasan őszinte…
    Manita

  • Zsolti

    Reply Reply 2009. február 23. hétfő

    Gabella, nem találtam az e-mail címedet, ha megírnád, többit e-mailben megbeszéljük…
    info@fa-ajandek.hu
    🙂

  • Gabella

    Reply Reply 2009. február 23. hétfő

    Zsolti! Az első 25 ingyen leckére regisztráltam, de még nem tudtam kellőképpen belemerülni! Mit tudsz segíteni? Kíváncsi vagyok! 🙂

    Jaja! Szabolcs is a lehetőségek hazája! 🙂

  • Zsolti

    Reply Reply 2009. február 23. hétfő

    Gabella, elkezdted az angolt?
    ha még nem, segítenék!

    Én meg szabolcsi vagyok, tele lehetőségekkel! 🙂

  • Gabella

    Reply Reply 2009. február 23. hétfő

    Én is békési vagyok, de a falu határában már Csongrád megye van! Sajna a konferencia nekem is kimarad, de már ötletem van, és tervezem is, hogy jövőre már én is megyek konferenciázni! 🙂 Addig meg marad a kötögetős blog, amit sokan szeretnek!

    Tudom, nehéz, de muszáj pozitívan hozzáállnunk! (Igaz, Ági, milyen nehéz eset vagyok!?! ;))

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. február 23. hétfő

    Móni, a WordPressben nincsen automatikus óraátállítás, ezért nála nyári időszámítás van, kézzel tudom állítgatni, de lusta vagyok 🙂

  • OkosKismama

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    OFF: Vajon miért ülök időgépben? 😀 A rendszerórám 22:18-at mutat, a hozzászólásomnál 23:18 jelenik meg… ezért csúsztam le az interjú oldalán az 1. megjegyzés rangjáról is… 🙂 Hm. Fura.

  • OkosKismama

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Szilvi, nem megoldhatatlan. Erre is vannak módszerek. Van egy bizonyos kérdéssor, ha azokra őszintén válaszolsz magadnak, nem sajnálva rá az időt, akkor rájöhetsz, hogy Te mivel tudnál segíteni másoknak, és/vagy mivel tudnál foglalkozni, amit Te is szeretsz csinálni. Márpedig ilyen esetekben bizony követni fog a pénz is!

    Norbi, félreértetted, Eszter nem könyvet akar kiadni, hanem könyvet árulna partnerprogramban… 🙂

  • Szilvia

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Moncsi, én is Békésből vagyok, én sem tudok elmenni a konferenciára. Az én kisebbikem 1 éves. Tényleg jók az ingyenes blogok. Az én problémám: mi legyen a termékem? Megoldhatatlan…

  • Chi*** Csapó Ida

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Orsolyának: igen, igazad van, eladás, értékesítés nélkül nem megy… a konferencián szó lesz a HOGYAN-ról, szerintem a rendszerek felépítése, az online marketinges üzleti modellek kulcsfontosságúak (a Gazdagmami.hu, de a GazdagNők.hu is egy bizonyos online üzleti modellre épül). És ezen rendszerek része az értékesítés, de korántsem hagyományos formában, azaz nem igy: vedd meg, kő vagy nem kő? 🙂

    Ida***

  • Vida Ági

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Moncsi, a blogért nem kell fizetni, ingyenes bloggal is el lehet kezdeni. Egy domainnév+tárhely 3600 Ft egy évre, én is ennyi befektetéssel kezdtem, nem volt több tőkém, csak a szellemi tőkém, tudásom és a munkám, amit beletettem.

    Konferenciára nem kötelező menni, amíg kicsik voltak a gyerekek, én sem tudtam megoldani akkor még, később megoldottam, amikor már nagyobbak lettek és volt, aki vigyázott rájuk.
    Nem vagy egyedül vannak itt többen Békésből, Szabolcsból, ott sem reménytelen a helyzet, ha valaki komolyan gondolja.

  • Moncsi

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Amiket leírtál mind szép és jó de tőke nélkül hogy kezdjek vállalkozásba , hogy termeljek? A honlap, blogért fizetni kell és én nem bírok befektetni. Nem vagyok pesti , hanem csongrád megyei , hogy menjek el a konferenciára? 11 hónapos kislányom van, epilepsziás vagyok és agorafóbiás. Na most segíts!

  • $Norbi$

    Reply Reply 2009. február 22. vasárnap

    Szia Ági,

    A marketingtortán szuper voltál, gratulálok minden munkatársam nevében!

    @Nagy Eszter

    Ha nagy könyvkiadókon keresztül szeretnél publikálni, és nem akarsz lassú, hónapokig tartó utakat bejárni, szükséged van egy könyvügynökre. Én nagyon szívesen ajánlok egy ilyet Neked. Éppen van egy ilyen ügynök barátom, aki a Bookline-tól kezdve az Alexandráig bárhova bevisz. Én pl. így találkoztam ezen cégek igazgatójával, vezetőségével. Már a találkozás megérte.
    A Bagolyvárról jó tapasztalatom nincsen. Annak ellenére, hogy ők sok ilyen könyvet adnak ki, a cégvezető (D.GY) szinte elérhetetlen. Ez nem jó omen.

    @Ági

    A konferenciád ötletes, hogy épp nőnapra esik. TOvábbi sok sikert!

  • Szombati Orsolya

    Reply Reply 2009. február 20. péntek

    Szia Ági!

    Végigolvastam a konferenciás anyagot, nagyon érdekesnek hangzik.
    De talán van még valami, amivel még ennél is kerekebbé lehetne tenni a konferenciát. Ida megmondja majd, hogyan ismerhetjük fel a személyes küldetésünket, Ági pedig azt, hogy hogyan kutassuk fel az igényeket és térképezzük fel a piacot. Önismeret és marketing. Két elengedhetetlen dolog egy vállalkozás elindításához és sikeréhez. De valami hiányzik mégis: Ki mondja meg, hogy HOGYAN adjunk el? Mert azért személyes vagy személytelen eladás ide, vagy oda, mindenképpen szükség van némi értékesítési alapismeretre és kommunikációs képességre, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy például valaki olyan remek, motiváló, és vásárlásra ösztönző hírleveleket írhasson, mint Te.

    Van, akinek ez csípőből megy, mint Neked is, de van, akinek ezt is meg kell tanulnia.

    Tényleg számos előnye van annak, ha valaki egy dinamikus értékesítési stratégiát folytató MLM hálózat tagja, mert valóban sok hasznos információt lehet az ilyen hatalmas értékesítési hálózatokban összeszedni. (van köztük azonban olyan, ami a mi magyar életszemléletünkben kicsit furcsának hat…). De nem ez az egyetlen út. Ma már sok más helyen is meg lehet tanulni, sőt! “védett” körülmények között ki is lehet próbálni, be is lehet gyakorolni azokat a technikákat, melyek az értékesítési és a kommunikációs készségeket fejlesztik. Saját tapasztalatból mondom, – hisz nap, mint nap ezzel foglalkozom én is – hogy ez az út is kiválóan működik.

    Talán ezekről az utakról, ismeretekről és módszerekről és is érdemes lenne valamikor bővebben beszélni.

    Szeretettel üdvözöl, Orsi

  • admin

    Reply Reply 2009. február 20. péntek

    Eszter, a numero7.com-nak is van partnerprogramja, egy csomó könyv náluk is megvan.

  • Szénási Györgyné ANi

    Reply Reply 2009. február 20. péntek

    Ági, mindig is tudtam, hogy nagy fej vagy, de ez a tanulmány tényleg CSÚÚÚÚÚÚÚCS!!! Köszönöm!!!

    ANi.

  • Nagy Eszter

    Reply Reply 2009. február 20. péntek

    … és a bagolyvárnak nincs partnerprogramja, jobb ötletem pedig nincs.

  • Nagy Eszter

    Reply Reply 2009. február 20. péntek

    Az nagyon szép, hogy a Libri partnerprogramján keresztül értékesítsek, csak a libri sorozatos megkeresésem ellenére sem reagál a partnerprogramra jelentkezés kérelmemre. Ilyen esetben mit javasolsz?

Leave A Response

* Denotes Required Field