Bratyimentes övezet





Ahhoz, hogy valaki sikeres vállalkozást indítson, a közfelfogás szerint sok pénz, de legalábbis jó kapcsolatok kellenek. Mondjuk egy milliomos papa a háttérben, aki egyengeti a hátteret vagy egy csomó pénzes haver jó kapcsolatokkal, akik bejuttatnak a jobb körökbe, vagy egyszerűen csak továbbajánlják egymásnak a szolgáltatásaidat. Akinek pedig nincsenek ilyen ismerettségei, kizárva érezhetik magukat a “Kánaánból” és valóban: mielőtt valaki vállalkozásba kezd, a lelke mélyén az egyik legfőbb gát az, hogy őneki honnan lesznek szuper kapcsolatai, honnan jönnek majd az ügyfelei, vajon lesz-e annyira jó, hogy az ügyfelek egymásnak ajánlják?

Ez egy ördögi kör. Ha körülnézel az ismerős vállalkozók között, azt látod, hogy a többség az ismerettségekre építve próbál előrébb jutni. A felesége a titkárnő, a könyvelést a sógora csinálja, az üzletkötő az unokaöccse, az ügyfelek a szomszédok, a szomszédok ismerősei, a gyerek osztálytársának az szülei, a rég nem látott barátok és az általuk beajánlott emberek. Az első pár évben ezzel a kapcsolati hálóval egész jól el lehet boldogulni, a gond csak akkor van, amikor elkezd kevesebb megrendelés érkezni és megcsappannak a bevételek.

A kezdő vállalkozók többsége az ismerettségeire építi a céget, rajtuk keresztül jönnek a megrendelések, ők ajánlják tovább a szolgáltatásokat. Sokan vannak azonban, akik nem akarnak az ismerőseiknek eladni, vagy nincsenek olyan ismerőseik, rokonaik, akiknek eladhatnának, vagy akiken keresztül el lehetne indulni. És mivel a környezetében mindenki azt látja, hogy “jó kapcsolatokra van szükség”, ezért inkább bele se kezdenek a vállalkozásba.

Ha jó a kapcsolati háló, akkor egy ilyen vállalkozás sokáig fennmaradhat. Gyakrabban fordul azonban elő, hogy idővel akadozni kezd az üzlet. Ilyenkor a cég készíttet egy szórólapot, feladn egy hirdetést, csináltat egy honlapot és ettől várja a helyzet megoldását. Marketingtapasztalatok és tervezés híján azonban a legtöbb ilyen próbálkozás legfeljebb csak átmeneti javulást hoz.

Nos, van egy jó hírem: ha a vállalkozásodat már a kezdetektől úgy építed fel, mintha nem lennének kapcsolataid, akkor az stabil alapokon áll majd, elmaradnak az uborkaszezonok, amikor egyik ismerősöd sem rendel és nem lesz szükséged arra sem, hogy másokkal “bratyizzál” a jó kapcsolatok érdekében.

Anno a főnökömtől már az első héten megtanultam, hogy a kapcsolatépítés nagyon fontos része az üzletmenetnek (pedig ez egy többszáz fővel dolgozó középvállalat volt). A jó üzletek mindig egy kiadós sörözést követően születtek, mint ahogyan a vezetői posztokhoz vezető út is nagy közös vacsorákkal és bulikkal volt kikövezve. A konferenciák, a céges rendezvények, a partnereknek szóló bulik, a cégajándékok mind arról szóltak, hogy menjen az üzlet.

Neked azonban nem lesz szükséged ilyesmire. Az internet remek lehetőség arra, hogy elkerüld a bratyizással, ismerősök zaklatásával járó kellemetlenségeket. Ha írsz egy jó blogot, ha keresőre optimalizált az oldalad, ha a témához kapcsolódó linkgyűjteményekben is benne vagy, akkor pont azok találnak meg, akiket az adott téma érdekel.

És ez nemcsak az interneten működik. Ha hirdetésre adod a fejed, akkor csakis olyan megoldást válassz, ahol a szolgáltatásaidra fogékony célközönséget éred el és lehetőség szerint folyamatosan. Egy szakmai lapban való rendszeres (és jól megírt) hirdetés például hatalmas sikereket hozhat.

A fantasztikus az, hogy ha jól csinálod, ha magas színvonalon műveled a szakmádat, ha az üzeneteid átgondoltak és közvetlenek, akkor nemcsak ügyfeleket szerezhetsz, hanem rengeteg leendő kapcsolatot is. Maguktól fognak jelentkezni azok, akik szeretnének együttműködni, üzleteket kötni veled és végül azon kapod magad, hogy kialakult az addig hiányzó kapcsolati hálód. Ezen a szinte a bratyizás már valóban tovább viszi, építi az üzletedet, miközben az ügyfelek nap, mint nap “maguktól” sétálnak be az ajtódon.

Kapcsolódó hír: A szájról szájra marketinget, a továbbajánlás művészetét tudatosan is felhasználhatod a marketinged részeként. Ha tudsz angolul, akkor érdemes elolvasnod Dave Balter The Word of Mouth Manual c. könyvét, amit tegnap óta ingyen letölthetsz erről az oldalról: http://s3.amazonaws.com/bzzagent/The_Word_of_Mouth_Manual_Volume_II.pdf





6 Comments

  • optimista38

    Reply Reply 2008. június 30. hétfő

    Örülök neki, hogy kiutat mutattál Ági nekem.

    Gát volt bennem a személyes kapcsolatokra épülő válllkozás indítás elmélete.

    rülök, hogy lehetőségem van a falumból interneten
    keresztül indítani vállalkozást.

  • Gabella

    Reply Reply 2008. június 19. csütörtök

    Én meg nem tudok angolul… Ez van!

  • Moni

    Reply Reply 2008. június 19. csütörtök

    word of mouth = szájról szájra marketing, vagy kapcsolati marketing, vagyis ajánlások útján értékesíteni valamit, amivel meg vagyunk elégedve, az ismeretségi körünknek. Vannak, akik MLM-nek hívják… 🙂

  • Zeze

    Reply Reply 2008. június 19. csütörtök

    Szia Ági vagy aki tudja!
    Már olvasom az ajánlott e-book-ot és nagyjából mindent meg is értek, csak épp a cím jelentése okoz nehézséget: mit jelent a “word of mouth” kifejezés?
    Előre is köszi!

  • cadmagician

    Reply Reply 2008. június 19. csütörtök

    ja. de ha közel ülsz a tűzhöz, tudsz privatzálni, kapol lóvét, amiből visszacsurgatsz, máris megspóroltál pár évet. volt már rá példa abszurdisztánba… egyébként csak “szenvedsz” ha kezdő vagy….

Leave A Response

* Denotes Required Field