Mire jó nekem kezdőként a közösségi média?

Ha döbbenten figyeled az elmúlt hetek eseményeit a blogon és nem érted, mi ez a nagy felhajtás a közösségi média körül, akkor most figyelj jól, mert lefordítottam a te nyelvedre is.

Ha még csak keresgélsz…

Ahhoz, hogy az ember vállalkozást indítson, el kell döntenie, mivel foglalkozzon, mire van igény, mi az, amiből bevételt tud „varázsolni”, minek van piaca. Online eszközökkel ezt gyorsan és hatékonyan meg lehet oldani, akik résztvettek már Gazdagmami Tanfolyamon vagy a START Programban pontosan tudják, hogy néhány heti kutatómunka után el tudod dönteni, piacképes-e az ötleted, illetve milyen ötletek piacképesek egyáltalán.

Közösségi eszközökkel, Facebookkal, Twitterrel mindez felgyorsítható. Egyrészt felhasználhatod őket adatgyűjtésre, a trendek figyelésére: miről beszélnek az emberek, mi érdekli őket?

Másrészt felhasználhatod a termékfejlesztésben is: Bevonhatod a követőidet a termékfejlesztésbe, megtudhatod, milyen igényeik lennének, milyen kérdéseikre szeretnének válaszokat kapni, letesztelheted, milyen tartalmak érdeklik őket inkább, milyen igényeik vannak az ügyfélszolgálat, a csomagolás, a plusz szolgáltatások tekintetében. Régebben ehhez egy blogot kellett indítani, látogatottságot építeni és csak utána kerülhetett sor a párbeszédre, a közösségi médiában könnyebb látogatottságot szerezni és azonnal megkezdheted a párbeszédet.

Ha már tudod, mit szeretnél…

Ha már van honlapod/blogod a közösségi média a következőkben segíthet neked:

1. Listaépítés – Korábban sok tartalomra, hirdetésekre, keresőoptimalizálásra és más látogatottságnövelő eszközökre volt szükség ahhoz, hogy listát építs. Ma a listaépítést akár már honlap nélkül is megkezdheted a Facebookon és a Twitteren, így mire elindul a honlapod már lesz listád is, akik közül kikerülhetnek az első vásárlóid.

2. Szakértői imidzs építése – A közösségi oldalak kiválóan alkalmasak arra, hogy a szakmai munkádat mások megismerjék és elismerjék. Ha jó anyagokat készítesz, ha érdekes, amit csinálsz, azt spontán továbbadják egymásnak az emberek, ami neked egyre nagyobb ismertséget és jó referenciát jelent.

3. Keresőoptimalizálás, látogatottságnövelés – Mind a Twitter, mind a Facebook alkalmas rá, hogy látogatókat tereljen a honlapodra/blogodra, illetve a már meglevő olvasóid még jobban kötődjenek az oldaladhoz (arról, hogyan keresőoptimalizálj a közösségi médiában, korábban már írtam)

4. Partnerkapcsolatok – A közösségi oldalakon megismerhetsz más vállalkozókat, akikkel kölcsönösen segíthetitek egymást keresztmarketinggel, szolgáltatásokkal, tapasztalatokkal. Eddig ilyesmire csak fórumokon volt lehetőség, vagy pedig ismeretlenül kellett megkeresni azokat, akikkel szerettél volna együttműködni.

Kifogások?

Kifogások, ami miatt nem kezdünk el egy új eszközt használni, mindig vannak. Hogy ezek fel se merüljenek benned, gyorsan ki is kapcsolom őket 🙂

„Egy kukkot sem értek, itt minden angolul van”

Ha nem érted a Twitter.com-ot, használd a Turulcsirip.hu-t vagy a Yamm.hu-t, és az magyarul van. A Facebookot is lefordították már, magyar nyelvű felületen használhatod.

„Nem kezdek újabba, amikor még a régebbi dolgokat sem valósítottam meg”

Hiába dolgozol azon, hogy a régebben tanult dolgokat megvalósítsd, ha azok közben már veszítettek a hatékonyságukból. Sajnos az internet marketing olyan terület, ami folyamatosan változik. Két éve még rengeteg új feliratkozót jelentett, ha volt beúszó ablak az oldaladon, tavaly már kevesebb feliratkozót jelentett ez a módszer, idénre pedig már teljesen elavult. Át kell tehát nézned, a régebb óta tervezett módszereid közül mi az, amit lehet helyettesíteni a közösségi médiával (pl. a látogatottságnövelés, a keresőoptimalizálás, a termékfejlesztés) és a régebbi módszerek helyett inkább ezeket elkezdeni használni.

„Nincs rá időm”

Ha kívülről nézed úgy tűnhet, a közösségi média rengeteg időt vesz el, mert mindig gép előtt kell lenni. Ez azonban csak a látszat. Magyarországon még kevesen használják jól a közösségi médiát, sokan csetelgetnek rajta, ami nem gond, de ez nem azt jelenti, hogy marketing célokra is így kell használni. A Motivátor 2010 Különszám anyagában összegyűjtöttem néhány olyan példát sikeres Twitter és Facebook kampányokra, amikből megnézheted, hogyan lehet marketing célokra használni a közösségi eszközöket.

A másik, hogy automatizálással megkönnyítheted a saját dolgodat. Például, amikor írsz egy blogbejegyzést, azt azonnal kiküldheted Twitterre és Facebookra a megfelelő pluginek használatával. Előre beidőzíthetsz Twitter bejegyzéseket, és egyéb eszközökkel is növelheted a hatékonyságodat, erről lesz szó a Mini Motivátor csütörtöki számában (az előző két számot itt olvashatod el)

Hogyan használhatod a Twittert és a Facebookot kezdőként? Válaszok itt >>

8 Comments

  • Vida Ági

    2010. január 21. csütörtök

    Cecil, Idának igaza van, de én azt gondolom minden eszköz annyit ér, amennyit a használója. Ha nem élek az eszközzel, hanem visszaélek vele, az nem az eszköz hibája, hanem az enyém

  • Cecil

    2010. január 20. szerda

    Kiss Ida bejegyzése véleményem szerint elgondolkodtató. Ági, te ezt hogy látod?

    C

  • Nagy Zsuzsanna (zsutta)

    2010. január 19. kedd

    Ági !
    Most néztem meg az oldalunk látogatottsági számát és meredeken ívelt felfelé a mai napon.
    Neked köszönhetően?
    Köszönöm, ha megnézed, ill. aki megtekintette.
    Véleményeitekért -bármilyen- hálás leszek!

  • Kiss Ida

    2010. január 19. kedd

    Ellenvetéseim:

    1. a társas média közönsége csakis önmagára reprezentatív. A piac nagyobb része, akármit is állítanak a guruk, nem a FB-n van. Az angol piac nem mérvadó.

    2. igenis, állandóan lógni kell a neten, ha azt a látszatot akarod kelteni, hogy tényleg kommunikálsz, nem csak üzletet építesz.

    3. mivel akkor is a neten kell lógnod, amikor nincs kedved, és akkor és azzal is barátkoznod kell, akivel egyébként nem kommunikálnál, ezért le kell mondanod arról, hogy kongruens legyél. Persze, hiszen a kereskedő mindenkivel kedves.

    4. a fenti miatt rejtetten, de annál mélyebben manipulatív – ha egy bannerra rápillantasz, rögtön látod, mi az. A marketing-szándékú üzenetekről viszont nem derül ki azonnal, hogy be akarja hízelegni magát nálad, hanem esetleg csak hetekkel később.

    Nem lenne ezzel semmi baj, ha nem a társas kapcsolatok terébe hatolna bele, ahol most már elválaszthatatlanul összemosódik a valódi kommunikáció a marketing-célúval. Ez szerintem tragikus.

  • Vida Ági

    2010. január 19. kedd

    Szilvi, ez nem is igaz, minden nap 8 órát alszom 🙂 Viszont sokat kávézom az tény 🙂

    zsutta, megnézem az oldalatokat.

  • Szilvi

    2010. január 19. kedd

    Kedves Ági!

    Te sosem pihensz? Hogy csinálod? Milyen turbóbogyót szedsz?

    🙂

    Szilvi

  • Nagy Zsuzsanna (zsutta)

    2010. január 19. kedd

    Nekem ez nagyon kellett !
    De minden írásodnál uezt gondolom!
    A megvalósítással hadilábon állok magam -is-, ezért örök kérdéseket
    vet fel magamban úja, mit, hogyan valósítsak meg a saját oldalunkon, ami -szerintem- kissé egyedi „szolgáltatásunkhoz” szükséges és
    eredményre vezető lehet.
    Ha netán tudsz Ági egy pillantást vetni oldalunkra, azt nagyon köszönöm!
    S ha javaslatod van közös megbeszélés mellett (nem tudom erre van-e lehetőség?) akkor légyszíves írd meg, köszönöm előre is !
    Mindenesetre tuti, sokaknak nagy segítségére vagy, ha most erről nem is kaptál sok visszajelzést!
    További ilyen hozzáállásoddal még komolyabb sikereid lehetnek, biztosan! Én most gratulálok Neked, még ha ez a tv-ben való szerepléskor nem is derült ki pontosan, milyen komoly munkát végeztek a háttérben!
    Mindenkinek kellemes napot!

  • Anikó

    2010. január 18. hétfő

    Még jó, hogy nem töröltem ki ezt a „spam”-et. :)))

    Üdv mindenkinek! Kezdő