Porszem a gépezetben

Apró, lényegtelennek tűnő részletek hatalmas változásokat hozhatnak az online marketingedbe, mint az íztelen levesbe (nagy dolog) a só (kis dolog).


PÉLDA #1 Kezdő bloggereknek

Ha írsz blogot, akkor tudod, mennyire nagy munka megírni egy jó bejegyzést, mennyi ötlet, tudás, utánajárás van az írásaid mögött. És bizony, ameddig a honlapod/blogod egy fityinget sem termel, úgy érezheted, hogy mindez hiábavaló munka volt.
Megírtad, elolvasták – és talán még visszajelzést (hozzászólás) sem kapsz arról, mennyit segített vagy hogy tetszett nekik. De azért ne gondold, hogy az első bejegyzések írására szánt időt kidobtad az ablakon!

A bejegyzések forgalmat generálnak az oldaladra: látogatókat hoznak a keresőből, ha jó a tartalom, akkor spontán megosztás révén, ha pedig egy kicsit foglalkozol azzal is, hogy linkeket építs az egyes bejegyzéseidhez, akkor a linkgyűjteményekből is.

De ennél többet is tudhatnak a bejegyzéseid, ha odafigyelsz néhány apróságra:

a jó csali reklámja egy elrejtett helyenA keresőből érkező látogatók blog esetén leggyakrabban valamelyik blogbejegyzésre érkeznek – miért ne készítenél testre szabott ajánlatokat a számukra? Gondolj bele, éppen az influenza elleni házi gyógymódok után kutatsz a neten, találsz egy bejegyzést a lehetséges gyógymódokról, alatta pedig ott egy letölthető ajándék e-book linkje, amiből megtudhatod, hogyan előzd meg a következő influenzát!
Nagy eséllyel letöltenéd, ugye? Elárulom (mert szeretek számokat is megosztani), hogy tavaly a feliratkozóink 68%-a ilyen régi bejegyzések végén található linkre kattintva iratkozott fel, tehát egyáltalán nem elhanyagolható változást okozott ez az apróság…

PÉLDA #2 Középhaladóknak

Egy ügyfelem reklamált nálam, hogy ő megcsinálta a nyereményjátékos ötletemet, felajánlottak az oldalukon egy ajándékot a helyes megfejtőnek, de nem jelentkezett senki. Aztán egy másik ügyfelem is jelezte, hogy kétségbe van esve, mert kitettek egy nyereményjátékot a Facebookra és mindössze egyetlen jelentkezés érkezett.

könnyen elcsúszhatsz egy banánhéjonMindketten ugyanazon a banánhéjon csúsztak el: leírták a szabályokat és a feltételeket, majd várták a csodát. A nyereményjáték nem varázsszó, amitől fejvesztve rohannak a nyerni kívánó játékosok az oldaladra. Ugyanúgy el kell adni, mintha egy termék lenne. Igen, meg kell győznöd a játékosokat, hogy ÉRDEMES játszani. Meg kell őket győznöd, hogy EGYSZERŰ játszani. És le kell írnod nekik HOGYAN kell játszani, mégpedig nagyon alaposan.

Te tudod, miről szól a játékod és mit szeretnél, ők viszont nem látnak a fejedbe és nem tudják, mire gondolsz, ráadásul miközben a te oldaladat nézegetik, 5 másik honlap van még nyitva, megy az MSN, szól a zene, nyitva a levelezőprogram, ezért úgy kell nekik leírni a játék lépéseit pontokba szedve, mintha egy 5 évesnek szeretnéd elmagyarázni. Nem azért, mert 5 évesnek nézed őket, hanem azért, hogy két rohanás között felfogják a lényeget és az jöjjön le, hogy könnyű résztvenni, csak ezt és ezt kell tenni. Szúrtam már el ezt én is, túl bonyolult, túl kifinomult volt a játék, a megszokottnál többet kellett gondolkodni rajta és máris sokkal kevesebb volt a jelentkező. Olyan Játékot találj ki, amit zsigerből meg lehet oldani, ami a mindennapi számítógépes rutinba belefér. Tehát nem arról van szó, hogy ne gondolkodjanak a válaszon, hanem arról, hogy csak annyit kelljen gondolkodniuk, amennyit egyébként is gondolkodnának pl. egy blogban megírt hozzászóláson.

(Ugyanez az elv érvényesül egyébként az értékesítési oldalak megrendelőlapjánál is: nagyon gyorsan lehessen rendelni, hogy miután eldöntötték, hogy megveszik a terméket, a részletek már ne álljanak a megrendelés útjába.)

PÉLDA #3 Haladóknak

csaliEz már kimondott finomhangolás lesz 🙂 Kezdőként talán még te is teljesen külön kezelted egymástól az egyes látogatószerző folyamatokat: volt a linképítés, ami unalmas volt és gyorsan túl akartál lenni rajta, aztán hirdetni kezdtél, megírtál néhány Adwords hirdetést, készítettél néhány bannert hirdetésekhez vagy a saját oldaladra belső hirdetésekhez, esetleg partnerekhez.

És miután ezt letudtad, továbbléptél… De vajon arra gondoltál-e, hogy összehangold a hirdetések és az érkezési oldalak mondanivalóját? (kezdőbb haladóknak: az érkezési oldal az az oldal, ahova egy hirdetésre kattintva érkezünk)

Tavalyelőtt futott egy Adwords hirdetésem, ami fantasztikusan teljesített: aki rákattintott a hirdetésre 98%-ban feliratkozott a hírlevélre. A titok abban rejlett, hogy

    – a hirdetés pontosan elmondta mire számíthat az illető az érkezési oldalon (letölthető könyv, amihez meg kell adni az adatait és utána megkaphatja, plusz 3 szóban a könyv tartalma)
    – az érkezési oldalon nem rizsáztunk sokat a könyv erényeiről, rögtön a tetején leírtuk ugyanazt, ami a hirdetésben volt és alatta azonnal fel lehetett iratkozni (a feliratkozók több, mint 70%-a ebben a fenti űrlapban iratkozott fel)
    – de mivel tudtam, hogy mindig van néhány kukacos gyanakvó, aki többet szeretne tudni, nekik alatta részletesen is leírtam, mi ez a könyv, mit kaphatnak stb. és alatta volt még egy űrlap

Ezt a tippet akkor is használhatod, ha nem hirdetsz még, de mondjuk

    – van a honlapod oldalsávjában egy banner vagy szöveges hirdetés, ami a hírlevél-feliratkoztató oldalra visz
    – van a hírleveledben egy szöveges hirdetés, ami a terméked értékesítési oldalára mutat
    – a linképítésnél használt rövid szövegeket és leírásokat összehangolod azokkal az oldalakkal, amikre mutatnak
    – a 1. példában említett módszer szöveges linkjeit összehangolod az érkezési oldalakkal, amikre mutatnak

Igen, az a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a meglevő hírlevél-oldaladon túl készítesz még néhányat, amik a különféle célcsoportokhoz szólnak.
Sőt, továbbmegyek (hogy legyen min dolgoznod): ez azt is jelentheti, hogy a különféle célcsoportok számára különféle csalikat ajánlasz fel (megint egy fogalommagyarázat: a csali szó eredetileg a hook szóból származik, ami horgot jelent)

PÉLDA #4 Közösségi média mániákusoknak

Egy utolsó tipp (csak azoknak, akik kötelezően megcsinálták a fenti 3 leckét ;))

Sokat gondolkodtam azon, hogyan lehet a honlapom meglevő oldalait hatékonyan a Facebookra csábítani anélkül, hogy állandóan küldözgetném nekik, hogy jöjjenek a Facebookra.
Végül eldöntöttem, hogy a semmi másra nem alkalmas felületeimet használom erre a célra:
1. A hírlevél-feliratkozás után megjelenő köszönőoldalt
2. A megrendelés után megjelenő köszönőoldalt
3. Azt az e-mailt, amit akkor kapnak a felhasználók, amikor kérdeznek valamit a blogon és válasz érkezik rá
(WordPress felhasználók: ezt a Comment Reply Notification című pluginnel tudjátok elérni)

Önmagában ez az utolsó megoldás megduplázta az 1 hónap alatt szerzett rajongók számát. Miért ne duplázná meg a tiédet is?

39 Comments

  • Pal Kinga-Klara

    2011. március 20. vasárnap

    Kedves Ági!

    A tanácsodat szeretném kérni.
    Én megcsináltam a nyeremény játékot már kétszer is,egyszer a blogom indulásakor,egyszer pedig édesanyám névnapja alkalmából.Mindakét játékra elég sokan jelentkeztek is és akkor volt elég sok hozászolásom.
    Mivel az első játékban a rendszeres olvasóim közül is sorsoltam,igy a hat rendszeres olvasómból huszonkető lett,majd idővel huszonhét.
    A blogom indulása óta egyetlen egy olvasóm volt aki leiratkozot,de már másnap lett egy másik új rendszeres olvasóm.
    Látom a statisztikában,hogy sokan meg is nézik a bejegyzéseimet,viszont mostanában nem érkezik hozzászolás.
    Szerinted milyen bejegyzést irjak ahoz ,hogy hozzászolásra ösztönözzem az embereket?
    Másik problámam az egységes arculat kialakitásával van ugyanis még egyelöre nincs ötletem,hogy milyen arculatom (logóm,bloghátterem,névjegyem stb.)is legyen.Hogy ahogy te fogalmaztal bárhol rámtalálnak az interneten ráismerjenek,hogy az az én munkám.
    Elöre is köszönöm.További szép napot!
    Kinga (Lara)

    • Vida Agi

      2011. március 20. vasárnap

      Hozzászólás: 100-ból átlagosan 1 ember szól hozzá, kivéve, ha már mások is hozzászóltak, mert akkor jobban mernek hozzászólni az emberek, illetve akkor már egymással is elkezdenek beszélgetni, egymásra reflektálnak.
      Ha azt akarod, hogy hozzászóljanak, akkor pl. csinálhatsz szavazást, írhatsz olyan kérdésekről, ami megosztja az embereket, amin lehet vitatkozni (pl. sporttal fogyjunk le vagy diétával, a windows jobb vagy a linux stb.), sok hozzászólás szokott lenni a szavazások alatt is, vagy tegyél fel a bejegyzés végén egy kérdést, amire lehet válaszolni (pl. Te mit gondolsz erről? És te hogyan oldottad volna meg? stb.)

      Arculat: nézzél design inspirációs oldalakat (mások is küzdenek ezzel a problémával, mint te, ezért rengeteg ilyen oldalt találhatsz, csak írd be a Google-be, hogy „design inspiration” és gyűjtsd az ötleteket)

      • Pal Kinga-Klara

        2011. március 21. hétfő

        Köszönöm szépen a válaszaidat.Meg is fogadom öket és majd beszámolok az eredményről.

  • S. Annamária

    2011. március 17. csütörtök

    Szia Ági!

    Köszi a választ! Azt hogy érted, hogy feliratkozó, vagy hirdető után kérjem a jutalékot? Az után, aki tőlem megy hozzájuk és ott regisztrál vagy hirdet?? Mert nálam még nincs feliratkozás (mert még nincs e-book vagy hírlevél).
    Vagy kérjek a tőlem hozzájuk érkező valós megrendelők vásárlásai után %-ot?
    Köszi a magyarázatot:)))
    További jó munkát.
    Annamari

  • eszti

    2011. február 24. csütörtök

    jaaaaaaaaaaaaaaaajjjj, de jóóó, végre én is írok ide:):):):
    olyan rég tervezgetem, és olyan rég olvasgatlak titeket, s most felbátorodtam!:)
    szóval értem, ma már az anyagok írásán dolgozok, amiket feltöltünk!
    olyanokat keresek a neten, akik balesetet szenvedtek, s szeretnének érdekképviseletet maguknak-mert nem mindig elég a biztosítók felé, ha csak egy szál magában megy az ember. Így sokkal többre juthatnak! jó ötlet a blog is:)de vajon még mire keresnek rá, ha baleset történik??mindenki keresi magánaka szavakat:)

  • NaNa

    2011. február 23. szerda

    A köszönőlevelek tényleg a végére maradnak. Pont múlt héten gondolkodtam valami ilyesmin, de annyira pepecs munkának érzem, hogy azt hiszem, még halogatom egy kicsit.

  • eszti

    2011. február 23. szerda

    A kérdésem az lenne, milyen meglátásaid vannak a honlappal kapcsolatosan, van e ötleted, amivel jelentős mennyiségű
    potencális érdekeltet-károsultat(balesetet szenvedettet) tudnánk megszólítani? miket alkalmazzunk,stb?
    Várom válaszod!! -nagyon tanulságosak voltak az eddigi írásaid is!!
    Üdvözlettel, Eszti

    • Vida Agi

      2011. február 24. csütörtök

      Amit a honlapon lehetne változtatni és sok látogatót hozna, ha indítanátok egy blogot, vagy egy rendszeresen frissülő FAQ-t, ahol hasznos, gyakorlati információkat foglalnátok össze a balesetekkel kapcsolatban, olyanokat, amire az ember azonnal rákeres az interneten, amikor valami baj történik, ami akkor azonnal segít neki. Ha jó az információ utána már igénybe veszi az egyesület segítségét is majd. Gratulálok a munkátokhoz 🙂

  • S. Annamária

    2011. február 22. kedd

    Szia Ági!

    A tanácsodat szeretném kérni. Megkeresésem után kaptam egy ajánlatot a blogom témájába vágó webshoptól. Hirdetnének nálam, de tudni akarják az átlagos heti forgalmat és azt, hogy mennyi jutalékot kérek.
    A blogom forgalma még csak átlag heti 100 látogató, bár ezen a héten pl. több, mint 1000 volt. Nem akarok valótlant állítani, meg talán fix árat sem lehet így kérni. Kérjek kódot, ami alapján a valós eladás után fizetnek %-ot? Ez lenne az első hirdetőm és abszolút tanácstalan vagyok.
    Köszi előre is!
    Szép napot mindenkinek.

    Annamari

    • Vida Agi

      2011. február 24. csütörtök

      Ha van rá mód, hogy feliratkozó vagy hirdető után kérj jutalékot, akkor ez a legtisztább sor mindkettőtök számára: te is érdekelt vagy benne, hogy hatékony legyen a hirdetés, ők pedig rögtön eredményeket kapnak.

      • S. Annamária

        2011. február 28. hétfő

        Szia Ági!

        Köszi a választ! Azt hogy érted, hogy feliratkozó, vagy hirdető után? Aki tőlem megy hozzájuk és ott regisztrál vagy hirdet?? Mert nálam még nincs feliratkozás (mert még nincs e-book vagy hírlevél).
        Vagy kérjek a tőlem hozzájuk érkező valós megrendelők vásárlásai után %-ot?
        Köszi a magyarázatot:)))
        További jó munkát.
        Annamari

        • Vida Agi

          2011. március 17. csütörtök

          Igen, arra gondoltam, hogy ha tőled megy hozzájuk feliratkozó, akkor azután is kérhetsz fix jutalékot (ez azért jó, mert utána ők akkor és úgy adhatnak el neki, ahogyan szeretnének) vagy a másik lehetőség, ha konkrét vásárlót küldesz, ezért nagyobb jutalék szokott járni, mint a feliratkozó után, viszont neked ez több munka.

  • Mariann

    2011. február 17. csütörtök

    Köszi a nehézségi fok szerinti listát, sajna még nem a 4. pontnál járok, de én is azt valósítottam meg azonnal. Már be is üzemeltem a plugint. 🙂

  • Pipra

    2011. február 16. szerda

    Szia Ági!

    Nagyon tetszik a bejegyzésed struktúrája (kezdő, középhaladó, haladó, +extra példák), így mindenki tanulhat belőle. Nekem, kezdő bloggernek legalább adtál ötleteket a majdra is, legalább tudom a jövőben mi felé kell mennem… Ha az első szinten végre túljutok jöhet pl. nyereményjáték, aztán a többi sok jó dolog, amit Nálad olvasgatok…

    • Adrienn

      2011. február 17. csütörtök

      Kedves Pipra!

      Benéztem hozzád és nagyon tetszenek az ötleteid. Remélem, most egy hónapos Manómnak meg is fogok tudni valósítani néhányat! Várom a többit is! 🙂

  • Pap Zsuzsa

    2011. február 16. szerda

    Szia, Ági!
    Most hangos kattanással leesett egy-két tantusz. Nem hallotad?
    Köszönettel
    Pap Zsuzsa

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      🙂

  • Polgár Zsuzsi

    2011. február 16. szerda

    Szia!
    Technikai kérdésem lenne: A mi nyereményjátékainkon a hirdető által felajánlott nyereményt lehet megnyerni. Hogyan? Ha 3 kérésből 2-re helyesen válaszol. Hol lehet utánajárni a kérdésnek (mert a hirdetőhöz kapcsolódnak a kérdések)? A hirető honlapján. Csak a kérdésekig eljutni 3 kattintás. Sok? Csak egyszer játszhat mindenki, és ha belekezdett be kell fejezni, különben nem tud újra játszani. Bonyolult?
    Nem tolonganak…

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      Szerintem ez elég bonyolult. Minél egyszerűbb a játék, minél kevesebbet kell kattintani, annál több a jelentkező. A megoldás: a hirdetőről szóló infókat összegyűjtitek a játék oldalára, ott kell elolvasni a szöveget és kiírni a megoldásokat.

  • Mészáros Adrien

    2011. február 16. szerda

    Hú, van gondolkoznivaló rendesen! Én például egy 120.000 Ft értékű indiai repülőjegyet adok majd a nyertes vásárlómnak, de még nem sok visszajelzésem érkezett.
    Megnéznéd, h mi lehet a hiba?
    Valsz hogy nincs kiírva nagyban érthetően hogy hogyan lehet ugye?

    Köszi és üdv,
    Adrien

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      Az első hiba: alig találtam meg az oldalon a játékot 🙂
      A második hiba: nem egyértelmű, mit kell tenni, ezért mit kapnak és, hogy pontosan mik a részletek. A repülőjegy nagy értékű nyeremény, de az emberben máris vannak fenntartások, hiszen itt további költségek is vannak, amiket így első blikkre nem tudnak felmérni, hogy mire számíthatnak. Szóval itt erőteljesebb figyelemfelkeltésre (tedd ki az oldalsávba pl.), az elején egy rövid, figyelemfelkeltő összefoglalásra, és egy alaposabb tájékoztatásra (kifogáskezelés) is szükség van. Lehet, hogy átgondolnám azt is, érdemes-e ezt adni ajándékba – aki táncolni szeretne, az nem feltétlenül akar Indiába is elmenni…

  • AnImami

    2011. február 16. szerda

    Kedves Ági! Köszönöm a hasznos tanácsokat. A 2-es példán már én is sokat gondolkoztam, hogy egyszer miért sikerül egy nyereményjáték, máskor pedig miért olyan nehézkes. Mint minden hónapban most is van egy fent az oldalon, ez még eddig a középmezőnyhöz tartozik. Szóval van még mit tanulnom.

  • Bernadett

    2011. február 16. szerda

    Egy kicsit más téma: Ági, február hónapban is lesz olyan webináriumod, mint amit jan-ban tartottál a kezdőknek? (vagy erről lemaradtam?) Tudod, arra a webinárium-sorozatra gondolok, amit havonta tartasz egy-egy általad megadott témában.. 😉

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      Nem havonta, 3 havonta tartom a webináriumot. Amit havonta tartok az a kerekasztalbeszélgetés. A következő márciusban lesz (igen, az csak 2 hónapra van a januártól, de utána már 3 havonta lesz :))

  • Kriszta

    2011. február 16. szerda

    Ági,
    a Comment Reply Notification beállításhoz adj tanácsot lécci, mi az optimális beállítás?
    Illetve a HTML részben mit, hogyan kell átírni? Nem szeretnék hülyeséget „írni” a comment értesítésben 🙂

    Köszönöm előre is!!

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      A HTML-t tetszés szerint átírhatod bármilyen HTML kóddal (hasonlóan ahhoz, ahogyan hírlevelet szerkesztesz), a többinél én az alapbeállításokat hagytam meg. Az ékezetes betűket HTML kóddal add meg a tárgyban és a levélben is – ennyi a trükkje 🙂

  • Mónika

    2011. február 16. szerda

    Köszönöm a bejegyzést, az első pontot már elkezdtem, néhány linkgyűjtőbe regisztráltam magam. A bejegyzések végére javasolt „testreszabást” átgondolom, nem tudom, hogy az én témakörömben milyen lehetőségek vannak. A nyereményjátékkel kapcsolatos rész is hasznos volt, pár hét múlva szeretnék indítani, és a Google Alert alapján tudom, hogy rengeteg nyereményjáték megy a neten.

    A haladóknak és profiknak szánt részre majd fél év-egy év múlva visszatérek 🙂

  • tanó móni

    2011. február 16. szerda

    Szia Ági!
    Bár én még a 2.es pontnál tartok, jó, előre átgondolni és látni mi lesz a következő lépés. Köszönöm:)

  • Szilvia

    2011. február 16. szerda

    Kedves Ági, nagyon tanulságos az írásod, és sok gyakorlatban használható tanácsot adsz! 🙂
    Köszönet érte.

  • Kriszta

    2011. február 16. szerda

    Ági, ma is érdemes volt benézni Hozzád. Ismét löktél rajtam egyet! A 4. példát most rögtön meg is valósítom!!

    Köszi:-)

  • dr. Moka Eszter

    2011. február 16. szerda

    Köszönöm, sokat segítettél. Nekem is van blogom, de porszem van az én gépezetemben is. Igaz munka mellett hobbiként foglalkozom a weboldalammal, viszont olyan érhetően magyarázod el mit kell csinálni, hogy lépésről lépésre meg tudom valósítani.
    Köszönöm még egyszer, az eddigieket is. Eszter

    • Eszter

      2011. február 16. szerda

      Szia!

      Megnéztem az oldalad, és nem titkolom, kb. 10 másodpercig voltam ott.
      Az első mondat, amit elolvastam, tele van idegen szavakkal, kifejezésekkel, így már nem is olvastam tovább, hanem be is zártam.

      • dr. Moka Eszter

        2011. február 17. csütörtök

        Szia! Igazad van, hogy az első sor idegen szavakból áll. De nincs helyes és elfogadható magyar fordítása. A Magyar Tudományos Akadémia is a „Csikug”ot fogadta el! Azért sajnálom, viszont köszönöm a véleményed.

    • Vida Agi

      2011. február 17. csütörtök

      Egy tipp: az az órát vedd már ki az oldalsávból… Semmi funkciója nincs (az időt látom a gépemen), viszont lassítja az oldalbetöltést.

      • dr. Moka Eszter

        2011. február 17. csütörtök

        Köszönöm kivettem. Az oldalbetöltés gyorsítsa miatt egy új bővítményt használtam a a qiuck cache-t.

  • szabi

    2011. február 16. szerda

    szia tudnal segiteni mert nincs allas es ezert adomany kene nekem irj szabinak 06206250698

  • Szakálos László

    2011. február 16. szerda

    Van igaz blogom de kezdeni nem sokat tudok vele.Nagyon sok mindent ki próbáltam de semmi most ott áll üresen,nem strapálom magam a semmi ért.Szívesen veszek ötletet ha valakinek van én már kifogytam mindenből!TISZTELETEL:László

  • Angela

    2011. február 16. szerda

    hát éppen most vergődök egy játékkal, amire nagyon nehézkesen megy a jelentkezés, pedig szuper ajándékot lehet nyerni. Nyilván készítek hozzá egy pontosabb tájékoztatót. Köszi a segítséget.