Facebook nyereményjátékok

Nyereményjátékok a Facebookon – Szabad vagy nem?

Nap, mint nap kisebb és nagyobb cégek, bloggerek ezrei indítanak valamilyen nyereményjátékot a Facebookon, hogy növeljék a rajongói táborukat. Jómagam is több ilyen játék lebonyolításában résztvettem már. A legtöbben másoktól lesik el, hogyan kell játékot indítani, szájról szájra járnak a legendák a fantasztikus eredményekről, és ugyancsak szájhagyomány útján terjednek az erre vonatkozó szabályok is. Rebesgetik, hogy már nem szabad a Facebookon játékokat indítani – ezt a félinformációt már több embertől is hallottam, most utánajártam, hogy vajon tényleg nem szabad-e.

FIGYELEM: A cikk a 2011-es szabályokat tükrözi, ha az aktuális Facebook nyereményjáték szabályokról szeretnél olvasni, javaslom ezt a cikket

Egy kis történelem

Sokáig a Facebook a reklám célú játékok Mekkája volt, mert semmilyen komolyabb szabályozás nem kötötte a marketingesek kezét ezen a téren. 2009. októberében ez megváltozott, amikor egy nagyon szigorú szabályozást vezetett be erre vonatkozólag a Facebook. A játékok szervezéséhez ezt követően írásos (!) engedély kellett a Facebooktól, a havi minimum reklámköltésnek el kellett érni a 10.000 dollárt és egy harmadik féltől származó szoftvert kellett használni a játék lebonyolítására.

Nyilvánvaló, hogy ez olyan szigorú szabályozás volt, amit folyamatosan mindenki áthágott, és erről a Facebooknál is tudtak, ezért 2010. november 19.-én megváltoztatták a feltételeket: innentől kezdve nincs szükség írásos engedélyre, havi minimum reklámköltésre, azonban minden nyereményjátékhoz egy alkalmazást kell létrehozni a Facebookon itt: http://www.facebook.com/developers

Itt két lehetőséged van:

1) Saját alkalmazást készítesz

Ez lehet egy komplexebb Facebook alkalmazás (pl. egy teszt) vagy egy egyszerűbb HTML vagy PHP alapú oldal, amit a Facebook iframe alkalmazása jelenít meg a Facebookon. Ez utóbbit magad is elkészítheted.

A legtöbben úgy indítanak nyereményjátékot, hogy egy üzenőfali bejegyzésben vagy egy jegyzetben közzéteszik a szabályokat, az iframe alkalmazás révén azonban egy nagyon jó eszköz kerül a kezedbe, hiszen a rajongói oldaladon belül egy külön Facebook oldalon teheted közzé a játékod hírét, a részvételi feltételeket és a szabályokat. Ennek számos előnye van, pl. az, hogy a játék kiírása nem tűnik el a Facebook üzenőfaladon a süllyesztőben, a játékosoknak nem kell keresgélniük, hol vannak a feltételek, összeszedettebben tudsz kommunikálni és külön linkkel tudsz a játék helyére hivatkozni. Mivel az oldalt te magad készíted el, ezért bármilyen grafikát vagy külső funkciót megjeleníthetsz rajta, videót, flash játékot, szavazást, tesztet… bármit, ami egy Facebook oldalon elfér.

2) Külső alkalmazást használsz

Egy komplexebb nyereményjáték elindításában nagy segítségedre lehet egy külső alkalmazás, ahol szinte minden nyereményjáték típusra találsz kész, előre megírt megoldást. Ilyen pl. a Wildfire app, a Fanappz vagy az Easypromos. Ezeknek az előnye, hogy olyan játékokat tartalmaznak, amik már eleve megfelelnek a Facebook promóciós szabályzatának.

Mik a játékszabályok?

A Facebook promóciós szabályzata pontosan meghatározza, milyen játékokra érvényes a szabályozás.
Ide tartoznak a szerencsejátékok (minden olyan játék, ahol a végén sorsolással dől el, ki lesz a nyertes) és a tudás alapú játékok is (ahol a játékosok tudása, teljesítménye alapján dől el, ki kap díjazást).

A legfontosabb ezzel kapcsolatban, hogy a játék lebonyolításához nem használhatod a Facebook eszközeit, azaz:

  • szavazatgyűjtésre (nem lehet szavazatokat gyűjteni a Like gomb segítségével)
  • a nyertesek értesítésére (nem értesítheted a nyerteseket Facebook üzeneten keresztül, sem chaten és nem teheted ki a nyertesek nevét az üzenőfalra)
  • fotók feltöltésére (nem lehet olyan versenyt csinálni, amiben fotókat kell feltölteni a falra és ezzel lehet résztvenni a versenyben)
  • regisztrációra (nem mondhatod azt, hogy aki lájkolja az oldalamat, az vesz részt a versenyben)

Az alapszabály tehát összefoglalva annyi: nem használhatod a Facebook eszközeit nyereményjátékra.

A versenyed szabályait pontosan közölnöd kell a verseny oldalán és le kell írnod azt is, hogy a versenynek nincs köze a Facebookhoz, nem ő felel a lebonyolításáért, valamint, hogy a versenyre való jelentkezéskor átadott személyes adatokat nem a Facebooknak, hanem neked adják át a jelentkezők.

Nem kell bejelenteni azt az esetet, amikor a saját blogodon indítasz nyereményjátékot és azt közzéteszed, reklámozod a Facebookon, kivéve, ha a saját játékodban valamilyen Facebook eszközt használsz, pl. lájkolni kell, a Facebook saját funkciójával hozzászólni, tartalmat feltölteni a Facebookra stb.

Akkor mit lehet tenni?

Bármilyen versenyt csak egy harmadik alkalmazáson keresztül lehet elindítani, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználók csak ezen keresztül jelentkezhetnek, ezen keresztül tölthetnek fel fotókat, szavazhatnak stb. Nem lehet a játékban való részvétel feltétele, hogy a felhasználó bármilyen tartalmat tegyen közzé a Facebookon, fényképet töltsön fel stb. Ha van játékod, akkor a Facebook eszközeit (Like gomb, Megosztás stb.) a játék megosztására, reklámjára használhatod, de magára a játékra nem.

Például egy fénykép feltöltésről szóló verseny esetén feltölthetik a képeket a saját üzenőfalukra és belinkelhetik a verseny oldalára, vagy egy külső alkalmazásban kell megoldaniuk a feltöltést (pl. a Photo Contest App segítségével)

És mi a helyzet a „Lájkold az oldalam!” típusú játékokkal?

Ez nincsen megtiltva, de csak azoknak adhatsz díjazást, akik a játék ideje alatt első alkalommal lájkolták az oldaladat és ezt egy a verseny céljára elkülönített alkalmazás oldalon tették meg (ilyet te is készíthetsz HTML-ben, a Facebook Like gombjának felhasználásával).

Amire még használhatod a Facebookot (és nem nyereményjáték):

Az oldaladon gyűjthetsz e-mail címeket, kitehetsz megrendelő űrlapot, vagy akár egy komplett webshopot is felépíthetsz. Szabályosak azok az akciók is, amikor valamilyen tartalmat, vagy kedvezményt csak azoknak adsz, akik lájkolják az oldaladat, ezt olyan alkalmazások segítségével tudod megoldani, amik képesek kapuoldalakat kezelni (ilyen pl. a Wildfire és a 247 Grad, amit én is használok)

Mekkora a lebukásveszély?

Természetesen a Facebook nem fog minden egyes versenyt tüzetesen megvizsgálni, azonban soha nem tudhatod, mikor kerülsz megfigyelés alá. Amennyiben nem tartod be a szabályokat, büntetésül a játék minden egyes anyagát eltávolíthatják, letilthatják az oldaladat, az alkalmazást vagy akár a hozzáférésedet is.

Fontos továbbá, hogy a Facebook versenyekre vonatkozó szabályainak betartása nem jelenti azt, hogy a hazai törvényi előírásoknak nem kell megfelelned, azaz a bejelentésköteles nyereményjátékokat továbbra is ugyanúgy be kell jelentened.

Te szerveztél már nyereményjátékot a Facebookon? Mik a tapasztalataid?

37 Comments

  • Epeeke

    2017. szeptember 13. szerda

    Kedves Ágnes!
    Nekem olyan. Kérdésem lenne,ha facen indultunk 2 hónapja egy szavazz a képre több fordulós kép lájkolos versenyen. Megnyertük az első díjat. Azóta se kaptuk meg a nyereményt ilyen olyan kifogásokkal élve. Mit tudok tenni? Hova forduljak? Köszönöm szépen a segítséget előre is.

    • Vida Agi

      2017. október 02. hétfő

      A legjobb, ha az ügyvéded keresi meg az illető céget hivatalos levélben, amennyiben pedig ez eredménytelen, a Fogyasztóvédelemhez lehet fordulni jogorvoslatért.

  • Fábi László

    2016. december 23. péntek

    Kedves Ági!

    Sok helyen lehet olvasni arról, hogy a facebook milyen módon szabályozza a hirdetést.
    Arra hol lehet bármilyen támpontot találni, hogy az ilyen szabályos játékok után kinek milyen adófizetési kötelezettsége van?
    (A NAV 40. sz tájékoztató füzete szerintem nem elégséges)
    Mit kell tenni ahhoz, hogy ne csak a facebook, hanem a NAV „játékszabályzatának” is megfeleljen a játék?

    Köszönöm a segítséget!

  • Fiserné Koplányi Eszter

    2016. szeptember 19. hétfő

    Kedves Ági!
    Meghirdettem egy nyereményjátékot az fb-on, osszák meg a bejegyzést, és likolják az oldalt. Majd a megosztások megtekintésének sikertelensége után kezdtem böngészni, amikor is rátaláltam az írásodra. Az általad leírtak még mindig fennállnak? Mert ezek alapján törölnöm kellene a post-ot?! További szép napot, Eszter

    • Vida Agi

      2016. szeptember 23. péntek

      Ez egy régebbi cikk, a szabályozás azóta sokat lazult. Nyereményjátékot lehet szervezni, de néhány dologra oda kell figyelni.

      Nem kérheted meg a felhasználókat, hogy a játékban való részvételhez:

      – lájkolják az oldaladat,
      – osszák meg a bejegyzést,
      – jelöljék be magukat egy képen (kivéve, ha a fotón ő maga is rajta van, pl. egy rendezvényen).

      Fontos, hogy igazságos legyen a sorsolás, tehát nem lehet benne olyan opció, ami nem nyújt egyenlő esélyeket. Pl. nem sorsolhatsz egy adott poszt megosztói között, mert a megosztók listáját nem tudod teljes mértékében elérni (csak azokat látod, akiknek az adatvédelmi beállításában nincs bekapcsolva ez az opció)

      Amit megtehetsz:
      – azok között sorsolsz, akik hozzászóltak vagy lájkoltak egy bejegyzést,
      – feltöltöttek egy képet egy hozzászólásba,
      – szavaztak a lájk gomb használatával egy bejegyzésre vagy hozzászólásokra,
      – betaggeltek valakit egy hozzászólásba.

  • Ildikó

    2011. december 09. péntek

    szia Ági!
    A 2010.01.18-i bejegyzésedhez szerettem volna hozzászólni (sima nyereményjátékos), de oda már nem lehet.
    Azt szeretném tőled kérdezni, hogy ha a blogomban saját nyereményeket (e-book-ot, kupont) ajánlok fel és úgy sorsolom ki, akkor az nyereményjátéknak minősül? Azazhogy kell hozzá közjegyző meg minden egyéb?
    Tudsz erről valamit?
    Köszi
    Ildikó

    • Talabos Viktória

      2012. augusztus 22. szerda

      Nem kell közjegyző, de ha hivatalosan és mai jogszabályoknak megfelelően csinálnád, értéket is megnevezve, akkor a nyereményadóval számolnod kell…

  • Balázs

    2011. november 30. szerda

    Szia Ági!

    Egy kérdés: ha egy üzenet (kép) megosztásáért cserében kedvezményt adok ha rendel utána tőlem a megosztó, az most akkor játék?
    Az egyértelmű, hogy használom a Facebook eszközét hozzá…

    Köszi, Balázs

    • Vida Agi

      2011. december 01. csütörtök

      Ha automatikusan jár a kedvezmény és nincs sorsolás, akkor ez nem nyereményjáték.

  • Attila

    2011. július 29. péntek

    Kedves szabályos FB promóciókat indítani szándékozók!

    Augusztus 20-ig nettó 1.000 Ft-ért tudtok a MyPromo kampányszerkesztővel 2 hetes Facebook nyereményjáték vagy kupon kampányokat indítani külön alkalmazásként, ahogyan azt a Facebook engedi.

    Az üzemeltető minden kampányt közzétesz a lista oldalán http://apps.facebook.com/mypromo valamint reklámozza azokat a több, mint 13.000 fős rajongói falán is: http://www.facebook.com/mypromo.hu

    Nézzetek utána, mert magyar nyelvű a szerkesztő, egyszerű, gyors és a legolcsóbb megoldás! Webcím: http://www.mypromo.hu

    Sok sikert és eredményes kampányokat!

  • Angela

    2011. július 02. szombat

    Akar valaki közös játékot velem?

    • Himer Csilla

      2011. július 03. vasárnap

      Igen. Például én… 🙂 Az oldalon keresztül elérhetsz.

  • Angela

    2011. július 02. szombat

    Jajj, de nehéz, jajj, de nehéz!

  • Bernadett

    2011. július 02. szombat

    Ági, ismered ezt az oldalt? http://www.webnyertes.hu

    A webynertes.hu –nak van egy szolgáltatása, aminek a lényege, hogy a weboldalad megismertetik a célpiaccal, Te felajánlasz valamilyen nyereményt, amiért tömegesen jönnek a látogatók, és a feliratkozók.

    Szerinted ez jó megoldás a listaépítéshez?
    Vagy inkább a facebook-os nyereményjáték hatékonyabb?
    Vagy milyen másik és jobb megoldást tudnál javasolni?

    Köszönöm válaszodat,
    Bernadett

    • Vida Agi

      2011. július 04. hétfő

      Igen, ismerem, jó az ötlet. Amit tudni kell, hogy a nyereményjátékok révén nem igazán lesz szűrt, minőségi listád, hiszen ilyenkor mindenki regisztrál, aki nyerni akar, és elég sok a visszaélés is, ezzel is számolni kell.

  • Z.Cs.Eszter

    2011. július 01. péntek

    Most indítottam egy nyereményjátékot.
    Elkezdtem elolvasni a facebook szabályait, elindításának lépéseit, és feladtam, mert túl bonyolultnak tűnt.

    A nyereményjátékot nem tudom, hol fogom még reklámozni, mert ebből a szempontból a facebook tényleg nagyszerű lenne.

    • Vida Agi

      2011. július 04. hétfő

      Eszter, reklámoznod szabad a Facebookon a játékot, kiteheted az üzenőfaladra, hogy jöjjenek játszani az oldaladra, ez nincs megtiltva.

    • Talabos Viktória

      2012. augusztus 22. szerda

      használd a FB hirdetését, mert olcsó és hatékony 🙂

  • Attila

    2011. június 29. szerda

    Szia Ági!

    Nagyon tetszett az összefoglalód, igazán szakmai, de mégis érthető volt.

    Kis kiegészítésként jegyzem meg, hogy van hazai fejlesztésű (magyar nyelvű) közösségi kampányépítő alkalmazás is, a neve MyPromo. Itt találjátok: http://www.mypromo.hu

    Próbáljátok ki!
    Sok sikert!
    Attila

  • Ági

    2011. június 27. hétfő

    Szia Ági!

    Csatlakozom az előttem szólók „tömegéhez”. Nekem is nagyon bonyolult ez a FB! Egy ilyen kampány, pedig szinte elérhetetlen. De úgy vagyok vele, hogy szép sorban mindent…
    Köszönöm azért rengeteget tanulok tőled.

    • Talabos Viktória

      2012. augusztus 22. szerda

      Nem is bonyolult, ha én tudom kezelni, akkor bárki 🙂
      Legfeljebb fura, mert folyton alakítják 🙂

  • drtoth

    2011. június 16. csütörtök

    Kedves Ági! Köszönjük a szuper tippet, éppen ilyen alkalmazást kerestünk a napokban! A Fanappz-t már ki is próbáltuk! :-))

    http://www.facebook.com/lovasok?sk=app_19827163485

  • Noé

    2011. június 16. csütörtök

    Ági! Nagyon jó összefoglaló! Kétszer is elolvastam. Ami érdekes, hogy eddig csak olyan nyereményjátékokkal találkoztam, ami szabálytalan volt. 🙂
    Nem tudsz esetleg linkelni szabályosan kivitelezett nyereményjátékokat Facebookon … magyarul? 🙂
    Nekem egyébként kínai ezek a facebook alkalmazások. Nem tudom hova tenni. Egy ilyen cikk elolvasása után jövök rá, hogy a FB és a benne rejlő lehetőségek egy nagy homály számomra.
    Egyébként meg most szeretnék létrehozni egy üzleti oldalt, hogy elkezdjem kitanulni. 🙂

    • Talabos Viktória

      2012. augusztus 22. szerda

      Elhiszem, hogy kínai.
      ha nem vagy programozó, akkor annyira kell csak átlátnod, hogy le tudd adni az igényed egy FB marketingesnek, azaz tudd, hogy
      „azt akarom, hogy amikor rákattint, lájkolja az oldalat, adja meg a címét, a címet a program küldje a hírlevélszoftvernek, ami küldni neki a leveleket azután, majd prögesse meg a szerencsekereket vagy kaparja le a sorsjegyet, vagy törje fel a szerencsesütit stb (ez itt a te kreativitásod), végül a program megköszöni a részvételt, posztol a felhasználó üzenőfalára.”
      Kb ha így meg tudod fogalmazni, ez alapján a programozó készíti el neked az alkalmazást, amit FB-barát tárhelyre rak, telepít és működtet.
      Mindig konzultálj előtte FB marketingessel, mert a végén csak egy valamilyen hasraütésszerű programot kapsz és nem biztos, hogy kiszolgálja a marketingedet vagy azokat vonzza be az üzleti oldaladra, akiket te szeretnél.
      Ajánlom magunkat 🙂

  • Barbi

    2011. június 15. szerda

    Jajj, de nem tehetek róla, úúúúútálom a Facebook- ot.
    Számomra abszolút átláthatatlan az egész. Minden héten változtatnak valamin, amit addig megszoktam, egyszer csak belépek és másként van…
    Arról nem is beszélve, hogy kisvállalkozói fiókkal (ami nekem van a FB- on) nem lehet like-olni és gyakorlatilag semmit se enged csinálni, csak dísznek van 🙁
    Utánajártam egyszer a Súgóban, hogy miért is van ez. Azt írták, hogy a Facebook alapvetően nem arra van, hogy a vállalkozásomat népszerűsítsem vele, hanem személyes használatra… No comment. Személyes használatra szerintem leginkább a tinik használják… Hiszen minden arról szól manapság, hogy hogyan marketingezz a FB- on ????!!!!
    Személyes profilt meg nem szeretnék létrehozni, úgyhogy gyakorlatilag semmire nem tudom használni a Facebook- ot.

    • Noé

      2011. június 16. csütörtök

      Barbi! Én úgy tudtam, hogy az üzleti oldalhoz kell személyes profil. Hm? Ezek szerint mégsem?

    • Noé

      2011. június 16. csütörtök

      Utánanéztem. Rosszul emlékeztem. Helyesen: személyes profil nélkül nem tudsz üzleti oldalt teljes jogkörrel menedzselni. Hm? Mit jelent konkrétan, azt nem tudom, de nem lehet, hogy ez okozza nálad a problémát?

      • Talabos Viktória

        2012. augusztus 22. szerda

        Kétféleképpen lehet céges oldalad (továbbiakban: klub).
        1) vagy létrehozod a személyes profilod alól vagy
        2) a FB kezdőlapján (bejelentkezés előtt) regisztrálod a klubot
        A 2. változatnál nem készül hozzá személyes profil, ergo a profil létéhez nincs kötve a klub menedzselése.

    • Heni

      2011. július 22. péntek

      Ez nemrég megváltozott, és most már céges oldallal is lehet lájkolni oldalakat és bejegyzéseket, kommentelni, stb. Jobbra fent ki tudod választani, hogy „Use Facebook as page” – nekem eddig mindig sikerült, bár azt hiszem minimális lájkoló számhoz kötve van. Van más is, akinek ez nem megy?

      • Talabos Viktória

        2012. augusztus 22. szerda

        Nincs minimál létszámhoz kötve.
        Két üzemmód van: klub és magánszemély (hacsak a klubod nem önállóan regisztrált, nem profil alól menedzselt céges oldal). Most még egyszerűbben ki tudod választani a két üzemmód egyikét pl. többek között a timeline adminfelületén.

  • Csányi Andi

    2011. június 14. kedd

    Én még nem szerveztem nyereményjátékot, de gondolkozom rajta. Most viszont elbizonytalanodtam, hogy is lehet jól csinálni. Ráadásul az is nehezít a helyzeten, hogy angolul csak nagyon alap dolgokat tudok.
    Konkrétan olyan játékot szeretnék indítani, hogy a készülő 2012-es határidőnapló borítóterveire lehet szavazni, a szavazók között a játék végén 2 példányt szeretnék kisorsolni a naplóból ajándékként. A határidőnapló pedig azzal a borítóval készül el, amire a legtöbben szavaznak.
    Most már végképp nem tudom, hogy lehet ezt a Facebookon megcsinálni.

    • Vida Agi

      2011. június 15. szerda

      2 lehetőség van:

      1. megcsinálod a blogodon a játékot, felteszed ide a képeket és egy külső szavazós alkalmazással lehet szavazni, mint amilyen pl. a http://micropoll.com A Facebookon pedig csak népszerűsíted a játékot.

      2. Ugyanezt megcsinálod, de egy üres HTML oldalon, majd a Facebook Iframe alkalmazásával megjeleníted a Facebook oldaladon (itt jól le van írva, hogyan lehet az iframe alkalmazást beüzemelni: http://incendo.hu/iframe-alapu-egyedi-facebook-oldal-letrehozasa/ de vannak erre is alkalmazások, amik megjelenítik neked az elkészült HTML oldalt egy fül alatt, én pl. a fent említett 247 Gradot használom)

      • Noé

        2011. június 16. csütörtök

        Ági! A nyereményjáték FB-on való népszerűsítésére jó ötletnek találod a kapuoldal létrehozását erre a célra? … Bár alapvetően nem erre szokták asszem használni.

        • Vida Agi

          2011. július 04. hétfő

          Igen, pontosan ezt kell tenni, egy kapuoldalon kell lenni a játéknak.

  • Kolozsi Mariann

    2011. június 14. kedd

    Köszönöm Ági! Van egy nagyon jó érzéked hozzá, mikor milyen témát érdemes elővenni és megvizsgálni.
    Ez is pont egy ilyen. Aktuális, kérdéses és most már tisztább:)

    További szép napot: Mariann