Mit tanulhatsz a keresőoptimalizálás révén az ügyfeleidről?

Átlag Géza vállalkozó egy szép napon felkereste Szomszéd Pisti webfejlesztőt és felkérte egy szép, ámde olcsó weboldal elkészítésére. Pisti felajánlotta, hogy ha már csináltat honlapot, akkor optimalizáltassa keresőre is, csak plusz húszezerért a találati lista elejére kerülhet. Pisti alapvetően rendes ember és nem akarja becsapni Gézát, ezért kiválaszt néhány fontos szót, amire valóban keresnek Géza leendő ügyfelei, elhelyezi őket több helyen az oldalon, címekben, menüpontokban, a szövegben néhány helyen, és linkeket is épít hozzájuk. Géza nagyon elégedett, amikor látja, hogy az oldala néhány hét után bizonyos szavakra a találati listán az első 10-ben van, úgy érzi, jó vásárt csinált. De vajon mit hagyott ki?

A keresőoptimalizálás nem csak arról szól, hogy kiválasztasz néhány szót, amire szerinted keres a célcsoportod és aztán izgatottan figyeled a találati listát, mint a lottószám-sorsolást, hol áll az oldalad. A SEO nem valamiféle őrült verseny azért, hogy mindenáron megelőzzük a többieket, hanem a látogatószerzésen túl számos előnye van annak, ha alaposabban beleásod magad. Mik ezek?

#1 Megismered a lehetséges célcsoportokat

Egyik ügyfelem egy kertépítő vállalkozás, logikus döntésnek tűnt hát, hogy a „kertépítés” szóra optimalizálják az oldalt. Csakhogy a potenciális ügyfelek nem csak a „kertépítés” szóra keresnek. Vannak olyanok, akik azon törik a fejüket, hogyan gyepesítsenek, hogyan öntözzenek a kertben, hogy ne száradjon ki a fű, vagy a sziklakertépítés rejtelmei után kutatnak a neten. Mindez csak akkor derül ki, ha megnézzük a Google Adwords Keyword Tool segítségével, mire keresnek még az emberek ebben a témában. Kiderül például, hogy van egy célcsoport, akik hobbikertészek és egyelőre eszük ágában sincs fizetni a kertészért, ők keresnek például a „kertépítés házilag” kifejezésre, valamint az érdekli őket, hogyan nyírják meg házilag a sövényt, hogyan építsenek házilag kerti tavat stb. A honlaptulajdonosnak el kell döntenie, vajon szeretné-e elérni őket is, és egy részüket vásárlóvá tenni, vagy pedig inkább csak azokra céloz, akik egyértelműen kertészt, kertépítőt keresnek.

Az is kiderül a keresési trendekből, hogy van egy nagy csoport, akik az öntözőrendszerek iránt érdeklődnek. Egy részük talán maga szeretné megépíteni, de ez viszonylag komplex feladat és nagyobb befektetés, ezért érdemesebb szakemberrel csináltatni – őket könnyen el lehet érni és meg lehet győzni róla, hogy ha már egy csomó pénzt elköltenek az öntözőrendszerre, akkor a szakszerű beüzemelést is érdemes szakemberrel csináltatni.

#2 Megismered a célcsoportod gondolkodásmódját

(még a nyelvi készségeit is pl. az elírásokból)

Az ügyfelem kertépítéssel foglalkozik, tehát a kertépítés szóra optimalizált volna szíve szerint. Csakhogy a Keyword Tool eredményeiből kiderült, többen keresnek kertészt, mint kertépítőt, ez a kifejezés ugyanis elterjedtebb. Ez nagyon fontos tanulság: ha te egy speciális szakterülettel foglalkozol, akkor annak még lehet egy közkeletűbb neve, amit az emberek gyakrabban használnak, és lehetnek olyan szavak is, amiket ők beírnak a keresőbe, te pedig magadtól nem is gondolnál rájuk.

Hogyan találhatsz ilyeneket?

1) A Keyword Tool segítségével: nézd át a szinonímákat, milyen szóösszetételeket használnak az emberek, és keress rá ezek közül külön azokra is, amikre sok keresés van, nézd meg, azoknál milyen szinonímák merülnek fel – rá fogsz jönni, hogy kereséskor mennyi olyan szó merül fel, ami neked nem jutott eszedbe, pedig a témához kapcsolódik

2) Ültesd le néhány ismerősödet a gép elé és add ki nekik a feladatot életszerű helyzetekre, ami az ügyfeleidnél előfordul: pl. „itt a tavasz és gyepesíteni szeretnél a kertben” Állj oda a hátuk mögé és nézd meg, milyen szavakra keresnek rá, mely találatokra kattintanak, melyik cég oldalán mennyi időt töltenek el. Jegyzeteld fel az eredményeket és használd fel a saját honlapod tervezésekor! Lehet, hogy olyan szavakra, szóösszetételekre bukkansz így majd rá, amire nem is gondoltál volna és olyan honlapok tetszenek majd az ismerőseidnek, amilyen neked nem is tetszett volna.

3) Elemezd az eredményeidet! Ha már működik a honlapod, akkor mindenképpen mérd az eredményeket Google Analyticsel és rendszeresen nézd át, milyen kulcsszavakra érkeznek az oldaladra az emberek. Rengeteg ötletet nyerhetsz ebből arra vonatkozóan, milyen problémáik vannak, mire keresnek rá és sok olyan szót, szóösszetételt találhatsz közte, amire te nem is gondoltál.
Érdemes megnézned azt is, mik az oldaladon a legnépszerűbb tartalmaid, mit olvasnak el sokan? Lehet, hogy ezek között is rejtőznek olyan témák és kulcsszavak, amikre nem optimalizáltál.

#3 Megismered, milyen témák érdeklik őket még

A tartalomfejlesztés a legtöbb honlaptulajdonosnak előbb-utóbb gondot szokott okozni, pedig minden témánál újabb és újabb igények, kérdések merülnek fel az olvasókban, amikről lehet írni. Ezeket az igényeket pedig csodásan meg lehet tudni abból, milyan szavakra, részterületekre keresnek az adott témával kapcsolatban az olvasóid. Például a kertépítő cég blogjában lehet írni a sziklakerti növényekről, a növények ápolásáról, a kerti tavak karbantartásáról, bővítéséről, az öntözési megoldásokról és még kismillió részterületről, ami érdekli a téma iránt érdeklődőket. Ennek nemcsak az az előnye lesz, hogy a tartalmad gazdag, változatos és az olvasók igényeire szabott lesz majd, hanem minden egyes új tartalmaddal újabb kulcsszavakra kerülsz be a találati listába, amelyből további látogatóid érkeznek majd.

A kertépítés szó keresési trendjeit nézve felfedezhetjük, hogy sokan keresnek pl. „szép kertek” kulcsszóra. Ők nyilván olyan képeket szeretnének látni, amin szép, rendezett kertek vannak. Ha elkészítesz egy galériát és erre a szóra optimalizálod, azzal további látogatókat szerezhetsz az oldaladra és az oldal tartalma is gazdagabb lesz majd.

#4 Megtanulod, hogyan írj reklámokat nekik

Ha tudod, milyen szavakat használnak és hogyan gondolkodnak az ügyfeleid, akkor sokkal egyszerűbben megy majd a reklámszövegek megírása is, hiszen már tudod, mit és hogyan írjál nekik. Például ha látod, hogy az internetezők milyen növénynevekre keresnek, ezeket belefogalmazhatod a reklámodba is, pl. „Ugye milyen jó lenne, ha a kertedet futómuskátlik és örökzöldek hada népesítené be, és az élénkzöld fű még augusztusra sem száradna ki?”

#5 Megismered a leendő ügyfeleid igényeit

Ötleteket kaphatsz milyen szolgáltatásokra lenne még igényük, milyen termékeket fejlessz nekik. Lehet, hogy eddig nem is gondoltál bizonyos szolgáltatások bevezetésére, de éppen a kulcsszavak böngészése közben döbbensz rá, milyen igényei vannak még az ügyfeleknek, amire szükség lenne és keresnek rá a keresőben is. Például arra, hogy az öntözőrendszerek esetében nem csak a vásárlásra, hanem az üzembehelyezésre is sokan keresnek, miért ne nyújthatná egy öntözőberendezéseket árusító üzlet a kettőt egyben?

Te mit tanultál a keresőoptimalizálásból a saját weboldaladnál? Alkalmazol hasonló technikákat? Oszd meg a hozzászólások között!

23 Comments

  • Bea

    2012. január 24. kedd

    Égi, mi a véleményed, tapasztalatod, javaslatod a következőre:

    Van egy .com-os angol nyelvű honlapom, s azon belül pedig magyar nyelvet lehet választani.. , s magyar nyelvű oldal nyílik meg.
    — Keresőoptimalizálás szempontjából csak az angol nyelvű (fő)honlapot tudom optimalizálni a nemzetközi piacra? Magyar nyelvűt a magyar piacra..? VAGY
    — 2 különböző domain-en sokkal jobban lehetne optimalizálni?
    — Mi a jó és logikus, eredményes megoldás?

    Válaszodat előre is köszönöm!

    • Bea

      2012. január 24. kedd

      Ági.. 🙂

  • Arwenvirag

    2010. augusztus 07. szombat

    Mi néhány éve teljesen kezdő-laikus internetfelhasználóként
    elfogadtuk egy webfejlesztő ajánlatát, miszerint 4 kulcsszóra optimalizálják az oldalunkat. Havi 20.000,- Ft-ot fizettünk két éves hűségnyilatkozattal azért, hogy erre a négy szóra a találati listák első 10-20 helyezettjei között legyünk. Ma már persze tudom, hogy milyen szinten néztek baleknek, és ezt annak köszönhetem, hogy abszolut nem értettem a kérdéshez. Ágitól most ingyen és bérmentve megtudhattam, hogy én mit tehetek az oldalam optimalizálásáért, úgyhogy ha nem gond, én hálás lennék ezekért a mások számára talán evidens információkért!

    Arwenvirag

  • Vámos Katalin

    2010. május 20. csütörtök

    Szuper, köszi!

  • Vida Agi

    2010. május 19. szerda

    Itt láttad a blogban 🙂 Itt is van: http://www.gazdagmami.hu/internet-marketing/listaepites-2

  • Vámos Katalin

    2010. május 19. szerda

    Kedves Ági!
    Hol láttam azt a videódat, ahol lépésről lépésre megmutatod, hogyan kell levelezőlistát készíteni a google segítségével?
    Vagy lehet, hogy már annyira motivált vagyok a cd-től, amit küldtél nekem, hogy álmomban is ezen gondolkozom? 🙂
    Köszi! V. Kati

  • Zsanett

    2010. május 11. kedd

    Ági, köszönöm szépen a válaszod.
    Zsanett

  • Néva

    2010. május 10. hétfő

    Látom, hogy az olvasás vagy az olvasottak értelmezése még nem megy igazán, ami nem csoda amgyar oktatást figyelembe véve. Többször leírtam már, hogy a neten nyitott szemmel és füllel járok, és olvasok mindent ami elém kerül. Így kerültem ide is, és jaj nekem, hozzá mertem szólni.
    És egy szóval nem mondtam hogy tudok mindent, ha idézel legalább pontosan tedd. Azt írtam, hogy ez mind fent van a neten.Aki ebben a témában keresni akar, az megtalálja, és nem úgy bámul itt, mint borjú az új kapura.
    És azt is hozzátettem, hogy ennek a weblapnak előnye, hogy egy helyen van sok hasznos infó.
    Legalább úgy szólok hozzá, hogy elolvasom amit más írt, nem csak tessék lássék…
    Ha már kritizálni akarod a hozzászólásomat, vagy a véleményemet, akkor nem ártana pontosabban olvasni.

  • Anna

    2010. május 09. vasárnap

    Nem vagyok az a fórumon vitatkozós fajta, de most mégis hozzászólok Néva kommentjéhez 🙂
    Valóban fent van a neten évek óta minden, amit Ági itt leír. Minden témáról amiról ír, legalább 100 másik oldalt lehetne találni, és az idők végezetéig olvasgatni ezeket. Éppen az az oldal értéke, hogy kiválogatja és összegyűjti egy helyen az információkat, és hiteles (legalábbis gondolom, a rendszeres olvasók nagy része számára az.)
    Aki az itt érintett témák valamelyikében szakértő, és már mindent évek óta sokkal jobban tud minden olvasónál, attól szerintem senki nem várja el, hogy ájuljon el a tartalomtól. Csak nem tudom, hogy ha már rég tud mindent, akkor miért olvasgatja.
    Szép napot és jó amatőr SEO-zást mindazoknak, akik hozzám hasonlóan ezt művelik! 🙂

  • Néva

    2010. május 08. szombat

    A webfejlesztőnek nem érdeke, hogy állandóan naprakészen tartsa a honlap tartalmát és helyezéseit. Ezt sokan nem értik, hogy milyen munkát takar, ha rendesen csinálja vki.
    Elhiszem, hogy sokaknak a moderáció jó megoldás lenne, hogy ne kelljen olyan véleményt olvasni, ami nem vág egybe a sajátjával, de azért had legyen meg a sajátom.
    És kedves Barbara más is hasonlóan elfoglalt, én is dolgozom, 3 kisgyerekkel vagyok itthon, van kertünk és van hobbim. Emellett pedig a következő üzletem alapköveit pakolgatom. De emellett nyitott szemmel és füllel járok a világban. A hozzászólásommal arra akartam célozni, hogy ez mind fent a van a neten évek óta, így nem tudom, miért áll itt mindenki tátott szájjal. Korábbi hozzászólásomban már leírtam, hogy az oldal sok hasznos infót tartalmaz, nekem nem sok újat, de az előnye, hogy egy helyen sokminden van lépésről lépésre.
    Csak sokan azt hiszik, hogy ennyi elég lesz, az téved.
    És bocs hogy van saját véleményem, azért meg pláne, hogy hangot merek adni neki.
    Sosem voltam egy bólogató kutya, és ha vkinek nem tetszik, akkor a nevemnél írottakat ugorja át.

  • Vida Agi

    2010. május 08. szombat

    Zsanett, ha nem a teljes tartalmat másolod, hanem javarészt saját tartalom van az oldalon és csak az árjegyzék ugyanaz, akkor azt nyugodtan átveheted, különösen, hogy itt partnerekről van szó.

  • Zsanett

    2010. május 08. szombat

    Kedves Ági!

    Lelkes olvasód vagyok, aki még sajnos nem tudott eljutni a rendezvényeidre, de azon dolgozom. Sokat tanultam már eddig is tőled. Már nem kismama vagyok /van egy 9éves leányom/, hanem alkalmazott. Szeretnék ezen változtatni.

    Nemrég kezdtem dolgozni az interneten, olyan formában, hogy szálláshelyeket adok el egy utazási irodának. A weboldal igaz nem az enyém, de a tulajdonos azt mondta, hogy a magyar nyelvű oldalt rám hagyja. Későbbiekben tervezem saját weboldal elkészítését is.

    Lenne egy segítségkérő kérdésem hozzád.

    Van pár szálláshely, ahol az árjegyzék mindegyiknél ugyanaz, csak átmásoltam egyik szálláshelytől a másikra. Kérdésem az lenne, hogy ez a Google számára mennyire lesz elfogadható. Mivel egyazon weblapon van és nem mástól ollóztam át, akkor elfogadja-e, vagy elég megváltoztatnom pár szót, ahhoz hogy kicsit más legyen vagy teljesen másként kell megfogalmaznom?

    Tanácstalan vagyok, kezdő és azt oktatod, hogy másolni nem szabad, mert a keresőrobotok rájönnek és enyhébb esetben csak hátradobnak pár száz hellyel, de ebben az esetben az árjegyzék ugyanaz.

    Gondoltam arra is, hogy az árjegyzéket átlinkelem és ezzel meg lenne oldva a másolás problémája.

    Előre is köszönöm a segítséged.

    Zsanett
    /Szlovákiából/

  • Vida Agi

    2010. május 07. péntek

    Judit, az ingyenes szoftverekben, eszközökben, amikkel elindulhatsz, segít ez az ingyenes tanulmányom: http://www.scribd.com/doc/21429793/STARTolj-ingyen
    A szövegírásban pedig ez: http://www.scribd.com/doc/19942422/Keresoptimalizalt-szovegiras

  • barcsay judit

    2010. május 07. péntek

    segitséget kérek honlapirásban 1 hete tudok annyit hogy e mail cimem van 6 gyerekunk van és nagyon nehéz körülmények között élünk, nincs rokonunk és baráti körünk sem akitől tanácsot kérhetnék

  • Vida Agi

    2010. május 07. péntek

    Néva, abban igazad van, hogy a webfejlesztőket ne okoljuk mindenért. De. A mai napig találkozom olyan oldalakkal, amit valaki valamikor elkészített, optimalizált 2-3 szóra, aztán el lett felejtve a dolog. A tulajdonos meg nem érti, mi van, miért nem jönnek a látogatók keresőből, holott az ő oldala optimalizálva lett.
    Plusz: a kezdők többségénél igenis azt látom, nem tudják, hogyan kéne optimalizálni, továbbra is él a tévhit, hogy néhány szót kell kiválasztani és azokra gyötrik magukat az emberek.

    Ezért kell néha felhívni a figyelmet az alapokra is – más kontextusban, mert könnyen elfelejtődnek.

  • Szilágyi Beáta

    2010. május 06. csütörtök

    Szia Ági!
    Ugyan én nem tegnap kezdtem a weblap-készítést,de nem is olyan rég’; s én is laikus vagyok, sok mindenről tudok már ezekből, s használom is, mégis olyan jó most újra rendszerben látni itt a dolgokat! Fejlődni mindig kell, és lehet is!!!
    Köszönöm.

  • Donna

    2010. május 06. csütörtök

    Úgy látszik, egyeseket moderálni kellene…
    Szerintem is jó bejegyzés, és hasznos is. Nem a hibákat kell keresni, ha valaki segíteni szeretne másoknak. Ez az oldal nem profi webfejlesztőknek szól, az olvasók többsége szerintem kezdő weboldal-tulajdonos, és örülnek minden apró trükknek.
    Amikor a kulcsszókutatással foglalkoztam, én is belebotlottam olyan szóösszetételekbe, amikre soha nem gondoltam volna.

  • Körözsi Barbara

    2010. május 06. csütörtök

    Kedves Néva!

    Nem értem, hogy miért csodálkozol. Orvos vagyok, gyereket nevelek, kertet gondozok, háztartást viszek. Hobbiszinten foglalkoztam internettel…eddig. És most olyan kérdésekkel szembesülök, amikre Ági válaszol. Hogy te már ezeket tudtad ezer éve?? Örülj neki.
    ÉS szurkolj nekünk kezdőknek, akik örömködnek egy-egy használható cikken és tanulnak tovább.
    És bizony vannak olyan weblapfejlesztők, akik szívességből (mert pénz ugye nincs) csinálnak, olyat, amit Ági említett. Nem egy példát tudnék mondani.
    Úgyhogy hajrá Ági, Néva neked pedig kívánom, hogy eltűnjön, ami a rossz hangulatod okozta és akár taníts te is minket ilyesmikre…

  • Szilvia

    2010. május 06. csütörtök

    Szia Ági!
    Köszi ezt a bejegyzést, nagyon tetszett. Jó lesz újra felelevenítenem a tanultakat… Ahogy a kulcsszóválasztó adatait nézegettem, máris több új ötletem is támadt.
    Szép napot!

  • Néva

    2010. május 06. csütörtök

    Nem jó hanulatban talált a leveled, talán ezért is lesz tüskésebb a hozzászólásom.
    Néha meglep, hogy mennyien íják a hozzászólásokban, hogy húú, micsoda hír, vagy cikk ez, milyen hasznos, stb.. Hát ennyire nem ebben a vlágban élnek, hogy ezt már láttuk, olvastuk, stb??
    A cikk eléggé kiakasztott, mert szerintem szomorú, ha egy webfejlesztő csak ennyit tesz az optimalizálásért.. Nevetséges, mert a fentiek is elég semmitmndóak, amellett, amit még tenni kell. A honlap ezektől lesz jó és hasznos és stb.. de azért ne becüljük már le ennyire a munkájukat. Mi (webfejlesztők) is teszünk azért egy két hasznos dolgot az asztalra, csak a honlap sikertelenségéért is könnyebb őket okolni.
    A google listába kerülés elsődleges, hiszen a legtöbben ezt használják, és azt hiszem mint felhasználó is írhatom, hogy 1-2 oldalon kívül nem sokat böngészünk át, csak ha időnk engedi.
    De egy weblapot rengeteg kulcsszóra lehet optimalizálni, szolgáltatástól kezdve, kapcsolódó elemeken át a földrajzi korlátoltságig ..
    Csak azt nem értem, hogy miért nem indul ki magából???? Ha mint vevő keresel vmit, mit teszel??? Szóval néha az az érzésem, hogy mindenki úgy viháncol itt, mintha ez lenne a spanyol viasz feltalálása..
    A mai világban internet mellett még vkinek ezek ennyire újak?? Hol élnek??

  • Egyszeruenmilliomos

    2010. május 06. csütörtök

    Hú Ági a legjobbkor jött ez a post!!
    Pont most foglalkozok ezzel a témával, mert a weboldalam már áll, de a látogatottság növelésen dolgoznom kell!
    Egyébként adtál 2 jó ötletet is! Köszi!

  • Lakatos Lajosné

    2010. május 06. csütörtök

    Szia Ági!

    Nagyon jónak tartom a sorozatodat, rendegeteg olyan dologra jöttem rá, ami teljesen kézenfekvő, de mégse gondoltam rá.

    Sok sikert kivánok továbbra is Neked is és magamnak is.

    Legyen szép a napod!

    Üdv. Lakatosné Zsuzsi

  • Jakab Emese

    2010. május 06. csütörtök

    Kedves Ági!

    Nagyon tetszik az összeállításod. Most fogom elkészíteni első saját honlapomat (eddig a blogger.com-on blogoltam), sok hasznos tanácsot adtál.

    Köszönöm!

    Emese