Ezért nem hoz vevőket a hirdetésed

Szóval rászántad magad, elindítottad az első hirdetésed és a dolgok nem úgy alakulnak, ahogyan szeretted volna. Kattintgatnak rá, de nem jönnek vevők, pedig már ezren látták a hirdetést, nem igaz, hogy ezer emberből egynek sem kell a terméked. De vajon pontosan mi lehet gond? Rossz helyen hirdetsz? Nem jó a hirdetés? Nem jó a kép? Nem jó az oldalad? Vagy valami más?

Gyakran az első reakció ilyenkor az, hogy a felületet okoljuk, ahol hirdettünk. Ilyeneket szoktam például hallani: „Próbáltam a Facebook hirdetést, de nekem nem vált be.”, „Hirdettünk az Adwordsben, de ablakon kidobott pénz volt.”

A dolog azonban ennyire nem egyszerű. Számtalan tényező lehet, ami miatt nem hoz megfelelő eredményeket a hirdetésed. Nézzük őket szép sorjában:

1. Elegen látták a hirdetést?

Kezdők gyakran elkövetett hibája, hogy kiteszik a hirdetést, megy egy napig, nem hoz egyetlen vásárlót sem, ezért lekapcsolják a hirdetést mondván nem működik.

Pedig lehet, hogy alig látta valaki az adott hirdetést. Mekkora volt az elérése?

Ha túlságosan alacsony, azt gyakran az okozza, hogy túl szűkre állítottad a célcsoportot, túl alacsony költést vagy túl alacsony licitet állítottál be.

Mennyi a túl alacsony elérés? Számoljunk egy kicsit! Ha elérsz pl. 500 embert a hirdetéseddel (ők azok, akik látták a hirdetést) és abból 1% kattint a hirdetésedre, akkor összesen 5 ember jutott be az oldaladra. Ha az oldalad konverziója 10%, akkor az emberből jó eséllyel 0,5 fog vásárolni. Persze mindegyiket lehet növelni és javítani, de ezt csak akkor tudod megtenni, ha tudod mi a probléma. Tehát ahhoz, hogy tesztelni tudd a hirdetést, tesztelni az oldalt, mindenképpen nagyobb elérésre van szükséged.

2. Kattintanak a hirdetésedre?

Sokat árul el a hirdetésed hatékonyságáról a CT (=click through, átkattintási arány), ami azt mondja meg, azoknak, akik látták a hirdetésedet, hány százalékuk kattintott rá. A Facebook hirdetéseknél az Oszlopok gombon a „Teljesítmény és Kattintások” menüpontra kattintva tudod előcsalogatni ezt az értéket.

Mennyi az ideális mértéke? No, ez megint csak nehéz kérdés, hiszen ez számtalan tényezőtől függ 🙂 Mondjuk egy meleg nyári szombat délelőttön elindítod az amúgy zseniális hirdetésedet. Talán még lesz is elég elérésed, mert Jóska és Pista délben a strandon hekket eszegetve és sört iszogatva felnéz a Facebookra vicces képeket nézegetni, de most éppen nincsenek online vásárlásra érett állapotban, ezért elegánsan átgörgetnek rajta és tovább rötyögnek a haverok vicces fotóin. Pedig ők célcsoport lennének.
Ugyanez a Jóska és Pista másnap este otthonról a laptopjukról lelkesen kattintanak és talán még vásárolnak is.
Szóval a kattintás mértéke függ az időponttól, ezért, ha hirdetést tesztelsz, célszerű azt néhány napon át folyamatosan futtatni, hogy pontosabb adatokat kapj. Gyengébb napokon is fel lehet javítani a kattintási arányt 2% körülire, de legalábbis 1% fölé.

A másik, amitől függ a kattintás, a célcsoport minősége. Mennyire releváns a célcsoport és mennyire jól szólítja meg őket a hirdetés? Ha például az oldalad rajongóinak hirdetsz, közülük is azoknak, akik megnézték egy adott videódnak legalább 25%-át és a videó témájához kapcsolódik a hirdetésed, sokkal jobb arányt fogsz kapni, mintha egy vadidegen „hideg” célcsoportnak hirdetsz.

Ami segíthet:

  • ha megszólítod a célcsoportot a hirdetésben pl. Vállalkozol és problémát okoz a ….? (itt ügyelni kell arra, hogy a megfogalmazásod megfeleljen a Facebook hirdetések szövegezési irányelveinek)
  • ha megnevezed a problémát a szövegben, amivel a célközönséged küzd (pl. Válogatós a gyermeked?)
  • ha pontosan célzol, inkább kisebb (max. 50.000-es) csoportokat próbálj meg elérni egyszerre pontosabb célzással, mint nagy, több százezres célközönségeket

A szövegezés mellett a képeknek és a hirdetés formátumának is nagy szerepe van abban, hogy kattintanak-e a hirdetésre. Érdemes többféle formátumot kipróbálni és tesztelni, melyik hoz nagyobb átkattintást. Nálunk például volt olyan kampány, amiben a Galéria típusú hirdetés 3x akkora kattintást hozott, mint a sima képes hirdetés és olyan is, ahol a videós hirdetésre 2x kevesebben kattintottak, mint a képesre. Ez nem azt jelenti, hogy az adott formátum nem megfelelő, hanem azt, hogy más célközönségnél, a kampány másik szakaszában érdemes használni.

3. Ha elegen kattintják a hirdetéseket: vajon konvertál-e az oldalad?

Mondjuk elértél 10.000 embert, átkattintott 5%, azaz 500 ember és senki nem vásárolt. Mi lehet a gond?

1. Az oldalad nem áll összhangban a hirdetéseddel. Ilyenkor „túl jó” a hirdetés, túl ígéretes, lekattintják, aztán az oldalon jönnek rá, hogy „hoppá ez nem is az, amire gondoltam”. Éppen ezért nem szabad túlságosan nagy ígéretekkel vagy túl kattintásbarát szövegekkel kikényszeríteni a kattintást: egyszerűen nem hoz jó látogatókat. Azok is átkattintanak, akik nem tartoznak a potenciális vevők közé és csak a statisztikádat rontják.

2. Az oldalad túl általános, nem lehet megtalálni rajta azt, amiről a hirdetés szólt. Pl. tipikus hiba akciót hirdetni, majd a webáruházad főoldalára irányítani a vásárlókat.

3. Első alkalom… Hányszor vásároltál hirtelen felindulásból online? Ugye, hogy ritkán? No, ezzel más is így van. Ha még csak 1-2 napja fut a hirdetésed, a vásárlók többsége elsőként jár az oldalon és még nem akar dönteni. Majd később… Ilyenkor jön a képbe a remarketing hirdetés, hogy újra elérd azokat, akik jártak az oldalon, de elsőre nem vásároltak és a jól felépített marketing rendszer, ami nem hidegen próbálja elérni a vásárlókat, hanem lépésenként felépítve halad, ezáltal sokkal alacsonyabb hirdetési költésből több vásárlót érhetsz el vele (itt tanulhatod meg, pontosan hogyan is építsd ezt fel)

4. Vannak limitek? Nincs mese: jobban konvertál az az oldal, ahol nem lehet mindig vásárolni. Pl. mert hamarosan végetér az akciós ajánlat, vagy mert elfogynak az akciós csomagok. (néhány további konverziónövelő ötletet itt olvashatsz)

5. Mennyire átlátható és olvasható az oldal? Ha túl rövid, személytelen a leírás, az garantáltan rontja a vásárlási kedvet, míg a részletes, jól tagolt, könnyen olvasható oldal javítja. Itt fontos kiemelni, mennyire fontos, hogy az oldal különféle kijelzőkön egyaránt jól olvasható legyen, ne legyen szétcsúszva, elcsúszva, megfelelő legyen a betűméret.

4. Van konverzió, de kevés

Ilyenkor vannak vásárlóid az oldalon, de egy-egy vásárló megszerzése sokba kerül. Némi csiszolgatással ilyenkor a honlapod konverziója tovább javítható:

1. Mennyire egyszerű rendelni tőled? Ha csak emailben vagy telefonon lehet rendelni vagy túlságosan bonyolult a megrendelő űrlap, az csökkenti a konverziót. Egy jól tagolt (elérhetőségi adatok, számlázási adatok, szállítási adatok, fizetési adatok), átlátható űrlap viszont növeli.
Ide tartozik az is, hogy milyen fizetési és szállítási módok közül lehet választani. Ha tömegterméket értékesítesz, amit máshol is meg lehet venni és a vásárló nem találja a kedvenc szállítási vagy fizetési módját az oldaladon, simán átmegy máshová, mert a saját kényelmére is gondol. Ha viszont a terméked ritka, sehol máshol még csak hasonló sem elérhető, akkor talán hajlamos kompromisszumokat kötni az ügy érdekében, de csak módjával. Alapvetően az, ha többféle szállítási-fizetési mód közül lehet választani, növeli a vásárlási kedvet, érdemes tehát rugalmasnak lenni.

2. Mekkora a szállítási költség? A vásárlód matekozik a szállítási költség kiszámításakor. Ha a termék ára 1000 Forint, nem akar 900, de még 500 Forintot sem fizetni a szállításra, mert arányaiban nem éri meg. Ez különösen akkor gond, ha kevés termék van a webáruházadban és nem igazán tud mást a kosárba tenni a kiválasztott termék mellé. Ha sok terméked van, adj 10.000 Forint vásárlás felett ingyenes házhozszállítást, ha kevés és kis értékű terméked van (pl. bizsuk), állíts össze több termékből álló magasabb értékű csomagokat.
Bizonyos időszakonként érdemes a kosárelhagyóknak olcsó vagy ingyenes házhozszállítás akciót hirdetni, ilyenkor szokott kiderülni, hogy lettek volna még vásárlók, csak a magas szállítási költség elvette a kedvüket.

3. Megválaszoltad-e a gyakran ismételt kérdéseket? Néha csak néhány apró információ hiányzik a végső döntéshez. Jó, ha ezeket részletesen megválaszolod az oldalon, még a leglaikusabb, legkézenfekvőbb kérdéseket is, így biztosan minden megválaszolásra kerül. Ha pedig mégsem, akkor tedd ki jól látható helyre az elérhetőségeidet, ahol kérdezni lehet, alkalmazz chatbotot a kérdések automatikus megválaszolására vagy chatet, ahol azonnal lehet kérdezni az ügyfélszolgálattól.

4. Az oldalon töltött idő növelése: ez kicsit úgy hangzik, mintha egy lánccal próbálnánk szegény vásárlót az oldalhoz kötözni, hogy több időt töltsön ott, holott már menne 🙂
Valójában arról van szó, hogy minél több időt tölt a vásárló az oldalon, annál jobb a konverzió. Mit csinál annyi ideig az oldalon? Például megnézi a képeket a galériában, végignézi a videót, beleolvas a minta-anyagba, elolvassa az összes információt, megnézi a vevővéleményeket és a kommenteket. Minél elfoglaltabbak vagyunk és minél nagyobb információáradat zúdul ránk naponta, annál rövidebb ideig nézegetünk egy-egy ajánlatot. Igyekszünk gyorsan túllenni rajta. Egy klikk, ránéz, gyors első benyomás és már megy is tovább. Minél információgazdagabb az értékesítési oldal, annál tovább van rajta a vásárló és annál nagyobb eséllyel vásárol.

Mivel lehet gazdagítani az értékesítési oldaladat?

– videó (pl. bemutatod a termék használatát)
– lapozható képgaléria,
– ügyfélvélemények,
– letölthető részlet (pl. egy könyv egyik fejezete, minta-anyag, ajándék, használati útmutató),
– táblázatok (pl. összehasonlíthatja a csomagok árait és tartalmát),
– grafikonok, infografikák,
– kalkulátorok (pl. amivel kiszámolhatja a megtérülést)
– kérdezési lehetőség (chat, Facebook hozzászólás stb.)
– és persze sok-sok információ a termékedről/szolgáltatásodról.

5. Jó az ajánlat? Nem arra gondolok, hogy olcsón vagy drágán kínálod a portékádat, hanem, hogy mennyire derül ez ki az oldaladról. Sokan csak kiírják az árat és kész. De vajon van-e ármagyarázat (miért ennyi)? Leírod-e részletesen mi mindent tartalmaz a csomag (hozzáadott szolgáltatások, termékek, értékek, garanciák stb.)? Gyakran elég egy részletes lista arról, mit is tartalmaz pontosan az ár és máris javul a konverzió. Hogyan árazd be a termékeidet profin? Erről itt tudhatsz meg többet.

Comments are closed.