De mi legyen a csalim?

Letölthető e-book, 90 napos e-mail tanfolyam, ilyen lehetőségekkel már szinte a legtöbb honlapon találkozol, de vajon hogyan döntsd el, neked milyen csalira van szükséged? És mit lehet tenni, ha a piacodon a többi honlapon már az összes klasszikus csali lehetőséget ellőtték?

Gyors magyarázat a kezdők kedvéért (haladók nyugodtan ugorják át): ahhoz, hogy a honlapodra látogatók ne csak bejöjjenek, majd sebtiben távozzanak, hogy aztán soha többé ne találjanak vissza, rá kell venned őket, hogy váljanak rendszeres olvasóvá. Ennek a leghatékonyabb eszköze az, ha feliratkoznak a hírleveledre, hiszen így a hírlevéllel újra meg újra rá tudod őket venni, hogy jöjjenek be az oldaladra, olvassák el az új tartalmaidat, ismerjék meg a termékeidet stb. Ezzel a te kezedbe kerül az irányítás, nem lesz többé véletlenszerű, hogy vajon olvassák-e a blogodat vagy sem, megnézik-e az akciódat vagy sem: ha szeretnél valamit közölni az olvasóiddal, azt kiküldheted nekik hírlevélben.

Egyetlen bökkenő van csupán: a hírlevél önmagában nem elég csábító, a feliratkozási lehetőséget is szépen be kell csomagolni, kívánatossá kell tenni, hogy a honlapodra látogatók szívesen iratkozzanak fel. Ebben segít a mai cikk.

A megfelelő csali kiválasztásához 2 kérdést kell megválaszolnod:

1. Mire van szüksége az olvasóidnak?

  • Milyen információ, tudás, szolgáltatás lenne a leghasznosabb a számukra?
  • Mi az a kérdés, ami a leginkább foglalkoztatja őket?

(általában nem az, amiről te magadtól csalit írnál, mert neked az a legegyszerűbb, vagy úgy gondolod, hogy az a legfontosabb – ne szakmai fejjel gondolkodj!)

2. Mit csinálnak a többiek a piacon?

  • Milyen eszközöket használnak?
  • Milyen módon veszik rá a látogatóikat a hírlevélfeliratkozásra, regisztrációra?
  • Mit ajánlanak cserébe?

Fontos, hogy ne hagyd magad megzavarni. Ne azt nézd, mit csinálnak a marketingesek a marketing piacon, se azt, mit csinálnak mások MÁS piacokon, csak az számít, hogy a te témádban található oldalak, azok, amiket a felhasználóid látogatnak, milyen csalikat tartalmaznak.

Könnyen megtudhatod, milyen oldalakat látogatnak még az olvasóid, ha a Google Trends -ben rákeresel a honlapodra és megnézed alul a középső oszlopot, ami kiírja azokat az oldalakat, amiket látogatnak még a látogatóid. Nincs még honlapod? Akkor nézd meg, hogy azoknak a honlapoknak a látogatói, amiket a célcsoportod olvas, milyen honlapokat olvasnak még.

Sikerült megnézni? Szuper! Akkor nézd meg, hogy vajon az a téma, amit az 1. pontban kitaláltál mennyire fedi le azokat a csalikat, amiket más oldalakon láttál.
Ha egyáltalán nem, akkor azt a témát kell megírnod.
Ha igen, akkor lépj tovább a következő pontra 🙂

De mi legyen a formátuma?

E-bookot írjak? Vagy hírlevélsorozatot? Vagy valami mást?

Hát nézzük csak a lehetőségeket:

Ha szeretnél automata értékesítést, akkor egy hírlevélsorozatra mindenképpen szükséged lesz, tehát a legpraktikusabb ezzel kezdeni.

Ugyanakkor vannak olyan témák, amiket egy könyvben jobb elmagyarázni, illusztrálva megmutatni – ez az, ami miatt az e-book jó formátum lehet.

Persze van, aki gyorsan szeretne elindulni és nincs türelme megírni egy komplett sorozatot, ilyenkor elkezdheted a címgyűjtést az e-bookkal és fokozatosan megírhatod az időzített hírlevélsorozatot, heti 2 levelet megírni – ez már egyáltalán nem tűnik olyan vészesnek.

És persze még vannak további lehetőségek is: adhatsz videót, letölthető demó-szoftvert, személyes találkozási lehetőséget, ingyenes konzultációt, postán kiküldött ajándék anyagot, kupont stb.

Mit lehet tenni, ha a megszokott módszerek már nagyon elcsépeltek a piacon?

Hogyan vedd rá akkor az olvasóidat a feliratkozásra?

Erre itt van most 10 szokatlan ötlet:

1. Havi magazin

Készítsd el a témád színes havi magazinját benne mindennel, ami egy magazinba belefér.
Regisztráció után hozzá lehet férni az első számhoz és a korábbi számok archívumához a hírlevélolvasók számára (ehhez egyszerűen csak egy zárt oldalt kell csinálnod, amire egy hírlevélben kiküldött jelszóval lehet belépni)
Nem muszáj havonta új magazint készítened, lehet a magazinod negyedéves, vagy megjelenhet a témádhoz kapcsolódó különleges alkalmakkor (pl. ezoterikus oldal esetén holdtöltekor, kertészeti oldal esetén rügyfakadáskor)

2. Zárt tér

Vannak olyan témák, amik túl kényesek ahhoz, hogy nyilvánosan kérdezzenek vagy beszélgessenek róla az emberek, ilyenkor jó ürügy lehet a regisztrációra egy zárt fórum vagy zárt blog, ahol mindent elmondhatnak magukról, megoszthatják egymással a problémáikat, de a kíváncsi szemektől távol, csak regisztrált felhasználók számára látható módon. Ennek az az előnye is megvan

De akár a blogodat is zárttá teheted. A megoldás nagyon egyszerű: a blogbejegyzésekhez ne csak rövid leírást állíts be, hanem lehessen mondjuk az 1/4-ét elolvasni nyilvánosan, a többit pedig csak regisztráció után.
És azt is megteheted, hogy a blogbejegyzés ugyan nyilvános, de mindegyikhez mellékelsz valamilyen letölthető kiegészítőt, ami viszont már csak regisztrált felhasználók számára elérhető. Például egy kreatív blogban leírod, hogyan kell megcsinálni egy nyakláncot, de a mintához a pontos rajz, amiből meg tudják csinálni a bejegyzésben leírtakat, csak regisztrációt követően tölthető le.

3. Letölthető szolgáltatások

Ide tartoznak a letölthető demo szoftverek, amiket csak regisztráció után lehet letölteni, de ilyeneket nem csak szoftvercégek készíthetnek ám: ha van olyan terület a szakmádban, ahol számolni kell, vagy nagy segítséget nyújt a szervezésben egy letölthető táblázat, akkor ezeket Excelben is elő tudod állítani.

4. Többszörös csali

Mindenki csak egyfajta csalit ad az oldalán? Akkor te adj összetett csalit! Legyen benne e-book, e-mail tanfolyam, letölthető riportok, checklisták, amik segítenek az olvasóidnak végigcsinálni egy folyamatot (sokszor pont ezek a rövid felsorolások segítenek az olvasóidnak átlátni egy bonyolultnak tűnő feladatot)

5. Teszt

Bizonyos iparágakban már-már klasszikusnak számít: a honlapodon legyen egy kitölthető teszt, aminek kitöltés után az eredményét e-mailben küldöd el.
Ennek megvan az az előnye is, hogy a teszt eredményei alapján több csoportba oszthatod az olvasóidat, és később ezalapján küldhetsz nekik testreszabott ajánlatokat.

6. Videósorozat

Tedd ki a sorozat első videóját (vagy az első videó felét) a feliratkoztató oldalra és ajánld fel, hogy megkapják a folytatást, ha feliratkoznak.

7. A testreszabott csali

Ne egyetlen csalid legyen, hanem legyen több csalid a különféle célcsoportjaidnak:
külön a férfiaknak és a nőknek, külön a kezdőknek és a haladóknak, vagy külön az oldaladra látogató csoportok problémái szerint. Mindenki imád magára ismerni és testreszabott megoldásokat kapni – miért ne kaphatnák már a csalit is ilyen módon?

8. Könyvtár

Kápráztasd el az olvasóidat a csalid mennyiségével: tegyél fel egy csomó e-bookot, tanulmányt, segédletet egy zárt felületre és ezt tudják elérni a felirakozóid regisztráció után.
Ha leírod a feliratkoztató oldalon a témákat, garantáltan mindenki fog találni egyet, amit szeretne megszerezni 🙂

9. Webinárium

Tarthatsz minden hónapban (vagy 3 havonta) egy webináriumot az új feliratkozók számára, amire a honlapon lehet regisztrálni. Célszerű egy fix időpontot meghatározni (mondjuk minden hónap első szerdája) – ennek nagy előnye az, hogy rögtön személyesebb kapcsolatba kerülsz az új olvasóiddal, mintha „csak” egy letölthető valamit kapnának. (TIPP: a WizIQ.com webinárium rendszerét 30 napig ingyen használhatod)

Na, melyiket próbálod ki először?

29 Comments

  • z.cs.eszter

    2011. július 14. csütörtök

    Kedves Ági!

    Szeretném hamarosan elindítani a webshopomat, és ehhez gyűjtök most e-mail címeket, hogy nyitáskor tudjak egy üzenetet küldeni nekik a nagy eseményről. 🙂
    Csináltam egy weboldalt, letölthető könyvet kapnak cserébe a címért. Szép lassan gyűlik is a listám.
    A jövő hétvégére meghívtak egy vásárba, ahol árulhatom a termékeimet – kézműves dolgokkal foglalkozom -, és ott is szeretnék listát építeni, de nem tudom, hogyan oldjam meg.
    Ajándékot nem adhatok minden nézelődőnek, a vásárlási kedvezményre jogosító kupon szintén nem jó, mert nem tudom pontosan, mikor nyit a webshop, így inkább én jelentkeznék. A névjegykártyával szintén ez a gond. És ajándékot sem tudok sorsolni, mert a szervező ezt nem engedélyezte. Hogyan tudnám megoldani ott a listaépítést?
    Előre is köszi minden ötletért!

    • Vida Agi

      2011. július 17. vasárnap

      Csinálj nyereményjátékot: aki válaszol egy kérdésre, és megadja az elérhetőségeit, nyerhet egyet a termékeid közül (vagy akár többet is, nyerhet az első 5 pl.)

  • Ágnes

    2011. június 03. péntek

    Kedves Ági!

    A hírlevelek és a csalik küldésére nemrég a listamestert ajánlottad nekem. Nagyon egyszerű tényleg, rövid idő alatt átláttam, hogyan működik, bőven elég egy kezdő honlapkészítőnek 🙂 szóval köszönöm a tippet. Egy dologgal azonban nem boldogulok: úgy látom, hogy egy olvasó egyszer iratkozhat fel, és másodszorra (mondjuk egy újabb csali esetén), már nem teheti meg.
    Hogyan tudnám ezt kiküszöbölni? Mert ugye lesz egy alap csalim, és emellé van a sima hírlevélfeliratkozás csali nélkül, detöbb csalit is tervezek egymás mellett futtatni idővel.
    Köszönöm a segítségedet, üdv:

    Ági

    • Vida Agi

      2011. június 03. péntek

      Ezt úgy lehet kiküszöbölni, hogy több csoportot hozol létre a hírlevélküldőn belül.

      • Ágnes

        2011. június 05. vasárnap

        Áhá, értem. Tehát ha egy-egy újabb hírlevélhez, vagy csalihoz mindig újabb csoportot csinálok, akkor nem lesz gond ezzel. Köszönöm 🙂 Én azt hittem, hogy ez a dupla feliratkozási tilalom a teljes listamesteres adatbázisra vonatkozik, de ezek szerint csak egy-egy csoportra. Szuper 🙂

  • Bernadett

    2011. április 22. péntek

    Nagyon jó összefoglaló!
    Nekem is hasonló gyakorlati kérdésem van, mint Botosné Briginek..
    1) Hogyan lehet zárt oldalt, zárt blogot létrehozni?
    2) A letölthető fájlokat hogyan lehet beágyazni – jelszóval védve – a honlapra / hírlevélbe vagy email-be?

    És egy kicsit más témájú kérdés. Ági, tudsz-e arról valamit, hogy mik egy vásárlói közösség alapításának a jogi kritériumai…

    • Vida Agi

      2011. április 24. vasárnap

      A vásárlói közösségekhez nem értek, a másik két kérdést megválaszoltam a fenti hozzászólásnál.

  • Demeter Edina (Győriványiné)

    2011. április 22. péntek

    sziasztok!

    Én is kiváncsi lettem volna, bár én még nagyon friss weblapos vagyok, hogyan lehet megnézni? Mi lehet a gond?
    Köszi
    Edina

    • Vida Agi

      2011. április 24. vasárnap

      Csak a nagyobb látogatottságú oldalakat mutatja, ahova keresőből nagyobb forgalom érkezik és az is számít, mennyi oldal van, ha sok a tartalom egy oldalon, akkor azt már mutatja.

  • Botosné Brigi

    2011. április 22. péntek

    Köszönöm a jó ötleteket, azt hiszem párat ki fogok próbálni. Gyakorlati kérdésem az lenne, hogy hogyan tudok zárt teret, zárt blogot létrehozni illetve a letölthető fájlokat hogyan tudom majd bevarázsolni jelszóvala honlapra illetve a hírlevél vagy email tananyagba.

    Előre is köszönöm a választ!:)

    • Vida Agi

      2011. április 24. vasárnap

      Zárt blogot létrehozni saját tárhelyen pl. WordPress alatt tudsz, de az ingyenes fórumotorok közül is több tudja ezt.

      A letölthető fájlokat a saját tárhelyedre kell feltenni és a linkjét az e-mailben megadni.

  • Faragóné Keserű Judit

    2011. április 21. csütörtök

    Köszönöm ezeket a nagyon jó ötleteket!
    Néhány hete újra elkezdtem hírleveleket írni, mert a már meglévő feliratkozókat sem érdemes információ nélkül hagyni. 🙂 Szeretnék rendszeresen, legalább 2 hetente küldeni egyet.

    Egyik nagyon különleges formája lehetne, ha magazin szerűen adnám át az új információkat. Ez zseniális ötlet. Már csak az a tengernyi idő hiányzik a megvalósításhoz. 🙂 De azért egyszer mindennek eljön az ideje.

    Van egy másik nagy tervem, egy zárt oldal, ahova nagyon sok hasznos információt töltenék fel. Ezek nagy része már e-mailben megvannak, és ki lehetne egészíteni oktató videókkal, stb. Ötlet az van bőven.

    A videosorozat tuti jó ötlet. Csinálni 2 összefüggő videót és felrakni a honlapra. A 3. videót pedig minden feliratkozó megkaphatja videomailként.

    Igazán beindítottak ezek az ötletek. Nagyon szeretem megélni a kreativitásom ilyen módon is. Most dátumot kellene melléjük rakni, és belekezdeni a megvalósításba… 🙂

  • Szilvia

    2011. április 21. csütörtök

    Kedves Ági, ezek remek ötletek! Pont ezen gondolkodtam mostanában, hogy mi lehet a jó csali, hiszen az e-bookot más sokan elcsépeltnek tartják. Jó ötlet a könyvtár, magazin és a webinárium is… 🙂

  • Borbényiné Nóra

    2011. április 21. csütörtök

    Hát, hogy elsőre melyiket próbálom, így hirtelen nem tudom, de úgy látom többet is ki fogok! 🙂 Köszi!

  • Gitta

    2011. április 20. szerda

    Csináltam egy letölthetőt a táppénzes jogszabályok halandó nyelvre fordításával és sztorikkal, amik érthetővé teszik, buktatókkal és kiskapukkal. Aztán elfekvőbe került… de köszi a löketet, akkor átnézem és fel is FTP-zem 🙂

  • Walter István

    2011. április 20. szerda

    Köszi Ági!

    Megint okosabb lettem ! Hogy meddig tudok még okosodni??

    Puszi: István

  • Ágnes

    2011. április 20. szerda

    Szia Ági!

    Köszönöm a klassz összefoglalót, éppen gyűröm az ingyen anyagaimat, és bár pont ezen a gondolatmeneten lavíroztam, nagyon jó, hogy megerősítettél, jó irányba haladok! 🙂
    Üdv:

    Ági

  • Walter István

    2011. április 20. szerda

    Csak bámullak benneteket (a 72 évemmel) és azt sem értem miről beszéltek.
    Írok egy blogot – már írtam kb. 90 posztot (ezt a nagyoktól hallottam) – és figyelem Ágit szájtátva, hogy milyen tanácsait tudom használni, ha fél év múlva összehoznék belőle egy könyvet.
    De néha nem tudom, hogy miről beszéltek.
    Például: már ott elakadtam, hogy mi az az „e-book” ?
    „Valaki, valaki, mondja meg!”

    • Vida Agi

      2011. április 20. szerda

      Az e-book az egy elektronikus könyv, pl. egy pdf fájl, olyan, mint amit itt a Gazdagmamin a feliratkozás után tölthettél le.

    • Tóth Erika

      2011. április 20. szerda

      Kedves Pista bácsi! Ne haragudjon, hogy így szólítom, édesapám korabeli .. belekukkantottam a blogjába … nagyon tetszik, minden tiszteletem az Öné, sok sikert kívánok leendő könyvéhez …
      Nagyon sokan arra hivatkozunk, hogy már nem tanulunk semmi újat, mert kinőttünk az iskolapadból, nehezen fog az agyunk stb stb…
      GazdagMami-t olvasó Lányok és Asszonyok, vegyetek (vegyünk) példát és újult erővel dobjuk magunkat a mély vízbe, mert valami újba kezdeni, újat tanulni sohasem késő… még az elmének is jót tesz, frissen, fiatalon tartja… 😀

    • Ágnes

      2011. április 21. csütörtök

      Csak csatlakozni tudok én is az előttem szólóhoz! Én is megnéztem a blogot, nagyon tetszik! Hogy valaki 70 felett is ilyen aktív maradjon… ez igazán tiszteletre méltó. Ajánlom is majd a blogot a barátnőm apukájának, ő is nyugdíjas vasutas!
      Üdvözlettel:

      Ági

  • Benső Iránytű

    2011. április 20. szerda

    Hasonlóképpen nekem sem működött a Trends… Pedig nagyon kíváncsi lettem volna, milyen oldalakat látogatnak még az olvasóim. Én két e-bookot plusz egy meglepetést kínálok a feliratkozóknak, mégis csak 1-2%-nyi látogatóból lesz feliratkozó…
    Ez az összefoglaló jól jött 🙂 Köszi Ági, ismét kaptam Tőled jó ötleteket!

  • Jovi

    2011. április 20. szerda

    Éva, én is így jártam. Aztán egy nagyobb weblappal próbáltam és annál már működött a Google Trends:)

    Ági, köszönöm a segítségedet, nagyon sokat tanulok belőle. Még nem kezdtem neki a vállalkozásnak, egyelőre csak tanulom az online marketinget. És nem is ismerek magamra: eddig, mint a tulok, rohantam mindennek neki, most meg szépen kivárok-tanulok, amíg késznek nem érzem magam a nagy lépésre.

  • Kristine Holt

    2011. április 20. szerda

    Szia!Nem az oldal nagysága számít hanem az oldalak mennyisége…
    Ha azzal sincsen gond ( az oldalaknak legalább 5 mélységig kell lenniük) Akkor a SEO-d nincsen rendesen beállítva.Erről könnyen meg győződhetsz, ha fent vagy a google keresőn akkor jó a SEO!
    Ha valamit nem értesz akkor kérdezhetsz a banyedli@citromail.hu -n
    természetesen baráti tanácsra gondolok, én ezzel csak segíteni akarok, nem boltolni!
    Krisz

    • Erik

      2011. április 30. szombat

      Attól, hogy fen van egy oldal a Google-n nem jelenti azt, hogy jó az SEO-ja. Az csak annyit jelen, hogy a Google már indexelte az oldalt és bekerült a keresőbe. Csak ez után jön a kemény meló(link építés)

  • Éva

    2011. április 20. szerda

    Meg akartam nézni Google Trendsben a honlapom, de azt mondja, nincs elég adat. Utána megpróbáltam még beírni több nagyobbnak vélt oldalt, de egyikre sem volt hajlandó eredményeket kidobni. Nem jól állítottam be valamit?

    • Zsuzsa

      2011. április 21. csütörtök

      ugyanígy jártam. Úgy tűnik, mintha a „sima” webáruházakat nem tartalmazná, csak azokat, ahol blog/cikkek vannak.