Nem a hirdetés szövege, nem a képanyag, nem a célzás: ez az, ami növeli a hirdetésed eredményességét

Az előző részben odáig jutottunk el, hogy nem érdemes a vakvilágba hirdetned a termékedet, mert nem éri meg. Helyette először szerezz követőket, feliratkozókat. De mi a következő lépés? 

Rögtön neki is ugorhatnánk a termékhirdetésnek, nem? Hiszen már szereztél lájkolókat, feliratkozókat, ezzel szűkítetted a célcsoportot, már nem véletlenszerűen kiválasztott csoportnak hirdetsz, hanem olyanoknak, akik kapcsolatba léptek veled. Miért ne hirdetnél nekik?

Azért, mert egy lájk még semmi. Az olyan, mintha szemeztél volna egy fiúval a metrón, de attól még nem hívott randira és nem kérte meg a kezed 🙂 Szóval nyugi, kisebb léptekkel kell haladnod.

Szóval először is meg kéne kicsit alaposabban ismerkednetek. A való világban erre szolgál a beszélgetés, az interneten erre való a tartalommarketing. Meg kell tudnia vajon tényleg te tudsz-e neki segíteni, neki való-e az ajánlatod, bejön-e neki a stílusod (nem tetszhetsz mindenkinek, de nem is kell, elég ha csak a célcsoportodnak tetszel).

Hogyan NE csináld a tartalommarketinget?

1. Lelkes kezdők gyakori hibája: elindítják a Facebook oldalt vagy egy csoportot és lelkesen teszik ki a posztokat a termékekről abban a hitben, hogy így kell vevőt szerezni.
Ha ilyen az oldalad tartalma és elindítasz egy lájkolószerző hirdetést, annak nem sok haszna lesz.

Gondolj bele! Lájkolsz egy oldalt, mert a neve alapján érdekes lehet.
Mit csinálsz elsőként?
Végignézed az oldalt, hogy mégis mi ez, mire jó, miért érdemes követni.
Ha azt látod, hogy tele van reklámokkal az egész, kisebb eséllyel lájkolod, mintha érdekes tartalmakat találsz, amik lekötnek, informálnak, segítenek, inspirálnak vagy megnevettetnek.

Képzeld el úgy az oldaladat, mintha lenne egy saját magazinod! A postaládába bedobott helyi hirdetési újság szeretnél lenni vagy a színes-szagos minőségi magazin? Az egyikből gyújtós lesz vagy szelektív szemét, a másikat lelkesen veszik le a polcról, az elsőtől az utolsó betűig átolvassák, sőt, sokan gyűjtik, félreteszik, később újra átolvassák…

Ha belegondolsz: mindkettőben vannak hirdetések. Egy női magazinban, lakberendezési magazinban vagy sportújságban is van sok-sok hirdetés. De ezek nem zavarnak. Sőt, még hatással is vannak rád! Gondolj csak a Glamour napokra…

2. A másik gyakori hiba: máshonnan átvett tartalmakat megosztogatni. Mert ugye azt olvastad, hogy kell az értékes, érdekes tartalom, de neked nincs se időd, se ötleted, különben is találtál egy érdekes videót vagy egy vicces cicás képet, aminek az olvasók is örülhetnek. Ez nem tartalommarketing.

 

Milyen a jó tartalommarketing?

1. A célcsoport problémáiról szól: beszélgess el néhány ügyfeleddel, olvasóddal, vagy bárkivel, aki a célcsoportodba tartozik és derítsd ki mi érdekli őt! Mit nem tud? Mit tud már? Mit nem ért? Vagy nézz körül a Gyakorikérdések.hu-n, hogy a témádban mi mindenre keresnek az emberek, miket kérdeznek. Készíts egy listát ezekről a kérdésekről és mindegyikre írj egy-egy választ a blogodban! Ha összegyűjtöttél 20 kérdést, máris van 20 blogbejegyzésnyi témád.

2. Hasznos: nem ködös, nem titkol el semmit, hanem mindig van benne valami, ami továbbvisz, amit azonnal ki lehet próbálni, meg lehet csinálni, vagy legalábbis el lehet rajta gondolkodni.

3. Érdekesen megírt: az iskolai fogalmazások ránevelik az embert arra, hogy rendesen és szépen fogalmazzon, ne kezdjen háttal mondatot, ne ismételjen szavakat és a többi (én pedig most megismételtem azt, hogy "ne" és, hogy "hogy", upsz már megint! 🙂 ) . Ez oké is, ha könyvet vagy újságcikket írsz. Blogot írni viszont úgy kell, mintha beszélnél. Ugyanis az olvasó is így olvassa. Kutatások kimutatták, hogy amikor a weben egy szöveget olvasunk akkor az agyunk hasonlóan működik, mintha beszélgetnénk valakivel. Tehát nem barokkos körmondatokat és irodalmi színvonalat várunk el, hanem gyorsan olvasható, könnyed, életszerű stílust. Írj tehát úgy, ahogyan egy barátoddal beszélnél! Ez neked is könnyebb lesz és a felhasználó is szívesebben olvassa majd.

De mi a csudáról írj nekik?

Képzeld el az olvasódat: lájkolta az oldaladat, mert kíváncsi rá, mit csinálsz, mivel foglalkozol. Mit szeretne most?
Fogalma sincs 🙂 De neked se feltétlenül.

Az viszont biztos, hogy felhasználói viselkedés szempontjából kétféle dolog történhet ilyenkor:

1. Semmi. Nyomott egy lájkot és megy tovább a dolgára. Lájkot adni könnyű, tetszik egy téma és megy a lájk.

Ez a csoport egyelőre csak szimpatizáns, de nem aktív érdeklődő. Neked kell gondoskodnod róla, hogy aktív legyen. Érdekes blogbejegyzésekkel, videókkal, aktivitásra buzdító bejegyzésekkel (kérdések, tesztek, élő videók). Az emberek többsége ebbe a csoportba tartozik. A lájkja hirtelen fellángolás csupán, neked kell aktív érdeklődőt „nevelned” belőle.

2. Valami. Végiggördíti az oldaladat és megnézi, hova is csatlakozott, mi folyik itt, mi is ez az egész. Aki ezt teszi, az általában aktívan érdeklődik a témád iránt és tanulni jött. Mi kell neki? Szakmai tartalom. Válaszok a kérdéseire. Élő videók, amiből többet tudhat meg és kérdezhet is. Kérdezős napok, ahol felteheti a kérdéseit. Blogbejegyzések, amiket azonnal hasznosíthat.

Látszólag nem a hirdetésekről beszéltem idáig, de valójában a jó Facebook oldal megágyaz a hirdetésed eredményének, mert:

  • a felhasználók megismernek, amikor látják a logódat, az oldalad nevét, nagyobb eséllyel nézik meg az ajánlatodat
  • már nem csak hirdetéssel adhatsz el, hanem magával a tartalommal is
  • egyre több aktívan érdeklődő felhasználó lesz az oldaladon, akik már csak egy jó ajánlatra várnak.

Nézzük, hova is jutottunk el eddig: van egy csomó lájkolód, elkezdtél nekik tartalmakat feltenni:

Mi a következő lépés?

Sokan úgy gondolják, innentől elég az ún. organikus forgalomra támaszkodni, mivel már vannak látogatóik a hirdetések révén, a többit megoldják olcsón is. Kisebb, épp csak induló oldalaknál ez működik is. De minél régebb óta megy a Facebook oldalad, minél többen vannak rajta, annál kevesebb lesz azoknak az aránya, akiket „csak úgy”, a Facebook hírfolyamból elérsz.

Tudod kiket érsz el? Azokat, akik mostanában aktívak voltak az oldalon (megosztottak egy-egy bejegyzést, hozzászóltak, üzenetet küldtek, lájkoltak, visszajeleztek egy eseményre stb.)

Sokféle módon lehet javítani az organikus eléréseken és ezáltal elérni, hogy több aktív követőd legyen, azonban van még egy probléma: az organikus elérés véletlenszerű. Nem tudod kiszámítani pontosan KIKET és MIKOR fogsz elérni vele.

Ha viszont van egy 2 napos akciód, akkor te azt szeretnéd, hogy:

– AZOK az emberek lássák, akiknek szól, akik a legnagyobb valószínűséggel vevők rá és
– AKKOR lássák, amikor az akció fut.

Emlékszem, régebben mennyi levelet kaptunk azoktól, akik pont lecsúsztak egy-egy akcióról, pont nem látták, mikor lehet jelentkezni. Amióta többet hirdetünk, ez teljesen megváltozott, mert csak addig vannak átkattintók, ameddig a hirdetés tart.

Tehát, igenis kell hirdetni.
És nem csak a követőidnek hirdethetsz. Nem csak azoknak, akik lájkolták az oldaladat. Vannak olyanok is, akik nem lájkolnak, nem iratkoznak fel, mégis követnek.

Ők alkotják a vállalkozásod holdudvarát:

Ők azok, akik ismerik a vállalkozásodat, de nem iratkoztak fel semmire, de figyelik, amit csinálsz. Nem tudod őket közvetlenül elérni, mert nem adták meg az email címüket, nem lájkolták az oldaladat. Honnan tudjuk akkor, hogy léteznek?

Például onnan, hogy a Facebook oldalad jobb oldalsávjában van egy ilyen rész:

Ezen látható, hogy vannak az oldal lájkolói, akik kedvelik az oldalt és vannak olyanok, akik követik és a két szám nem ugyanaz. Ebben az esetben például az egyik nagyobb, mint a másik. Tehát többen vannak, akiknek be van állítva, hogy kíváncsiak az adott oldal frissítésére, ugyanakkor nem lájkolták még az oldalt.
(Régebbi oldalaknál előfordul, hogy több lájkoló van, mint ahányan követnek, ennek többnyire az az oka, hogy a régi lájkolók egy része kikapcsolta az oldal követését)

A másik árulkodó jele a holdudvarnak, hogy a Hirdetéskezelő Célközönség nézetében be lehet állítani az aktív célközönségedet. Ha beállítod és megnézed, mennyi közülük a rajongó, kiderül, hogy egy csomóan nem rajongók, mégis aktív követők (lájkoltak, megosztottak, hozzászóltak stb.)

Szóval, mit tegyél most, amitől a követőkből vásárlók lesznek?

1. Szűrd ki azokat, akiket érdekelhet a következő ajánlatod!
(poszthirdetésekkel)
2. Csigázd fel őket, hogy kíváncsiak legyenek!
(remarketing hirdetésekkel)
3. És utána kezdd el hirdetni nekik az ajánlatodat!

De akkor most kinek is hirdess és mit? Hogyan állítsd be ezt pontosan? Na, erről van szó a hirdetési sorozat következő részében! Olvasd el itt!

Comments are closed.