867042_cancoun_by_plane_1

Ki gépen száll fölébe…





Ahogyan a színészt is elviheti a közönség, úgy elviheti a bloggert, a szövegírót is. Számos forrásból zúdulnak rád az információk, a gondolatok, az érzelmek, amik inspirációt is adhatnak, de tévútra is vihetnek. A blogírás erősen reaktív műfaj: blogot nem az utókornak írsz, de értékesítési szöveget sem, itt nincs idő átrágni a szavakat, mindent bizonyítani, alátámasztani, mint egy szakkönyv esetén. Gyorsan kell írni, adott esetben gyorsan kell reagálni, és ezt nehéz szellemileg lekövetni.

Mi van rád legnagyobb hatással, amikor írsz?


Mivel ez egy gyors műfaj, ezért a legtöbb írás valamilyen aktuális indíttatásból születik (ez is :)), olyan külső tényezőktől befolyásolva, rájuk reagálva, amik a szerzőt aktuálisan foglalkoztatják.

1) Személyes kapcsolatok – olvasókkal, ügyfelekkel, barátokkal, családdal

2) A szakma – szakmai blogok, szakmai honlapok, konkurensek és példaképek írásai

3) A média – azok a hírek, amiket olvasol, amik megragadják a figyelmedet.

4) Friss tapasztalatok

A reaktivitásnak van napos és árnyékos oldala is egy blogger életében. Rengeteget tanulhatsz a kommentekből, a kérdésekből, a visszajelzésekből, a személyes találkozásokból az ügyfelekkel (éppen ezért szerintem a blog műfaja az egyik legjobb dolog, ami történt a médiában az elmúlt években), de rengeteget tanulhatsz a “hagyományos” értelemben vett médiából, a hírekből, szakcikkekből is. Nagy hiba nem figyelni, miről beszélgetnek az olvasóid, mi foglalkoztatja őket.

    TIPP #1 Ha kezdő blogger vagy, akkor olvasgasd egy kicsit azokat a fórumokat, ahol a célcsoportod megfordul. Nézd meg, miről beszélnek, mi érdekli őket, milyen szavakat használnak, a sok olvasás jobb íróvá tesz majd, egy nyelvet fogtok beszélni és ez hihetetlenül nagy érték.

Ugyanakkor a “közönség”, az olvasótábor el is vihet, rászokhatsz, hogy mindig reagálsz arra, amit egy-két olvasó ír, kérdez vagy gondol, holott egy vélemény, az csak egy vélemény. Olyan ez, mintha a sarki közértbe betérne egy vásárló, aki felháborodottan közölné, hogy nem igaz, hogy itt semmit nem lehet kapni, tartsanak ezentúl libamájat is, majd betérne a következő vásárló és ő is elmondaná, hogy szerinte meg tartsanak rókagombát – ha a közértes mindegyikre hallgatna, hamar csődbe menne. De ha már a 10. vásárló követeli a rókagombát – Na, arra érdemes odafigyelni!

Az internetben az a fantasztikus, hogy ezeket a véleményeket, kérdéseket nagy tömegben láthatod, és ebből körvonalazódhatnak olyan igények, amiket “lentről” soha nem vennél észre. Olyan, mintha egy léghajóval felemelkednél a világ fölé és felülről nézve felismernéd, mit lehetne sokkal logikusabban megépíteni, átrendezni a világban, mint ahogyan eddig volt. Ha csak a saját falaid között mozogsz, akkor úgy tűnhet csupán ebből áll a világ, de ha kilépsz, ha mersz felszállni a táj fölé, azzal kitágul a perspektíva és máris többet fogsz látni – ez pedig az írásaidnak is jót tesz majd.

A reaktivitás néha még jól is jöhet: ha például egy aktuális, a szakmádat érintő hírre reagálsz a blogodon, ha mások blogbejegyzéseire reagálsz, az látogatókat hozhat az oldaladra, ha foglalkozol a célcsoportodat aktuálisan érdeklő problémákkal, változásokkal, azzal a szakértelmedet, a tudásod frissességét támasztod alá.

    TIPP #2 A Google Alertbe állítsd be, hogy a témáddal kapcsolatos szavakra megjelenő új hírekről, tartalmakról kapj e-mail értesítést VAGY másik lehetőség, hogy az iGooglet állítsd be (google.com-on a jobb felső menüsorban a bal szélső menüpont) kezdőlapnak. Jelentkezz be a Google felhasználóneveddel és jelszavaddal (ha nincs, akkor regisztrálj be), és a jobb oldalon az “Új elemek hozzáadása” linkre kattintva add hozzá azokat a szaklapokat, blogokat, honlapokat a nyitólapodhoz, amiket szeretnél követni (bal oldalon alul a Hírcsatorna vagy modul felvételére kell kattintani és bemásolni az adott oldal linkjét).

    TIPP #3 Ha van a szakterületeden olyan újság, amit az olvasóid többsége ismer vagy olvas, akkor akár rendszeresen (mondjuk havi 1-2x), felvethetsz olyan témákat a blogban, amik az aktuális számban is szerepeltek (a forrást itt érdemes megjelölni, pl. “Az ehavi Kismama újságban olvastam, hogy…”)

A blogírás folyamatos fejlődést igényel. Nem csak a szaktudásodat kell fejlesztened, hanem az írókádat is 🙂 Idővel felléphet az a probléma, hogy úgy érzed, már nincs miről írni, már mindenről írtál, amit szerettél volna a szakmádról megosztani. Ilyenkor ne felejtsd el, hogy az olvasóid javarésze nem olvasta minden bejegyzésedet és ha igen, akkor sem biztos, hogy mindig “átment” az üzenet, mindent megértettek, amit szerettél volna átadni nekik.

Ne félj ugyanazt a gondolatot újra és újra átadni, ha fontos – csak más formában: egy történetbe ágyazva, egy esettanulmányba építve, videóban elmondva, vagy képekkel illusztrálva. Ne feledd, mindenki másként tanul, mindenkinek más oldala az erősebb. Ha van néhány nagyon fontos szakmai alapüzeneted, akkor az sokkal jobban megmarad a fejedben, sokkal többen fogják megérteni és azonosulni vele, ha többször és mindig új formában mondod el.





32 Comments

  • Brigi

    Reply Reply 2012. április 12. csütörtök

    Megint kérdeznék…:-))

    A beágyazás és másolás közötti különbségre keresem a választ.???
    Akkor a Pinterestre be kell regisztrálnom hogy pinnelhessek saját facebok oldalamra? Tehát az ott pinnelt repinnelt képeket rakhatom be? Vagy regisztáció nélkül is megtehetem ezt.? Ahogy írtad is beágyazhatom. DE mi is ez pontosan?? Nem ismeri senki a pinnelést a környezetembem ezért fordulok hozzád újra.Mindenki csak másolásról beszél, és a linkek bemásolásáról. Nekem pedig majdnem minden kiejezés új, mint látható a másolás és beágyazás közti különbség is fejtörést okoz:-))

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. április 12. csütörtök

      Ha rákattintasz egy képre, jobb oldalt van egy oldalsáv és abban egy Embed nevű gomb, arra kattintasz, kimásolod a kódot az oldaladba és megjelenik a kép nálad is.

  • Brigi

    Reply Reply 2012. április 11. szerda

    Nagyon köszönöm…

  • Brigi

    Reply Reply 2012. április 06. péntek

    Köszönöm válaszodat. Magam a baj megelőzésének híve vagyok.
    Még kérdeznék, ha nem baj…
    1.TEhát a pinterestről másolhatok be képet a blogomba, de a facebookra is??
    2.Más blogok linkjét feltenni szintén engedély köteles? Tehát a kedvenceimet csak úgy felrakhatom, vagy megkérdezzem a blogtulajdonost, hogy engedi-e? És az enyém mikor kerül ki máshová? Cserébe, vagy ha neki tetszik az enyém?
    3.Nagyon klassz fejléceket látok blogokban. Én bloggerben ezeket nem találom, ezeket készítettetni kell, vagy a bloggerek készítik? Egyedi fejléckre gondolok…
    4. Egy ilyen típusú blogot, mint az enyém, érdemes-e látogatócsalogató módszerekkel ellátni, és hogyan?

    Bocsánat de tényleg járatlan vagyok, és hetek óta keresem a válaszokat nem sok sikerrel.
    Köszönettel:Brigi

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. április 11. szerda

      1. bemásolni nem lehet őket, hanem be kell pinelni (ez gyakorlatilag olyan, mint a beágyazás a videómegosztóknál)
      2. Nem, linket betenni bármikor lehet, ez nem engedélyköteles.
      3. ezeket grafikus szoftverekkel (pl. Photoshop) készítik
      4. hogyne lenne érdemes! Írj minél több olyan postot, amit érdemes megosztani és kérd is meg az olvasóidat, hogy osszák meg őket (tedd be a Facebook Küldés és Like gombját a blogba), illetve ásd bele magad a keresőoptimalizálás rejtelmeibe, ezek a legkönnyebben megvalósítható módszerek látogatószerzésre egy blognak.

  • Brigi

    Reply Reply 2012. április 05. csütörtök

    Kedves Ági!

    Köszönöm gyors és nem túl megnyugtató válaszodat.-( Tehát akkor azt pár képet amit nem én készítettem azért megbüntethetnek???Letöröljem, vagy mit lehet tenni? A Pinterest-ről 2 db képet másoltam be, természetesen forrás megjelöléssel, az maradhat? Ezek szerint blogger társaim engedélyt kérnek a külföldi oldalaktól, tömegesen?Ezt nehezen tudom minden esetben elképzelni. Még egyszer köszi, éreztem én, hogy et nem olyan egyszerű…Várom válaszod.-)

    • Vida Ági

      Reply Reply 2012. április 05. csütörtök

      Nem, sokan nem kérnek engedélyt, de attól még nem etikus üzleti célú blogon más képeit használni, és emellett, ha ezt engedély nélkül teszed, szerzői jogokat is sértesz vele. Lehet, hogy soha senki nem szól majd érte, de ha igen, akkor az kellemetlen, jobb megelőzni a bajt.

  • Brigi

    Reply Reply 2012. április 04. szerda

    Kedves Ági!

    Teljesen nonprofit alapon készítettem egy blogot a falusi életről. (A vidék itthon) DE a képek felrakásával kapcsolatosan nem jutok dűlőre.-) Látom hogy a legtöbb blogger más blogokból,pl. Pinterest, stb.. illetve külföldi oldalakról (pl.MarthaStewart oldala) másolja be a szebbnél szebb képeket. Végül oda tesszük hogy a forrás hol található belinkkelve, vagy konkrétan kiírva, hogy honnan csemegézte össze. Az a kérdésem hogy ezt így kell csinálni? Etikailag gondolom, tehát bátran lehet bármely oldalról képeket másolni, de az url-t minden esetben be kell tenni, honnan ered a kép. Én is így szoktam, de van-e esetleg szabály erre. Szeretném becsületesen csinálni a blogot, nyugodt lelkiismerettel nézegetni a képeket, illetve másolni azokat.
    A blog elkészítésében egy mondatod motivált: arról írj amit szeretsz, és a téma végtelenné válik…Ez tényleg így van. Köszi.-)

    • Vida Agi

      Reply Reply 2012. április 04. szerda

      Gratulálok a blogodhoz 🙂

      Más képét csak akkor teheted be a blogodba, ha ő azt kifejezetten engedélyezte, még forrásmegjelöléssel is sérti az ő szerzői jogait. Olyan képeket használj, amik szabadon felhasználhatóak (royalty free), ilyeneket képgyűjtő oldalakon találhatsz, mint amilyen az sxc.hu vagy a pixmac.com.

      A Pinterestről beágyazni lehet képeket, mert így megőrzi az eredeti forrását, ez szabályos.

  • Tóth Erika

    Reply Reply 2011. május 09. hétfő

    Én sajnos még mindig csak ott tartok, hogy “mihez is kedjek”. Mostanában az jár a fejemben, hogy mivel tényleg nincs elképzelésem, hogy mivel juthatnék plusz bevételhez (MLM biztosan nem 🙂 ), leírom egy blogban egy (újra)kezdő vállalkozó indulását.
    Egészen onnan kezdve, hogy megkeresem, mit akarnak az emberek, a shop indításán és vállalkozó kiváltásán át mindent .. az örömöket és bánatokat, sikereket és … és persze a bukásokat.
    Az ösztönzés adott, mert évvégén megszűnik a családi pótlék egy része, az árvaellátás … ezeket addig pótolni kell valamivel …
    Kedves Móni, ez “az ezredik gasztroblog csinálása” megjegyzésed lökést adott, ideje jobban belemélyednem a hogyanokba, amiket Ági javasol(t) nekünk … és nem lebeszélni magam oly’ könnyen 🙂

  • Mónika

    Reply Reply 2011. február 13. vasárnap

    Kedves Ági!

    Köszönöm a hasznos bejegyzést! Eddig – ha fogalmazhatunk így – zúgolvasód voltam, végigfutottam írásaid, elgondolkoztam rajtuk, néhány általad javasolt weboldalt megnéztem, könyvet megvettem, hanganyagot meghallgattam. De semmi egyéb.

    Most viszont “komolyra” fordult a dolog, és elkezdtem az ezredik gasztroblogot csinálni. Hiába a tudat, hogy elveszek a sok jó blog között, mégis csak ez érdekel. Persze vannak terveim, amivel majd ki szeretnék tűnni.
    Elkezdem követni tanácsaid. Köszönöm.

  • Pesti Kata

    Reply Reply 2011. február 12. szombat

    Szia Ági!
    Szeretem a cikkjeidet, mert mindig elindít bennem egy-egy új gondolatot.:-) Most azt juttattad eszembe, hogy más blogok/témámba illő szakmai honlapok olvasása azért is jó, mert megerősít a saját utamban. Támogat a témám (család és egészség) pozicionálásában és abban is, hogy mit nem szeretnék. Jó ez a “felülről” rátekintés, könnyebben megtalálom a leszálló pályát.

    Kata

    • Vida Agi

      Reply Reply 2011. február 13. vasárnap

      Gratulálok Kata az új oldalhoz 🙂
      (egy tipp: az oldal felénél “elfogy” a háttérkép, a style.css-ben állítsd be a legalsó színt a body háttérszínének (kb #F8FBF8 az árnyalat) és akkor az oldal alján is lesz kontraszt a háttér és a tartalom háttere között, plusz a csík is eltűnik.)

  • Tolmácsi Ági

    Reply Reply 2011. február 11. péntek

    Köszönöm Ági, tényleg nagyon jó ez a cikk.
    Én még azzal is kiegészítettem, illetve felkészültem az idei írásra, hogy készítettem egy éves tervet – 52 hét, és mindegyik hétre előre terveztem egy-egy témát. A témákhoz, ha találok valami érdekeset, odaírom a linket. Így nem fordul elő, hogy nincs mit írni. Persze nem mindent valósítok meg, viszont ha nincs ötletem, akkor ebből a listából azonnal van mit írni.
    Sőt, a havonta letölthető ingyenes játékokat is ebből a listából gyártom…

    Most kiegészítem az általad javasolt Google Alert-tel, s lassan a heti egy-két bejegyzésből 4-5 lesz…

    • Vida Agi

      Reply Reply 2011. február 13. vasárnap

      Éves blogterv – Jó ötlet! 🙂

      • Tolmácsi Ági

        Reply Reply 2011. február 13. vasárnap

        + az éves tervvel biztos, hogy nem két nappal az aktuális ünnep vagy alkalom előtt fog eszembe jutni, hogy “jó téma”, hanem hetekkel korábban látom, jobban tudok készülni…

        • Kriszta

          Reply Reply 2011. február 14. hétfő

          Ági, ezt a fajta tervezést átveszem tőled :-), köszi, az ötletet.

  • Pipra

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Szia Ági!

    Én még csak nagyon az elején tartok, most a majdani szakmai blogom célcsoportjának szóló kreatív blogot próbálok összehozni. Eddig egy-egy ötlet bemutatására szorítkoztam, de az írásod alapján rájöttem, hogy ez édes kevés… Az eddigi blogírási módszerem alapján akár ezeréves is lehetne a blogom, a dátumon kívül semmiből sem derül ki hogy most élünk… Szóval reaktivitás… Köszi! Éva

  • Ildikó

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Köszi Ági a cikket! 🙂 Ez nekem nagyon is aktuális, hisz az én szakterületem (fogászat) eléggé véges… de most megnyugtattál, hogy lehet ugyanarról írni többször is, kicsit más megfogalmazásban. 🙂

  • pal601

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    van benne valami…

  • Dr. Kovács Tímea

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Köszönöm a remek tippet!

  • Várőri Adrienn

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Nagyon jók a tippek, ráadásul egész nap ez járt nekem is a fejemben, úgyhogy ismét megspóroltál néhány zsákutcát. Köszönöm!

  • Bernadett

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Ági, egy technikai kérdésem lenne: a blog.hu-n lévő bejegyzéseket hogyan lehet egyszerűen (egy az egyben), néhány kattintással 🙂 átköltöztetni egy saját wordpress-es honlapra?

    Szuper a bejegyzés, s ismét találó a címe! 😉

    • Vida Agi

      Reply Reply 2011. február 11. péntek

      Sajnos erre továbbra sincs mód. Amit tehetsz (és belefér a gyorsan-egyszerűen kategóriába), hogy minden eddigi bejegyzés végére bemásolsz egy linket, ahonnan átmenetnek az új oldalra, és/vagy kiteszel az oldalsávba egy bannert, valamint a nyitólapra egy utolsó bejegyzést, amiből átirányítod őket az új oldalra. Adott esetben egyébként egy ilyen megoldás még jobb is lehet, pl. akkor, ha a blog.hu-s blogod Page Rankje magasabb, mint az új oldaladé.

  • tanó móni

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Szia Ági! Ismét beletaláltál! Tényleg nagyon kell figyelni arra, hogy a kitűzött úton haladjunk és egy komment nem az összes olvasó véleménye. Próbálom a Tőled tanultak alapján csinálni a blogírást, én is firkálok, a jegyzetfüzet nálam van mindig:)És a kedvenc újságaimat is figyelem persze, köszi a TIPP-eket! A “Profi Tartalomfejlesztés Online” tanfolyamod is nagyon sokat segít, nélküle nem is mertem volna belevágni:)) Már két blogot is üzemeltetek. Egyik írásodban olvastam, hogy az elején csak írni, írni és írni kell és 3-4 hónap is eltelhet mire az első komment megérkezik. Én erre voltam felkészülve, hogy kitartóan írok, de már az elején megkaptam az első visszajelzéseket, azóta pedig folyamatosak a kommentek, és ennek nagyon örülök, buzdító:)

  • Heni

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Én személy szerint kifejezetten szeretem, ha régi (több éves, de kevésbé régi) blogok újra és újra előveszik ugyanazt a témát. Ha találok egy jó blogot, arra sajnos nincs időm, hogy minden régi bejegyzést elolvassak, maximum néhány érdekeset visszanézek. Viszont RSS-ben látom, ha valami izgalmas az aktuális téma, gyorsan megnézem.
    Az írás pedig tényleg olyan, hogy “evés közben jön meg az étvágy”. Az főleg tetszett, hogy Ági Neked is edzés alatt jött az inspiráció a mai cikkhez.

  • Polgár Zsuzsi

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Köszönöm, a teló nagyon jó ötlet! Mert ez a másik bajom, hogy amikor olyan helyen vagyok, és semmi nincs nálam, ahová írhatnék, akkor jön az ihlet, amikor meg leülnék megírni, akkor meg persze nem tudom úgy visszaadni, mint ahogy elsőre kijött belőlem.

  • Polgár Zsuzsi

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Én szeretek írni. Nagyon szeretek írni, és a visszajelzések azt sugallják, hogy szeretik is az írásaimat, de nem bírok nap mint nap írni, mostanság egy héten egyszer is nehezen. Vannak ötleteim, vannak témáim, de mire megvalósítanám őket, már nem aktuálisak. Gyorsan kéne reagálnom a hatásokra, amik érnek, de pont akkor nincs idő. Vagy van idő belekezdeni, de befejezni már nincs, mert nekem nem megy gyorsan.
    “…itt nincs idő átrágni a szavakat, mindent bizonyítani, alátámasztani, mint egy szakkönyv esetén. Gyorsan kell írni, adott esetben gyorsan kell reagálni…”, – ezt hogy lehet megvalósítani, és hogy lehet fejleszteni?

    • Vida Agi

      Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

      Zsuzsi, egy saját tipp: ha valami nagyon jó ötletem van, akkor azt azonnal felveszem a telefonommal (mert az mindig kéznél van), utána csak le kell gépelni, amit felmondtam. Egyébként is minden jó témát, ötletet azonnal rögzítek, ezt a bejegyzést pl. edzés után az öltözőben kapartam fel gyorsan egy félbehajtott papír hátuljára 🙂 (itt meg is lehet nézni a vázlatot)

  • Kriszta

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Köszi Ági,
    ez jókor jött. Megerősítettél, hogy ismétlés a tudás anyja és, hogy lehet többször is írni ugyanarról a témáról.
    A téma “gyűjtési” lehetőségek pedig tényleg nagyon jók, én élek velük.

  • Hajni

    Reply Reply 2011. február 10. csütörtök

    Köszönöm a bejegyzést!!! Van mit tanulnom, új csatornákat kell behoznom a blogomba.

Leave A Response

* Denotes Required Field